Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Vurderer å selge noe eldre fotoutstyr selv. Et filmbasert Nikon FE2 og noen gromobjektiver. Det er gøy å ta bilder med film, men jeg gjør det egentlig litt for sjelden, så da kan jeg heller selge dette og investere i noe nytt glass til D7000'en.

 

Så vidt jeg vet er alt fra 1970-tallet, og jeg sliter litt med å finne tilsvarende til salgs på f.eks foto.no. Så hvordan finner jeg ut hva slikt er verdt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer å selge noe eldre fotoutstyr selv. Et filmbasert Nikon FE2 og noen gromobjektiver. Det er gøy å ta bilder med film, men jeg gjør det egentlig litt for sjelden, så da kan jeg heller selge dette og investere i noe nytt glass til D7000'en.

 

Så vidt jeg vet er alt fra 1970-tallet, og jeg sliter litt med å finne tilsvarende til salgs på f.eks foto.no. Så hvordan finner jeg ut hva slikt er verdt?

Hvilke objektiver er det snakk om? Du kan se på hva folk tar på eBay o.l. eller hva KEH skal ha for det, og ta utgangspunkt i det. Eller så kan du anta at det sikkert er verdiløst og donere det til meg :innocent:

 

Forresten skal de gamle gromobjektivene dine fungere strålende på D7000. Du kan bruke greia for "non-cpu lens data" for å få lysmåling, automatikk, full losji og alle rettigheter.

Lenke til kommentar

Tipper noen skal over på Nikon?

Hvorfor i all verden gå fra Canon til Nikon (eller omvendt) - det er som å bytte farge på bilen ;)

 

olegunnaro ymter frampå Fuji, og det kan jeg skjønne - kompakt og diskret hus, god optikk og ypperlig bildekvalitet. AF og skuddtakt er mer enn god nok til det han holder på med.

 

Det eneste ankepunktet er at de fleste programmene sliter med RAW-filene til X-Pro1 pga. av sensordesignet - men det regner jeg med at blir løst i løpet av høsten.

Lenke til kommentar

Fun fact: Ikke sett deg i nærheten av et tre hvis du setter deg på en uterestaurant og har tenkt til å surre med laptop eller padde. Skjermen er full av små dråper av sevje før du vet ordet av det.

 

How do I know? Har endelig en PC som kan brukes utendør så lenge lyset ikke er helt for ille.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten skal de gamle gromobjektivene dine fungere strålende på D7000. Du kan bruke greia for "non-cpu lens data" for å få lysmåling, automatikk, full losji og alle rettigheter.

Jeg har faktisk brukt et par av de litt på D7000'en, men det er litt plundrete å stille fokus med standard mattskive. Spesielt 35/1,4 er det ikke mye som skal til før fokus ikke sitter der jeg vil den skal sitte på 1,4 :)

 

Synd, for det objektivet er et av de skarpeste jeg noensinne har opplevd.

Lenke til kommentar

Interessant å høre på de to fotografene som akkurat nå gjester god morgen norge. Viser et fotokurs, snakking om kamera og hvordan en skal ta gode feriebilder. Liten diskusjon mellom mobilkamera, kompakt og speilrefleks. Noen fine lokalisjoner i Oslo ble vist også :)

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

har mulighet til å kjøpe 2 gamle strøkne kameraer, ricoh diacord og silette lk

silette lk har originaleske med manual og kjøpskvittering fra 70tallet

 

hva er de verdt å betale? jeg skal ha til samlinga mi / evt. bruk

fikk beskjed å komme med bud seh, men har ikke peiling på hva dette er verdt :p

 

edit:: begge har forresten sånn skinn-taske eller hva man kaller det som kameraene ligger i mens man har det rundt halsen.

 

ricoh diacorden så utrolig spennendes ut, får man tak i film til den?

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

 

Må nesten si utgangspunkt-burgeren her ser en del friskere ut enn en gjennomsnittlig McD burger.

 

Fikk forøvrig høre om fremgangsmåte for produktfoto av et sandwich-produkt i en flymatmeny.

1. Fikk tilsendt produktet.

2. Innkjøp av frisk salat, ost, skinke osv.

3. Byttet ut dvask salat, ost og skinke med nytt i større kvanta.

4. Bygget opp med pappskiver mellom.

5. Lyssetting

6. Photoshop

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Interessant å høre på de to fotografene som akkurat nå gjester god morgen norge. Viser et fotokurs, snakking om kamera og hvordan en skal ta gode feriebilder. Liten diskusjon mellom mobilkamera, kompakt og speilrefleks. Noen fine lokalisjoner i Oslo ble vist også :)

 

Regner med at dette er laget før denne blindtesten dukket opp:

 

http://www.dinside.no/897552/nokia-808-pureview-vant-blindtest

 

Bare så synd at det er Nokia, og direkte tynn skal man heller ikke beskylde den for å være !

Lenke til kommentar

Regner med at dette er laget før denne blindtesten dukket opp:

 

http://www.dinside.n...-vant-blindtest

 

Bare så synd at det er Nokia, og direkte tynn skal man heller ikke beskylde den for å være !

Har du tatt testen selv?

 

SPOILER ALERT for de som vil prøve selv:

 

 

Tok blindtesten selv nå, og vurderte F som klart best, fulgt av B og E.

 

F var Olympus'en, og jeg hadde den som vinner fordi detaljene kommer klart bedre frem enn på de andre bildene, fargene er holdt i sjakk og eksponeringen riktig.

 

B (Samsung Galaxy S III) nådde ikke opp til topp, ettersom den hadde overdrevne farger og noe utviskede detaljer i forhold til vinneren.

 

Nokia 808 var E, og jeg skjønner ikke hvordan den kunne vinne. Detaljene er enda mer utvisket enn B, fargene er blassere enn vinneren og bildet er generelt mer uskarpt.

 

Var litt usikker mellom Samsung og Nokia 808, men på Nokia'en ser det ut som bildet er polert, og det ser veldig uekte ut. Så selv om Samsungen har overdrevne farger, tok den en knepen seier foran Nokia 808.

 

Den dårligste var helt klart HTC One X, så at den ikke fikk noen stemmer er forståelig.

 

For ordens skyld, jeg har verken Olympus eller Samsung. Jeg har en HTC som mobil, og Nikon og Panasonic som kamera :)

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar

Regner med at dette er laget før denne blindtesten dukket opp:

http://www.dinside.n...-vant-blindtest

Bare så synd at det er Nokia, og direkte tynn skal man heller ikke beskylde den for å være !

Har du tatt testen selv? Det er helt klart at veldig få med peiling på foto har stemt på denne testen.

SPOILER ALERT for de som vil prøve selv:

 

Tok blindtesten selv nå, og vurderte F som klart best, fulgt av B og E.

(..)

Nokia 808 var E, og jeg skjønner ikke hvordan den kunne vinne. Detaljene er enda mer utvisket enn B, fargene er blassere enn vinneren og bildet er generelt mer uskarpt.

(..)

 

 

Må si meg uenig der. Se på E og de fine detaljene i gjerdet. Soleklar vinner spør du meg (Nokia'n)

 

gsmarena_015.jpg

Endret av H_Treider
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden gå fra Canon til Nikon (eller omvendt) - det er som å bytte farge på bilen ;)

 

olegunnaro ymter frampå Fuji, og det kan jeg skjønne - kompakt og diskret hus, god optikk og ypperlig bildekvalitet. AF og skuddtakt er mer enn god nok til det han holder på med.

 

Det eneste ankepunktet er at de fleste programmene sliter med RAW-filene til X-Pro1 pga. av sensordesignet - men det regner jeg med at blir løst i løpet av høsten.

Er egentlig mest spent på om jeg greier å venne meg skikkelig til psuedorammesøker enn om AF og skuddtakt er bra nok. :p

 

Er også litt negativt at det ikke finnes en 35mm-ekvivalant enda, men vurderer nesten å droppe 18mm (for å vente på noe enda videre) og heller kjøpe en brukt X100. Altså X100 + X-Pro1 med 35/1.4 og en eller annen kort m-fatning tele (voigtlander 50/1.1 kanskje?) Blir i ikke så mye mer kompakt å drasse på to hus enn speilrefleksutstyr, men i mange tilfeller trenger jeg ikke mer enn én brennvidde uansett.

 

Mener jeg leste i en ellerannen software-update at Aperture nå støtter X-Pro1, så er jo delvis dekt om det er tilfellet. Hadde dog helt klart foretrukket ACR-støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...