Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Dette har blitt diskutert en del ganger før, men nå har jeg endt opp i en slik situasjon igjen.

Fikk mail av noen amerikanske deviantartere i går. De hadde helt tilfeldig funnet et av bildene mine hos et eiendomsselskap i New York.

Jeg har allerede kontaktet de, og fikk svar nå for noen timer siden hvor de legger seg langflate og ber om unnskyldning og ber meg om å oppgi en pris for bruk av bildet.

 

Det er da jeg lurer på hvilken pris jeg skal be om? Finnes det noen fastsatte freelancetakster for salg av bilder?

Det spørs litt hvilken bruk det er snakk om, til engangstrykk ligger frilanssatsene til Norsk Journalistlag* på litt under 2000kr. Ganges ofte med tre i tilfeller hvor bildene er brukt uten lov...

 

*)Eller, de gjorde det. Nå brukes et ekkelt excell-regneark til å beregne priser, men rundt to tusen er grei pris å sikte etter fortsatt. Selv om norske aviser sjeldent betaler så mye, med mindre det er breaking news (hvor de gjerne kan betale enda mer også).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver å jakter på vidvinkel til under 3000 kr, men har tilbud på en sigma 20mm 1.8 til 3000, grei pris? evt. forslag til noe annet?

Den tror jeg du skal holde deg unna. Sigma 20mm f/1.8, 24mm f/1.8 og 28mm f/1.8 er tre objektiver som sliter veldig på Canon.

sigmaer alle sammen?

prøver finne 20/24 mm helst på 1.8, men 2.8 kan til nød gå, men lite ute på foto.no nå :(

Lenke til kommentar

Jøss, skulle få hjelp til pc'en i kveld og flyttet den for ørtende gang ditt jeg har modemet så vi skulle få mulighet til kabel hvis det var nødvendig, men da virker alt som det skulle trådløst :omg:

 

jeg får flytte den tilbake igjen og se hva som skjer da, og jeg har full dekning/tilgang til modemet fra plasseringen så det er ikke det som er problemet :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

sigmaer alle sammen?

prøver finne 20/24 mm helst på 1.8, men 2.8 kan til nød gå, men lite ute på foto.no nå :(

Ja, den trioen er fra en og samme serie designet sent 90-tall eller tidlig 00-tall. Og den serien har mye mer fokusproblemer på Canon enn andre Sigmaer. Jeg var innom 24mm og 28mm, men klarte aldri å finne en utgave som fokuserte riktig - var innom tre-fire stk ... Har hatt lite problemer med SIgma ellers.

Lenke til kommentar

Driver å jakter på vidvinkel til under 3000 kr, men har tilbud på en sigma 20mm 1.8 til 3000, grei pris? evt. forslag til noe annet?

Den tror jeg du skal holde deg unna. Sigma 20mm f/1.8, 24mm f/1.8 og 28mm f/1.8 er tre objektiver som sliter veldig på Canon.

sigmaer alle sammen?

prøver finne 20/24 mm helst på 1.8, men 2.8 kan til nød gå, men lite ute på foto.no nå :(

 

Vet om en sigma 24 f/2.8 tilsalgs for 0.3K :p

Lenke til kommentar

Dette har blitt diskutert en del ganger før, men nå har jeg endt opp i en slik situasjon igjen.

Fikk mail av noen amerikanske deviantartere i går. De hadde helt tilfeldig funnet et av bildene mine hos et eiendomsselskap i New York.

Jeg har allerede kontaktet de, og fikk svar nå for noen timer siden hvor de legger seg langflate og ber om unnskyldning og ber meg om å oppgi en pris for bruk av bildet.

 

Det er da jeg lurer på hvilken pris jeg skal be om? Finnes det noen fastsatte freelancetakster for salg av bilder?

Det spørs litt hvilken bruk det er snakk om, til engangstrykk ligger frilanssatsene til Norsk Journalistlag* på litt under 2000kr. Ganges ofte med tre i tilfeller hvor bildene er brukt uten lov...

 

*)Eller, de gjorde det. Nå brukes et ekkelt excell-regneark til å beregne priser, men rundt to tusen er grei pris å sikte etter fortsatt. Selv om norske aviser sjeldent betaler så mye, med mindre det er breaking news (hvor de gjerne kan betale enda mer også).

 

Okay. Vi endte forøvrig opp med å bli enige om 1000,-

Personen som hadde satt opp nettstedet hadde benyttet seg av bildet i god tro. Noen har tydeligvis lagt det ut på en freestock side.

Lenke til kommentar

En bekjent av bror min har fått en rar feilmelding på datamaskinen. Windows 7. Dataen har to profiler, den ene fungerer som den skal, men den andre har et problem. Når han logger på så kobler dataen seg opp på nett og så får han en beskjed om at han har lastet ned musikk ulovlig og må betale 1000 kr til Tono, og om han ikke gjør det så får han ikke låst opp datamaskinen. (Dette er en eldre mann, jeg kjenner ham ikke men han er sikkert over 70år, og laster ikke ned musikk.) Og ingen ting fungere på profilen. Så spør dem meg, men jeg vet jo ikke hva dette er, så da spør jeg videre. Det er jo smarte datafolk her inne, hva bør dem gjøre nå?

 

...

så står det noe om kontonr eller kortnr eller noe sånt, jeg sa at han selvfølgelig IKKE skulle oppgi det.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Henta det nye passet i dag. Jeg ser skikkelig kriminiminell ut på bildet. Ordentlig sånn mug shot. Jeg tror jeg blir nødt til å kjøpe meg amstaff (utrolig greie bikkjer med et ufortjent rykte btw) og balltre. Hettegenser har jeg fra før. Det er helt, utvetydig klart at den kriminelle løpebane er rett vei å gå.

Lenke til kommentar

hehe, grunnen til jeg skal ha en annen er pga jeg vil endre blender :p 2.8 all the time blir litt dumt når jeg trenger mer dybde

 

Da er du mer hardcore en de fleste her, ingen her som kan skryte av å ha både fast brennvidde og blender :)

 

Det er nok en trjoaner som har hijacket maskinen deres. Tviler sterkt på at Tono jobber på den måten.

 

Garantert noen som har lagt inn en trojaner fra en mail, får titt og ofte google-oversatte mailer med linker/vedlegg som man overhode ikke burde åpne.

 

Henta det nye passet i dag. Jeg ser skikkelig kriminiminell ut på bildet. Ordentlig sånn mug shot. Jeg tror jeg blir nødt til å kjøpe meg amstaff (utrolig greie bikkjer med et ufortjent rykte btw) og balltre. Hettegenser har jeg fra før. Det er helt, utvetydig klart at den kriminelle løpebane er rett vei å gå.

 

Vel det er den nye retningslinjen på passkontoret/politiet, siden politiet ikke klarer og bekjempe kriminalitet har de funnet ut at de kan likegodt gjøre alle kriminelle :)

 

Edit: og forresten så har jeg fått løst pc-problemet :w00t:

Viste seg at kortet tullet, når avstanden ble for lang så klarte ikke kortet og holde syklusen på motta/sende så modemet forsto ikke hva som skjedde og satte trådløse som en kablet linje, eller noe sånt :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

En bekjent av bror min har fått en rar feilmelding på datamaskinen. Windows 7. Dataen har to profiler, den ene fungerer som den skal, men den andre har et problem. Når han logger på så kobler dataen seg opp på nett og så får han en beskjed om at han har lastet ned musikk ulovlig og må betale 1000 kr til Tono, og om han ikke gjør det så får han ikke låst opp datamaskinen. (Dette er en eldre mann, jeg kjenner ham ikke men han er sikkert over 70år, og laster ikke ned musikk.) Og ingen ting fungere på profilen. Så spør dem meg, men jeg vet jo ikke hva dette er, så da spør jeg videre. Det er jo smarte datafolk her inne, hva bør dem gjøre nå?

 

...

så står det noe om kontonr eller kortnr eller noe sånt, jeg sa at han selvfølgelig IKKE skulle oppgi det.

 

http://www.eset.com/us/online-scanner/

nod32 har en suveren online scanner, prøv med den, fjerner som regel alt av virus

  • Liker 1
Lenke til kommentar

for og oppdatere drivere på maskinen, bruker dere e program som Driver Whiz til dette, eller stoler dere på at Windows gjør jobben, eller tar dere en og en driver manuelt.

 

Driver Whiz fant 36 utgåtte drivere på min maskin, men siden dette er et program som scanner først og etterpå vil ha betalt for å fikse drivere stoler jeg ikke helt på programmet.

Lenke til kommentar

Jeg har skaffet meg et GoPro videokamera.

 

Lurer på om jeg skal velge NTSC eller PAL under oppsettet ?

PAL

 

Hvorfor?

 

Laster du opp på youtube eller bruker filmen på pcen bør du velge NTSC da du vil få mer flytende bilde og bedre mulighet for slowmotion pga flere bilder per sekund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...