Gå til innhold

"I all stillhet blir vi Øst-Tyskland" medieblikk i Aftenbladet i dag


Anbefalte innlegg

Saken blir faktisk følgt opp :)

 

http://www.aftenbladet.no/lokalt/article574095.ece

 

Men til og med venstre virker reserverte mot å bruke vetoretten. Synn at våre politikere svikter :(

 

Der står det at "Et problem som imidlertid er verdt å merke seg, er at Norge som EØS-medlem har en svært begrenset mulighet til å nekte å ta til seg EU-direktiver."

 

Som er det motsatte av det jascko sier. Hvem har rett?

 

Spørsmålet kommer vel ann på hvordan du angriper problemet, det kan f.eks i følge avtalene være lett/vanskelig å gjøre det men det vil dermed ikke si at det er like lett i praksis. Samtidig spørs det jo om politikerne har vilje til å gå imot EU.

Selv har jeg ikke nok kjennskap til EØS-avtalen til å kunne si noe sikkert, men det som er sant er jo i mange avtaler blir ting malt "rosenrødt" i det avtalene inngås, mens det etter en stund ofte viser seg at noen elementer kanskje ikke er så lette å utføre som hva en trodde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Saken blir faktisk følgt opp :)

 

http://www.aftenbladet.no/lokalt/article574095.ece

 

Men til og med venstre virker reserverte mot å bruke vetoretten. Synn at våre politikere svikter :(

 

Der står det at "Et problem som imidlertid er verdt å merke seg, er at Norge som EØS-medlem har en svært begrenset mulighet til å nekte å ta til seg EU-direktiver."

 

Som er det motsatte av det jascko sier. Hvem har rett?

 

Hør her, Norge har vetorett angående slike saker. Spørsmålet er i hvilken grad Norge har lyst å benytte seg av vetoretten. Hittil har norske politikere vært for slapp når det gjelder å ta i bruk vetoretten. Men, som jeg skrev tidligere, omså vi ikke hadde vetorett så har ikke EU noen sanksjonsmidler som de kan ta i bruk. De kan true med å kaste oss ut av EØS men det hadde vært alt for dristig fra EUs sin side. EU taper på det mer enn Norge. EU er i stor grad avhengig av norsk olje siden vi er de mest stabile leverandøren. 80 % av norsk olje eksporteres til EU. Det hadde vært utvilsomt et stort tap for EU som da hadde måttet legge sin tillit til Russland.

 

Det gjelder å sette foten ned å vise at vi i det minste har bein i nesa. Problemet er, og jeg gjentar meg selv, at norske politikere (til å med de som er i mot EU slik som SP) er ENIGE med EUs sine direktiver men tørr ikke innrømme det offentlig. Da hadde de fått folk i mot seg og det kan være "farlig" for da blir de ikke gjenvalgt. De handler for det meste ut ifra egne preferanser, hvis de kan lure seg unna med å skylde på EU når dårlige direktiver skal gjennomføres, så hvorfor ikke. Jeg tror ikke de noen gang kommer til å innrømme slikt, for da hadde de mistet troverdighet og legitimitet. Veldig logisk.

Endret av jascko
Lenke til kommentar
De som ikke visste at vår samfunn har vært overvåket snart i 7 år er både blind og uviten.

Fortell.

 

Du er antageligvis den siste person her på forumet jeg har lyst å fortelle noe som helst. Den dagen du viser litt objektivitet, vilje til preferanse endring og i det minste forsøker å opptre ut i fra kollektive preferanser i et deliberativt forum slik som denne, så er det mulig at jeg også kan utveksle informasjon med deg. Uansett om jeg hadde lagt ut et referat til deg, så er det til ingen nytte når man er så radikal i tankegangen slik som du er. Jeg har argumentert saklig med deg før men du forkaster en hver argumentasjon, så hvorfor skulle jeg gå gjennom det samme på nytt. Beklager men slik er saken for øyeblikket

Endret av jascko
Lenke til kommentar
jascko.

Husk at et offentlig forum også er et spill for galleriet. Kverulantene kan være ganske nyttige i arbeidet med å bevisstgjøre snik-nazifiseringen av samfunnet. De gir en mulighet for stadig å kunne gjenta informasjon om det spillet som foregår.

 

Jeg er innenforstått med dette men av og til blir det litt for mye. Vi må tross alt huske at ved å entre deliberativt diskurs så må man belage seg på en del kritiske innvendinger angående våres egne preferanser. Når man benekter et hvert synspunkt og motargumentasjon så er det vanskelig å delta videre i en rettferdig diskurs. Derfor blir man mer oppgitt enn irritert.

Lenke til kommentar
De som ikke visste at vår samfunn har vært overvåket snart i 7 år er både blind og uviten.

Fortell.

 

Du er antageligvis den siste person her på forumet jeg har lyst å fortelle noe som helst. Den dagen du viser litt objektivitet, vilje til preferanse endring og i det minste forsøker å opptre ut i fra kollektive preferanser i et deliberativt forum slik som denne, så er det mulig at jeg også kan utveksle informasjon med deg. Uansett om jeg hadde lagt ut et referat til deg, så er det til ingen nytte når man er så radikal i tankegangen slik som du er. Jeg har argumentert saklig med deg før men du forkaster en hver argumentasjon, så hvorfor skulle jeg gå gjennom det samme på nytt. Beklager men slik er saken for øyeblikket

Du har altså ingenting å fortelle om at fårt samfunn har vert overvåket i 7 år?

Lenke til kommentar
jascko.

Husk at et offentlig forum også er et spill for galleriet. Kverulantene kan være ganske nyttige i arbeidet med å bevisstgjøre snik-nazifiseringen av samfunnet. De gir en mulighet for stadig å kunne gjenta informasjon om det spillet som foregår.

 

Jeg er innenforstått med dette men av og til blir det litt for mye. Vi må tross alt huske at ved å entre deliberativt diskurs så må man belage seg på en del kritiske innvendinger angående våres egne preferanser. Når man benekter et hvert synspunkt og motargumentasjon så er det vanskelig å delta videre i en rettferdig diskurs. Derfor blir man mer oppgitt enn irritert.

 

Kan jo være det at man rett og slett ikke er enig? Men jeg er ganske interessert i å vite hva som har skjedd de siste syv årene :)

Lenke til kommentar
Har forsåvidt en viss forståelse for jascko, å argumentere mot Pricks er som å argumentere mot PencilCase, lite fruktbart for noen så forstår frustrasjonen. Men forklar gjerne forr oss andre så vi får med oss hva du mener.

 

Jeg kan ikke gå i detaljer men at vi har i lang tid levd under overvåking er det ingen tvil. Jeg kan nevne at etter 11. september så har listen over mistenkte økt betraktelig at det nærmest inkluderer alle. En ting er at vi med blått øye klarer å registrere enorme mengder av overvåkings utstyr på gater og offentlig bygg (god eksempel er Oslo sentrum og omegn), men det som er enda verre er ulovlige aktiviteter fra statlige organer. Denne amerikanske fanatisme har gått over grensen for lenge siden. Programmet "60 min" hadde en sending som omhandler akkurat dette. Det viste seg at over 90 % av de som føderale organer i USA hadde på listen over mistenkte (og som dermed var overvåket i stor skala) var vanlige mennesker uten noen som helst tilknytning til ulovlig virksomhet. Og listen var lang. Da er det jo klart at vi i Europa har blitt smittet av slike holdninger, inkludert Norge. Personlig har noen av mine nærmeste venner blitt utsatt for slike "ulovligheter" og brukte langt tid for å bevise at de ikke var det noen litt lengre opp i "systemet" trudde de var. Beklager at jeg ikke kan utdype meg nærmere angående saken men på grunn av vern av disse mennesker kan jeg ikke rope ut så mange detaljer.

 

En ting er bra sikkert, i etterkant av 11. september har vi fått innskrenket vår frihet og våre grunnlegende menneskerettigheter. Vi er i ferd med å miste det vi har kjempet for gjennom hele middelalderen, renessansen, opplysningstiden og romantikken. For hva da? På grunn av noen fåtallige uorganiserte bygdetullinger som har feiltolket koran, og noen parasitter fra andre siden av dammen som ser mannen med ljåen over alt? Jeg håper inderlig at et menneske med mer vett opp i hode overtar president stolen etter valget i USA, og prøver på best mulig måte å forklare sine landsmenn at de ikke er mer utsatt for terror enn de alltid har vært (eller ikke vært), at det er forskjell mellom organisert nettverk og lokalt terror bande, at terror ikke er=muslimer, og at USA ikke har monopol på verdens politikk. Undersøkelsen viser nemlig at det ikke er høyere antall terror aksjoner på 90-tallet og 00-tallet, enn det var på 60-, 70- og 80-tallet. Når det gjelder oss her i Norge, håper jeg at vi slutter å herme etter USA og unngår slike pinlige episoder med ulovlig overvåking slik som jeg personlig har vært vitne til. Mennesker er uskyldig til det motsatte er bevist. Hvis det ikke foreliger noen konkrete bevis for ulovlig atferd så syns jeg at man skal respektere individuell frihet, rettigheter og privat livet.

Endret av jascko
Lenke til kommentar
...

Du kommer jo ikke med noe konkret info om at vi har vert overvåket i 7 år allerede...

 

 

Jeg forklarte i mitt forrige innlegg hvorfor jeg ikke kan legge ut alle detaljer, prøv å respekter det. I tillegg er slik info som du referer til ikke tilgjengelig offentlig av logiske grunner, det skjønner jo du også. Uansett er det ikke så vanskelig å se at samfunnet er mer kontrollert enn de var bare før 10 år siden tilbake. Tenkt deg nå litt om. Vi glemmer hvordan vi hadde det på grunn av at vi er blitt vant å bli kontrollert. Det går ikke en dag uten at du leser om mennesker som følger seg overvåket, kontrollert, ulovlig filmet, krenket privat livet osv. Vi har jo flere saker i media om ulovlig overvåking enn vi hadde under Kaldkrigen i den verste spionasje tiden. Det sier jo litt.

Endret av jascko
Lenke til kommentar

Om du ikke kan bruke argumentene får du la være å debattere temaet. Det er forskjell på å legge igjen elektroniske signaler over alt, og det å bli overvåket.

 

De som er værst på overvåking er tabloidavisene og ukebladene. Men de er vel en del av "Big Brother" sitt verktøy i og overvåke alle....

Lenke til kommentar
Jeg forklarte i mitt forrige innlegg hvorfor jeg ikke kan legge ut alle detaljer, prøv å respekter det. I tillegg er slik info som du referer til ikke tilgjengelig offentlig av logiske grunner, det skjønner jo du også. Uansett er det ikke så vanskelig å se at samfunnet er mer kontrollert enn de var bare før 10 år siden tilbake. Tenkt deg nå litt om. Vi glemmer hvordan vi hadde det på grunn av at vi er blitt vant å bli kontrollert. Det går ikke en dag uten at du leser om mennesker som følger seg overvåket, kontrollert, ulovlig filmet, krenket privat livet osv. Vi har jo flere saker i media om ulovlig overvåking enn vi hadde under Kaldkrigen i den verste spionasje tiden. Det sier jo litt.

Du sier at de som ikke vet at samfunnet vårt har vert overvåket i 7 år, er blind og uvitende. Dette er dine ord. Og nå sier du plutselig at infoen ikke er tilgjengelig for offentligheten. Hvordan i svarte kan man da være dum og uviten når man ikke en gang får vite det?

Det går lang tid mellom hver gang jeg leser om norske folk som blir ulovlig overvåket. Men siden alle burde vite slik, er det vel masse oppslag i div aviser? linker?

 

Og som monzilla sier. Det er stor forskjell på å legge igjen elektroniske spor, og å bli overvåket.

Lenke til kommentar

For å komme litt tilbake til tema.

 

Angående det kommende lagringsdirektivet virker det nå som om Statssekretær Steinulf Tungesvik har forstått at dette ikke bør innføres her i landet. Men det som er synn er at hovedbegrunnelsen er kostnad, de skulle heller fokusert på det moralske aspektet.

Er også uttalelse om vetoretten:

I prinsippet skal også EØS-landene overta regelverket, men som EØS-land kan Norge i ytterste konsekvens bruke veto mot datalagringsdirektivet. Tungesvik sier til digi.no at SP flere ganger har foreslått veto i forskjellige sammenhenger.

 

Veto som sanksjon har likevel aldri blitt brukt og Norge har ingen erfaringer med hvilke konsekvenser et veto kan ha. I verste fall kan EU si opp hele EØS-avtalen.

 

link til artikkelen http://www.digi.no/php/art.php?id=502795

Lenke til kommentar
Om du ikke kan bruke argumentene får du la være å debattere temaet.

 

Mitt utgangspunkt var å kritisere det tåpelige innlegge til Omdal i avisen, og ikke å forklare folk på hvilken måte vi bli overvåket. Den delen holder jeg for meg selv. Men siden mange spurte om akkurat dette så følte jeg at det var på sin plass å forklare mitt standpunkt. Jeg har ingen interesser å legge ut sensitive opplysninger på nette. Samtidig så er enkelte ting så åpenlyst at jeg er faktisk overrasket at folk ikke innser det selv.

 

Poenget er at dette som Omdal skriver har lite å gjøre med EU og mer å gjøre med norske politikere. Jeg syns det var dårlig og usakelig jurnalistikk, noe som fikk meg i utgangspunktet til å reagere. Spørsmålet er ikke om vi er overvåket eller ikke, men hvem sin skyld det er for at vi er overvåket og redusert på alle måter. Syns innlegget til Omdal kunne vært på sin plass hvis han hadde rettet fokus på de som virkelig er skyldige. Når man i tillegg sammenligner samfunnet med totalitær samfunn så mister han totalt troverdighet i mine øyer.

Lenke til kommentar
I prinsippet skal også EØS-landene overta regelverket, men som EØS-land kan Norge i ytterste konsekvens bruke veto mot datalagringsdirektivet. Tungesvik sier til digi.no at SP flere ganger har foreslått veto i forskjellige sammenhenger.

 

Veto som sanksjon har likevel aldri blitt brukt og Norge har ingen erfaringer med hvilke konsekvenser et veto kan ha. I verste fall kan EU si opp hele EØS-avtalen.

 

Det er dette jeg har prøvd å forklare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...