Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke vi kan gi facebook skylla, selv om jeg personlig gjerne skulle ha gjort det :)

 

facebook er nok ikke allsidig og åpen nok for alle typer interesser innen fotografering på samme måte som et forum alla akam.

 

Noen faller fra og andre kommer til, det gjelder også de medlemmene som står på for å få et aktiv forum her, men den dårlige responsen fra redaksjonen er nok en av grunnene for at flere ikke synes det er like gøy og frekventere her.

 

Det som kunne ha hjulpet på er flere nyheter innen fotografering både fra produsentene og at akam skriver artikler om de.

 

Det er minst 8 viktige begivenheter inne foto de siste par månedene som burde ha blir skrevet om her men det har ikke blitt gjort. Har en liten misstanke om at de artiklene som blir lansert her er produsert "på rundgang" innad i Edda konsernet og blir gjenbrukt i alle portalene for å spare penger. Og med det i bakhodet er spesifikke utdypende fotorelaterte emner uinteresserte for Edda.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke vi kan gi facebook skylla, selv om jeg personlig gjerne skulle ha gjort det

 

Tviler på at det er en faktor som skal ha all skyld, men det har vært flere artikler (husker ikke hvor) på at FB tar brukere fra ander typer forum. Sjekk for eksempel hvor mange fotorelaterte norske grupper det finnes på FB. Vet ikke hvor stor aktivitet det er på disse, men det ville være merkelig om ikke Akam-forumet ble påvirket. Det nytter jo ikke være aktiv overalt. Synd egentlig, for FB må da være et av de minst egnede stedene å dele bilder.

Lenke til kommentar

Nja. På FB kan man jo legge ut hva som helst, og få overveldende respons dersom man har nok venner eller folk som liker å trykke liker på ting, eller kommentere alt mulig.

 

Jeg synes det er mye mer verdifult med et forum som dette, både for amatører og viderekommende, men da er redaksjonen nødt til å være med å bidra også. Ser ut som det nå er ett år siden det kom en artikkel om brukernes beste bilder fra månedstrådene. Månedstrådene er fortsatt aktive, men aktiviteten har gått betraktelig ned, er mitt inntrykk, etter at artiklene har stoppet opp.

 

Kan ikke se at det er kåret dagens, ukens eller månedens beste bilde fra bildetkritikken i det siste heller. Redaksjonen har kanskje tenkt at de vil få folk over på Akams egen bildekritikk, men det begrenser seg hvor mange steder folk gidder å legge ut bildene sine også. Det er i alle fall slik for meg.

FB er greit nok til enkelte ting, bare en vet å tilpasse det sitt bruk...

 

PS!

Mht. svikt her inne i fob. med dette og hint; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1620190&do=findComment&comment=21906326

Endret av smort1
Lenke til kommentar

At artiklene er dårlige er greit, det dere savner. Dette er ganske nye ting. Månedsomtaler og dagens bilde. Forumet var oppe å gikk lenge før det kom. De andre tingene er jeg enig i, at kvaliteten på artiklene er litt rar.

Men forumet. Det er oss, vi kan ikke klage på oss selv. Jeg er litt inaktiv, det er delvis fordi jeg syns det er litt mye kjøpt og salg, detaljer blir diskutert gjemt inne i meningsløse tråder. (Før ble de splittet ut, nå må man sikkert lete etter dem. Jeg vet ikke helt. ). Også var det en gang en ganske aktiv BK. Bilder som ble lagt ut og nevnt i kommentarer. Så skulle alle ha konstruktiv kritikk, men ingen skulle gi den .. tror jeg.

Jeg mener ikke klage på noen brukere, så ingen misforstår.

Lenke til kommentar

Lloyd Chambers har tafset på en, og har (på betalings-sidene sine) 29 sider med rapport.

http://diglloyd.com/index.html

 

Som denne lille rapporten: http://diglloyd.com/blog/2014/20140908_1032-ZeissOtus85f1_4APOPlanar-portraits.html

Uber Lens: Zeiss Otus 85mm f/1.4 APO-Planar offers Unprecedented Performance

(..)

The 85mm focal length is ostensibly for portraits, and there the Otus 85/1.4 APO-Planar delivers the most transparently beautiful imagery I have ever seen on a DSLR. Well, it does so in every case, not just portraits.

 

But that sells it short, because the Otus 85/1.4 delivers a transparency that rivals or beats everything I’ve tried and not in any single way—every way. Including medium format Leica S, and the best Pentax medium format lens, the 90/2.8 macro.

 

The 'transparency' of its imagery comes from strict control of all aberrations along with the best color correction I’ve ever seen in any fast lens, trouncing the color correction of lenses like the Leica 70mm f/2.5 Summarit-S.

 

Leica M Summilux or APO-Summicron lenses? The Otus delivers far superior color correction with far less field curvature and higher correction for all aberrations and ultra low distortion, and with no focus shift either. It’s not even a contest when one considers the 75mm or 90mm f/2 APO M lenses—they fall well short. The only M lens that can approach it (not match it) is the one-stop-slower 50/2 APO-Summicron-M ASPH, a very fine lens indeed. But I’ve never seen the transparency and sheer beauty if the Otus even with Leica’s best M lens. And ƒ/2 is not ƒ/1.4 and flare control is another subject.

 

The Otus 85mm /1.4 APO-Planar sets a new standard all its own.

2014-0908-_DGL2271-NikonD810-Otus85f1_4-

2014-0908-_DGL2540-ZeissOtus85f1_4-Portr

Kan du si "bløt bokeh"?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Apropos bløt bokeh, nå har endelig en produsent lansert et moderne objektiv med gradvis (apodizing) blender. Dvs. blender som ikke har en skarp kant mellom ugjennomsiktig (rundt blenderåpningen) og gjennomsiktig (blenderåpningen), men et apodizing filter som kan forklares som et sirkulært gradert ND-filter med 100% gjennomsiktighet i et sirkulært felt i midten og gradvis mørkere radielt utover. Poenget er å gi pen bokeh. Dvs. lyspunkt ute av fokus vil få svært bløte kanter i motsetning til vanlig "tallerkenform" med skarpe kanter.

 

Fujifilm introduces XF 56mm F1.2 R APD

 

Jeg er spent på bokeh-testene av dette. Personlig vil jeg mye heller ha apodizing filter med filtergjenger så det er mulig å ta av og på etter behov.

 

1007622.jpg

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor klarer Akam og presentere artikler som omhandler telefon/fotografering på under 24 timer etter at de har blitt lansert, men dedikerte fotonyheter som ikke omhandler telefon uteblir nesten totalt her ?

 

Fordi telefoner har blitt de viktigste kameraene?

 

For deg kanskje, ikke for meg :)

 

:yucky:

Lenke til kommentar

Hvorfor klarer Akam og presentere artikler som omhandler telefon/fotografering på under 24 timer etter at de har blitt lansert, men dedikerte fotonyheter som ikke omhandler telefon uteblir nesten totalt her ?

Kanskje fordi tek.no prioriterer amobil.no og mobilen.no (når det gjelder stab?)fremfor akam.no og at akam derfor må "stjele" litt materiale fra sine søstersider for å fylle opp sidene?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor klarer Akam og presentere artikler som omhandler telefon/fotografering på under 24 timer etter at de har blitt lansert, men dedikerte fotonyheter som ikke omhandler telefon uteblir nesten totalt her ?

Kanskje fordi tek.no prioriterer amobil.no og mobilen.no (når det gjelder stab?)fremfor akam.no og at akam derfor må "stjele" litt materiale fra sine søstersider for å fylle opp sidene?

 

Du har nok rett, tror at Akam "stjeler" artikler fra hele Eddakonsernet som kan ligne på noe med fotografering i seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...