Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den fungerer dårlig når idiotene bruker sån font tags og sånt har jeg merket.

Rare kundene.

 

På det nye systemet skal vi filtrere ut alle de tags vi ikke liker, som MSOffice tags osv.

Og ikke la de endre font og størrelse, de skal få stiler:

Ingress, brødtekst, overskrift 1, overskrift 2, fet, kursiv, osv

Lenke til kommentar

hvorfor lagrer den ikke til disk med timestamp i filnavnet og sier at det aldri skal sjekkes om den er oppdatert?

 

Det der fungerer sikkert med en site, men når du skal ha et system som gjør det for 2000 trenger du vel litt mer :)

Kan hende vi låner litt fra deg, prinsipper hvertfall.

Hehe, ja. For min del er det en løsning som funker fint på bl.a. Russ.no, men også litt proof-of-concept. Har ikke brukt veldig mye tid på det, men jeg kan ikke huske å ha sett andre løsninger som er like kjappe og greie å ta i bruk. Jeg synes det er en veldig lettvint måte å cache stilark på, og det er jo ikke noe i veien for å legge det i memcache istedenfor i filsystemet ;)

 

Edit: Det forutsetter også at du har en viss kontroll på CSS'en, siden den lett kan fuckes av noen feil i koden. :p

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

hvorfor lagrer den ikke til disk med timestamp i filnavnet og sier at det aldri skal sjekkes om den er oppdatert?

 

Det der fungerer sikkert med en site, men når du skal ha et system som gjør det for 2000 trenger du vel litt mer :)

Kan hende vi låner litt fra deg, prinsipper hvertfall.

Hehe, ja. For min del er det en løsning som funker fint på bl.a. Russ.no, men også litt proof-of-concept. Har ikke brukt veldig mye tid på det, men jeg kan ikke huske å ha sett andre løsninger som er like kjappe og greie å ta i bruk. Jeg synes det er en veldig lettvint måte å cache stilark på, og det er jo ikke noe i veien for å legge det i memcache istedenfor i filsystemet ;)

 

Edit: Det forutsetter også at du har en viss kontroll på CSS'en, siden den lett kan fuckes av noen feil i koden. :p

Lagrer din til disk? Da leste jeg feil...

 

 

Jeg har full kontroll, jeg som skriver den! ;)

 

Tror vi skal lage en lignende løsning, foreslo det rett før jeg så posten din faktisk :p

Lenke til kommentar

Ja, den cacher til disk. :p

 

Jeg bruker scriptet hovedsaklig fordi jeg har flere stylesheets for forskjellige deler av siten, og jeg ønsker å spare serveren for ~10 unødvendige requests for de forskjellige stilarkene. Jeg driver også og utvikler en tilsvarende løsning for JS med gzipping + packer. Det er jo ikke noe must å bruke den, men for større stylesheets og mye trafikk kan man spare en ganske grei mengde båndbredde (i tillegg til at brukeren mottar stilarkene mye kjappere med én request til en liten gzippet CSS-fil istedenfor ti originalfiler).

 

Anyhoo. Hyggelig å komme med tips og idéer til andre utviklere her :p

Lenke til kommentar
EDIT: Sidan vi allereie er inne på emnet om få HTTP Requests og sånt - denne ser genial ut! Convert images to Base64 embedded into CSS

Jepp. Virker som en veldig god idé for små bilder og ikoner og sånt. Men siden IE6 og IE7 ikke støtter det og mobile brukere/småbånd da vil måtte laste ned en unødvendig stor fil, må man da lage to forskjellige versjoner av stilarket.

 

Og gevinsten blir tross alt ikke så stor. Så lenge man sender bildene med de riktige Cache headerne vil de uansett bare bli sendt en gang til hver bruker, hver gang de blir oppdatert.

Lenke til kommentar
EDIT: Sidan vi allereie er inne på emnet om få HTTP Requests og sånt - denne ser genial ut! Convert images to Base64 embedded into CSS

Jeg liker metoden med å gi bildene unike filnavn utifra timestamp og sende med http header som sier at nettleseren aldri skal sjekke om det er kommet nytt bilde.

 

Optimalt sett med standard instillinger i nettlersern vil den da kun laste ned et bilde en gang, uten engang å kjøre en http request for å sjekke om det har kommet et nytt. Sende en http header som sier at den sist ble endret i år 3000 elns også da, hvis de sjekker på serveren.

 

For å få til dette med css må jo hele greia parses da, men vet ikke om embeding av bilder er løsningen heller. Kanskje om IE hadde støttet det.

 

Noen som har andre gode forslag på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...