Gå til innhold

Trenger flatskjerm TV til gaming. Hvordan er plasma VS lcd?


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har glant rundt på nettet en del siden jul på jakt etter en 40" til 42" flatskjerm for konsollspilling, vanlig tv titting og dvd.

 

Er det noen som har first-hand erfaring å bidra med? Jeg har prøvd å spørre en kamerat som er hekta på playstation, men alt jeg får av han er "drit, drit, drit" hver gang jeg finner en fin plasma-skjerm. Og det virker som det er plasma "best i test" anmeldelsene foretrekker, så da aner jeg ikke.

 

Fetteren min kjøpte en billig flatskjerm, jeg er ikke sikker på hva slags type, og når vi spillte Metal Gear Solid 3 på den så ble hele bildet en eneste suppe av farger så fort det rikka seg. Spesielt sjukelig blei det under motorsykkel-jakt sekvensen. Det hadde vært marerittet mitt å kjøpe en tv som har grisefint dvd bilde bare for å finne ut av den ikke kan spilles på.

Endret av Aran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå for tiden spiller det ingen rolle om du kjøper LCD eller plasma. - Så lenge du ser på nye modeller. Plasma foretrekkes av filmentusiaster på grunn av sortnivå og mangel på etterslep.

Kjøp en panasonic plasma, eller en LCD som har fått gode tester. Ikke stol på selgern i butikken.

Endret av ak50224
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte LCD i 2006, er ikke skuffet for å si det slik.

 

Mange jeg kjenner har Plasma, og de aller fleste er plaget med at skjermen blir veldig varm, samt at de er plaget med at farger henger igjen etter at TV'en har vært på i ett par timer.

 

Gå for det du ønsker selv, ikke hør på andre. Les tester på nett evnt. :)

Endret av Oakis
Lenke til kommentar
Heisann. Jeg har glant rundt på nettet en del siden jul på jakt etter en 40" til 42" flatskjerm for konsollspilling, vanlig tv titting og dvd.

 

Er det noen som har first-hand erfaring å bidra med? Jeg har prøvd å spørre en kamerat som er hekta på playstation, men alt jeg får av han er "drit, drit, drit" hver gang jeg finner en fin plasma-skjerm. Og det virker som det er plasma "best i test" anmeldelsene foretrekker, så da aner jeg ikke.

 

Fetteren min kjøpte en billig flatskjerm, jeg er ikke sikker på hva slags type, og når vi spillte Metal Gear Solid 3 på den så ble hele bildet en eneste suppe av farger så fort det rikka seg. Spesielt sjukelig blei det under motorsykkel-jakt sekvensen. Det hadde vært marerittet mitt å kjøpe en tv som har grisefint dvd bilde bare for å finne ut av den ikke kan spilles på.

Hei

jeg stiller meg i rekken av de innslagene her. Skal man bruke tv,n til spill å tvtitting så er LCD det beste valget du kan ta. Men skal man se film/tv så er plasma ennå ett lite hakk bedre, men LCD er snart på høyde med Plasma. Som en annen sier her så ikke stol på de som skal selge deg en skjerm. Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Selv om grensene har blitt litt mindre klare, dvs at LDC og plasma har blitt bedre på sine svake områder er det gjerne slik:

 

LCD = best til spill

Plasma = best til tv/film

 

Grunnen til at plasma har et fortrinn på disse områdene er som andre har nevnt, bedre sortnivå, ingen etterslep (kan være plagsomt om en ser på fotball). Samtidig mener endel at plasma egner seg bedre på SD (ting med vanlig oppløsning, ikke HD altså), da denne kan oppleves som mindre "hard" ved "blokking".

Lenke til kommentar
Med plasma kan bilde på spillinga bli litt for mørkt ofte.

 

Den var ny for meg.

Jeg har hatt mitt Plasma i 1.5 år nå, og er strålende fornøyd.

Blir det for mørkt, må det være fordi tv-en ikke er rigtig innstilt.

 

Men til trådstarter.

Det er stor forskjell på hvordan de forskjellige tv-ene håndterer bildesignaler.

Bruk litt penger på en tv som har god bildebehandler.

Det vil du ikke angre på.

Men å kjøpe en "for billig" tv, med dårlig bildebehandler vil duj nok angre på.

Gode tv-er fra Panasonic, Sony, Samsung osv.... leverer alltid godt bilde.

LG, Medion, og "Coop-tver" er det verre med.

Min mor kjøpte seg nylig et LG-apparat, og jeg er skuffet over hvor dårlig tv-bilder enkelte ganger blir på hennes tv. Etterslep, farger som henger igjen osv...

Min tv er 1.5 år gammel og har ingen slike problemer. Hun kjøpte et billig LG, og er ikke i nærheten av den bildekvaliteten jeg har.

Lenke til kommentar
Med plasma kan bilde på spillinga bli litt for mørkt ofte.

 

Den var ny for meg.

Jeg har hatt mitt Plasma i 1.5 år nå, og er strålende fornøyd.

Blir det for mørkt, må det være fordi tv-en ikke er rigtig innstilt.

 

 

 

Tv'en var riktig innstillt. Den var helt fin og så og si nøytral når man så på NRK og TV2, men når jeg spilte ble det litt mørkere enn om jeg skulle gjort det på en annen tv. Kan godt hende det var innstillingene

Lenke til kommentar

Skulle jeg kjøpt meg ny TV i dag hadde det blitt 42" i KURO serien fra Pioneer (plasma).

 

http://www.pioneer.no/no/products/62/63/41...80XA/index.html

 

Innbrennings faren med nye plasma TV'er er omtrent på nivå med nyere bilderørs TV'er, mao ikke mye å tenke på. LCD er heller ikke helt uten for fare den heller, bilde kan ikke brenne seg inn per se, men krystallene kan stivne.

Lenke til kommentar

Men med PS3 er det jo Blu-ray og viss man kommer til å kjøpe mest/like mye Blu-ray som DVD ,og i tillegg spille spill og vil ha det beste bildet, hva er best da. Har forstått at LCD er best på spill , data , og ikke innbrenning. Men Plasma har best kontrast, bedre på film. Så hva er best viss jeg skal spille mest se på Blu-ray men ikke like mye som spilling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...