Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det kan godt være, kan nok ikke utelukke fotografen som faktor her, da jeg er en fersking i gamet. Har Olympus E-520.

Det er bare å prøve litt mer. EN ulempe med E-520 kontra E-620 og E-30 er at du ikke kan fininnstille autufokus på kamera. Da hadde du sluppet å sende inn objektivet hvisdet viser seg å være litt ute av fokus.

 

Har også sett på Sigma 105/2.8 makro som en ideèll kandidat

Den er ikke dum - vurderer den selv (for Canon).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan se ut som den knoter litt med fokus, men skal ikke si noe sikkert, skal ta den med ut på mandag på en liten tur.

30/1.4 + nybegynner er ikke så enkelt. Har vært der selv. :) Blant de tingene du må tenke på er det kurvede fokusplanet, og fokusshift ved nedblending.

 

Du fokuserer alltid ved f/1.4, men når du blender ned, så flytter fokusplanet seg litt (bakover om jeg husker rett), og hvis du da ikke har blendet langt nok ned til å kompensere for shiften, så blir det tilsynelatende fokusbom. Det er ikke unikt for Sigmaen - mye lyssterk fastoptikk oppfører seg sånn.

 

Tom/Marius: De fleste glemmer Tamrons 180/3.5 Macro. Den er nokså hyggelig priset.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Tom/Marius: De fleste glemmer Tamrons 180/3.5 Macro. Den er nokså hyggelig priset.

Det stemmer - den glemmer vi som oftest. Hvordan er den optisk?

 

Ellers så er jeg iferd med å erte på meg en forkjølelse. Godt jeg har skaffet meg medisin:

post-126935-1278106781,295_thumb.jpg

 

(Denne skal du lete lenge etter ;))

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det er jo først og fremst insekter jeg skal fotografere da...

Da kan du glemme 50mm. 90mm er da på kanten. 105mm begynner å ligne på noe og 150mm eller mer er det du egentlig skal ha. Bare spør de store gutta på insekter.

Nå tar du vel litt hardt i. Denne flickr-karen som abraxa linket til i makrotråden tar de fleste bildene sine med reverserte fastobjektiver, og dermed med bare noen få cm arbeidsavstand.

 

(Men jeg er enig i at lengre arbeidsavstand generelt er en fordel når man skal fotografere insekter...)

Lenke til kommentar

Kan se ut som den knoter litt med fokus, men skal ikke si noe sikkert, skal ta den med ut på mandag på en liten tur.

30/1.4 + nybegynner er ikke så enkelt. Har vært der selv. :) Blant de tingene du må tenke på er det kurvede fokusplanet, og fokusshift ved nedblending.

 

Du fokuserer alltid ved f/1.4, men når du blender ned, så flytter fokusplanet seg litt (bakover om jeg husker rett), og hvis du da ikke har blendet langt nok ned til å kompensere for shiften, så blir det tilsynelatende fokusbom. Det er ikke unikt for Sigmaen - mye lyssterk fastoptikk oppfører seg sånn.

 

Takker for råd, men hvor kan jeg lese mer om fokusplan og fokusshift ved nedblending?

Lenke til kommentar

Tom/Marius: De fleste glemmer Tamrons 180/3.5 Macro. Den er nokså hyggelig priset.

Det stemmer - den glemmer vi som oftest. Hvordan er den optisk?

Photozone.de:

The Tamron AF 180mm f/3.5 SP Di LD [iF] macro offers a near-flawless performance. Optically it doesn't leave anything to be desired - the resolution is very good to excellent from f/3.5 all the way down to f/16 and vignetting, CAs and distortions are non-issues in field conditions. The bokeh (out-of-focus blur), a primary aspect in macro photography, is very smooth and buttery.

 

Eneste minus er mangel på fokuslimiter.

 

Edit: På samme måte glemmes Tokina 100/2.8 når man diskuterer det brennviddeområdet:

All-in-all the Tokina seems to offer the best bang for your bucks in this arena - highly recommended! (Photozone igjen)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Spørsmålet er hva kom først forkjølelsen eller børsten,eller om forkjølelsen er tilrettelagt på feile premisser.

Det er enkelt å svare på - børsten kom allerede på onsdag. Og planen var å smake på de edle dråpene uansett ;)

 

edit: Så forkjølelsen er kun til besvær ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...