Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reglene i tråden må legges opp så vi får en eller annen form for selvjustis - det er tross alt begrenset hvor mange interessante bilder de fleste klarer å komme opp med på én dag; om noen skulle ha fanget tidenes samling av bilder fra demonstrasjonene i Syria er det antageligvis verdt en egen tråd. Jeg synes det funker noenlunde greit sånn det er i dag; reglene legger et eller annet halvmoderat bånd på posting, og de fleste følger det sånn halvveis.

 

Men om det er fem eller syv bilder eller to eller tre innlegg per dag – der sliter jeg litt med å engasjere meg. Hvis man konsekvent vurderer seg selv til å komme opp med interessante saker flere ganger om dagen og fremdeles finner bildetråden som rett hoveddestinasjon for det man holder på med synes jeg man bør revurdere hva man holder på med. Enten er det ikke særlig interessant, eller så fortjener bildene publisering i andre kanaler.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hva synes dere om denne artikkelen? «Se de spektakulære bildene fra siste dag av snowboard-VM» med underteksten «her er de beste bildene».

 

Jeg blir nesten skremt hvis dette er nivået hos profesjonelle fotografer i Dagbladet. Av de bildene er det vel omtrent bare et som er brukbart. Håpløse vinkler, dårlig timing og dårlige komposisjoner over hele fjøla. For ikke å snakke om det pixelerte bildet der man knapt ser hva motivet er.

 

Hva tror dere årsaken til at bildene er så dårlige er?

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Hva synes dere om denne artikkelen? «Se de spektakulære bildene fra siste dag av snowboard-VM» med underteksten «her er de beste bildene».

 

Jeg blir nesten skremt hvis dette er nivået hos profesjonelle fotografer i Dagbladet. Av de bildene er det vel omtrent bare et som er brukbart. Håpløse vinkler, dårlig timing og dårlige komposisjoner over hele fjøla. For ikke å snakke om det pixelerte bildet der man knapt ser hva motivet er.

 

Hva tror dere årsaken til at bildene er så dårlige er?

Den serien ville vært bedre uten et par av bildene. Fatalismen din deler jeg ikke. Jeg antar det har mest å gjøre med at Thomas så vidt jeg husker er mer en reportasje/portrett/nyhet-kar, ikke en sportsfyr. Men der kan jeg huske feil.

Lenke til kommentar

Det var det jeg mistenkte, at det ikke var en sportsfotograf altså, vet ikke om det gjør saken verre eller bedre egentlig. Her arrangeres det VM i en av verdens største vintersporter på hjemmebane også sender Dagbladet en portrettfotograf for å dokumentere det hele?

 

Men helt ærlig, hvilket av de bildene er bra? Her har man hatt en hel uke på seg til å dokumentere eventen også er det der «de beste bildene».

Lenke til kommentar

Mitt favorittelement er støvflekken på bildet ett hakk til høyre for Spencer O'Brian. Jeg har lurt på om ikke jeg burde få ordnet en liten sensorrens, men er det godt nok for Dagbla' er det godt nok for meg, og så ille er selv ikke min sensor. Jeg synes serien funker dårlig både som dokumentarfotografi og som estetisk uttrykk.

 

Men vi lever vel godt med å være uenige, og Hr Aldra er en langt mer oppegående fotograf enn meg, så jeg burde sikkert ligget lavere i terrenget om jeg hadde litt vett.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Smaken er som baken. Og som sagt er jeg ikke helt ukritisk. Men det sagt, jeg husker en lengre krangel over flere tråder for et år eller to siden. Der noen mente at Bergensavisens fotografer ikke dugde. Fordi denne personen hadde vært på samme håndballkamp og tatt bedre bilder. Forskjellen mellom hobbyfotografen og BAs fotograf var kanskje antallet brukbare bilder og tidsrammen. Er ikke kampen alt for viktig blir det ikke alltid brukt mye tid på utvalg og behandling.

 

På konsert kan det også tenkes at fotografen ikke har mer enn et par låter på seg før h*n skal videre. Det er også tenkelig at fotografen må ta bilder journalisten ber om og derfor er opptatt med andre ting.

 

Men dette blir bare hypoteser. Bildene fungerer greit nok, men er ikke i verdensklasse. Det er min konklusjon.

 

Edit: Ser ut til at jeg tok grovt feil. Thomas Rasmus Skaug har kom faktisk på førsteplass i årets bilde-kategorien Sport/Action i 2006.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Hva synes dere om denne artikkelen? «Se de spektakulære bildene fra siste dag av snowboard-VM» med underteksten «her er de beste bildene».

 

Jeg blir nesten skremt hvis dette er nivået hos profesjonelle fotografer i Dagbladet. Av de bildene er det vel omtrent bare et som er brukbart. Håpløse vinkler, dårlig timing og dårlige komposisjoner over hele fjøla. For ikke å snakke om det pixelerte bildet der man knapt ser hva motivet er.

 

Hva tror dere årsaken til at bildene er så dårlige er?

Jeg tror vi kan fastslå at årsaken til pikseleringen neppe har noe med nivået til fotografene i Dagbladet å gjøre, som heller antakeligvis ikke valgte ut verken bildene eller bildeteksten. Og med et forklarer man allerede en god del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smaken er som baken. Og som sagt er jeg ikke helt ukritisk. Men det sagt, jeg husker en lengre krangel over flere tråder for et år eller to siden. Der noen mente at Bergensavisens fotografer ikke dugde. Fordi denne personen hadde vært på samme håndballkamp og tatt bedre bilder. Forskjellen mellom hobbyfotografen og BAs fotograf var kanskje antallet brukbare bilder og tidsrammen. Er ikke kampen alt for viktig blir det ikke alltid brukt mye tid på utvalg og behandling.

 

På konsert kan det også tenkes at fotografen ikke har mer enn et par låter på seg før h*n skal videre. Det er også tenkelig at fotografen må ta bilder journalisten ber om og derfor er opptatt med andre ting.

 

Men dette blir bare hypoteser. Bildene fungerer greit nok, men er ikke i verdensklasse. Det er min konklusjon.

 

Edit: Ser ut til at jeg tok grovt feil. Thomas Rasmus Skaug har kom faktisk på førsteplass i årets bilde-kategorien Sport/Action i 2006.

 

Jeg er overbevist over at nivået på fotografene hos en av norges største aviser er bra, men alikevel synes jeg denne serien er horribel. Jeg finner virkelig ikke et bilde som er bra (og da snakker jeg ikke om den tekniske kvaliteten). Det kan være at jeg er ekstra kritisk siden jeg er langt over gjennomsnittet interessert i snowboard og ønsker at sporten skal få best mulig omtale nå som sjansen byr seg men jeg blir faktisk litt provosert (hehe) av denne artikkelen/bildeserien. For meg fungerer de overhodet ikke greit nok, heller det motsatte - ingen av bildene viser hvor spektakulær og publikumsvennlig denne sporten kan være og samtlige bilder er tatt i feil øyeblikk av selve utførelsen av trikset. Det siste kan jeg muligens tilgi selv om det skuffer meg enormt, jeg kan forstå at ikke alle vet veldig mye om sporten og dermed ikke har den rette følelsen for når de spektakulære øyeblikkene skjer men snowboard-vm har vart i en hel uke! Det har vært flust av muligheter til å finne riktig sted for best mulig komposisjon av bildet og man har hatt nok tid til å lære seg sånn nogenlunde når man bør ta bildet (selv om det burde være en smal sak med dagens raske kameraer).

 

Jeg som har fulgt dette arrangementet ved å se samtlige tv-sendninger har fått med meg utrolig mange morsomme og severdige øyeblikk og ikke minst personligheter. Ingen av disse er med på bildet. En så smal sak som å f.eks få et bilde i pipen eller slopestyle-løypa av de respektive vinnerne har ikke fotografen fått til, eller jo forresten - det er et bilde av den ene vinneren i løypa men det står det ingenting om i bildeteksten og bildet er for øvrig et av de kjedeligste i form av at man hverken får inntrykk av høyde eller vanskelighetsgrad på trikset (han ser ut til å hoppe rett frem i moderat høyde).

 

Men for å snu litt på det, for de av dere som ikke har noe spesielt forhold til Snowboard - hvilket bilde mener dere er bra her? Jeg er oppriktig nysgjerrig. Er det et eneste av disse bildene som får dere til å tenke «dette såg tøfft ut» eller «skulle ønske jeg var der og fikk med meg begivenheten» eller noe lignende. Er det noen av bildene som fremkaller en følelse eller pirrer nysgjerrigheten bare bittelitt?

 

Og siden jeg ikke vet så mye om hvordan utvelgelsen av bilder i en redaksjon fungerer - er det ikke fotografen selv som velger hvilke bilder som skal publiseres?

 

PS: Det med piksel-tullet på det ene bildet kan vi bare la ligge da det egentlig ikke var så viktig, men på en måte så understreker det poenget mitt at her får man inntrykk av slurvete hastverksarbeid.

Lenke til kommentar

Jeg likte et par, men akkurat nå er nettet tregt nok til at jeg ikke gidder å vente på at bildene skal lastes. :p

 

Utvelgelse av bilder skjer på forskjellige måter.

 

- Bildene tas, man drar til redaksjonen, velger ut bilder, behandler dem.

- Bildene tas, det er tidsnød og et utvalg sendes i over vanlig internett eller vha. et 3G-modem til redaksjonen, der bildene behandles og man velger bilder.

- Bildene tas, man drar til redaksjonen og sendes ut for å ta bilder av en grønn elg.

 

Og så videre. Jeg var ikke der, så jeg kan rett og slett ikke vite. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...