Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det for lite kontrast i menyen? Det ser greit ut på skjermen hjemme, men er redd menyen blir utbrent på dårligere LCD-skjermer. Hva tror Webkafeen? :)

 

Vil gjerne ha gradientene litt subtile, men det er vel en balanse ...

post-18470-1210663702_thumb.png

Endret av Mikael Berg
Lenke til kommentar
Jeg personlig syns ikke noe særlig om den fargepaletten. Greit nok at det er friske blåfarger, men der stopper det.

 

Bruk mer enn én farge! For meg blir dette flatt og kjedelig.

 

Nå er akkurat dette veldig mye subjektivt smak og behag, selv om jeg personlig er meget glad i kontrastfarger, og således særdeles langt på vei er enig. Og det er ikke mye kontraster som skal brukes før inntrykket løftes.

Lenke til kommentar

Angående Python-artikkelen:

Veteran programmers think that declaring variables and types are second nature, but they can be really annoying to beginners who have to constantly grapple with a compiler yelling at them for type errors.

Bruker du et IDE fra dette årtiendet får du vel respons på hva som er galt lenge før du trykker compile. Derimot vil du i språk som ikke er static-typed kunne støte på bisarre runtime-bugs du i Java ville fått beskjed om i det øyeblikket du skrev feilen.

 

Sometimes execution can get pretty far before a run-time type error occurs, and the student is likely to have a decent intuition about the source of the error.

Så studenter er for dumme til å lære om typer, men vil lett kunne finne feilen når den manglende kunnskapen fører til bugs?

 

Map<String, List<Integer>> d = new HashMap<String, List<Integer>>();

List<Integer> lst = new LinkedList<Integer>();

lst.add(120);

lst.add(140);

lst.add(165);

d.put("my bowling scores", lst);

Map<String, List<Integer>> d = new HashMap<String, List<Integer>>();

d.put("my bowling scores", new List<Integer>() {120, 140, 165});

 

Fortsatt stygt, men kortere. Var jo et ganske bisarrt eksempel.

 

Til tross for at jeg syns argumentene i artikkelen er litt tynne til tider, og formuleringen noe merkelig, så er jeg i ganske stor grad enig i budskapet. Men jeg har større tro på Lisp, og har sansen for måten det blir brukt på i introduksjonskursene på MIT. Gikk gjennom dem for en stund siden, og på mange måter ble det som å lære å programmere på nytt igjen. Men de har vel større frihet i måten de utformer studiet på, med tanke på studentnivået.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Har vel seg slik at de fleste universiteter ikke starter med å lære studentene å bruke et IDE, da det er mye mer lærerikt å se at man får feil og finne ut hvorfor på egenhånd. UiO begynnte å lære bort i emacs/textpad, det synes jeg var helt greit, for når jeg fikk errrors ble jeg liksom tvungen til å undersøke litt selv. Nå klarer jeg lett å se hvor feil ligger og hva en feil er når jeg får feilmelding.

 

Btw, eksempelet var jo bare latterlig,

Lenke til kommentar

lassejl: Joda, en starter som regel uten IDE for å vise grunnleggende struktur i språket, for eksempel hvordan feilmeldinger ser ut direkte fra kompilator, og hvordan kompilatoren kjøres manuelt (i Java hvordan kompilert kode er strukturert etc). Her på UiB startet en med gjennomgang av Eclipse og NetBeans allerede i løpet av noen uker etter start av kurset (med en gang vi var forbi Hello World og System.out.println("Hei " + dittnavn) :p ). I kurset som bygger videre (INF101) er det underforstått at alle er kjent med og kan bruke en IDE.

Lenke til kommentar

På UiA starter man med Eclipse første skoledag, med mindre de har endret rutinene sine. De går forørig også rett på GUI-programmering.

 

Emacs er jo en grei start, eller Edwin i Lisp's tilfelle. Men disse programmene er også såpass sære at de for enkelte vil gjøre det vanskeligere i starten. Så det kommer an på om målet var å gi studentene en kjapp start (som i artikkelen), eller om det var at de skulle lære mest mulig om de grunnleggende konseptene.

 

Har sett et par bøker som bruker Notepad i de første kapitlene, for så å bevege seg over på et IDE. Syns dette er en grei løsning for å komme kjapt i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...