Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e
Skrevet

Coda er utrolig nice, men bruker vel for det meste TextMate.

Skrevet

Det viser seg at det er nødvendig med et spesielt element rundt andre elementer i et skjema. Jeg har en liten avstemningsboks, hvor jeg tidligere "pakket" alle -elementene inn i et

. Nå som jeg har byttet fra XHTML til HTML, må jeg også ha et -element. Dette er uaktuelt.

Nå kommer det jeg egentlig prøver å si. Jeg fikk validert siden ved å legge et

-element rundt -elementene. Jeg ser på w3 sidene om skjemaer at de har brukt et enkelt

-element. Hva blir mest semantisk (?) riktig? Er jeg helt på jordet?

Skrevet

Bytter jeg ut div-en jeg la til, med et fieldset, får jeg følgende beskjeder i validatoren:

start tag for "LEGEND" omitted, but its declaration does not permit this.

document type does not allow element "UL" here; missing one of "OBJECT", "MAP", "BUTTON" start-tag.

end tag for "LEGEND" omitted, but its declaration does not permit this.

Har jeg misforstått noe?

Her er forresten skjemaet, hvis det skulle være av interesse:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Skrevet
Hvorfor fortsetter du ikke med fieldset?

Legend er avhengig av fieldset, ikke omvendt.

100 % korrekt etter det jeg vet. Helt kodekorrekt når man bruker strict (både XHTML og HTML) skal <legend> brukes, men jeg velger enten å droppe det eller skjule med CSS (som oftest det siste).

Skrevet

Uaktuelt var kanskje feil ord å bruke. Jeg syns det er unødvendig å måtte ha et legend-element for å "beskrive" avstemningsskjemaet.

Når jeg tenker over det, kan jeg jo sikkert få presset selve spørsmålet inn i et legend-element. Jeg trodde bare ikke det var nødvendig med dette elementet.

Beklager hvis det blir litt rotete, og mye fram og tilbake. Jeg er visst ikke helt utlært enda :)

Skrevet

Beklager, jeg må ha fjernet litt for mange tegn da jeg kopierte koden inn i posten min. Den er lukket på riktig måte i koden her.

Har gjort som Lovskogen foreslo nå: skjult legend-elementet med CSS.

Skrevet

hvorfor lagrer den ikke til disk med timestamp i filnavnet og sier at det aldri skal sjekkes om den er oppdatert?

Det der fungerer sikkert med en site, men når du skal ha et system som gjør det for 2000 trenger du vel litt mer :)

Kan hende vi låner litt fra deg, prinsipper hvertfall.

Skrevet (endret)

Har sjølv ein funksjon som gzipper, komprimerer og slår saman fleire filer, og legg dei i memcache (lynkjapt). Skal sjå om eg kan legge den ut – den fungerer iallfall slik:

files = 'style1.css style2.css style3.css style4.css'.split()

combinator = Combinator(uid='heilt_unik_identifikator', mimetype='text/css', expiry=12)
if combinator.is_expired():
  for f in files:
  combinator.files.append("/media/css/%s")
  combinator.save()

return combinator

EDIT: Sidan vi allereie er inne på emnet om få HTTP Requests og sånt - denne ser genial ut! Convert images to Base64 embedded into CSS

Endret av Henrik Lied

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...