Gå til innhold

Kommentar: Storebror ser deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra artikkel:thumbs:

Håper Norge legger ned veto, vi kan ikke akseptere dette, om vi blir kastet ut så får vi bare leve med det. Det er bedre og gå ut av EU en og ta i bruk denne logginga.

 

edit: Hva me de annonyme bloggene... blir ikke mye igjen av de, er jo bare og finne en log med ip adressen så kan du se at det var Ola Norman som skreiv at han ikke likte EU...

 

(blir vel liknende kinesiske forhold, vi holder en streng sensur, og vis du gjør noe dumt så vett vi jo hvor du bor..)

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar
og det er ingen som har nevnt abortloven enda!?

 

datatilsynet er INKOMPETENT!

de går offentlig ut med hvor mye de er imot abortloven, men å forhindre den, nei det kan de ikke gjøre, folk kunne jo begynne å forvente at de skal gjøre jobben sin. :no:

 

det er ikke annet å forvente enn at dette direktivet innføres :cry:

Datatilsynet har ingen lovgivende makt! Alt datatilsynet kan gjøre er å opplyse om farer ved slike direktiver og registre (som dette abortregisteret, som jeg regner med er hva du snakker om).

Lenke til kommentar
Hvis man klarer å sørge for at dataene ikke misbrukes eller havner hos feil personer så er jeg positiv til forslaget.

 

Det er helt irrelevant hvorvidt dataene "misbrukes."

 

Hvis kontrollmulighetene øker, vil også de livsområder som gjøres til gjenstand for kontroll også utvides. Dermed blir stadig flere normale handlinger gjenstand for inngrep fra myndighetenes side. I en slik situasjon vil man rent legalt sett si at dataene ikke "misbrukes," hvis inngrepene er hjemlet i lov.

 

Skal vi ikke ha rett til å beveges oss uten at det skal kunne spores i ettertid?

 

Det fundamentale problemet er at altfor mange ikke forstår at makt korrumperer. Når myndigheter får for mye makt, blir vanlige mennesker skadelidende. Særlig viktig er det å holde maktapparatet i ørene, og her har mange vanskelig for å tro at for eksempel politiet kan være noe annet enn snille og gode beskyttere av oss alle. Men dessverre er det ikke slik. Også i Norge har politifolk drept mennesker, og de kommer unna med det fordi folk flest ikke tror det er sant. Politivold skjer daglig, selv om ressurssterke mennesker ikke utsettes for den. Forstår man slike ting, og forstår man at dette ikke handler om enkeltstående "onde" mennesker, skjønner man hva det dreier seg om. Det dreier seg om at makten må begrenses dersom rettssamfunnet skal bestå.

Lenke til kommentar

Konge at Hw.no faktisk informerer om slike ting når det ikke står noe om det i avisene. Veldig mange relevante poeng, bl.a om kostnaden av antiterrortiltak og lignende. F.eks forbudet mot negleklippere på fly, når glassflasker er tillatt, forutsatt at de er kjøpt på den andre siden av sikkerhetskontrollen. Er jeg redd for at slike direktiver vil treffe meg? Egentlig ikke. Men oddsene for at det treffer noen som er uskyldige (og samtidig, hvor kostnadseffektivt slike systemer er hvis man ser på hvor mye det hjelper) ved en eller annen form for lekkasje er såpass høye at det ikke burde tillates. Dessuten er slike tiltak godt grunnlag for andre tiltak som er enda verre (f.eks hvis RIAA vil få innsyn, ettersom det strengt tatt er forbudt med piratkopiering også).

 

Forresten, angående "ikke noe å skjule": kan hende jeg har en samtale med en kompis via en form for IM eller en annen form for privat kommunikasjon via internett, hvor jeg forteller litt småpinlige historier fra forrige helg. Det er greit at han får vite det, men at det skal eventuelt lekke ut og bli offentlig pinlig er noe jeg desidert ikke ønsker (og ja, jeg vet at dette ikke vil skje med meg, men for folk med litt høyere profil er dette en mulighet). At et kommunikasjonsmedie bl.a åpner for massiv offentlig kommunikasjon, skal ikke dette bety at man skal nektes å bruke det for privat kommunikasjon.

Endret av dedeee
Lenke til kommentar
Hvis det er det mest idiotiske du har lest, så burde du lese mer. :) At du ikke vet om mange tilfeller hvor slike opplysninger er lekket, vil ikke si at det ikke skjer. Tror du en leverandør ville gått ut offentlig og sagt at deres logger var på avveie?

 

Dette er da særdeles alvorlig, selv om logger aldri kom på avveie. Det mest alvorlige er at staten og statens maktapparat vil bruke mulighetene til økt kontroll, og de vil bruke den til å kontrollere stadig mer av hva normale og lovlydige borgere foretar seg.

 

Følgen blir at samfunnet mer og mer beveger seg mot en tilstand hvor den enkelte utsettes for stadig mer kontroll, og når kontrollen øker vil også myndighetenes ambisjoner om å styre den enkeltes atferd øke. Det innebærer at grensene for når forskjellige myndigheter gjør inngrep i ditt liv hele tiden utvides.

Lenke til kommentar
Veldig skeptisk til dette EU-direktivet. Burde nesten vært en folkeavstemning på dette spørsmålet. Tipper det er noe de fleste ikke vil ha.

 

Det komiske er jo at EU-tilhengerne nå forsøker å få folk i Norge til å skamme seg over å være "utenfor," ved å fortelle oss at vi er usolidariske og bare vil være oss selv nok ved å ikke være medlem.

 

Men virkeligheten er den at EU ikke handler om solidaritet og gjensidighet, men om diktat ovenfra. At det er slik, blir hele tiden tydeligere og tydeligere.

 

Si et klart og kontant Nei til EU, folkens!

Lenke til kommentar
Det var på tide at HW.no kommenterte denne saken, men litt sent vil nå jeg si. :)
Hardware.no kan ikke alltid være først ute. Dessuten er det snakk om hva en vil satse på, en sak som dette ble sannsynligvis de aller aller fleste medier varslet om samtidig. Jeg synes det er bedre at hardware.no nå har en velargumentert og god fortellende tekst med mye informasjon og meninger i forhold til en artikkel som blir sluppet samme dag som for det meste kun siterer rett fra pressemeldinger eller utspill fra personer. Endret av TSP
Lenke til kommentar

Jeg la merke til at det sto "(...)informasjonen skal lagres av Internett- og teletilbyderne i mellom 6 og 24 måneder (...)".

 

Hva avgjør hvor lenge hva skal lagres?.

 

Jeg liker ikke tanken på at vilt fremmende kan få tilgang til telelogger og annet "etterrettnings-snacks" i opptil 2 år.

 

Det er fint at PST kan bruke denne informasjonen til å ta terrorister, men jeg liker ikke å tenke på hvordan de kan missbruke denne informasjonen til ulovelig overvåkning. Eventuelt hva som skjer hvis denne informasjonen kommer på avveie, det offentlige har det vanskelig nok med å ta vare på lege-journaler.

 

At de i det heletatt vurderer å vedta noe slikt er hårreisende.

Lenke til kommentar
Konge at Hw.no faktisk informerer om slike ting når det ikke står noe om det i avisene.

 

Har stått litt om dette i avisene også faktisk, så helt forbigått er saken ikke. Dog frøken Spears får selvfølgelig mye større spalteplass i avisene.

 

Aftenbladet hadde et medieblikk for en tid tilbake (på hele 3. side i avisen) der det ble satt søkelys på manglende eksponering av denne saken i media, og også litt om EU som har bestemt dette. Det har vært en tråd om denne artikkelen og om muligheter og eventuelle konsekvenser ved bruk av veto.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=889609&hl=

 

Jeg har også sett flere artikler om dette i dagbladet, og ikke minst andre it-bransjesider på nettet. Men det er langt fra nok, når VG slår opp saken med samme krigstyper som de brukte i Valla saken, da skal jeg være fornøyd. Da denne saken prinsipielt er mye større enn Valla saken.

Lenke til kommentar
Hvis man klarer å sørge for at dataene ikke misbrukes eller havner hos feil personer så er jeg positiv til forslaget.

 

Det er helt irrelevant hvorvidt dataene "misbrukes."

 

Hvis kontrollmulighetene øker, vil også de livsområder som gjøres til gjenstand for kontroll også utvides. Dermed blir stadig flere normale handlinger gjenstand for inngrep fra myndighetenes side. I en slik situasjon vil man rent legalt sett si at dataene ikke "misbrukes," hvis inngrepene er hjemlet i lov.

 

Skal vi ikke ha rett til å beveges oss uten at det skal kunne spores i ettertid?

 

Det fundamentale problemet er at altfor mange ikke forstår at makt korrumperer. Når myndigheter får for mye makt, blir vanlige mennesker skadelidende. Særlig viktig er det å holde maktapparatet i ørene, og her har mange vanskelig for å tro at for eksempel politiet kan være noe annet enn snille og gode beskyttere av oss alle. Men dessverre er det ikke slik. Også i Norge har politifolk drept mennesker, og de kommer unna med det fordi folk flest ikke tror det er sant. Politivold skjer daglig, selv om ressurssterke mennesker ikke utsettes for den. Forstår man slike ting, og forstår man at dette ikke handler om enkeltstående "onde" mennesker, skjønner man hva det dreier seg om. Det dreier seg om at makten må begrenses dersom rettssamfunnet skal bestå.

 

Personlig er jeg mer redd for konsekvensene ved at myndighetene har liten kontroll over situasjonen, kontra det å la myndighetene overvåke og ha kontroll over deler av samfunnet.

 

I et samfunn hvor en rekke mennesker lever og samhandler er man nødt til å ha et klart regel sett for hvordan man oppfører seg. Hvis det å håndheve dette regelsettet innebærer at man er nødt til å loggføre og spore menneskers enkelte handlinger så ser jeg det som nødvendig. Da får man heller benytte store ressurser på å sørge for at systemet ikke korrupteres nevneverdig.

Lenke til kommentar
I et samfunn hvor en rekke mennesker lever og samhandler er man nødt til å ha et klart regel sett for hvordan man oppfører seg. Hvis det å håndheve dette regelsettet innebærer at man er nødt til å loggføre og spore menneskers enkelte handlinger så ser jeg det som nødvendig. Da får man heller benytte store ressurser på å sørge for at systemet ikke korrupteres nevneverdig.

Da burde man kanskje lage bedre skoler og utdanne folk ordentlig istedenfor å leke mamma og passe på at alle gjør det staten vil/politisk korrekt. Hadde du følt deg bedre hvis foreldrene dine hadde ansatt en privatdetektiv på deg som avlytter huset ditt og noterer enhver handling for å si "åjo sønnen deres har det kjempe bra" ?

Å tro at systemet ikke er/vil bli korrupt er ønsketenking.

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at dette nye systemet med data/tele lagring kommer til å bli misbrukt etterhvert. Det hevdes det bare skal gjelde mistanke om "grov kriminalitet", men selv forholdsvis "uskyldige" forbrytelser vil da kunne inkluderes fordi de har en høy øvre strafferamme på papiret (men i praksis idømmes aldri)

 

Ber politiet i den her sammenhengen om å få oversendt data/tele loggen for perioden 2 år, så vil de sikkert i mange tilfeller finne mindre "fordelaktige" opplysninger om personen (ikke nødvendigvis ulovlige) men som kan, når det settes sammen på en "kreativ måte", være med på å sette angjeldene person i et ekstra dårlig lys.

 

Det neste blir vel å inkludere i systemet låne-loggen fra biblioteket? ;)

Lenke til kommentar
Personlig er jeg mer redd for konsekvensene ved at myndighetene har liten kontroll over situasjonen, kontra det å la myndighetene overvåke og ha kontroll over deler av samfunnet.

I et samfunn hvor en rekke mennesker lever og samhandler er man nødt til å ha et klart regel sett for hvordan man oppfører seg. Hvis det å håndheve dette regelsettet innebærer at man er nødt til å loggføre og spore menneskers enkelte handlinger så ser jeg det som nødvendig. Da får man heller benytte store ressurser på å sørge for at systemet ikke korrupteres nevneverdig.

 

Hvem er det som gjennom historien har stått for den overveldende delen av terror, drap, tortur og vold i enhver form?

 

Jo, det er et lands lovlige myndigheter. Det er politi og etterretningstjenester, samt militære styrker, som gjennom hele menneskehetens historie har mishandlet, drept og ødelagt mennesker.

 

Hvis man tror at samfunnet består av de "snille" makthaverne og de "slemme" forbryterne og terroristene, har man hodet virkelig dypt begravet i sanden.

 

Det er dessverre behagelig å tro på at samfunnets kvalitet avhenger av at myndighetene "holder folk i ørene" slik at de "lærer å oppføre seg." Men i virkelighetens verden er det slik at det er de som har makt, som oppfører seg destruktivt og misbruker makten. Dette skyldes - selvfølgelig - ikke at myndigheter og politi er "onde." Vi bør nå en gang for alle gi slipp på feilforestillingene om de "gode" og de "onde."

 

Ondskap er et resultat av at noen mennesker får for mye makt over andre mennesker. Det er derfor myndighetene som trenger å holdes i ørene, og det er myndighetenes makt som må begrenses.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...