Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Vel, du får jo 1100D for under 3K hos JP denne uken ink. 18-55 IS II, så det er sikkert en grei deal.

Får bringe det videre. Er litt fristet til å kanskje smelle på med en 50/1.8 også, får høre litt hva hun som skal betale sier. :p

Jeg tror speilløst er veien å gå. Panasonic GF3 eller Sony NEX-5N har bruker-grensesnitt som ligner det som er vanlig for kompakt kameraer. Finnes tilbud på GF3 med 14mm f/2.5 og kit-zoom til rundt 3 lapper der ute.

Blitt så billig for m4/3 altså? GF3/normalzoom er vel kanskje en del mindre enn NEX-5N/normalzoom også? Tenker det burde skille seg en del størrelsesmessig om vi skal gå for noe annet enn Canon EOS, siden vi da mister mulighet for objektivbytting.

 

Skal høre litt rundt om hva de andre faktisk har av utstyr, kan jo hende noe av det duger selv om de kanskje ikke vet det.

 

Edit: Burde vel kanskje ha laga egen tråd om dette, men skitt-au. Takk for hjelpa anyways, folkens. :)

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som gjelder i pc-verden for tiden? Begynner å bli lei å redigere bilder på mini-pcen min som bare såvidt trekker CS5 og svære RAW-filer, og vil ha noe med mer muskler. Budsjett 7000, maks 8 000.

 

Må takle PS CS5, mulighet til å redigere HD-filmklipp fra 7D'en, ha en god nok skjerm til bilderedigering. Kommer ikke til å bli brukt til å spille på

 

Og ja, PC, så ikke noe vits å komme med Mac-alternativer...

 

Edit: Tenker i utgangspunktet bærbar. Størrelse; 15", men egentlig ikke så nøye.

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Innimellom så lar ikke kameraet mitt meg velge største blenderåpning, selv om jeg har på manuell. Plutselig kan det senere med samme innstillinger la meg gjøre det. Noen som vet hvorfor kameraet oppfører seg slik?

På de fleste zoomobjektiver, så er det slik at når du zoomer, kan du ikke velge like store blenderåpninger som når du ikke zoomer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Innimellom så lar ikke kameraet mitt meg velge største blenderåpning, selv om jeg har på manuell. Plutselig kan det senere med samme innstillinger la meg gjøre det. Noen som vet hvorfor kameraet oppfører seg slik?

Som Bergendahl skriver - det er som regel forskjellige maksium/minimum blenderåpning avhengig av brennvidde - en 18-55/3.5-5.6 har for eksempel f/3.5 som største blender på 18mm og f/5.6 som største blender på 55mm.

 

(Og forøvrig er den fysiske blenderåpningen alltid større på den største brennvidden, selv om blendertallet indikerer mindre blender. Men det er tekniske detaljer. ;) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

stasjonær eller bærbar ?

 

Godt poeng å ta med det... For litt siden hadde jeg sagt stasjonær, men jeg tror jeg heller mot en bærbar nå.

Størrelse tenker jeg rundt 15" med god oppløsning.

 

jeg har nettopp kjøpt en dell XPS, men gode speflikasjoner til en akseptabel pris "ca 8K".

 

Beklageligvis har spesifikke pc utgått men det er ofte gode tilbud hos Dustin.no

Lenke til kommentar

Det lå på forsiden av dpreview ca torsdag 7. juni.

 

Her

 

Leste et innlegg der han sa han hadde zoomet litt inn for hver eksponering. Det forklarer mønsteret.

 

EDIT:

 

Noen som vet om spesielt egnede steder/svinger på Rudskogen for bilbilder, muligens statiske?

 

Skal på et arrangement for studentgruppa Northern Spirit Motorosport på Rudskogen i morgen. Har fått i oppdrag å gjøre promobilder av formulabilen de har bygget. Dessverre er det ikke sikkert at de får kjørt den, de hadde ikke bremseklosser i dag... Skal allikevel ta bilder. De har fått sponset er par GoPros jeg tenkte å bruke til filmen sammen med NEX'n, men de har jeg ikke fått lagt hendene på enda.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

stasjonær eller bærbar ?

 

Godt poeng å ta med det... For litt siden hadde jeg sagt stasjonær, men jeg tror jeg heller mot en bærbar nå.

Størrelse tenker jeg rundt 15" med god oppløsning.

 

jeg har nettopp kjøpt en dell XPS, men gode speflikasjoner til en akseptabel pris "ca 8K".

 

Beklageligvis har spesifikke pc utgått men det er ofte gode tilbud hos Dustin.no

 

Dukker vel alltids opp noe. Er bare i researchfasen enda..

Fant denne på komplett, kan det være noe?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744834#extra

Lenke til kommentar

Dukker vel alltids opp noe. Er bare i researchfasen enda..

Fant denne på komplett, kan det være noe?

 

http://www.komplett....ku=744834#extra

 

Følger man med litt så dukker det opp gode tilbud imellom, den du linker til har "bare" mulighet til 8gb minne litt lite til redigering eller ?

 

Aberet med bærbare "billig"-maskiner er at skjermen ikke er noe særlig gode, dell'en jeg kjøpte er ikke et unntak men så bruker jeg den ikke primært til redigering heller.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig Fuji. Tror jeg. Kanskje. :p

 

Hvis jeg får den journalistjobben jeg tror jeg får, blir det mye mer skriving og mindre rene bildeoppdrag. Svær DSLR er stress å drasse med seg når man også må tenke på å intervjue og notere. Vil rett og slett ha noe lettere, selv om det går litt ut over den tekniske bildekvaliteten.

 

Edit: Så får jeg heller smelle til med D4 eller 1D X når jeg har mer penger på bok. :)

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...