Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ble litt oppgitt over SEO-firmaer i dag på jobben, så måtte skrive en liten rant-artikkel. Kikk igjennom den om du har lyst. Har ikke rettet den for skrivefeil, men men. Noen som er enige?

Jeg er enig i at den SEO-en som handler om å påpeke feil på sidene til andre, er ting alle designere/utviklere bør kunne. Og skal man forbedre teknisk SEO, bør man hyre inn en utvikler og ikke en SEO-konsulent.

 

Men en stor del av SEO handler også om å velge de riktige søkeordene som gjør at folk finner din side/bedrift når de trenger dem, samtidig som man ikke velger alt for vanskelige ord eller generelle ord som gjør at man kommer for langt ned på resultatlisten. Det er mer en jobb for SEO-eksperter og (internett)markedsføringsfolk som kjenner dette markedet, hvordan folk søker og hva de søker etter.

Lenke til kommentar
Det er sant, men trenger du å finpusse meta-ordene dine for flere tusen, når du egentlig bare kan skrive godt innhold og få folk til å linke til deg / lese siden din? For meg blir det som å kjøpe seg lesere/brukere.

 

Ikke nødvendigvis, og det går primært ikke på å finpusse metaordene, men hvordan man skriver, ikke minst bruk av ingress og overskrifter. Når realiteten for mange nettsider er at ca 50 % av besøkende kommer via søkemotorer er faktisk begrepsbruken svært viktig.

 

Det er nemlig ikke vanskelig å skrive godt innhold, men allikevel ikke gjøre siden særlig synlig for de som søker etter informasjon om det du skriver om. F.eks. er de fleste som tradisjonelt skriver fagstoff, utredninger og saksutredninger (gjelder lang flere) vant med å skrive slik at konklusjonen kommer til slutt. Uten tvil vil bare det å endre struktur til en mer typisk "journalistisk" innfallsvinkel øke antallet som leser det du har skrevet.

 

Men om såkalte "SEO"-spesialister er de rette til å lære bort dette er jeg virkelig i tvil om. Trolig er det mer effektivt å lære litt "journalistisk" skriveteknikk. Billigere også.

Lenke til kommentar

Når det gjelder skriving er det selvfølgelig en jobb for andre enn SEO-konsultenten. Men en SEO-konsulent/markedsfører kan ofte hjelpe til med å finne de ordene nettredaktøren/skriveren skal fokusere på. Hvilke ord du tror representerer bedriften er ikke nødvendigvis det kunden bruker når han eller hun skal finne det han er ute etter. Da er kanskje bedriften helt usynlig på de søkeordene kunden bruker.

 

Men det skal legges til at det selvfølgelig er en ting som er langt viktigere å bruke tid på i engelsktalende land hvor konkuransen om plass på søkemotorene er langt større, enn det den er i Norge.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Bolson: Med andre ord, Content is King. Og det er vel stort sett det som er aktuelt for "SEO" framover, sidan sider bygd bra teknisk med webstandardar, URI-stuktur, godt innhald i title-element etc. er ein selvfølge hos ein utvikler som har klart å henge sånn halvvegs med i utviklinga.

 

Dusjforheng done Sebastian-style:

post-12319-1210517384_thumb.jpg

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

 

Synes det var et unaturlig hopp i teksten der. Men absolutt bedre, mest fordi det er mindre å lese noe som gjør det lettere å lese.

 

Dette skjønte jeg ikke helt. Mellomrommet (bør jo være der, hvis ikke blir det webicker, og det blir et ord igjen)? Balansen (mer tekst t.h. enn t.v.) ? Punktum kan jeg jo evt. fjerne.

Lenke til kommentar
Dusjforheng done Sebastian-style:

 

Kan det ikke fikses med gaffa har man ikke brukt nok!

 

meastp(idiotisk nick som man ikke klarer å huske til man har skrevet det engang): Poenget var at mellomrommet ble for stort elns.

Noe som ikke fungerte hvertfall, kanskje plasseringen av teksten.

 

Noen som har sett den iptelefonreklamen som henger på tbanen? Makan til dårlig typografi og generelt dårlig laget!

Endret av Steinmann
Lenke til kommentar

30 av 50 grupper Sebastian er med på:

 

TIE-UP ▪ PONDUS er sjefolainen! ▪ Rage By S & D ▪ Nei til fritt valg av flagg på 17.mai ▪ Ja til egenandel på tannlegebesøk ▪ Jeff Dunham til Norge??! ▪ Mamma søker kjæreste ▪ Oslo ▪ Bli med i denne gruppen hvis du har vært full sammen med noen i den! ▪ GEZ = FRIENDS ▪ Six Degrees Of Separation - The Experiment ▪ Påholdsforeninga ▪ Jeg gir 1kr i u-hjelp per pers som joiner denne gruppa ▪ JA til fyrverkeri! ▪ FÅ SHOT AT DAWN TIL ROSKILDE 08 ▪ Jeg støtter FrPs forslag om prøveordning med døgnåpne skjenketider ▪ Opera Web Browser ▪ Onkel Ringnes ▪ Alcohol Improves my Foreign Language! ▪ When I was your age, Pluto was a planet. ▪ Superstars ▪ NSN ASA ▪ Ekeberg barneskole exit 98 ▪ We are all Steinmann ▪ Hest er best som pålegg ▪ Dorullen med bretten ut fra veggen- gruppa ▪ Foreningen for artige skilt ▪ Lofsrud ungdomsskole ▪ De som sjekker fangsten! ▪ Norsk Skippertaksforening

Endret av Lovskogen
Lenke til kommentar
30 av 50 grupper Sebastian er med på:

 

TIE-UP ▪ PONDUS er sjefolainen! ▪ Rage By S & D ▪ Nei til fritt valg av flagg på 17.mai ▪ Ja til egenandel på tannlegebesøk ▪ Jeff Dunham til Norge??! ▪ Mamma søker kjæreste ▪ Oslo ▪ Bli med i denne gruppen hvis du har vært full sammen med noen i den! ▪ GEZ = FRIENDS ▪ Six Degrees Of Separation - The Experiment ▪ Påholdsforeninga ▪ Jeg gir 1kr i u-hjelp per pers som joiner denne gruppa ▪ JA til fyrverkeri! ▪ FÅ SHOT AT DAWN TIL ROSKILDE 08 ▪ Jeg støtter FrPs forslag om prøveordning med døgnåpne skjenketider ▪ Opera Web Browser ▪ Onkel Ringnes ▪ Alcohol Improves my Foreign Language! ▪ When I was your age, Pluto was a planet. ▪ Superstars ▪ NSN ASA ▪ Ekeberg barneskole exit 98 ▪ We are all Steinmann ▪ Hest er best som pålegg ▪ Dorullen med bretten ut fra veggen- gruppa ▪ Foreningen for artige skilt ▪ Lofsrud ungdomsskole ▪ De som sjekker fangsten! ▪ Norsk Skippertaksforening

Bøir litt trist når du setter det slik, men 90% av de har jeg sagt ja til å fylla.

Og hvem her mener vel ikke at dorullen skal ha bretten ut?

 

Tror jeg skal oppgradere ubuntu idag jeg altså...

Lenke til kommentar

 

I can't imagine trying to explain the above Java code to a beginner. Beginners don't care about type declarations, Java generics, parametric polymorphism, or any other weird programming language jargon --- they just want their code to work like they intended with as little typing as possible!

 

Men så er det ikkje ein typisk nybyrjarting å dra inn HashMap- og LinkedList-klassane heller, då. Til eksempelet hans kunne han like greit ha benytta seg av et lite Array, uansett. Blir litt som å ta det som ville generert mest mulig vanskelig kode for å lage eit veldig lite eksempel, som blir å kunstig forstygge språket i mine auge.

 

Utenom det skal eg ikkje seie stort. Har aldri sett stort på Python, sååeh...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...