Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Ja, det er helt utrolig. Nesten hver eneste gang det har vært nordlys, har det vært skyet. Og sånn har det vært i ett års tid nå.

 

Jeg og Helena var også ute en tur, på Byneset. Så ikke noe der, også holdt det på å skye over, så vi dro sørover til Melhus og litt inn i skogen der for å komme unna skylaget. Men så ikke noe nordlys der heller. Det roet seg antakelig akkurat før vi dro ut - som vanlig. Jeg vurderte å dra helt ned mot Støren tidligere i kveld, siden det var meldt skyfritt der, men orka ikke da.

 

Det er meldt mere nordlys den 20/1, visstnok.

Jepp, får prøve igjen da.

 

------------------------------------

btw

Mega med 50gb gratis! Det er ikke akkurat nå sjit. Hvist dem får en ordnings med å slette filer og mapper så blir Jottacloud for min del byebye. Og pris ofc.

Endret av Jann.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer litt på om jeg skal ta en videojobb som frilanser eller som ansatt/studentassistent:

 

Når jeg har ENK, er det slik at jeg har et frikort jeg kan bruke om jeg tar jobben som studentassistent, eller må jeg skatte av beløpet? Hvis jeg må skatte av det, tar jeg det like greit som frilanser.

Lenke til kommentar

SATANS Telenor.

 

I begynnelsen av desember sa jeg opp et abbonement hos dem. Snakket med kundeservice, sa opp, og slo av telefonen og slengte den i en skuff.

 

NÅ får jeg regninger. Først betalingsvarsel for januar.. og regning for februar. :eek: Logger meg inn på "mine sider" og ser at abbonementet fremdeles er aktivt.

Prøver kontakte dem på telefon og må høre på drittmusikk i 10min før jeg gir opp. Har sendt klage, er spent på svaret dems.

 

Skal man si opp telenorabbonement er det lurt å først overføre det til et annet selskap, og så si det opp. Om dem krangler nå, så overfører jeg det nummeret til tele2 selv. De regningen skal jeg nok klare betale, ikke det som er problemet. Men måten dem driver selskapet på med disse kundebehandlerne man ikke kan stole på.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Lurer litt på om jeg skal ta en videojobb som frilanser eller som ansatt/studentassistent:

 

Når jeg har ENK, er det slik at jeg har et frikort jeg kan bruke om jeg tar jobben som studentassistent, eller må jeg skatte av beløpet? Hvis jeg må skatte av det, tar jeg det like greit som frilanser.

 

Du trenger vel ikke skatte av de første 50,000,- som ENK ihvertfall. Jeg er frilanser så vet ikke hvordan det er som ansatt ^^

Lenke til kommentar

Lurer litt på om jeg skal ta en videojobb som frilanser eller som ansatt/studentassistent:

 

Når jeg har ENK, er det slik at jeg har et frikort jeg kan bruke om jeg tar jobben som studentassistent, eller må jeg skatte av beløpet? Hvis jeg må skatte av det, tar jeg det like greit som frilanser.

 

Når du har enkeltmannsforetak kan du tjene opptil 50K i løpe pr.12 måneder uten og registrere deg i momsmanntallet, du må dog lever faktura som mva. ikke er påført, samt ha et regnskap. Overstiger beløpet grensen må du betale mva.

 

Som studentassistent får du vel utbetalt igjennom en lønnsslipp og betaler skatt den veien ved å levere skattekort. da er det ikke inntjening for firmaet men direkte lønn og da blir det ikke registrert som en faktura.

Lenke til kommentar

Du trenger vel ikke skatte av de første 50,000,- som ENK ihvertfall. Jeg er frilanser så vet ikke hvordan det er som ansatt ^^

 

Eh. Jo. Den grensa har ingenting med skatt å gjøre. Det er MVA-grensa og bokføringsgrensa som er på 50.000. Tjener du 49.999,- og tar ut alt i lønn, må du betale vanlig skatt av hele beløpet. Dersom du tjener 49.999,- og kan utgiftsføre like mye, betaler du ingenting i skatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du har enkeltmannsforetak kan du tjene opptil 50K i løpe pr.12 måneder uten og registrere deg i momsmanntallet, du må dog lever faktura som mva. ikke er påført, samt ha et regnskap. Overstiger beløpet grensen må du betale mva.

 

Det er jeg klar over, og den grensen bikker jeg sannsynligvis i løpet av neste måned.

 

 

Som studentassistent får du vel utbetalt igjennom en lønnsslipp og betaler skatt den veien ved å levere skattekort. da er det ikke inntjening for firmaet men direkte lønn og da blir det ikke registrert som en faktura.

 

Dette er jeg også klar over, men det jeg lurer på, er om jeg har frikort. Jeg har aldri vært ansatt noe sted, har alltid kun jobbet litt frilans ved siden av skole. Andre, som ikke har ENK, har jo et frikort inntil 40 000 kroner som de slipper å skatte av når de er ansatt hvis inntekten det året ikke overstiger 40 000. Det jeg lurer på, er om jeg også har dette?

 

Foretaket mitt går mest sannsynlig litt i pluss i år, ergo jeg får automatisk "lønn" fordi vi er samme juridiske enhet. Gjelder frikortet for "lønnen" fra foretaket mitt, så lenge overskuddet er mindre en 40 000, eller gjelder det kun vanlige ansettelser, eller mister jeg det totalt med en gang jeg er næringsdrivende?

Lenke til kommentar

Frikort som du har bestilt i fra Skatteetaten har ikke noe med ENK dit å gjøre (slik jeg tolker reglene) .

 

Du har som nevnt 50 000 i forhold til ikke mva på eget enk, og du skatter av "alt" overskudd som du får på enk.

Frikort er frikort, de jobbene du setter inn på frikort skal bare settes der. Du kan ikke sette jobber på ENK inn på frikortet.

 

 

Hvis du har mulighet så ville jeg i denne saken tatt jobben på frikortet, derfor gå som ansatt for de du skal jobbe hos og levere frikort. Da slipper du skatte av dette så lenge du ikke går over 39 950 iløpet av hele 2013 på frikort.

Lenke til kommentar

Det er jeg klar over, og den grensen bikker jeg sannsynligvis i løpet av neste måned.

 

 

 

 

Dette er jeg også klar over, men det jeg lurer på, er om jeg har frikort. Jeg har aldri vært ansatt noe sted, har alltid kun jobbet litt frilans ved siden av skole. Andre, som ikke har ENK, har jo et frikort inntil 40 000 kroner som de slipper å skatte av når de er ansatt hvis inntekten det året ikke overstiger 40 000. Det jeg lurer på, er om jeg også har dette?

 

Foretaket mitt går mest sannsynlig litt i pluss i år, ergo jeg får automatisk "lønn" fordi vi er samme juridiske enhet. Gjelder frikortet for "lønnen" fra foretaket mitt, så lenge overskuddet er mindre en 40 000, eller gjelder det kun vanlige ansettelser, eller mister jeg det totalt med en gang jeg er næringsdrivende?

Et frikort for skattetrekk gjelder uansett bare for utbetaling av lønn inntil grensen på frikortet er nådd. Får du lønn utover dette må det trekkes skatt, og dersom du ikke leverer skattekort skal du trekkes 50%. Til syvende og sist er det det endelige skatteoppgjøret gjennom ligningen for det enkelte inntektsår som blir sluttresultatet! D.s. gjelder for næringsdrivende og frilansere, men der trekkes du ikke skatt, må ev. betale inn forskuddsskatt etter avtale med skattekontoret. Til syvende og sist blir det også her ligningen/skatteoppgjøret for det enkelte inntektsår som gir sluttresultatet.

Forskuddsskatt er altså aldri den endelige skatten, men kun et forskudd som du betaler inn for å unngå at du får hele "smellen" ved det endelige skatteoppgjøret.

Mva. er en avgift på varer/tjenester og har ingenting med skatten å gjøre.

Resultatet av næringsdriften kommer fram på næringsoppgaven og skjema for personinntekt for det enkelte inntekstsår... Som regel er det den inntekten som framkommer som personinntekt som da blir "grunnlag" for endelig ligning/skatteoppgjør....

Kontakt ligningskontoret og/eller les på Skatteetaten.no.....

Dette er som en forstår et ganske så mangslungent felt, hvor den alminnelige oppfatning av begreper gjerne går over i feiltolkinger/misforståelser....

Lenke til kommentar

Frikort fungerer bare hvis man tjener mindre en 40K i løpe av skatteåret.

 

Tjener man mer en 40K skal det betales skatt for hele beløpet man tjener inkludert de 40K som man har tjent før grensen ble oppnådd, men man får da et minstefradrag i tillegg. "36K ?"

 

Tjener man mer en 50K skal man også betale mva. i tillegg.

 

Blir du og tjene litt over 40K må du betale skatt av hele beløpet så da burde man prøve og holde seg under beløpet så man slipper og skatte av hele beløpet.

 

Siden du sier at du sannsynligvis blir og tjene over 50K er det nok greieste for deg er og betale skatt fra første krone og begynne og betale mva. fra 50K, da har du også mulighet til å få bokført utgifter du har i sammenheng med jobbingen.

 

Får du ordinær lønn skal det ikke betales mva. på dette beløpet og det skal ikke påvirke 50K grensen, ordinær skatt skal dog betales jeg er ikke helt sikker på akkurat dette så du burde sjekke det opp bedre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvilke nettskyer anbefales egentlig til backups og slikt? Vurderer å prøve det.

Har ikke erfaring med dropbox, men mange denne. Av Norske så er Jotta en fin tjeneste og ikke så dyr. 49.- måned, ubegrenset. Det som er litt dårlig etter min personelig mening er at det ikke går annt å slette filer eller mapper som er lastet opp. Ikke støtte for linux.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...