Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Kjem jo litt an på kva grad av matte det er snakk om då - treng du universitet-/høgskulenivå-matte i dei fleste program du utviklar? Trur eg skal klare meg fint med 3MX, eg :)

 

Dessuten trur eg du tok poenget mitt med den posten likevel, misterfister.

9431230[/snapback]

Dykk litt inn i Google sin databaseteknologi (BigTable), samt relasjonsalgoritma deira, så ser du fort at 3MX langt i frå held. :--)

 

Men ja, eg tok poenget ditt, funnylump.

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet noen om et godt program for å lage screencasts? Lyd spiller ikke så stor rolle.

9431007[/snapback]

Camtasia Studio funker fint :) Kan spille inn lyd og bilde samtidig, eller lyd kan legges til etterpå. En annen ting som KAN være morro/greit/whatever er at du kan ta opp fra flere kilder samtidig, f.eks. et webcam eller liknende. Kan jo faktisk brukes til eyetracing hvis man tar opp både et browservindu og filmer ansiktet til personen som browser.

 

What, var det Script MT? Nekter jeg å tro :p

Endret av Jesper Karsrud
Lenke til kommentar
Av en eller annen grunn klager Adobe sine updatere og installere på at Firefox er åpent når man kjører dem.

9430841[/snapback]

Og ikke bare det. De få gangene jeg åpner Firexox, får å kikke etter Firefox-bugs når jeg har laget noe nytt på nettsiden, så maser en om oppdatering og restart. Har følt at den er såpass frekk at den bare starter oppdateringen uten mitt samtykke også, og spør om den skal restarte nå eller senere...

 

Er jo samme oppførsel som Windows dette. Utrolig irriterende. Jada! Det går sikkert an å sette det opp slik man vil selv, men aller helst vil jeg verken sette opp slikt, eller se det i det hele tatt. Da er "En ny versjon av Opera er tilgjengelig. Laste ned nå? - Ja, Nei" bedre...

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Er jo samme oppførsel som Windows dette. Utrolig irriterende. Jada! Det går sikkert an å sette det opp slik man vil selv, men aller helst vil jeg verken sette opp slikt, eller se det i det hele tatt.  Da er "En ny versjon av Opera er tilgjengelig. Laste ned nå? - Ja, Nei" bedre...

9431848[/snapback]

Spør da om det? Gjør i hvertfall det her, så det er nok noe galt med din intallasjonen.

Lenke til kommentar
Enig. Å være ekspert på CSS 3 er bedre enn å kunne en del CSS+PHP+Java.

9431143[/snapback]

 

Poenget er bare at helt spesialisert kunnskap om f.eks. étt programmeringsspråk ofte er en strategisk dårlig idé. Om en kan velge mellom å lære f.eks. Java på fingerspissene, hjelper det lite om man i et jobboppdrag plutselig behøver å sette seg inn i C eller Python. Da er en solid teoretisk bakgrunn gull verdt, da en mye lettere kan sette seg inn i de få syntaks-forskjellene heller enn å lære seg et nytt språk på nytt. :)

 

Spesialisering på ett felt gjør deg mer attraktiv på det feltet, men bare på det feltet. Om ditt spesialiseringsfelt en dag enten forsvinner eller blir mindre attraktivt (spesialisering i Java, og 10 år etterpå kodes nesten all kode i C#) sitter du der med skjegget i postkassen. Min far er utdannet telegrafist, jeg vet hvor mye pes det er å ta igjen noe slikt. :)

Lenke til kommentar
What, var det Script MT? Nekter jeg å tro :p

9431522[/snapback]

Sendte mail til Russ.no, og fikk til svar at det var en "heavy modifisert Script MT Bold".

Fant kun kursiv utgaven gratis.

 

Flere enn meg som venter på Apple Eventen?

9433252[/snapback]

Jepp, blir gøy å se nye iPod'er, selv om jeg har en ganske ny Nano.

Endret av Runar
Lenke til kommentar
I ein del fag (For eksempel programmering) er det unyttig med dødsmasse teori uten praksis, though - så igjen, dei ulike universiteta/høgskulane har ulike linjer, og det som skiljer dei mest i dag utenom det er navnet. Du kan ikkje samanlikne ein Bachelorgrad i IT med Siv.Ing med fokus på naturvitenskaplige fag (elns)...

9431080[/snapback]

Jeg vil faktisk påstå det motsatte. De beste programmererne jeg kjenner til har en universitetsutdannelse. Man har nok større muligheter til å lære den tekniske delen av programmeringen på en høgskole, men til gjengjeld mener jeg en med informatikk bak seg har bedre grunnlag til å forstå og abstrahere prosessene bak det hele.

 

 

Spisskompetanse > stor generell kompetanse :)

9431134[/snapback]

Spisskompetanse uten bred generell kompetanse er faktisk ikke verdt fem sure sild i 90% i dagens jobbmarked. Først skaffer man seg en bred plattform slik at man forstår verden rundt, så spesialiserer man seg på ett felt slik at man kan håve inn grunker. Forstår man ikke annet enn det som er midt foran nesa så klarer man ikke å henge med - man må kunne noe om alt i dag. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at stor generell kompetanse er langt viktigere enn spisskompetanse.

 

Men det er bare meg da - som både er utdannet og har jobbet med dette noen år :innocent:

 

Ja, jeg mente egentlig det siste som et lite stikk til dere som nettopp har begynt på høyere utdanning og vet alt om verden :)

Endret av enden
Lenke til kommentar
Og ikke bare det. De få gangene jeg åpner Firexox, får å kikke etter Firefox-bugs når jeg har laget noe nytt på nettsiden, så maser en om oppdatering og restart. Har følt at den er såpass frekk at den bare starter oppdateringen uten mitt samtykke også, og spør om den skal restarte nå eller senere...

 

Er jo samme oppførsel som Windows dette. Utrolig irriterende. Jada! Det går sikkert an å sette det opp slik man vil selv, men aller helst vil jeg verken sette opp slikt, eller se det i det hele tatt.  Da er "En ny versjon av Opera er tilgjengelig. Laste ned nå? - Ja, Nei" bedre...

9431848[/snapback]

Jeg nekter å tro at du faktisk mener det der. Hvorfor i all verden vil du heller loffe rundt på en nettside, laste ned en fil, lukke nettleseren, installere og starte opp igjen, enn å trykke på en "Ja, oppdater"-knapp og så restarte?

Ja, jeg savner den funksjonen i Opera. I alle fall for mindre oppdateringer.

 

Opera 9.50 virker lovende hittil forresten. Selv om jeg er passe pissed over alle snarveiendringene. Må jo lære meg alt på nytt :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...