Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Takk for editen Bennial :)

 

Da kan vi allerede utelukke flasker gitt. Hehe, neida. Som du sier, så yter man nok det lille ekstra når man har både tidspress og jobber imot et mål, i dette tilfellet PHS.

 

Men en ting som egentlig, hva skal jeg kalle det, irriterer meg litt, er dette svømmekravet. Arrester meg hvis jeg sier feil, men det virker som opptaket til PHS er litt "oslofisert" (at man bor i en storby) hvis dere skjønner hva jeg mener.

 

For min del, har jeg noen svømmehaller i distriktet, 6 stk for å være ærlig, og kun 1 av disse er åpen! De andre er stengt for renovering, og da er det litt problematisk å få svømt, for hvis man først finner en åpen svømmehall, er det nesten ikke bedre plass enn at man kan stå oppreist, og er omklynget av folk tett i tett hele veien, og da blir man liksom bare våt, uten å få svømt. Og våt kan man bli i regnet :p

 

Derfor syntes jeg ikke det skulle være noe poengkrav på svømmingen faktisk! Hver enkelt kandidat burde heller blitt satt til å svømme 100 meter, gjerne med 75/25, men ikke med tidspress. De skulle bare ha målt hvor lang tid man brukte, uten at man kunne stryke på poengkravene. For når man evnt kommer inn på phs, har man bedre tilgang på svømmebasseng, og tror alle ville klart det dersom de hadde stilt flere krav enn i dag NÅR man kommer inn.

 

Noen som er uenige?

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Rune der. Har 3 bassenger i min kommune. 2 er stengt, det andre er et varmebasseng som holder kokepunktet, og som er forbeholdt ikke svømmende, revmatikere og pensjonister. Jeg må som tidligere sagt 14 mil tur-retur for å svømme. Tar nesten hele dagen det! Og så koster det penger å ta bussen :(

Endret av Graff
Lenke til kommentar
Enig med Rune der. Jeg må som tidligere sagt 14 mil tur-retur for å svømme. Tar nesten hele dagen det! Og så koster det penger å ta bussen :(

Du kan nå i det minste ta bussen du. Her nede går det buss kl 06.05 om morgenen og den går tilbake 19.30 ... Reis kollektivt! :p

 

Og det er enda dyrere med bil, for bommer, vel, DET må vi ha. Så reisen koster meg ca 120 kr hver gang...

 

Tenkte jeg skulle avgårde og svømme i dag, så jeg får vel bare reise rundt og se om det er noen åpne svømmehaller, og hvis jeg finner en, prøve å sloss med unger og gamlinger for å finne noen ledige cm med vann :p

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Ja, Rune (og Graff).. Det der med svømming er ikke enkelt når man ikke har basseng. Jeg har vært å svømt 4 ganger, forbedret meg masse for hver gang.. men nå kan jeg ikke svømme lenger fordi det er blitt "sommertid", og bassengene har enten stengt for sommeren eller har ikke åpent til lenger enn 14, da er jeg jo på jobb, og stengt i helgene. Og jeg bor jo i Bergen sentrum, så det er jo ganske dårlig.

 

Da har jeg snakka md kompisen min som var på opptak forleden ;) Føler mg litt tryggere nå, han ufarliggjorde dt aller meste der inne. Men vet ikke helt om jeg tør stole på han da=P

Men i alle fall lurer dere på noe så spør, stor sjans jeg kan svare dere for jeg tyna han md spm i dag ang opptaksdagen =D

 

Jeg er veldig spent på hva de spurte om i egenerklæringen, og hvordan de brukte denne opp mot intervjuet. Og hvor stor vekt det ble lagt på positive og negative sider. Broren til en kompis måtte skrive om hvordan han trodde folk så på politiet. Og fikk han kunnskapsspørsmål om politiet; oppbygging, hvem er justisministeren etc?

:)

Lenke til kommentar

Det skal jo være visse krav for å bli politi da gutter.

 

De som sliter i benken skulle nok ønske at benkpressen ble senket fra 60 kg til 50 kg. De som synes løpingen er tung skulle nok ønske at det var færre runder å løpe, and so on and so on...

 

Jeg startet tråden i januar 2008, og har hver gang oppfordret folk til å starte tidlig med treningen, slik at når opptaksdagen kommer, så er de beredte. Man må ikke tro at det å begynne treningen en måned før opptaket er det godt nok, bare litt sånn satt på spissen.

 

Edit: Uansett, stå på. Følelsen av å ha fullført noe vil bli bra. Og dette kommer til å gå fint for dere. Det er mange som har klart disse kravene i årevis, så dere skal greie det og.

 

Før kunne du ikke ha mer enn 18 poeng for å gå videre, deretter senket de kravet til at man kunne få 20 poeng.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Pytt, jeg må betale 200 kr for hver tur til svømmehallen :tease:

 

Men dette med svømming handlet ikke om å begynne tidlig. Jeg kunne jo ikke droppe jobben heller for å dra å svømme. Derfor kom jeg sent i gang med svømmingen. Men nå skal jeg ut å finne meg en fin bakke å løpe opp og ned, så får svømming være svømming for en stund :new_woot:

Lenke til kommentar

Kjipt for dere at tilgangen til svømmebassengen er så dårlig. T.o.m der jeg kommer fra er svømmehallen oppe på søndager.

 

Men som Eircag og Bennial sier, også jeg, er at settingen på opptaket gjør at dere yter mye mer! I tillegg til at dere får i dere masse karbohydrater i forkant/under opptaket.

 

Jeg vippet mellom 20 og 21 poeng hver fredag da jeg kjørte gjennom hele opptaksprosedyren. Så da jeg møtte opp på phs var jeg veldig tvilende og trodde jeg skulle ryke, men jeg endte opp med overraskende 15 poeng. Dette kommer dere til å greie fint!

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Derfor kom jeg sent i gang med svømmingen. Men nå skal jeg ut å finne meg en fin bakke å løpe opp og ned, så får svømming være svømming for en stund :new_woot:

Samme her dessverre, men jeg løper kun i opp og nedoverbakke, eller rett og slett en lysløype som er ca 500 meter rundt (den biten jeg løper selvfølgelig). I det anlegget er det også en hoppbakke som jeg prøver å løpe opp et par ganger.

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Jeg er en mulig søker for neste år og lurer bare på et par ting :)

Hvordan er det med økonomien under studietiden. 2 Året er jo som

kjent ikke lønnet heller. Og koster utdanningen mye?

 

Du betaler semesteravgift på noen hundrelapper. Før du starter i 1 klasse har du et ganske stort utlegg på ca 5000 kroner. Dette skal dekke leiroppholdet ditt i 2 klasse bl.a. Ellers er det utgifter til bøker som blir den store utgiftsposten.

 

De fleste jeg kjenner har studielån og gjerne en liten jobb ved siden av for å spe på litt, uten at dette er et must. Er greit å få litt ekstra inntekter inn da du bare får 6300 kr mnd i studielån.

Lenke til kommentar

Vel det koster å gå PHS, men det gjør all høyere utdanning i Norge bortsett fra noen få unntak. Så du kommer ikke billigere ifra det om du går universitetet eller en vanlig høgskole. I tillegg er det veldig mange av oss som går PHS som har studielån fra før av. Så når vi er ferdige har vi gjeld opp etter ørene:P

 

Selv har jeg hatt en liten bijobb ved siden av studiene 1 året. Jeg har tjent minimalt, men det sammen med studielånet har likevel vært nok til å dekke bil og hund pluss de vanlige utgiftene. Så man klarer seg helt fint:)

 

Likevel kan et tips være å jobbe for å spare litt penger før dere skal inn på skolen. Så har dere litt ekstra å rutte med i mnd under studietiden. Og de fleste får seg sommerjobb mellom skoleårene. Selv skal jeg jobbe på et lensmannskontor som politibetjent i sommer, og det gleder jeg meg veldig til!

 

Men som en konklusjon til slutt; du blir ikke rik av å gå PHS og hvertfall ikke som politi. Men du får verdens beste jobb! Så det får være plaster på såret:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...