Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tony er ute etter å lage litt diskusjon igjen, ser det ut til ;)

Da bør man nesten se denne først:

https://www.youtube.com/watch?v=VR7Kjeq2aH4&list=UUDkJEEIifDzR_2K2p9tnwYQ

 

Han sabler ned 5DIII ganske grundig. Og må jo si meg enig i mye av det han sier også, men synes AF-test av en som går tatt med Tamron 24-70mm på begge synes jeg det er vanskelig å trekke konklusjoner fra. Burde i hvert fall testet med en telezoom i tillegg, raskere bevegelser og helst originaloptikk på begge kameraer.

 

Når det gjelder focus breathing er jo det irriterende, og for hans bruk sikkert viktig, for andre kan objektivutvalg slå i motsatt retning.

 

DxO og effektive megapiksler er interessante tall, men for de fleste formål gir vel 5DIII nok piksler og god nok DR.

Lenke til kommentar

 

Tony er ute etter å lage litt diskusjon igjen, ser det ut til ;)

 

Å gud. Er glad jeg har sluttet med dette hysteriet og heller koser meg med bildene jeg tar.

 

Edit: For en sleip ekkel kar i grunn... :p

 

Har han ikke hørt om Pocket Wizard ? Han her minner mer og mer om en som heter Ken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg så i den videoen jeg linket til, så virker det som om Tony ikke beveger seg over ISO 100 ... Hadde han sammenlignet kameraene i real life fotografering som trenger ISO 6400-12800, så hadde konklusjonen kanksje vært noe anderledes ;)

 

Men jeg skjønner at det kan være ergelig med objektiver som endrer brennvidde ut i fra fokusavstand ...

Lenke til kommentar

Ikke alltid bra med optikk som endrer fokus i det man zoomer - spesielt for videofolket.

 

Min pet peeve er fokus shift - at fokusplanet flytter seg når man blender opp og ned. Direkte plagsomt for speilrefleks som fokuserer på åpen blender, men ikke fullt så ille for speilløse systemer som fokuserer i nedblendet tilstand.

Lenke til kommentar

Nå kommer også Sigma med en 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM, designet for sport. Blir lanser på Photokina.

 

Specifications

  • Construction: 24 elements, 16 groups (20 elements, 13 groups)
  • Filter diameter: 105 mm
  • Minimum focusing distance: 260 cm
  • Dimensions: 121 x 290.2 mm
  • Aperture blades: 9, rounded
  • Maximum magnification: 1:5
  • Weight: 2860 g / 100.88 oz.
  • Available mounts (at launch): Canon, Nikon, Sigma (Canon, Nikon, Sony)
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nå kommer også Sigma med en 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM, designet for sport.

Heftig vekt, rundt en kilo mer enn Tamron sin. Så det også skulle komme en 18-300 fra Sigma så da får Tamron litt konkurranse der også, men Tamron-linsen starter på 16mm. Men alt er kun for speilrefleks, ingen Sony E eller MFT-versjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det har nok mye med hvordan nettsiden blir drevet. Nå er det mye kopiering, clikbait & likes det går i. Her skal man drive med minst mulig, for å få mest mulig tilbake!! Før så hadde man gjennomgang av månedstrådene som stimulerte til økt aktivitet i månedstrådene. Når dette opphørte, forsvant også insteressen og aktiviteten blir lavere!

 

Har sagt det før.. fortsetter denne trenden.. så er sannsynligheten stor for at akam ikke lengre eksisterer om 3 - 5 år, dessverre!

Lenke til kommentar

Nja. På FB kan man jo legge ut hva som helst, og få overveldende respons dersom man har nok venner eller folk som liker å trykke liker på ting, eller kommentere alt mulig.

 

Jeg synes det er mye mer verdifult med et forum som dette, både for amatører og viderekommende, men da er redaksjonen nødt til å være med å bidra også. Ser ut som det nå er ett år siden det kom en artikkel om brukernes beste bilder fra månedstrådene. Månedstrådene er fortsatt aktive, men aktiviteten har gått betraktelig ned, er mitt inntrykk, etter at artiklene har stoppet opp.

 

Kan ikke se at det er kåret dagens, ukens eller månedens beste bilde fra bildetkritikken i det siste heller. Redaksjonen har kanskje tenkt at de vil få folk over på Akams egen bildekritikk, men det begrenser seg hvor mange steder folk gidder å legge ut bildene sine også. Det er i alle fall slik for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...