Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Selve utdanningen er jo forsåvidt gratis, bortsett fra de 5000 i starten av 1 året og semesteravgift før hvert semester som sinatra nevnte.

 

Det som koster er bøkene, der går det fort en del tusenlapper. Og så er det utgiftene til livsopphold utenom skolen. Altså mat, husleie etc. De fleste dekker dette ved å ta studielån. Her må du gå inn på www.laanekassen.no for å se hvor mye lån du kan ta opp hvert år. Viss ikke noen andre her inne sitter inne med tallene?

 

Om du står på alle eksamene blir en viss del av lånet gjort om til stipend, og du slipper å betale disse pengene tilbake. Så totalt for 3 år på PHS har du vel et lån på ca 260000,- som skal tilbakebetales (da har jeg ikke trukket ifra stipendet). Håper dette besvarer spørsmålet ditt!:)

Endret av bennial
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke at jeg tror det er akutelt for så veldig mange her inne, men er vært og nevne at for å få gjort om noe lån til stipend MÅ man være borteboer (i tilegg til å bestå eksamen). Du Rune pratet jo om og kanskje bo hos noe familie hvis du kom inn i Bodø, da blir det med andre ord bare lån.

Lenke til kommentar
Selve utdanningen er jo forsåvidt gratis, bortsett fra de 5000 i starten av 1 året og semesteravgift før hvert semester som sinatra nevnte.

 

Det som koster er bøkene, der går det fort en del tusenlapper. Og så er det utgiftene til livsopphold utenom skolen. Altså mat, husleie etc. De fleste dekker dette ved å ta studielån. Her må du gå inn på www.laanekassen.no for å se hvor mye lån du kan ta opp hvert år. Viss ikke noen andre her inne sitter inne med tallene?

 

Om du står på alle eksamene blir en viss del av lånet gjort om til stipend, og du slipper å betale disse pengene tilbake. Så totalt for 3 år på PHS har du vel et lån på ca 260000,- som skal tilbakebetales (da har jeg ikke trukket ifra stipendet). Håper dette besvarer spørsmålet ditt!:)

....Og ikke lagt til renter :ohmy:

Lenke til kommentar
Om du står på alle eksamene blir en viss del av lånet gjort om til stipend, og du slipper å betale disse pengene tilbake. Så totalt for 3 år på PHS har du vel et lån på ca 260000,- som skal tilbakebetales (da har jeg ikke trukket ifra stipendet).

 

Man må jo ikke glemme at man får lønn det andre året vel?

Lenke til kommentar
Man må jo ikke glemme at man får lønn det andre året vel?

 

 

Det er ingen lønn i de tre årene man går på skolen, selv om man er på praksis i 100% turnus.

 

Husk at man regnes som politihøgskolestudenter. Den gamle ordningen med lønn under utdannelse ble avskaffet i 1992/1993 da politiskolen ble omgjort til politihøgskolen.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Vel. Jeg får ikke ei krone i stipend, det er helt sikkert, da jeg hadde en lønn i fjor på 510.000 :p Men får lån da i det minste, og maks for meg er 6500,- pr mnd, og 2x17.000

 

Edit:

Og jeg skulle til svømmehallen i dag, og JADDA.. kom tre fø****** minutter etter at dørene for "inntaket" ble stengt ... Typisk?

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Selve utdanningen er jo forsåvidt gratis, bortsett fra de 5000 i starten av 1 året og semesteravgift før hvert semester som sinatra nevnte.

 

Det som koster er bøkene, der går det fort en del tusenlapper. Og så er det utgiftene til livsopphold utenom skolen. Altså mat, husleie etc. De fleste dekker dette ved å ta studielån. Her må du gå inn på www.laanekassen.no for å se hvor mye lån du kan ta opp hvert år. Viss ikke noen andre her inne sitter inne med tallene?

 

Om du står på alle eksamene blir en viss del av lånet gjort om til stipend, og du slipper å betale disse pengene tilbake. Så totalt for 3 år på PHS har du vel et lån på ca 260000,- som skal tilbakebetales (da har jeg ikke trukket ifra stipendet). Håper dette besvarer spørsmålet ditt!:)

....Og ikke lagt til renter :ohmy:

 

hehe..og renter da. Så blir noe mer. Men begynte ikke på PHS fordi jeg var god i matematikk:P

 

Og til deg Rune. Stipendet trekkes fra lånet etter endt semester. Dvs. at så så mange % av de 87000 du får i lån på 10 mnd blir omgjort til stipend. Men mer detaljert enn det tørr jeg ikke gå inn på lånekassens regler, for da beveger jeg meg på dypt vann! :)

Lenke til kommentar

Da har vi vel kommet fram til en felles konklusjon på saken!:p

 

Forøvrig må dere gjerne sende meg personlige meldinger om dere har spørsmål som dere ikke ønsker å stille i plenum (her på forumet). Først og fremst er det spørsmål om 1 året ved Politihøgskolen i Bodø jeg kan besvare, pluss ting rundt opptaket.

 

Politistudent er fortsatt orakelet her siden han ligger 2 år foran meg i utdannelsen! :)

Lenke til kommentar
Da har jeg snakka md kompisen min som var på opptak forleden ;) Føler mg litt tryggere nå, han ufarliggjorde dt aller meste der inne. Men vet ikke helt om jeg tør stole på han da=P

Men i alle fall lurer dere på noe så spør, stor sjans jeg kan svare dere for jeg tyna han md spm i dag ang opptaksdagen =D

 

kom det noen uventede spørsmål på intervjuet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg må si jeg egentlig kvier meg en del for egenerklæringen. Syntes det er vansklig å skrive om meg selv. + den delen der man skal skrive om en sak der politiet ble omtalt i media(?) Tror jeg kommer til å få helt teppe på den!

Fordelen er at du kan forberede deg på hva du skal skrive i forkant, i tillegg til at du får den tiden du trenger når du skal skrive den. (hvis jeg har forstått rett) Det går nok bra :)

Lenke til kommentar

Hvis man er flink å prate for seg og politisk orientert vil det nok være et smart trekk å skrive om hijab-saken tror jeg. Man kan vel forvente å blir stekt på intervjuet hvis man skriver om veldig store mediasaker som går på rase og kulturforskjeller.

 

Noen av dere som går phs som vil dele erfaringer fra intervjuet og hva dere fikk spm om fra ting som var skrevet i egenerklæringen?

 

 

Jeg tror den største feilen man kan begå er å ikke klare å svare på spm ang din egenerklæring.

Lenke til kommentar

om det er til hjelp for dere så mener jeg det er disse spørsmålene som kommer på egenerklæringen...

kanskje dere vet det allerede men legger det ut likevel.... fant dem på nettet så om det er bort i natten feil må dere rette meg studenter :)

 

 

- Skrive om seg selv (oppvekst, familiesituasjon, arbeidserfaring, militæret, interesser)

- Skrive om hvilke arbeidsoppgaver politiet har og hvilken av de du har nevnt du synes er viktigst (1 side satt av til dette)

- Ta for deg en sak fra media hvor politiet var involvert, og skriv om hvordan politiet ble omtalt/fremstilt

- Svare på "når bestemte du deg for å søke PHS og hva var den umiddelbare årsak til dette?"

- Svare på hva du tror andre synes om politiet (1 hel side satt av)

- Hva du synes om politiet (1 side satt av)

Lenke til kommentar

over litt tid har jeg også notert meg noen spørsmål som er blitt stillt.

 

- "Hvilke egenskaper mener du man må ha som politi, og hvilken av de du nevnte er viktigst?"

- "Nevn en situasjon du måtte takle som du synes du taklet bra, og en situasjon du ikke taklet så bra"

asylpolitikken i Norge og bruk av vold i tjenesten.

 

spørsmål som tar sikte på å avdekke søkerens samfunnsengasjement, herunder spørsmål om samtidens politiske spørsmål.

- Hva man kan støte på i tjeneste.

- Hvilke særorganer vi har.

- Kripos, etterforskningsmetoder og DNA

- Sterke og svake sider.

- Når jeg gjorde noen glad sist.r. Det de begynte å spørre om var litt om oppbyggingen av politiet, justisminister, justisdepartementet, politidirektoratet, forskjellige organer innad politiet osv

hva som kommer til og gjøre mest inntrykk..

 

gjelder vel og ha en mening om alt generelt :yes:

Lenke til kommentar

Hei, får hive meg på tråden jeg også, selv om det kanskje er noe i seneste laget! :-) Har lest hver eneste post her inne, og har vel vært innom siden kontinuerlig over de siste månedene. :)

 

Rune, føler jeg kjenner deg, og jeg er vel ikke den eneste! Du er vel nærmest som kjendis å regne blant fremtidige politiaspiranter. ;-)

 

Må også rette en takk til Politistudent og alle dere andre her inne som både bidrar med relevante spørsmål samt gode besvarelser! :-)

 

Over til noe annet. Har vært på opptaksprøver i Bergen, og de gikk vel som forventet. Er det noen som lurer på noe i den anledning, er det bare til å spørre/sende meg en PM. :-)

 

Hilsen en særdeles spent førstegangssøker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...