Gå til innhold

AMDs toppkort testet


Anbefalte innlegg

Hvordan i all verden kan et kort som er mye billigere og bedre/like bra være ett skuffende møkkakort????

Det ligger omtrent på samme nivå som 8800GTX, og har med seg ulempene med multi-GPU, nemelig at ytelsen vil variere mye ut i fra hvilket spill du spiller.

 

Møkkakort er å ta i alt for hardt, men jeg mener at disse X2 og GX2 kortene er en dårlig idé, i alle fall med dagens arkitektur for CF/SLI.

 

Heller 1 stk. 8800GTX eller 8800GTS 512 på meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cons

 

High noise and power consumption at peak

Small difference compared to a 8800 Ultra

Few bugs due to internal CrossFire affect performance

 

Tatt fra Toms`s hardware og sumerer stort sett opp det jeg synes er skuffendet, meg jeg ville ikke gått i nærheten av å kalle det et møkka kort ;)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Har man lest tester på 3870 i CF så visste man jo sånn høvelig hvordan dette kom til å yte. Akkurat som vi vet sånn ca. at det nye gx2 kortet til nvidia vil yte som 8800gt SLI. Fordelen her er at man slipper å ha et hk. med 2xpcie porter for å få CF. Skal man ha 8800gt/gtx/ultra/gts SLI må man over på nvidia chipsett. Har fått meg noen gråe hår i hodet av å holde på med mitt asus p5n32-e SLI hk.

 

Kortet leverer akkurat som forventet bra ytelse til en ok pris. Hverken mer eller mindre, vil tro ytelsen kommer til å klatre i de fleste spill når driverne blir mer optimalsierte. 8800 serien har jo hatt 1 år på å optimalisere ytelsen. 8800gtx kortet mitt er også himla langt, og dette skal ikke være noe større.

Lenke til kommentar
vel. kan ikke si jeg er imponert, 8800gt er bedre i sli. og syns det blir feil å kalle det der for 1 kort. det er jo bare 2 stk 3870 som er satt sammen til 1 kort. så at det intar ytelses tronen som HW.no sier bir feil syns jeg.

Man kan jo kjøre to stykker 3870X2 i CF også da..

 

ja man kan kjøre 3 veis sli og...altså poenget mitt er at for å måle hvilkent kort er det rakseste, så må man ta utgangspunkt i 1 GPU ikke flere.

Lenke til kommentar
ja man kan kjøre 3 veis sli og...altså poenget mitt er at for å måle hvilkent kort er det rakseste, så må man ta utgangspunkt i 1 GPU ikke flere.

Jeg synes ytelsen utelukkende kunne vært målt i forhold til effektforbruk.

 

Det hadde vært mye enklere og så kunne produsentene montert så mange GPUer på samme PCB som de bare orket :p

Lenke til kommentar
vel. kan ikke si jeg er imponert, 8800gt er bedre i sli. og syns det blir feil å kalle det der for 1 kort. det er jo bare 2 stk 3870 som er satt sammen til 1 kort. så at det intar ytelses tronen som HW.no sier bir feil syns jeg.

Man kan jo kjøre to stykker 3870X2 i CF også da..

 

ja man kan kjøre 3 veis sli og...altså poenget mitt er at for å måle hvilkent kort er det rakseste, så må man ta utgangspunkt i 1 GPU ikke flere.

Vi vet jo allerede at 8800 ultra er det raskeste enkelt gpu baserte skjermkortet idag. Dette kortet selges som et fysisk kort med 2 gpuer, men det er like fullt det raskeste skjermkortet der ute. Helt til nvidia sitt gx2 kommer.

Lenke til kommentar
dere sier dette kortet kan kjøres i sli? er det noen som har prøvd dette? høres ut som en fet spillepc, firekjerners cpu med fire gpuer i crossfire, og ett fysikk- kort, siden jeg allerede eier ett.

Det fysikk-kort greine med SLI og Crossfire er lagt dødt. Det kommer ikke til å skje med det første.

 

 

Når det kommer driver for det skal du kunne kjøre 2 stk 3870X2 i CF, om det blir "fett" vil variere veldig fra OS til hvilket spill du vil spille.

Lenke til kommentar

Mann kan vell ikke si at HD 3870X2 er det "beste / kraftigste" skjermkortet på markedet.

Da kan vell en si at hvert fall 8800Ultra, om ikke også 8800GTX og 8800GTS Rev2 også er bedre.

 

Men hva pris / ytelse angår så er det nok det beste valget.

Selv om 2x HD 3870 i Crossfire eller 2x 8800GT i SLi kan sammenlignes.

 

Personlig syntes jeg kanskje 2x 8800GT i SLi er et minst like godt valg, da det jevnt over gir bedre ytelse.

Koster ikke stort mer, samt at SLi ser ut til å rett og slett fungere med flere spill enn Crossfire.

Det negative er jo selvsagt at du ikke kan benytte deg av SLi på verken P35, X38 eller X48 hovedkortene til Intel.

Noe som ødelegger fullstendig for SLi mulighetene og for nvidia.

 

Jeg går nok heller for X38 eller X48 og HD 3870 / 3870X2 enn et ustabilt og varmt nForce hovedkort og SLi.

Det er her nvidia taper så utrolig mye, da de ikke gav Intel fri SLi lisens.

 

Mitt neste hovedkort blir nok Intel Skulltrail, som har støtte for både Quad-SLi og Quad-Crossfire :)

Og da kan jeg jo velge å brake i alt som er av skjermkort oppsett.

 

Eller så venter jeg på den nye sokkelen og Intel Nehalem.

Vi får bare håpe at nvidia har lært innen da, og gir Intel fri SLi lisens i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Er vel på tide at ATi endelig klarer å lage et kort som tar Nvidia ned av ytelsestronen etter så lenge på toppen. Selv om jeg ikke tror det varer lenge. Tipper de faller ned når Nvidia kommer med GX2 kortet veldig snart.

 

Edit: Ser også at Ati ikke ligger så altfor mye bedre med tanke på ytelse i forhold Nvidia sine enkeltkort. Skuffende, veldig skuffende.

 

Edit 2: Dropper dette kortet, og venter på Nvidia sitt kort.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
ja man kan kjøre 3 veis sli og...altså poenget mitt er at for å måle hvilkent kort er det rakseste, så må man ta utgangspunkt i 1 GPU ikke flere.

Jeg synes ytelsen utelukkende kunne vært målt i forhold til effektforbruk.

 

Det hadde vært mye enklere og så kunne produsentene montert så mange GPUer på samme PCB som de bare orket :p

Enig der, effektforbruket til HD3870X2 mot 8800GTX fra Hardocp:

post-110767-1201529300_thumb.jpg

242 watt mot 184 watt

 

LINK

Lenke til kommentar
Skuffet skuffet skuffet og atter skuffet! :realmad:

 

ATi 3870 x2 er bare marginalt bedre, hvis ikke lik,et nVidia 8800 Ultra *med bare en GPU*

 

Det siste jeg trenger er en forlenget støvsugemaskin i kabinettet mitt.

 

Siden AMD kjøpte ATi, har ATi bare gitt meg en følelse: Skuffelser

 

Skuffet, marginalt bedre og 1700 billigere en ultra ......... ler

 

Prismessig er det jo 8800 gtx 3870 x2 konkurer mot

Samme pris som kan gi 2x 8800gt... ler

Lenke til kommentar

Det skal komme flere varianter av 3870 X2:

 

There will be different flavors of the card from various vendors, coming with either 512MB, 1024MB, or 2048MB of graphics RAM. The first ones out of the gate will be the 1GB variety, and that's what we're testing today. Be aware—though the marketing materials push this as a 1GB graphics card, it's really two 512MB cards. The difference is substantial; in a CrossFire/SLI setup, each GPU has its own bank of memory and most of the graphics data (textures, vertex buffers, etc.) must be replicated in each card's memory. For most practical purposes, this is really like having a 512MB card (just as all dual-GPU setups don't really give you much more in the way of usable graphics RAM).

 

There have been a few other tweaks, too. Most cards will use GDDR3 RAM instead of the faster GDDR4, with memory clock rates slower than the HD 3870 part, but the GPU itself is clocked faster.

 

Kilde:ExtremeTech

 

-det kan se ut til at det vil komme varianter med mer minne, og kanskje også GDDR4 minne. Det vil kanskje hjelpe litt på, forhåpentligvis.

Endret av bjornh
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Skuffet, marginalt bedre og 1700 billigere en ultra ......... ler

Prismessig er det jo 8800 gtx 3870 x2 konkurer mot

Samme pris som kan gi 2x 8800gt... ler

 

Ler med deg jeg. :!:

Lenke til kommentar

Noen nevner fysikk-kort, det har vell floppet fullstendig har det ikke det?

Det viste seg vell å ha tilnærmet null effekt i de få spillene som støttet det. For ikke å nevne at det var nesten ingen spill som støttet det.

 

Problemet med slike "multi-GPU" løsninger / Crossfire / SLi er driverne og hvor godt spillene støtter dette.

Crossfire ser ut til å stort sett skalere bedre enn SLi, da skulle mann jo tro at Crossfire var det beste valget.

Men på den andre siden så viser det seg at alltid noen av "topp" spillene er svært dårlig optimalisert for Crossfire.

Og det ender fort med at din skjermkort løsning til 3'000kroner, yter likt eller i verste fall bittelitt dårligere enn om du hadde godt for en "single-GPU" løsning til halve prisen.

Med SLi dukker dette problemet nesten aldri opp, men til gjengjeld får du ikke så god ytelses økning heller.

 

Det må komme langt bedre drivere, samt langt bedre støtte fra spillprodusentene når det gjelder "multi-GPU" løsninger.

Når jeg skaffer meg ett HD 3870X2 så forventer jeg faktisk at det vil yte bedre enn 1x HD 3870 i samtlige spill.

Det er utrolig skuffende når jeg da skaffer meg et spill jeg har ventet lenge på, regner med å kunne sette det aller meste av innstillinger på maks, skru DX10 effektene på og kjøre alt med 40FPS++

Men så endte jeg opp med dårligere eller ca samme ytelse som om jeg hadde skaffet 1x HD 3870.

 

Det er veldig store uro momenter med slike type løsninger, at jeg egentlig ikke vil anbefale de.

Hvor kjipt er det ikke om din nye skjermkort løsning til 3'000kroner yter likt som 1x HD 3870 til 1'500kroner?

Også sitter du der med FarCry2 eller noe sånt, og hadde jo ærlig talt regnet med å kunne spille med høye innstillinger og ha høy FPS, men så måtte du ned på medium likevel. Da føles det som temmelig bortkastede penger?

 

Det er nok ingen som helst tvil om at en "single-GPU" løsning er det tryggeste valget.

Og det vil gi deg ytelsen du kan forvente i alle spill, uansett hvor god "multi-GPU" støtte spillene måtte ha.

 

Vi kan kanskje håpe at 8800 kortene til nvidia raser litt i pris nå som 9800GX2 kommer? :)

 

 

 

Men som noen også nevnte.

Hva gir egentlig ett HD 3870X2 kort deg?

Hvis du ser på ytelsen i de aller fleste spill, så holder det faktisk lenge med 1x HD 3870, eller 1x 8800GT i nesten samtlige spill. Hvis ikke mindre du kjører på en voldsomt høy oppløsning, eller er helt avhengig av absolutt maks Anti-aliasing og Anisotropic Filtering.

Uten om det så er det jo knapt noen merkbare praktiske fordeler med HD 3870X2 sammenlignet med HD 3870 / 8800GT til halve prisen.

Om du har 90FPS, eller om du har 150FPS når du spiller Call of Duty 4 har vell ikke så grusomt mye å si i praksis?

 

Det som er, er at i spill hvor HD 3870 / 8800GT ikke er kraftig nok. Så er faktisk ikke HD 3870X2 kraftig nok heller.

HD 3870X2 gir deg jo faktisk ikke noen spesiell ytelses økning i Crysis. Som er at av de spillene hvor folk vil si at 1x HD 3870 / 8800GT ikke yter tilstrekkelig. Men der hjelper det faktisk ikke med HD 3870X2 heller.

 

Det er fremdeles langt fra tilfredsstillende ytelse DirectX10 spill hvor Anti-aliasing og Anisotropic Filtering er aktivert selv med HD 3870X2.

 

Så hva gir egentlig kortet deg sammenlignet med en "single-GPU" HD 3870 / 8800GT løsning til halve prisen?

 

Jeg vil nå heller anbefale folk å spare halve priselappen å gå for 1x HD 3870 eller 1x 8800GT, og heller vente på neste generasjon av AMD / ATI og nvidia skjermkort og krysse fingrene for at de kan gi oss tilfredsstillende DirectX10 og Crysis ytelse. :)

Lenke til kommentar
-det kan se ut til at det vil komme varianter med mer minne, og kanskje også GDDR4 minne. Det vil kanskje hjelpe litt på, forhåpentligvis.

 

Nå har vell GDDR4 vist seg å ikke by på noen nevneverdige fordeler.

Det vell derfor AMD / ATI har droppet det på HD 3870X2 nå i første omgang, og grunnen til at nvidia ikke har puttet det på sine kort enda. Tror nvidia hopper rett over på GDDR5?

 

Når det gjelder mengden med RAM.

Nå har jo tester vist at mer RAM gjerne resulterer i lavere frekvenser på minne, og ergo så yter det neppe noe bedre.

Bare se på 8800GT med 1024MB RAM, yter jo faktisk dårligere enn 512MB utgaven. Tviler på at 2048MB grafikk minne har noe spesielt for seg.

 

Og folk flest kjører jo enda XP. Og de aller aller fleste kjører enda 32bit. Tenkt hvor mye det ødelegger for systemminnet når skjermkortet skal gjøre beslag på hele 2GiB RAM?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...