Gå til innhold

"Se å flytte den skranglekjerra" (inneholder raseri)


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

.. I det jeg skal til å lukeparkere, dukker den versta kjerringa opp med et følge av sure naboer som skjeller meg ut over at jeg setter bilen fra meg her. Jeg prøver å holde en høflig tone og forklarer problemet med plass hos oss, og at jeg faktisk har vært på politistasjonen og spurt. Møter en eplekjekk gammel mann som sier i en overlegen tone "den bilen skal ikke stå her. Ingen diskusjon. FLYTT DEN NÅ". Jeg mistet nesten besinnelsen, og ble enormt irritert over hvor jævlig kverulant det går an å være, å skape et problem for den minste lille ting! Det var mer enn god nok plass der! I tillegg begynner det å fly fornærmelser over hvor stygg bilen er, og helt usaklige ting som "dere har jo plass til en bil til i innkjørselen, foreldra dine synes vel bare at den drittkjerra er for stygg. Det går rykter om hvor stygg den bilen er". VOKSNE mennesker står og slenger dritt som noen jævla unger, og nå er jeg helt jævlig forbanna etter å ha kommet hjem og kjørt bilen til en gammel parkeringsplass 10 min unna, som var så full av snø at jeg ikke tror jeg kommer ut igjen med det første.

Jeg kom med flere forslag til hvor i gata den kunne stå, men samme hva så hadde de de mest idiotiske årsakene som "nei, her rygger vi når vi skal inn i gården" (selvom det var mer enn nok plass ved siden pga måkingen), og at måkebilen kommer til å sprute snøen inn i gården.

Jeg gir glatt faen i ..

 

Uten å trekke trådstarters beskrivelse i tvil....jeg ville likt å hørt motpartens versjon av diskusjonen. Det er som kjent alltid to sider av samme sak og trådstarter har jo selv sagt at h*n var temmelig rød i toppen.. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

I kveld satte jeg bilen tilbake i gata, hovedsakelig på trass.

Deretter har jeg hørt med andre parter for meninger, og har nå fått kunnskap om at dette kan skje (i VERSTE fall):

 

Naboene rotter seg sammen og ringer falken. De får bilen tauet bort på grunnlag av at den står i veien for snørydding, rygging og alle andre mulige idiotiske årsaker. Eventuelt ringer de politiet igjen og får dem til å skrive ut en bot for at den står "i veien".

 

Dette ønsker jeg ikke å risikere, å måtte betale enda mer, og få en triumferende pekefinger i fleisen av motbydelige naboer igjen. Samtidig er det jævlig vanskelig å gå ifra en prinsippsak, å bare la seg kommandere av en feit nabokjerring når jeg veit at jeg antakelig har rett. Men dessverre hjelper det ikke alltid å ha rett, er så mye annet som spiller inn. Naboene kan godsnakke med brøytebilen og få han på laget også, og plutselig har de "en solid grunn" til å få bilen taua vekk og bøtelagt.

 

Hva tror dere? Hva ville dere ha gjort? Dette er en vanskelig situasjon, setter pris på alle meninger og hjelp.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Du oppfordrer meg til å svikte prinsippene mine? :( Flere som er enige i at jeg skal gå ut i fra det verste, og anta at sinte naboer står sterkere enn en ungdom med "tillatelse" fra politiet? Jeg kan leve med å gå lengre for å komme til bilen, det vanskeligste er å la drittseker av noen naboer få seieren, spesielt når jeg er såpass sikker på at jeg har rett - offentlig vei, og ikke i strid med noen av paragrafene. Kan det finnes mindre bestemmelser jeg ikke vet om, kommunalse saker??

 

Av ren nysgjerrighet, hvordan tauer de en bil vekk uten eieren? Da jeg fikk bilen taua til verksted en gang måtte jeg jo sitte inni bilen og styre den opp på planet, hva gjør de når eieren ikke er der? Er det så lett å bare dra den opp med vaierne når hjulene er låst?

Lenke til kommentar

Hvis bilen din står forskriftsmessig parkert (så og så langt fra kryss/utkjøringer, osv osv) ville jeg latt den stå. Hvis det er til hinder for snømåking får vegvesenet komme og sette opp parkering forbudt skilt. Det gjør de i mange gater her i Trondheim i vinterhalvåret, nettopp pga. brøyting.

 

Pass på å parker i kjøreretningen ;)

Lenke til kommentar

Du har ingen grunn til å bekymre deg. Det skal være ganske åpenbart at bilen er en hindring før kommunen vil taue den vekk. Når det gjelder brøyting må det vel først skiltes med P-forbudt dersom bilen skal taues vekk. Privatpersoner kan for øvrig ikke rekvirere inntauing på offentlig grunn.

Lenke til kommentar
Av ren nysgjerrighet, hvordan tauer de en bil vekk uten eieren? Da jeg fikk bilen taua til verksted en gang måtte jeg jo sitte inni bilen og styre den opp på planet, hva gjør de når eieren ikke er der? Er det så lett å bare dra den opp med vaierne når hjulene er låst?

 

Kobler de ikke bare en vinsj på slepekroken og drar den opp på planet sitt? Går sikkert bare raskere om noen sitter inne i bilen og styrer den opp.

 

Når det gjelder det å parkere der eller ikke så vet jeg ikke helt hva jeg ville gjort. Det kommer kanskje litt an på bilen også. Vet ikke hvor ondskapsfulle disse folka er, men noen kan jo bli fristet til å gå litt nærme lakken med en nøkkel og slikt. Kanskje noen til og med skulle komme til skade i å slippe ut luften av dekkene. Selvom du vet sånn ca hvem det kan være vil det likevel være vanskelig å bevise det. Nå sier jeg ikke at det er det som kommer til å skje her, men du kan aldri være sikker. Naboene har jo vist tidligere at de ikke har noe problemer med å ringe diverse etater for å gjøre livet surt for deg.

 

Klart det er viktig å stå på sine prinsipper, men det kommer nok til å koste deg en del tid og kanskje penger også.

 

Du kunne jo kanskje variert litt på hvor du parkerte bilen slik at den ikke sto på samme sted til enhver tid og etterhvert vekker irritasjon for den som bor nærmest.

Lenke til kommentar
Vil ikke tro at Falken tar på seg et oppdrag fra mennesker som ikke eier grunnen bilen står på. Du har like mye rett til å stå på den plassen, som de har til å bruke den til rygging.

 

Så lenge bilen ikke står i strid med trafikkreglene og på offentlig grunn så er det meget vansklig å få fjernet bilen, spesielt hvis den har skilter på. Men ingenting i veien for at kommunen setter opp et forbudsskilt midlertidig eller permanent, da man er pliktet til å sjekke skiltingen minst en gang pr. døgn.

Lenke til kommentar
Hvis bilen ikke har skilter så må den ha stått på samme plassen i x-mnd før politiet kan ta den. En kamerat av meg lagde borrelåsfester på bilen sin for et par år siden. Han hadde ikke penger til veiavgiften. Så når han satt fra seg bilen, tok han med seg skiltene og bilen kunne stå trygt.

 

Hvordan er det å parkere på kommunale P-plasser uten skilter? Har de rett til å taue deg bort da?

Lenke til kommentar
Politiet iverksetter vel ikke borttauing før en klage fra grunneier (her kommunen) foreligger, såvidt jeg vet. Er generelt ganske vanskelig å fjerne biler som er hensatt på steder de egentlig står lovlig.

 

Når det gjelder biler uten skilter så gjorde man jo litt lovendringer på dette for noen få år siden. Om en slik bil uten skilter står parkert på offentlig vei/parkering så kan parkeringsvaktene etter to uker legge en lapp på den med en advarsel til eier om å fjerne den, og om den ikke er fjernet et par uker etter det så kan den taues. Dette ble blant annet gjort der jeg bodde før, da et fjols hadde parkert sitt avskiltede vrak i en gate der det i utgangspunktet er trangt om parkeringsplassene. Har bilen skilter på er det jo selvsagt en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Når det gjelder biler uten skilter så gjorde man jo litt lovendringer på dette for noen få år siden. Om en slik bil uten skilter står parkert på offentlig vei/parkering så kan parkeringsvaktene etter to uker legge en lapp på den med en advarsel til eier om å fjerne den, og om den ikke er fjernet et par uker etter det så kan den taues. Dette ble blant annet gjort der jeg bodde før, da et fjols hadde parkert sitt avskiltede vrak i en gate der det i utgangspunktet er trangt om parkeringsplassene. Har bilen skilter på er det jo selvsagt en helt annen sak.

 

Dette tror jeg du har helt rett i. Og denne praksisen er jo forsåvidt ingen trussel så lenge man ikke har skiltene på.

Lenke til kommentar
Pass på å parker i kjøreretningen ;)

Det er ingen regler i hvilken retning bilen er parkert i forhold til kjøreretningen.

Hvis bilen din er liten nok, kan den stå parkert med fronten/baken mot fortauet.

Det der har jeg faktisk vært i kontakt med parkeringsetaten her i kommunen om. Hvis to biler er parkert slik at de blokkerer gjennomkjøringen i ei gate vil bilen som står "mot" kjøreretningen bli tauet først, hvis det ikke er annet å skille de på.

 

Selv syntes jeg det hørtes passe skrudd ut.

Lenke til kommentar
Det der har jeg faktisk vært i kontakt med parkeringsetaten her i kommunen om. Hvis to biler er parkert slik at de blokkerer gjennomkjøringen i ei gate vil bilen som står "mot" kjøreretningen bli tauet først, hvis det ikke er annet å skille de på.

 

Selv syntes jeg det hørtes passe skrudd ut.

 

Det morsomme er at det vanker saftige p-bøter om man parkerer mot kjøreretningen her i Sverige. Go figure...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...