Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde glatt tatt Interaktivt Design. Starter jeg på NITH er det dette jeg velger, óg.

 

For å ta litt av erfaringene mine fra førsteåret i forhold til web-design-fag;

Vi hadde designprosjekt andre semester. Det gikk ut på å lage nye sider for NITH, en slags ny nith.no. Vi lærte en hel del teoretisk prosjektarbeid, ikke altfor mye om webdesign vil jeg si (greit nok, vi hadde en del teori om hva som fungerte bra og ikke osv.).

 

Sitter igjen med et inntrykk av at jeg har lært en måte å gjennomføre prosjekter på, som ikke er helt i tråd med virkeligheten. Jeg tviler på at altfor mange går gjennom ørten iterasjoner og dokumenterer ting så pedantisk som vi måtte gjøre, i en vanlig jobbsituasjon.

 

 

Jeg tviler ikke på at dere(/jeg) kommer til å lære masse nytt på andre og tredje året ved NITH. Siden jeg har fått smake på the real deal er jeg kanskje litt mindre motivert, ja.

Lenke til kommentar
Sitter igjen med et inntrykk av at jeg har lært en måte å gjennomføre prosjekter på, som ikke er helt i tråd med virkeligheten. Jeg tviler på at altfor mange går gjennom ørten iterasjoner og dokumenterer ting så pedantisk som vi måtte gjøre, i en vanlig jobbsituasjon.

9434112[/snapback]

Dessverre, du har rett :(

 

Man lærer veldig gode, men omfattende metoder på skolen, for så å legge mye av det på is når man er ferdig. Jeg ser i alle fall i min jobb et større behov for disse emtodene enn det jeg klarer å implementere.

 

Når det gjelder fokuset på gruppeprosessen synes jeg veldig mye av det var gørr, men akk så nyttig siste år.

Lenke til kommentar
Jeg tør ikke være for bombastisk da jeg ikke har førstehånds kjennskap til deres bransje, men erfaring teller utdanning/erfaring vektes 40/60 dersom man har tre år eller mer utdannig. Har man mindre vektes erfaringen mindre også.

 

Med bred kompetanse innen ett fagfelt mangler du fortsatt oversikt over det som skjer utenfor fagfeltet ditt. Poenget her er at du trenger å vite om ting utenfor fagfeltet ditt for å være god innenfor fagfeltet. Du kan ikke lage et godt program uten å ha grunnleggende kjennskap til miljøet det skal kjøre i. Skal du lage et eksepsjonelt program trenger du svært god kjennskap til kjøremiljø, gjerne nettverkskompetanse, og en haug med andre fagfelt som plutselig faller innenfor ditt scope.

 

Slik jeg ser det så er på en måte mitt 'scope' alt som spenner seg mellom det en bruker opplever når de surfer en nettside, layout, typografi, grafikk, HTML, CSS, SEO, brukeropplevelsen, brukbarhet og tilgjengelighet, alt som har med 'frontend' å gjøre. Dette er et ganske stort scope i mine øyne, i forhold til 'bare å kunne HTML'.

 

Jeg tror den gruppeprosessen vi lærte på NITH bare fungerer om budsjettet tillater det, og at kunden trenger et veldig gjennomført produkt. Men i 'the real world' så lages alt i en sveiv.

Endret av Lovskogen
Lenke til kommentar
Jeg tror den gruppeprosessen vi lærte på NITH bare fungerer om budsjettet tillater det, og at kunden trenger et veldig gjennomført produkt. Men i 'the real world' så lages alt i en sveiv.

9434191[/snapback]

Ja, det er vel begrenset med nytte av en gruppeprosess når man jobber med front end. Der er det mer solojobbing, og kreative sjeler hemmes vel ofte av grupper.

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det så er på en måte mitt 'scope' alt som spenner seg mellom det en bruker opplever når de surfer en nettside, layout, typografi, grafikk, HTML, CSS, SEO, brukeropplevelsen, brukbarhet og tilgjengelighet, alt som har med 'frontend' å gjøre. Dette er et ganske stort scope i mine øyne, i forhold til 'bare å kunne HTML'.

9434191[/snapback]

Et tilsvarende fag uten Photoshop-opplæring er muligens verdt 7,5 studiepoeng i min studentverden.

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det så er på en måte mitt 'scope' alt som spenner seg mellom det en bruker opplever når de surfer en nettside, layout, typografi, grafikk, HTML, CSS, SEO, brukeropplevelsen, brukbarhet og tilgjengelighet, alt som har med 'frontend' å gjøre. Dette er et ganske stort scope i mine øyne, i forhold til 'bare å kunne HTML'.

9434191[/snapback]

Et tilsvarende fag uten Photoshop-opplæring er muligens verdt 7,5 studiepoeng i min studentverden.

9434356[/snapback]

 

Seier du kun fordi du vil forsvare det å ha meir allround kompetanse innan eit større felt, det - og fordi du går universitet. :D

 

Fortsatt - du kjem ikkje til å søke på dei same typane jobbar som Tor, eller meg for den del - fordi du har ei anna utdanning. That's why i say we can't compare teh educatiawn directleh!

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...