Gå til innhold

Trenger flatskjerm TV til gaming. Hvordan er plasma VS lcd?


Anbefalte innlegg

Skulle jeg kjøpt meg ny TV i dag hadde det blitt 42" i KURO serien fra Pioneer (plasma).

 

http://www.pioneer.no/no/products/62/63/41...80XA/index.html

 

Innbrennings faren med nye plasma TV'er er omtrent på nivå med nyere bilderørs TV'er, mao ikke mye å tenke på. LCD er heller ikke helt uten for fare den heller, bilde kan ikke brenne seg inn per se, men krystallene kan stivne.

 

hvor lenge skal det samme bildet vises på skjermen før at det brenner seg fast til den? Hva kan man gjøre hvis det har brent seg fast?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor lenge skal det samme bildet vises på skjermen før at det brenner seg fast til den? Hva kan man gjøre hvis det har brent seg fast?

Jeg har ikke noe tall, men jeg glemte å slå av min plasma TV en gang med statisk bilde før jeg skulle på jobb og jeg fikk bare svak antydning til innbrenning som gikk bort etter litt tid. Hvor lyssterk bilde er har dog mye å si og det er forskjeller fra TV til TV. Mange har for lyst bilde så bare å kalibrere TV'en skikkelig kan betydlig redusere faren.

Enkelte plasma TV'er har også et "avinnbrennings" funksjon man kan kjøre hvis uhellet er ute og skaden ikke er for stor.

Lenke til kommentar
Skulle jeg kjøpt meg ny TV i dag hadde det blitt 42" i KURO serien fra Pioneer (plasma).

 

http://www.pioneer.no/no/products/62/63/41...80XA/index.html

 

Innbrennings faren med nye plasma TV'er er omtrent på nivå med nyere bilderørs TV'er, mao ikke mye å tenke på. LCD er heller ikke helt uten for fare den heller, bilde kan ikke brenne seg inn per se, men krystallene kan stivne.

Har selv 50" av denne serien og selv om tv`en er 720p har jeg enda tilgode å se en tv med bedre bilde! Det koster riktig nok, men du får det du betaler. Har hørt en historie om en som reiste fra denne tven med statisk bilde i over ei uke. I full panikk da han kom hjem skrudde han på "snøstorm" og etter en liten stund var tven helt fin. Jeg har selv ALDRI sett noe tegn til innbrenning. Er strålende fornøyd med plasma og selv om jeg er forholdsvis ny til flatskjermverden ville nok plamsa vært å foretrekke om jeg skulle kjøpt en ny tv igjen. Sortnivået er en av grunnene.

Lenke til kommentar
Har selv 50" av denne serien og selv om tv`en er 720p har jeg enda tilgode å se en tv med bedre bilde! Det koster riktig nok, men du får det du betaler.

 

Helt riktig, og et veldig viktig og godt poeng du har der.

Det er bedre å legge penger i god kvalitet og gode egenskaper, enn å skulle har det som høres teknisk best ut.

Pioner sier det jo til og med selv.

"Våres 720 tv-er har bedre bilde enn våres 1080 tv-er".

 

Les selv her....

http://www.tech.co.uk/home-entertainment/t...348320666$

 

En ganske interresant vinkling på Full-HD kontra 720 tv-er.

Selv er jeg veldig fornøyd med mitt 720 Panasonic-apparat.

Lenke til kommentar

Har Panasonic TH 42PV70 selv og det er en konge skjerm, testvinner i flere blader osv.

 

Den "ENESTE" fordelen jeg kan se av LCD vs PLasma er at du får fullHD for en mye rimeligere pris en du får for plasma.

Har en Xbox 360 som jeg spiller noen spill på og kan si at bilde blir litt hakkete noe som følger av lav oppløsning. Har ikke testet dett vs fullHD skjerm, men antar at det vil se litt bedre ut pga høyere oppløsning. Nå skal det sies at jeg sitter med en avstand fra skjermen på 2,5 meter, og det er vel 3-4 meter som er anbefalt på denne størrelsen. Mulig dette har allt å si, ettersom det blir bedre desto lengre unna man sitter. Er sikkert ikke merkbart om man sitter med riktig lende fra skjermen.

 

På film har derimot dette ingenting å si, har spilt av en del dvder som blir oppskalert og kan bare si at bilde er suverent :D

Man må over 42" for at full HD skal ha noe å si i film, for nekter å tro at det kan bli noe bedre enn det er nå, med tanke på at jeg også sitter så nært som jeg gjør.

 

Kan bare si at min mening er at plasma er bedre på alt bildemessig, lysreflektering skal jeg ikke utale meg noe om, men lcd er vel bedre på dette en plasma.

Ville dog aldri vurdert en LCD fremfor en plasma.

 

 

Og ikke se dere blindt på kontrast, i testen hos lyd og bilde med panasonicen så hadde samtlige skjermer oppgitt høyere kontrast enn panasonicen, men likevel var den mye bedre enn de andre på kontrast.

Produsentene tar egne målinger av kontrasten og er overhode ikke sammenlignbart.

 

 

 

Er det noen som har testet forksjellen på 720P og 1080P med tenke på konsollspilling? Skulle gjerne likt å vist om det var noen spessiel forskjell :)

Lenke til kommentar

En liten ting angående det siste der LianLidude er at jeg har sett hvordan 720p er på en Samsung (aner ikke modell eller størrelse) tror ca 28" eller mindre.

 

CoD4 fikk da mye finere tekst, enklere og lese, enklere og se fienden.

 

Men husk: Det ender bare opp med Oppskalering på enklete spill. Jeg mener at feks Halo3 ikke er FullHD (ikke engang 1080i), da ender det opp med oppskalering.

 

Om Xbox 360 faktisk har noen spill som kan kjøres på 1080P eller "i" aner jeg ikke.

 

Crash Bandicot til min gammle Xbox hadde faktisk HD (ble noe forandret bilde på skjermen (SD) og det stod HD 720P på baksiden av spillet). Hmm.

Lenke til kommentar

Er diskutert dette endel på sony delen av konsollforumet, men er faktisk få av spillene både til PS3 og xbox360 som faktisk er rendert i 1080p. Jeg har selv bare PS3, så kan bare snakke av erfaring på denne. Og det er faktisk få av spillene på PS3 som støtter 1080p, de fleste er i dag bare i 720p.

 

Har også panasonic 42pv70, og er superfornøyd med apparatet, både til film, vanlig tv (SD-signaler) og spilling med PS3.

Lenke til kommentar

Ok, men er det ikke sån at hvis man har et fullHD apperat så kan det skalere fra 720P opp til 1080P? Eller er det noe som kun går fra SD signaler?

 

Merker du noe spessielt til at det blir litt hakkete rundt modellene i spillet da?

 

Brukte Component en dag før at hdmi kabel ble anskaffet, og det ble faktisk en anelse mindre synlig med den. Om det har noe med at hdmi gjør bilde litt klarere/skarpere så det blir enklere å se vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Har selv Panasonic TH-42PV70 plasmaskjerm og må si meg meget fornøyd. Dette er en skjerm som kommer meget bra ut i samtlige tester og som også fikk Eisa-award for beste plasmakjøp i 2007. Jeg bruker denne sammen med PS3 og jeg må si at Grand Turismo Prologue ser meget bra ut, for å ikke snakke om filmer i HD. Kan anbefales.

Innbrenningsfare er mer eller mindre fraværende på de nyeste Plasmaskjermer.

 

PS: Denne skjermen er vanskelig å få tak i da den som regel er utsolgt hele tiden. Tips her er Euronics som ser ut til å ha en del av disse inne erfaringsvis. Bekjent av meg kjøpte en der og klarte å få 2000 kroner i rabatt på prisen som var 12.995,-

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...