Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Arg! Hva skjer med Spotify har fjernet yndlings Clapton albumet mitt?

 

http://open.spotify.com/album/1aH6sThvLPB5RXhAQ1rRrn

 

Jeg vurderer nesten å droppe Spotify og kjøpe meg et par CDer i måneden istedenfor, for jeg gidder ikke å bruke en tjeneste hvor musikk jeg liker plutselig forsvinner.

 

sinnafrancis

Har du testet wimp? Tror det fortsatt er gratis en måned eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et lite spørsmål om bildebruk. Det har seg sånn at den lokale russeavisen har brukt mine, og to venners bilder i denne. Ingen av bildene har blit kreditert, og vi har i ettertid funnet ut at avisen tjener 22.000, som går dirkete til fyll og fanteri for russen. Slik vi oppfattet det, skulle dette "gå rundt" så de to krevde ingenting for bildene deres. Mine bilder har dog blitt sakset fra mine album på facebook, som er oppført som "friends only" album, de er altså ikke offentlige. Jeg misliker at de uten å spørre, og uten å kreditere har hentet 8 av mine bilder, og brukt disse i en provisjonsavis. Etter å ha tittet gjennom denne avisen(som vi forøvrig måtte kjøpe, vi kunne ikke få et eksemplar på deling, til tross for at vi hadde deltatt i produksjonen) har vi funnet ut at vi tre står for omtrent 50% av bildematerialet i denne avisen.

 

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor fornuftig jeg synes det er å sende faktura på et tullete høyt beløp til noen som mest sannsynlig ikke kommer til å betale med mindre man går gjennom rettsapparatet. En minnelig løsning ville klart være å foretrekke fra mitt perspektiv; russeavis er formodentlig noe man gjør som et engangsprosjekt, så det er ikke særlig sjokkerende at de som har hivd sammen blekka ikke helt har tatt inn over seg copyright-lover. Hvis ansvarlig utgiver (skolen? Elevråd?) har noe særlig midler å hente får man jo eventuelt vurdere å gå hardere til verks.

 

Er jeg alene om å synes Gorillapod på stolpe er mer krøkkete enn i reklamen? Synes den har en lei tendens til å skli ned, nemlig. Eller har jeg bare kjøpt for liten modell? Greiner funker greit, så agrare strøk er trikset.

Lenke til kommentar

Vi har ingen ønske om å loppe dem totalt, men det var ukoselig å bli møtt av "Bilder på facebook er offentlig eiendom, så de kunne disponere dem som de ville". Jo takk skal du faen meg ha, din jævel. Vi har ikke engang hørt et "takk" bli så mye som bli mumlet. Hadde de enda lagt seg flate og beklaget, så er det jo greit da, men når de skal begynne å diskutere noe de innbiller seg at de kan, ja da frister det mest å vise dem hva opphavsrett og fotohonorar er. Tror dere at de ville blitt leie om de fikk en regning på 1500*22 eller? (std. fotohonorar per bilde brukt). Vi har egentlig kommet til enighet vi tre at vi krever at overskuddet skal gies til veldedige formål, og vi skal ha et eksemplar av avisen hver samt en liten oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

teknisk sett så er det facebook som eier de bildene du legger ut der, dette står i avtalen du godtar når du blir medlem, så du kan jo sette opp en fake mail adresse å sende dem en offisiell mail fra "facebook" sin advokat, bare for og skremme liv shiten ut av dem!

Lenke til kommentar

Bilder på facebook er på ingen måte offentlig eiendom, om man ikke bor i danmark.

Mja, de danske bildene er ikke offentlig eiendom -- spørsmålet er om det er publisert offentlig når du legger det ut på en facebook-profil det offentlige har tilgang til. Rettighetene til bildene er såvidt jeg skjønner en annen sak.

 

Høres ut som dere legger opp til en fornuftig løsning, Der Fotograf.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, da prøver vi oss på en sånn løsning. Om avisen bruker hodet kan de "betale" oss stille i form av denne oppmerksomheten (typisk en kveld på et utested spandert) og så bare si at de tok det valget selv. Det er det samme for oss, bare noen som faktisk pengene får dem.

Lenke til kommentar

EeePC 1101HA 11.6" WXGA Atom Z520 2048MB 250GB eller EeePC 1008HA 10'' WSVGA Atom N280 1024MB 250GB

 

Same pris, men N280 er 1,6 GHz mens Z520 er 1,3 GHz

Jeg ville nok valgt større skjerm fremfor prosessorhastighet. Men det kommer jo helt an på ditt bruksområde hva du bør velge. 10" er litt i minste laget syns jeg.

Lenke til kommentar

Ja, og den med større skjerm har også meir minne og lengre batterilevetid, men litt tregare prosessor (klokkefrekvens).

Selv N280 er for tregt til lett bildebehandling, så skal du ha en 11.6" skjerm, er det bedre å legge på litt kroner å få en ULV prosessor. Se etter UL4100 eller UL7300.

 

I mine øyne, så er poenget med en netbook at den er liten, så da er 10" skjerm maks. Jeg kjøpte en Asus Eee PC 1005P for å få brukbar batteritid og en såpass kompakt størrelse at PC'en passer i topplomma på en LowePro Fastback 200. Og da er plass til andre ting i tillegg. Jeg har også en Asus UL20A (12.1") og den er akkurat litt for stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...