Gå til innhold

Kommentar: Storebror ser deg


Anbefalte innlegg

At det er Internett- og teleleverandørene som står for loggføringen, burde i seg selv være et stort nok faresignal.

Det mest idiotiske jeg har lest. Hvem er det som har den fulle og hele oversikten over hva folket foretar seg på nettet per i dag da? Hvor ofte lekker det ut slike opplysninger fra leverandørene?

Tåpelig sagt... Rett og slett!

Hvis det er det mest idiotiske du har lest, så burde du lese mer. :) At du ikke vet om mange tilfeller hvor slike opplysninger er lekket, vil ikke si at det ikke skjer. Tror du en leverandør ville gått ut offentlig og sagt at deres logger var på avveie?

 

Det er veldig lite som blir loggført i dag, nettopp på grunn av personvernlovgivningen. Med dette direktivet vil det imidlertid bli lovpålagt å loggføre så og si alt - mye mer og i en langt større grad enn i dag. Når mer blir loggført, er det også mer denne informasjonen kan brukes til. Det er derfor naturlig å tenke at det blir flere tilfeller hvor slik informasjon lekker ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De som vil ha et privatliv kan holde seg borte fra nettet.

Det er det dummeste jeg har hørt. Du vil altså kaste de som vil ha et privatliv ut av internett?

 

Dette handler forsåvidt ikke om du faktisk vil bli spesielt overvåket som en vanlig mann i gata, men om prinsipp!

Kan du gjøre hva du vil i det offentlige rom uten at noen ser deg? Kan du pelle deg i nesa på Rådhusplassen uten å bli filmet? Kan du bange dama di på slottstrappa? Nei... Men du kan gjøre det i det private rom. Altså, vil du ha privatliv så holder du deg borte fra det offentlige rom. Vil du ha privatliv, så holder du deg borte fra nettet. Skal du drive med ulovlig virksomhet, blir du nå sett på nettet. Jeg ser ikke problemet med det.

BTW: Teleoperatørene ser jo allerede den dag i dag hva du holder på med. eneste forskjell blir at de nå får muligheten til å opplyse om ulovlige ting.

Lenke til kommentar

Bra skrevet artikkel Dahl, føler det har vært få kommenterende artikler på hardware.no i det siste, flott at det her blir gjort og ikke er nok en gjengivning av den allerede eksisterende informasjon vi eventuelt allerede innehar.

 

Er det rett og slett ikkje lov, når det er innført, og laste ned frå bitlord, osv..??
Det har aldri vært lov med piratkopiering, utover det kan du fortsatt bruke bitlord så lenge det ikke blir brukt som et hjelpemiddel for nettopp det å privatkopiere ;)
Lenke til kommentar
vi har allerede sett at pasientjournaler, skatte-info og annen personlig informasjon plutselig har havnet på vidvanke. Nei, noe slikt register vil før eller siden havne i feil hender. Så dette kan man ikke tillate!

 

Og her ligger sakens kjerne synes jeg. Jeg er en ganske lovlydig internettforbruker, og er ikke mest redd for å bli bøtelagt på grunn av ulovlig nedlasting, men for at disse opplysningene skal falle i gale hender.

Og det er en prinsippsak også - For min del likestiller jeg dette med å ha på seg en gps sender og mikrofon til en hver tid, og at alt som blir registrert lagres i 6-24 måneder.. av leverandøren av utstyret.

 

"Lovlydige har ingen ting å frykte" er en svak holdning. Hvis man skal kunne overvåke alle for å kunne fange et minimalt antall mennesker er det samme som å gi alle som kjøper bil et par fartsbøter med en gang, slik at man slipper stresset med å ta de som faktisk gjør noe galt.

 

Jeg trives ikke med tanken på total overvåking rett og slett, og jeg kan ikke tenke meg at datatilsynet setter ne særlig pris på det heller.

Endret av Jimmith
Lenke til kommentar

Alt blir vel til en viss grad logga i dag åsså, men ikke i 6 til 24 måneder.... ( 2 år ! )

 

Snart blir det vel ID brikker på oss, så vi må nok si nei før det går for langt.

Jeg har ikke noe ønske om å bli overvåket, i tillegg er det sløs med

resusser om det ikke finnes noe kriminelt.

 

Overvåking av 6 milliarder mennesker, men om du ser det på en annen måte,

1/3 av verdens befolkning har ikke telefon.. Har du ikke telefon har du

vel heller ikke internett, da blir det bare 4 milliarder du skal loggføre.

 

Når hollywood strever med å lagre et tusentalls filmer, tenk hvordan det vil bli

for europas ISP'r. Denne informasjonen kan også misbrukes av ansatte i et firma...

 

Kan de ikke heller se på klimaet, og den globale oppvarmingen, om de ikke gjør noe drastisk snart, så kan vi se langt etter snøen. Men tviler ikke på at det kan ta sin tid.

De vet hva de må gjøre, de har kunnskapen, de har pengene, men de sitter

bare å venter på ingenting.

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

og det er ingen som har nevnt abortloven enda!?

 

datatilsynet er INKOMPETENT!

de går offentlig ut med hvor mye de er imot abortloven, men å forhindre den, nei det kan de ikke gjøre, folk kunne jo begynne å forvente at de skal gjøre jobben sin. :no:

 

det er ikke annet å forvente enn at dette direktivet innføres :cry:

Lenke til kommentar

Jeg er også intuitivt skeptisk til dette, men slik samfunnet har blitt i dag tror jeg faktisk dette er et nødvendig onde.

Husk det positive en slik overvåking vil medføre. Kanskje vil vi oppklare en større andel kriminalsaker, og avverge nye.

 

Hvis man klarer å sørge for at dataene ikke misbrukes eller havner hos feil personer så er jeg positiv til forslaget.

Lenke til kommentar

Flott artikkel, jeg tror skribenten har sett noen visse filmer uten at jeg skal si noe mer.

 

Nei, alle sammen, gjør dere selv en tjeneste og skaff dere boken 1984 av George Orwell og gå på Google Video og se filmen "Endgame". Hitler og andre diktatorer tok friheten fra folket mens de gav dem "sikkerhet" og resten er historie. De som gir sin frihet for sikkerhet mister BEGGE delene. Les og lær hva som egentlig skjer, ikke tro at dette ikke er farlig i det hele tatt, jeg skjemmes når jeg leser og hører folk som sier at å ta vekk frihet for sikkerhet er bra.

Lenke til kommentar
og det er ingen som har nevnt abortloven enda!?

 

datatilsynet er INKOMPETENT!

de går offentlig ut med hvor mye de er imot abortloven, men å forhindre den, nei det kan de ikke gjøre, folk kunne jo begynne å forvente at de skal gjøre jobben sin. :no:

 

det er ikke annet å forvente enn at dette direktivet innføres :cry:

Hvilken abortlov?

Og si meg, hvordan kan Datatilsynet forhindre en abortlov?

Lenke til kommentar
Jeg er også intuitivt skeptisk til dette, men slik samfunnet har blitt i dag tror jeg faktisk dette er et nødvendig onde.

Husk det positive en slik overvåking vil medføre. Kanskje vil vi oppklare en større andel kriminalsaker, og avverge nye.

 

Hvis man klarer å sørge for at dataene ikke misbrukes eller havner hos feil personer så er jeg positiv til forslaget.

 

Problemet er at de som virkelig ønsker å lage skade har eller kan skaffe seg kompetanse til å unngå disse overvåkningsordningene. Det er i hovedsak kun småforbrytere som vil kunne "fanges" på denne måten.

 

Det er litt som drm-beskyttede mp3 filer; det er kun de som skaffer seg produktet lovlig som blir omfattet av "beskyttelsen".

Lenke til kommentar

abortloven som sier at alle som tar abort blir registrert i et register, uten å kunne forhindre dette, sammen med masse personoppsysninger.

 

vi har data tilsynet nettopp for at det skal forhindre ting som dette. hva tror DU datatilsynet er her for? å lese igjennom papirer uten å gjøre noen ting som helst med det? (som forsåvidt er det det virker som de gjør for tiden...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Bra artikkel!

 

Men må spørre:

Direktivet medfører imidlertid at ditt navn, adresse og IP-adresse blir lagret for all internettrafikk.

Er det kun dette som lagres, eller lagres også (info om) dataene som overføres?

Lenke til kommentar
Jeg er også intuitivt skeptisk til dette, men slik samfunnet har blitt i dag tror jeg faktisk dette er et nødvendig onde.

Husk det positive en slik overvåking vil medføre. Kanskje vil vi oppklare en større andel kriminalsaker, og avverge nye.

 

Hvis man klarer å sørge for at dataene ikke misbrukes eller havner hos feil personer så er jeg positiv til forslaget.

 

Problemet er at de som virkelig ønsker å lage skade har eller kan skaffe seg kompetanse til å unngå disse overvåkningsordningene. Det er i hovedsak kun småforbrytere som vil kunne "fanges" på denne måten.

 

Det er litt som drm-beskyttede mp3 filer; det er kun de som skaffer seg produktet lovlig som blir omfattet av "beskyttelsen".

 

Å lage et helt vanntett system er nok tilnærmet umulig ja, men ved å gjøre det vanskeligere vil færre klare å utføre forbrytelser "usett". Sånn sett kan kanskje flere ressurser benyttes på de større og viktige sakene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...