Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har heller troen på å utdanne meg selv, er ingen instans som kan dekke mine behov, siden jeg liker å drive med HTML, CSS blandet med grafisk design. Skoler pleier enten å være for kodefikserte, eller for grafiske. Men for å kunne utdanne meg selv må jeg jo ta eget initativ, så har bestilt noen grafiske bøker via jobben.

 

Men man kan liksom ikke lese seg til grafiske kunnskaper, du må rett og slett ha Photoshop down to a science, men kjekt å kunne lese litt rundt emnene for så å prøve seg i Photoshop.

Lenke til kommentar
Jeg har heller troen på å utdanne meg selv, er ingen instans som kan dekke mine behov, siden jeg liker å drive med HTML, CSS blandet med grafisk design. Skoler pleier enten å være for kodefikserte, eller for grafiske. Men for å kunne utdanne meg selv må jeg jo ta eget initativ, så har bestilt noen grafiske bøker via jobben.

 

Men man kan liksom ikke lese seg til grafiske kunnskaper, du må rett og slett ha Photoshop down to a science, men kjekt å kunne lese litt rundt emnene for så å prøve seg i Photoshop.

9433415[/snapback]

Det som er litt dumt er at du sitter uten noen formell kompetanse. Det er litt synd dersom markedet kræsjer igjen og arbeidsgivere begynner å se på formell kompetanse kontra realkompetanse, som er ganske vanlig når man kan velge og vrake blant søkere til en stilling.

 

Nå er det kanskje litt anderledes i denne bransjen, der de som ansetter har større tilbøylighet til å ha peiling på hva man faktisk trenger siden de faktisk jobber med det selv, men dog.

 

Btw; hva er det med alle s/h-avatarene for tiden? Har jeg gått glipp av noe og blitt umoderne igjen?

Endret av enden
Lenke til kommentar
qualbeen: Stemmer. Eg liker ikkje Safari, heller ikkje i OS X. :)

 

Min kommentar var til neitakk sitt forslag om å endre teksten til "Could be the fastest web browser on any platform if Opera didn't excist" (exist<->excist)

9430589[/snapback]

Jauv, i see. Har tilegnet meg den evnen til å anta alt som står skrevet på ulike fora, til å være skrevet av dysletikere.

 

Ang. oppdatering av Opera (eller et hvilket som helst annet program) ønsker jeg å selv kunne bestemme om applikasjonen skal sjekke etter nye oppdateringer (f.eks. ser jeg sjeldent vitsen med å oppdatere minesveiper, adobe reader og like kritiske programmer), samt at det er deilig å kunne la programmet oppdatere seg selv. Men bare hvis jeg har trykket "ok"!

Lenke til kommentar
Jeg har heller troen på å utdanne meg selv, er ingen instans som kan dekke mine behov, siden jeg liker å drive med HTML, CSS blandet med grafisk design. Skoler pleier enten å være for kodefikserte, eller for grafiske. Men for å kunne utdanne meg selv må jeg jo ta eget initativ, så har bestilt noen grafiske bøker via jobben.

 

Men man kan liksom ikke lese seg til grafiske kunnskaper, du må rett og slett ha Photoshop down to a science, men kjekt å kunne lese litt rundt emnene for så å prøve seg i Photoshop.

9433415[/snapback]

Det som er litt dumt er at du sitter uten noen formell kompetanse. Det er litt synd dersom markedet kræsjer igjen og arbeidsgivere begynner å se på formell kompetanse kontra realkompetanse, som er ganske vanlig når man kan velge og vrake blant søkere til en stilling.

 

Nå er det kanskje litt anderledes i denne bransjen, der de som ansetter har større tilbøylighet til å ha peiling på hva man faktisk trenger siden de faktisk jobber med det selv, men dog.

 

Btw; hva er det med alle s/h-avatarene for tiden? Har jeg gått glipp av noe og blitt umoderne igjen?

9433473[/snapback]

Det er kanskje sant det du sier, men dette gjelder arbeidsgivere som ikke har peiling på hva de er ute etter, og kun ser på 'papiret', slike vil jeg ikke jobbe hos. Jeg ble ansatt der jeg jobber nå basert ut fra Designalized.com - og de på jobben min er inneforstått med webutvikling i 2007. Så jeg vil si du tar feil om vi snakker om arbeidsgivere som er oppdaterte og selv dyktige.

 

S/H har vært en stund, min er fra sommer når jeg leste for mye om typografi, grid og swiss-design, den er til og med aligna med brukernavnet mitt ;)

Lenke til kommentar

Til alt som er kommentert angåande det eg har sagt:

 

Det får vere grenser for kor spisskompetent du skal vere, sjølvsagt. Å spesialisere seg fullstendig på eitt einaste felt er dumt, ja, men med spisskompetanse tenker eg då på "spisskompetanse i programmering" vs "OK Kompetanse i programmering, matte, fysikk, biologi..." - ikkje "Spisskompetanse i C++" vs "God kompetanse på programmering, matte, fysikk og biologi".

 

Litt nyansert, kanskje, men. Uansett er der strengt tatt eit marked for begge, og begge har sine fordelar/ulemper i ulike arbeidsssituasjonar. Positivt med mykje praksis og mindre teori er jo at du får ein del erfaring gjennom utdanninga som sjølvsagt er ein god ting - negativt er at ein universitetsstudent kanskje har eit breiare spekter på kva oppgaver han/ho kan ta på seg.

 

Oh well. Eg er happy med å vere på høgskule iallefall :)

Lenke til kommentar

Når jeg ser tilbake på året mitt på NITH, så har det delvis vært waste. Men det faktum av at jeg flyttet til Bergen og aktivt måtte søke etter jobb når det sto mellom det og Oslo har jo gjort livet mitt veldig mye mer meningsfullt - så på den siden så har det vært bra. Det jeg lærte dette obligatoriske året derimot, kunne jeg ha vært foruten. Synd jeg ikke fikk delta i de kommende årene, kanskje de hadde vært mer innbringende.

 

MatPrat redesignet av Apt

Endret av Lovskogen
Lenke til kommentar

Akkurat nå er jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre til neste år. Føler et visst forventningspress fra min akademiker-far om å ta / gjøre ferdig utdanninga, og jeg ser jo argumentet til enden. Likevel har jeg det så bra (sammen med Tor i Keyteq :ermm: ), jobben er ennå så artig, kollegene så kule etc. at jeg lurer veldig på hva som kommer til å skje neste år...

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

Du har fortsatt ganske god tid på deg though. Men kom gjerne til Oslo på NITH. Eller du kan vente endå eit år, så kan eg og gjesper fortelle deg korleis andreåret er kontra første :)

 

Er visstnok veldig mykje bedre, ut i frå det eg har høyrd frå dei andre- og tredjeklassingane på webkom. her i Oslo. Så eg ser fram til det, iallefall.

 

Edit: 9100, yay.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Enig med Jørgen og Jørgen. Utdanning bør gi et bredt bilde av et fagfelt, så man kan være mobil på arbeidsmarkedet. Om man er spesielt interessert i et emne, bør man heller jobbe ekstra med emnet ved siden av de påkrevde fagene. Mitt forrige innlegg i debatten var ment som et noe sarkastisk svar på Arves "Spisskompetanse > stor generell kompetanse".

Lenke til kommentar

Jeg har stor tro på andre- og tredjeåret på NITH i forhold til det generelle førsteåret. Og jeg savner studenttilværelsen litt, óg. Men jeg stiller meg fortsatt tvilende til NITH Oslo (nå kun "NITH" :(). Mulig jeg venter enda et år, holder alle muligheter åpne.

 

Får så mye relevant erfaring i Keyteq nå, tror det veier mer enn en Bachelor i IT akkurat i denne bransjen og i forhold til det jeg kan utrette.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Enig med Jørgen og Jørgen. Utdanning bør gi et bredt bilde av et fagfelt, så man kan være mobil på arbeidsmarkedet. Om man er spesielt interessert i et emne, bør man heller jobbe ekstra med emnet ved siden av de påkrevde fagene. Mitt forrige innlegg i debatten var ment som et noe sarkastisk svar på Arves "Spisskompetanse > stor generell kompetanse".

9433925[/snapback]

 

 

Jajo, men bredt innafor eitt fagfelt går òg an. Eg kjem nok til å søke på litt andre typar jobbar med mi utdanning, enn ein som går ut ifrå eit universitet som kan ein del av det eg kan, og litt om andre ting uansett. Marked for alt. Sjølv lot eg vere å gå universitet fordi eg ikkje fann nokon linjer som eg har interesse av. Orkar ikkje meir realfag, for eksempel. Har nok med det eg har frå VGS :)

 

Dessuten var ikkje det utsagnet mitt meint fullstendig seriøst heller, berre litt ;)

 

Hein: Sant det med erfaring i Keyteq etc. - men med mindre du har tenkt å vere i Keyteq heile livet så er det jo greit med formelle papir på utdanning òg. Dessuten så synest eg NITH (Oslo) virkar greit - uten at eg har noko å samanlikne med, samt at eg kun har gått der i eit par veker hittil.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Nei, har ikke tenkt å være i noen jobb hele livet, egentlig. Dette har jo egentlig veldig mye med jobbmarkedet innen IT å gjøre, også. Akkurat nå er det helt fantastisk, og jeg og Tor hadde hell i uhellet, siden tidspunktene klaffa så godt.

 

Men å ta utdannelse bare for å få papirer er så lite givende også, føler jeg.

Lenke til kommentar
Får så mye relevant erfaring i Keyteq nå, tror det veier mer enn en Bachelor i IT akkurat i denne bransjen og i forhold til det jeg kan utrette.

9433936[/snapback]

Jeg tør ikke være for bombastisk da jeg ikke har førstehånds kjennskap til deres bransje, men erfaring teller utdanning/erfaring vektes 40/60 dersom man har tre år eller mer utdannig. Har man mindre vektes erfaringen mindre også. Skulle gjerne oppgitt kilde, men finner den ikke nå. Det var et større intervju med en IT-headhunter i en avis. Det kan argumenteres med at headhuntere er teite, men dette var i alle fall en person med bred erfaring innen IT, og med tungt personalansvar før han begynte med rekruttering.

 

 

Enig med Jørgen og Jørgen. Utdanning bør gi et bredt bilde av et fagfelt, så man kan være mobil på arbeidsmarkedet. Om man er spesielt interessert i et emne, bør man heller jobbe ekstra med emnet ved siden av de påkrevde fagene. Mitt forrige innlegg i debatten var ment som et noe sarkastisk svar på Arves "Spisskompetanse > stor generell kompetanse".

9433925[/snapback]

 

 

Jajo, men bredt innafor eitt fagfelt går òg an. Eg kjem nok til å søke på litt andre typar jobbar med mi utdanning, enn ein som går ut ifrå eit universitet som kan ein del av det eg kan, og litt om andre ting uansett. Marked for alt. Sjølv lot eg vere å gå universitet fordi eg ikkje fann nokon linjer som eg har interesse av. Orkar ikkje meir realfag, for eksempel. Har nok med det eg har frå VGS :)

9433978[/snapback]

Med bred kompetanse innen ett fagfelt mangler du fortsatt oversikt over det som skjer utenfor fagfeltet ditt. Poenget her er at du trenger å vite om ting utenfor fagfeltet ditt for å være god innenfor fagfeltet. Du kan ikke lage et godt program uten å ha grunnleggende kjennskap til miljøet det skal kjøre i. Skal du lage et eksepsjonelt program trenger du svært god kjennskap til kjøremiljø, gjerne nettverkskompetanse, og en haug med andre fagfelt som plutselig faller innenfor ditt scope.

Lenke til kommentar
Men å ta utdannelse bare for å få papirer er så lite givende også, føler jeg.

9434035[/snapback]

 

Både ja og nei. Om du overhodet ikkje har interesse for faga på skulen, og du kun er ute etter papir så er det jo ikkje stor sjølvsagt. Men i og med at der er eigne Web-design-fag på NITH andre og tredje år så må der jo vere noko å hente. Sjølv så kjem eg nok til å gå webkom. vidare, men muligheten for å hoppe over på Interaktivt Design er jo der, absolutt.

 

Magnus: Ja, jo. Ish. Alt med måte, fortsatt. Det er fortsatt folk med ein veldig spisskompetanse som blir sett til å gjere veldig "spisskompetanseting", likevel. Det er lite nyttig å kunne fysikk om du skal programmere eit stort intranett med mykje funskjonalitet.

 

Alt til sitt bruk.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...