Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den minste skjermen eg eige er 1280 på det breiaste, så du treng kanskje ikkje gå over det. Evt. ha ein funksjon som gjer at du kan velja sjølv.

Ja, 1280 blir maks. Har litt lyst å lage en ny side med større bilder og 100% fokus på at det skal være lett å se på hva jeg holder på med. Alt på en side..

 

Jeg vet det er kjipt å scrolle sideveis, men det blir vel ikke levert skjermer som viser mindre enn 1280 i bredden (vanlige pcer/mac)..

 

Ratleto: Jo.. Jeg har litt angst for sånne :p Ikke plass til fingrer på tastaturet, og så må jeg myse for å se noe..

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

@JohnMerrick

 

De ligger i "opptaksmeny", eller snarvei i infoskjermen (trykk 2 ganger på Infoknappen så kommer man til valget). :)

 

Heh! Har du sett! Min irske D90 har faktisk norsk språk tilgjengelig! Jeg går ut ifra at du mener "opptaksmeny" -> "Høy ISO-verdi"? I så fall er det støyreduksjon det er snakk om... Den engelske menyen er klarere; "Shooting menu" -> "High ISO NR"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Tnx John! :)

 

Vurderer nytt objektiv har 50mm 1,8D. Ble anbefalt 50mm 1,4. Er dette et mye bedre objektiv enn 1,8? Slik at det er verdt pengene? Vurderer også en 85mm 1,8 til ca 3,5k, den ser ut til at den har bedre bildekvalitet enn en 85mm 1,4 til ca 10k.

 

Link: 85mm f1,8

 

Link: 85mm f1,4

 

Jaja.. jeg har spurt om det samme i denne tråden tidligere.. men har engentlig ikke fått noe ordentlig svar.. :)

Lenke til kommentar

Tnx John! :)

 

Vurderer nytt objektiv har 50mm 1,8D. Ble anbefalt 50mm 1,4. Er dette et mye bedre objektiv enn 1,8? Slik at det er verdt pengene? Vurderer også en 85mm 1,8 til ca 3,5k, den ser ut til at den har bedre bildekvalitet enn en 85mm 1,4 til ca 10k.

 

Link: 85mm f1,8

 

Link: 85mm f1,4

 

Jaja.. jeg har spurt om det samme i denne tråden tidligere.. men har engentlig ikke fått noe ordentlig svar.. :)

 

Hva savner du? Mer tele, mer vidvinkel, bedre bokeh, bedre lysstyrke eller noe annet? Jeg vil veldig sterkt anbefale at du definerer et behov og siden foretar et valg angående hvilket objektiv du trenger.

Lenke til kommentar

Medias idioti.

 

Hvor lang er en fotballbane?

Jeg leser på dagbladets nettavis om en oljeoppsamlingsbåt som skal brukes i mexicogulfen. Det står at den er "ti etasjer høy og like lang som tre og en halv fotballbaner". Snakker om enorme dimensjoner tenker jeg for meg selv, og blir litt nyskjerrig. Hmm.. hvor lang er egentlig en fotballbane? Jeg søker på google og finner dimensjonene på wikipedia. En fotballbane er der definert slik: "Etter internasjonale standarder skal banen være rektangulær på mellom 45-90 meter bred og mellom 90-120 meter lang. Målene er minimum og maksimumsmål."

 

Det betyr at den båten er et sted mellom 315 og 420 meter lang. Når dagbladet bruker fotballbane som målestokk gir det et slingingsmonn på 105m. Eller, for å bruke deres egen målestokk, et slingringsmonn på en fotballbane.. Jeg lar det ligge og går over til neste problem .. hvor høy er en etasje??

Lenke til kommentar

Medias idioti.

 

Hvor lang er en fotballbane?

Jeg leser på dagbladets nettavis om en oljeoppsamlingsbåt som skal brukes i mexicogulfen. Det står at den er "ti etasjer høy og like lang som tre og en halv fotballbaner". Snakker om enorme dimensjoner tenker jeg for meg selv, og blir litt nyskjerrig. Hmm.. hvor lang er egentlig en fotballbane? Jeg søker på google og finner dimensjonene på wikipedia. En fotballbane er der definert slik: "Etter internasjonale standarder skal banen være rektangulær på mellom 45-90 meter bred og mellom 90-120 meter lang. Målene er minimum og maksimumsmål."

 

Det betyr at den båten er et sted mellom 315 og 420 meter lang. Når dagbladet bruker fotballbane som målestokk gir det et slingingsmonn på 105m. Eller, for å bruke deres egen målestokk, et slingringsmonn på en fotballbane.. Jeg lar det ligge og går over til neste problem .. hvor høy er en etasje??

Dagbladets lesere forstår ikke meter.

 

 

:hmm:

Lenke til kommentar

 

Takk igjen. Jeg har hele tiden trudd at wordpress var en egen domene med sånne blog-greier. :wallbash:

 

Laster du opp bilder til sidene din eller linker du fra noe annet?

 

Etterhvert som man finner ut hvor alt ligger så virker det ganske enkelt. Greit å kunne oppdatere nettsiden gjennom nettleseren. One.com har noe lignende, men enklere. Bare synd det kun funker på MS-nettleser.

 

Har betalt 760kr. over 3 år for e-post adressen min. De 3GB jeg har betalt for er ikke blitt brukt.

 

 

Kjapt spm. til dere som laster opp på flickr/smugmug; Hvor store filer laster dere opp?

 

Sliter med å ordne vannmerke. Blir ikke bra gjennom LR3. Må sikkert ordne dette i PS etter eksport.

Lenke til kommentar

Noen som vil tippe hva som kommer først av følgende:

 

*Sekonic L-308s bestilt fra ebay (hong kong) på onsdag

*Epson V600 bestilt fra abbo.no på onsdag

 

Og har dere lyst til å gjette hvilken av de to som har blitt sendt?

 

easy as pie,

Bestilte først fra Sandefjord "10mil i luftlinje",dagen etter fra Hongkong,den ene varen fikk jeg to dager før neste vare ankom.

Moralen i dette er: ikke er det bare billigere fra utlandet,men raskere leveranse også :)

Lenke til kommentar

 

Takk igjen. Jeg har hele tiden trudd at wordpress var en egen domene med sånne blog-greier. :wallbash:

 

Laster du opp bilder til sidene din eller linker du fra noe annet?

 

Etterhvert som man finner ut hvor alt ligger så virker det ganske enkelt. Greit å kunne oppdatere nettsiden gjennom nettleseren. One.com har noe lignende, men enklere. Bare synd det kun funker på MS-nettleser.

 

Har betalt 760kr. over 3 år for e-post adressen min. De 3GB jeg har betalt for er ikke blitt brukt.

 

 

Kjapt spm. til dere som laster opp på flickr/smugmug; Hvor store filer laster dere opp?

 

Sliter med å ordne vannmerke. Blir ikke bra gjennom LR3. Må sikkert ordne dette i PS etter eksport.

Jeg laster opp i 1600px i bredden uansett om det er liggende eller stående bilder.. Du kan jo legge inn actions i PS som gjør alt dette automatisk (srgb farger, copyright i meta, resize osv)..

 

Logoen ser gjerne bedre hvis du setter 30-50% opacity på den. Men det har du vel allerede gjort.

Lenke til kommentar

Er vi kommet i det stadiet at vi kan ha bredere (edit: nettsider) sider enn 1024px? Er det noen her som ville ha problemer med det? :D

Jeg vil ha problemer på et par av laptoppene mine.

 

 

Hvor mange har du egentlig? ;)

 

Hva med og sette alle ved siden av hverandre,da vil du få mange pixel i lengderetning :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...