Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b

De aller fleste bildene mine er behandlet på TN-skjerm, en del med kalibrert skjerm, og en del uten. Har svært skjeldent følt meg begrenset av skjermen med unntak av oppløsningen.

Tror heller ikke bildene mine ser direkte halsbrekkendu ut på toppkalibrerte skjermer av høy kvalitet... tror jeg. :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper litt på en TN-skjerm å få den kalibrert. Da får man i alle fall et inntrykk av hvordan bildet er.

 

Det stemmer nok, men jeg tror ikke en kalibrering kan hjelpe min TN-skjerm. Når jeg jobber med *.dng-filer i Lightroom, ser alt bra ut, men hvis jeg eksporterer til jpg så er det noe helt annet. Selv med kvalitet 100 (jpg-kvalitet ved eksport), så ser bildene ut som om de har blitt eksportert med kvalitet mindre enn 10. Alle fargenyanser har klare skiller og alt ser igrunn ganske dårlig ut.

 

Kan kalibrering hjelpe på slikt? Jeg har ikke funnet noe i innstillingene på skjermen som kan hjelpe meg i alle fall..

 

 

Egil: En kurant/god TN-skjerm holder sikkert mer enn nok, men som sagt så er ikke min i den klassen. Tror knapt min kvalifiserer til dårlig.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok, men jeg tror ikke en kalibrering kan hjelpe min TN-skjerm. Når jeg jobber med *.dng-filer i Lightroom, ser alt bra ut, men hvis jeg eksporterer til jpg så er det noe helt annet. Selv med kvalitet 100 (jpg-kvalitet ved eksport), så ser bildene ut som om de har blitt eksportert med kvalitet mindre enn 10. Alle fargenyanser har klare skiller og alt ser igrunn ganske dårlig ut.

 

Kan kalibrering hjelpe på slikt? Jeg har ikke funnet noe i innstillingene på skjermen som kan hjelpe meg i alle fall..

 

Når det er bra i LR, og ikke utenfor LR, så kan det jo ikke være skjermen det er noe galt med. Eksporterer du i sRGB? Hvilket program bruker du for å se på JPG-bildene med?

Lenke til kommentar

Når det er bra i LR, og ikke utenfor LR, så kan det jo ikke være skjermen det er noe galt med. Eksporterer du i sRGB? Hvilket program bruker du for å se på JPG-bildene med?

 

Nja, det er ikke helt sånn. Filformat rett fra kamera ser bra ut både i LR og andre program. Jpg ser dårlig ut over alt (Nettleser, LR, photoshop, picasa..). Jeg har testet med flere av de standardprogrammene som kan vise bilder i win7 på denne skjermen og en betydelig dyrere skjerm på jobb. Det er uten unntak at de samme bildene (hentet fra eposten min) ser gode ut på jobb-skjermen, men helt ubrukelige her.

 

Det kan godt hende jeg kan stille inn på mye her, men det er i så fall innstillinger jeg ikke har funnet til nå. Har du noen tips til ting jeg kan se etter annet enn:

- eksportere i sRGB

- satt skjermen til sRGB (sRGB og standard ser minst dårlig ut. Andre modus som "Movie" ser helt krise ut.)

- stilt inn farger, lys og kontrast etter beste evne, men uten kalibreringsverktøy

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Nå begynner 5D MkII og krype nedover i pris, man får det nå for 8500.- +mva/frakt på eBay, man får håpe at det kommer godt under 10K her på berget før det blir helt tomt på lagrene.

Har innsett at min gamle Pentax ikke kommer til å holde gjennom en hel jordomseiling, og at jeg må utsette avreise ett år hvis jeg skal over på mellomformat, så er alvorlig fristet til å hoppe på et 5DII de nærmeste dagene. Inn i grublemodus.

Lenke til kommentar

Har innsett at min gamle Pentax ikke kommer til å holde gjennom en hel jordomseiling, og at jeg må utsette avreise ett år hvis jeg skal over på mellomformat, så er alvorlig fristet til å hoppe på et 5DII de nærmeste dagene. Inn i grublemodus.

Skulle tro seriøs værtetting var alfa og omega på en jordomseiling? Slik at en ny Pentax er vel det aller rimeligste alternativet?

 

Men 5DII er nok den rimeligste inngangen til FF for tiden.

Lenke til kommentar

Seriøs værtetting er nok ikke dumt, nei, men regner strengt tatt med å måtte bytte ut ting etter hvert som det kollapser underveis uansett. Usikker på om Pentax eller Canon har best løsning for værtetting, men Pentax er definitivt billigst! Antageligvis holder ingen av systemene den dagen man ramler ut av jolla og gir kamerahuset et saltvannsbad.

 

Men så var det å kombinere det med ønsket om noe litt større, uten å ruinere hele turplanen ...

Lenke til kommentar

Euklid: Siden du allerede har Pentax så vil jeg heller anbefale et annet Pentax-kamera som backup. Du mister neppe begge samtidig, særlig om du oppbevarer backup-kameraet en trygg backup-plass. Bruk gjerne den nye Pentaxen som hovedkamera og den gamle som backup. Ha minimum et værtett objektiv (18-55 WR), helst to eller flere. Husk backup av bildene. Gjerne 3 plasser: Minnekort, harddisk i PC og ekstern harddisk. Last opp til bildeserveren din hver gang du er i havn og har god nettforbindelse.

Lenke til kommentar

Ramler du i vannet med kamera, så er det over og ut for kamera uansett. Nå er Pentax K5 et av de bedre på markedet når det gjelder værtetting. Canon 5DII er ikke faktisk ikke værtettet.

 

Større sensor er interessant av flere grunner; men selv et noenlunde enkelt oppsett med en 5DII vil koste en del kronasjer. Hva tenker du rundt optikk?

Lenke til kommentar

Trygge backupplasser finnes ikke for hverken kamera eller bilder, men noen steder er heldigvis litt mindre utsatt enn andre. Backuprutinene er omtrent som de skal være, tror jeg -- å laste opp hele bildearkivet med jevne mellomrom er imidlertid noe jeg alltid har slitt med i rare land, ender i stedet opp med å sende disker/minnepinner i posten til Norge.

 

Kjenner faktisk en som ramlet ut i en bekk med sitt Pentax K20D uten at kameraet tok skade, men saltvann er nok litt verre. At værtettingen ikke er bedre enn den er på 5DII er definitivt største ulempe.

 

Optikk-tanker FF: primært fast, muligens en 24-70 eller noe slikt i tillegg. 24, 50 og 100mm, tenkte jeg. Gratis? Nei. Men det er ikke hver helg jeg drar på en slik tur, og jeg har lite lyst til å la meg begrense av utstyret. Av og til kommer sensoren jeg har i dag til kort, både fordi den er gammel (kan løses billig nok) og liten (kan løses, men dyrt ...).

 

Det mest rasjonelle er nok å anta at verden neppe går tom for 5DII-hus med det helt første og så vente på K5-II for å finne ut om det er noe å satse på før jeg gjør noe som helst. Men skal en rundtur i Midtøsten om et par uker, og slikt skaper akutt kløe i lommeboka.

 

Takk for gode (og nøkterne) tanker, Tom og Simen.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle dratt på jordomseiling, så hade jeg nok sterkt vurdert fullformat; og tenkt djevelen ta værtettingen. Hadde heller kjøpt en regnfrakk til kamera og en vanntett pose til alt fotoutstyret.

 

Optikk: 24-105mm f/4 + 35 f/2 og 50mm f/1.4? Hva med litt tele? 70-200mm f/4 IS er jo hendig.

 

Hva med Nikon D600? Eneste ankepunkter, såvidt jeg kan se, er at fokusmodulen er tatt fra D7000, så da blir det focus & recompose, og at det ikke er mulig å stille blender i liveview. Nikon har både en 24-120mm f/4 VR og en 24-85mm f/3.5-4.5, samt nylig oppdaterte 28, 35, 50mm og 85mm objektiver

Lenke til kommentar

Det er nettopp det at dette ikke er noe som kommer igjen hver uke som gjør ønsket om å gå for FF sterkere enn ellers. Samtidig varer jo dette over noen år, og det er ikke forbudt å oppgradere underveis.

 

Nikon har jeg ikke tenkt på, primært av uvitenhet. Må kikkes nærmere på. 24-105 har jeg ikke kjempesans for (uten å helt klare å bestemme meg for hvorfor), men 70-200/4 er aktuell (70-200/2.8 ville vel fått kajakken til å tippe ...).

Lenke til kommentar

Vi har dessuten et større prosjekt på gang der vi trykker de beste bildene fra de siste årene på store jernplater. Veldig, veldig tøft prosjekt. Disse bildene blir hengende på xxxx Scene permanent. Dersom Ole Kristian synes det er ok, vil jeg veldig gjerne komme innom AN og ta en titt på bildene han tok fra fjorårets festival, eventuelt at han selv kanskje være med på utvelgelsen? Ole Kristian leverte ekstremt mye bra i fjor, og det hadde vært suverent med et samarbeid.

 

(Jeg er Ole Kristian, AN er avisen jeg frilanser for)

 

Mitt spørsmål er som følger, hva er en passende pris for noen bilder til bruken nevnt i sitatet ovenfor? Jeg tenker rundt 3-4 lapper per bilde, evt mindre \ mer om det blir meget få eller svært mange bilder de ønsker. Summen skal også reflektere at konsertarrangør som er sitert ovenfor har brukt 3 av mine bilder som cover og profilbilde på Facebook uten mitt samtykke eller kreditering, noe de har beklaget på det sterkeste. Arrangøren det er snakk om, gjør det forøvrig ganske godt økonomisk, og jeg risikerer ikke fremtidig tap av inntekt mtp ikke å få fremtidige oppdrag her. Stedet bildene skal henge er meget offentlig, og det blir endel tusen som vil se nevnte bilder årlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...