Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel. Naturloven sier at du kan svømme under vann til du drukner...

 

Hehe, neida. Tror ikke det. Regner med at du tenker på under dykkingen?

 

Edit:

Tror ikke folk skal få nervesammenbrudd av svømmingen. Jeg har ikke helt taket på det selv, men jobber iherdig med det, og håper (og tror) at adrenalinet hjelper til. Skulle du mot formodning få en finger i håndflata under ryggsvømmingen tror jeg ikke du blir hentet opp av bassenget, men som sagt har jeg aldri vært inne, og bør kanskje ikke uttale meg?

 

Men uansett så gruer jeg meg noe jæ**** til prøven :cry:

 

Edit 2:

Var borte og prøvde styrken i går, og må si at jeg sliter. For å være helt ærlig, så sliter jeg med senebetennelse i den ene skuldra. Trodde den hadde gitt seg, men har nok provosert den frem igjen, og det begrenser meg veldig på benk og kroppshev. Var likevel deilig å være alene i vektrommet, da tårene prøvde å komme seg ut. Som man sier; blod, svette og tårer. Skjønner betydningen av det nå :)

 

Uansett så skal jeg klare dette, betennelse eller ikke. Om jeg skal vaske hele gulvet under prøven så får det være, for politi, vel, det SKAL jeg bli. Har trent til dette over lengre tid, men som dere vet, møtt motstand av kroppen min mer enn en gang.

 

Det er utrolig hvor mye smerte man tåler bare viljen er der! Ellers har kondisen faktisk økt, noe jeg ikke trodde var mulig! Håper bare at jeg klarer å slite meg gjennom opptaksprøvene, da jeg for første gang i mitt liv har jobbet helt ene og alene mot et spesifikt mål. Og helt ærlig, så tror jeg faktisk jeg kan bli en god politi. Det er bare litt slit når kroppen jobber imot en hele tiden.

 

Og til dere som bekymrer dere for svømmingen, tro meg, ingen av dere er dårligere enn meg! Jeg har ikke vært i vannet på 12 år før jeg begynte nå for ikke altfor lenge siden. Jeg ligger ikke godt an, det skal jeg innrømme, men jeg velger å jobbe målrettet den tiden som er igjen, og gjøre mitt aller, aller beste på opptaket. Og helt ærlig, så kan ingen på denne jord forlange mer enn det du klarer! Merkelig? Nei det er egentlig ikke det.

 

Hvis du føler at det stagnerer, kan du tenke på meg; 30 år gammel, kjørt trailer i mange, mange år (type pølsemeny på shell x 4 hver dag, 10 liter kaffe om dagen, 4 pk Rød3 i uka), og jeg har alltid vært motstander av alt som heter fysisk aktivitet, inntil jeg bestemte meg for å søke PHS i høst. Har gått i bølgedaler her også, men jeg velger faktisk å tro at jeg ikke bare består testene, men faktisk kommer meg inn på PHS!

 

De gangene jeg har vudert å gi opp, for tro meg, det har jeg virkelig!, tenker jeg på alt Politistudent sier, alt Eircag viser i bilder og tekst, og også Bennials innhold, og bare det gjør faktisk at jeg kan utrette mer på treningen min mot opptaket. Hvis du ligger der på benken og klarer 3-4 press, lukk øynene, trekk pusten og tenk litt på det som blir sagt her, og dra frem viljen din. Du vil kanskje ikke tro meg, men det å tenke et par sekunder før løftet kan gjøre at du øker med 2-3 reps. Hjelper i hvertfall for meg.

 

Eller du kan lese historien litt tidligere i dette forumet, der Politistudent blir klåtet på av ei eldre dame :)

 

Grunnen til at jeg sier dette nå, er for å få folk til å forstå at vil du , vel, da kan du. Ikke gru deg for mye, og ikke tro du gjør det dårlig. Er alltid, og vil alltid være noen som er både bedre og dårligere enn deg, både fysisk og psykisk :yes:

 

I dag tenker vi gjennom, og setter oss som mål innholdet i "Vil du så kan du!"

 

Og... dette er ikke et gammelt jungelord :p

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Nei tenker ikke på dykkingen, men 100 meteren :p Om de sier noe på at man feks tar stupstart og svømmer under vann hele de 25 første meterene, eller om man SKAL opp ganske raskt og begynne med crawl/brystsvømming.

 

ganske sikker på at det er det samme hva du gjør så lenge det er på bryst...

likevel vil jeg ikke anbefale og gjøre det siden du vil tape tid og krefter.... kroppen vil bruke opp mye av oksygenet i blodet til å utføre "kraftanstrengelsen" og det vil videre resultere i underskudd av krefter og oksygen kroppen trenger for å gjenniomføre en god distanse... du vil nok merke du kommer til kort på en måte... vet at de som svømmer aktivt anbefaler maks 15 meter uner vann... likevel er det ikke alle som gjør det en gang...

rett meg om jeg tar helt feil...

Lenke til kommentar
Nei tenker ikke på dykkingen, men 100 meteren :p Om de sier noe på at man feks tar stupstart og svømmer under vann hele de 25 første meterene, eller om man SKAL opp ganske raskt og begynne med crawl/brystsvømming.

 

Jeg skjønte hva du mente, for jeg lurte på det samme når jeg så de filmene på youtube. Men vil nå tro at det er lov å svømme så lenge under vann som mulig etter fraspark, det er jo en klar fordel dersom du er en god svømmer.

Lenke til kommentar
Fint innlegg du hadde Rune!

 

Men den ryggsvømmingen vi såg i linken din, så benyttes det ikke slyngbenspark, og armene er over vann...så den funker nok ikke. :no:

 

Med fare for å virke småfrekk. Er det så vanskelig å søke på google eller youtube selv?

 

 

@ Politistudent

Finnes det flere regler for svømminga enn det som står på phs.no?

Tenker på bekledning, briller, hette.

Lenke til kommentar
Fint innlegg du hadde Rune!

 

Men den ryggsvømmingen vi såg i linken din, så benyttes det ikke slyngbenspark, og armene er over vann...så den funker nok ikke. :no:

 

Med fare for å virke småfrekk. Er det så vanskelig å søke på google eller youtube selv?

 

 

Med fare for å virke enda litt mer småfrekk: Tror du jeg hadde spurt om div spm her inne, om jeg visste svarene? Har søkt både her og der, leita og slitt, bladd både opp og ned...men neida, ingenting. Derfor spør jeg! Er det så vanskelig å tenke lenger enn til B?

Lenke til kommentar

off topic men....

 

Til Rune

vet du sliter med senebetennelse i skulderen og du sliter skikkelig så...

dette er sykt og hadde ikke tro på dette i det hele tatt....men

om du stryker kålblader (ja med strykejernet ) og legger de / teiper de på skulderen som et omslag før du legger deg så har faktisk det en utrolig effekt... jeg ler av sånt, men før eller siden kommer en til et desperat punkt der en er villig til å gjøre det meste... dette funket for meg, slitt med det samme LENGE men dette gjorde underverker....

vet ikke om en kan bruke noe annet som er varmt eller det er noe helt magisk med disse kål bladene... det er verdt et forsøk :) he he kan ikke tro jeg skrev dette her inne ja ja ....

Lenke til kommentar
Vel. Jeg er villig til å prøve alt egentlig, for det er enkelt og greit helt jævlig å slite seg gjennom senebetennelse.

 

Noen spesiell type kål? Er så typisk at slike ting dukker opp før man skal noe liksom...

 

nei vanllig kål i butikken... :)

skjønner deg utrolig godt den hemmer en ufattelig mye..

 

gi et pip om det virker da... lykke til ;)

Lenke til kommentar

må bare legge til....

at kål er kål og det lukter.. så du må ikke dø av sjokket...

og at du må prøve og dekke mest mulig... tipper du ha kompanset en del, så andre muskler er sikker der og skriker også....

 

nå er jeg ferdig med å ødelegge tråden ... sorry.. :whistle:

Lenke til kommentar

Da har jeg snakka md kompisen min som var på opptak forleden ;) Føler mg litt tryggere nå, han ufarliggjorde dt aller meste der inne. Men vet ikke helt om jeg tør stole på han da=P

Men i alle fall lurer dere på noe så spør, stor sjans jeg kan svare dere for jeg tyna han md spm i dag ang opptaksdagen =D

Lenke til kommentar

Litt av en variasjon på innleggene her inne! Måtte trekke ekstra godt på smilebåndene når tipset med oppvarma kål kom opp, men kjerringråd kan funke de! ;)

 

Var forresten et meget bra innlegg av deg Rune. Du er topp motivert og det er det som må til for å komme inn, pluss noen andre små formaliteter. :)

 

Når det gjelder opptaket, både det fysiske og intervjuet, så er det ikke verdens undergang og armageddon på jord. Det er viktig og bra at dere tar det på alvor og er seriøse, men det er ikke så farlig som mange får det til å høres ut! Under svømminga er det bare å gi jernet, 75 m valgfri brystsvømming og siste 25 på rygg med armene under vann og slyngbenspark. Det er utrolig hva man klarer når man er i ilden og skal svømme for en skoleplass på PHS.:)

 

Det fysiske opptaket er delt opp i en svømmedel, styrkedel (med stille lengde) og en løpedel. Man testes i grupper på 5 +/- som tar de ulike øvelsene sammen.

 

Det er naturlig å være nervøs og spent før opptaket. Og sånn skal det være, for da blir sansene skjerpet og man yter det lille ekstra. Så jeg er sikker på at dere kommer til å gjøre det kjempebra, og bestå med glans alle mann (og damer)! =)

 

Edit;

 

- Det er ingen kjønnsdeling på opptaket, alle blandes tilfeldig!

 

- Svømmebriller, badehette og neseklype er tillatt under 100 m svømming. Briller og neseklyper er IKKE tillatt under dykkingen. Snorkel og svømmeføtter er forbudt under hele opptaket. :p

Endret av bennial
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...