Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - Den dagen privatlivet og personvernet forsvant.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne linken sier mer om hva vi allerede vet.

 

 

Storebror hører Deg.

 

Nå vet jeg av erfaring hvilke elendige forhold vi har hatt og at vi kommer til å få flere mulige kjipe episoder slikt som dette, i linken.

 

Nå har vi også sett at før ett firma ansetter noen, så kravler de rundt på nettet for å finne mest mulig ut om "deg", før du får jobben.

 

Så hvem overvåker, overvåkerne ?

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

Fantastisk. Håper virkelig noen greier å stoppe dette før det trer i kraft (såvidt jeg har forstått var det at direktivet skulle tre i kraft 1.januar en misforståelse?), og om de ikke gjør det, så får vi håpe at norske selskaper er litt mer kompetente enn våre venner britene, som jo greide å miste 25 millioner menneskers privatopplysninger nå før jul en gang.

Lenke til kommentar
Fantastisk. Håper virkelig noen greier å stoppe dette før det trer i kraft (såvidt jeg har forstått var det at direktivet skulle tre i kraft 1.januar en misforståelse?), og om de ikke gjør det, så får vi håpe at norske selskaper er litt mer kompetente enn våre venner britene, som jo greide å miste 25 millioner menneskers privatopplysninger nå før jul en gang.

 

Japp, ser ut til å vært en liten misforståelse. Storting og regjering er ikke ferdig med å behandle saken ennå. Se en annen tråd startet av Thorsen for kilde. Men det ser nok ut til at det blir innført, men kanskje med minimums lagringstid.

 

Edit: Linken til olsen bekrefter også dette.

Endret av Leviath
Lenke til kommentar
Og ikke minst at ingen nyser utenfor den amerikanske ambassaden.

 

Ha! Jeg sendte en fin spytteklatt på våpenemblemet på veggen en lettere beruset kveld utenfor den amerikanske ambasade. I retrospekt er det rart at jeg ikke ble skutt på stedet, men jeg kan garantere deg at en eller annen pøkk så igjennom videotapen og prøvde/fikk til å identifisere meg den kvelden. Skal ikke forundre meg om jeg står i et eller annent lumsk register over "mulig motstander" av the United States of Madness...på en annen side, jeg havnet sikkert der allerede når jeg valgte siviltjeneste:P

 

Jeg er rent ut sjokkert at Norge godtar en sånn regel uten noen avstemming eller lignende. Å argumenter med at det er bare dersom man har noe å skjule at man ikke ønsker en slik lov, er korttenkt. Sikkerheten rundt dette arikvet bør jo stå på lik linje med Top Secret, noe jeg tviler meget sterkt på at våre venner i datatilsynet da et slikt register innehaver informasjon om mer eller mindre alt du har foretatt deg. Jeg har på ingen måte godtatt eller vil godta at staten lagrer eller overvåker informasjon over meg rundt mine vaner eller hva jeg foretar meg.

 

Jeg har overhodet ingeting å skjule av ting som kan eller bryter med norsk lov på noen måte, men finner meg ikke i at jeg blir behandlet som om jeg har gjort/gjør det!. Dette vil jeg absoludt bryter med FN's

 

"Article 12.

 

No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honour and reputation. Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks." -

tatt fra United Nations hjemmeside...

 

Det faktum at vi har Norges egen personopplysningsloven blir fullstendig overtrampet av denne nye loven fra EU er bare fullstendig toppen av idioti....

 

LOV 2000-04-14 nr 31: Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven).

 

§ 28. Forbud mot å lagre unødvendige personopplysninger

 

Den behandlingsansvarlige skal ikke lagre personopplysninger lenger enn det som er nødvendig for å gjennomføre formålet med behandlingen. Hvis ikke personopplysningene deretter skal oppbevares i henhold til arkivloven eller annen lovgivning, skal de slettes.

 

Den behandlingsansvarlige kan uten hinder av første ledd lagre personopplysninger for historiske, statistiske eller vitenskapelige formål, dersom samfunnets interesse i at opplysningene lagres klart overstiger de ulempene den kan medføre for den enkelte. Den behandlingsansvarlige skal i så fall sørge for at opplysningene ikke oppbevares på måter som gjør det mulig å identifisere den registrerte lenger enn nødvendig.

 

Den registrerte kan kreve at opplysninger som er sterkt belastende for ham eller henne skal sperres eller slettes dersom dette

a) ikke strider mot annen lov, og

b) er forsvarlig ut fra en samlet vurdering av bl.a. andres behov for dokumentasjon, hensynet til den registrerte, kulturhistoriske hensyn og de ressurser gjennomføringen av kravet forutsetter.

 

Datatilsynet kan - etter at Riksarkivaren er hørt - treffe vedtak om at retten til sletting etter tredje ledd går foran reglene i arkivloven 4. desember 1992 nr. 126 § 9 og § 18.

 

Hvis dokumentet som inneholdt de slettede opplysningene gir et åpenbart misvisende bilde etter slettingen, skal hele dokumentet slettes.

 

Denne loven blir da i praksis verdiløs da den strider mot dette nye datalagringdirektivet [fant ikke paragrafen:(]

 

På tide å gå tilbake til telefonautomater, kontanter og kryptert harddisk!

Lenke til kommentar
Ser at FrP, ikke oppsiktsvekkende, er svært gira på å få innført dette svineriet så fort som mulig.

 

http://epos.stortinget.no/SpmDetalj.aspx?id=38771

 

 

God grunn til ikke å stemme på dem det. Rent prinsippielt begynner jeg å få hele overvåkingssamfunnet opp i halsen. Noen snakker om at man har paranoia om man er motstander av dette, men strengt talt er vel slike tiltak som dette bare et resultat av paranoia. Lærer vi aldri av historien?

 

Det er jo også slik at om du ringer en som er under overvåking så vil du ikke har krav på å vite at politiet lagrer den samtalen (men den som er mistenkt vil ha krav på dette). Det er et av mange eksempler. Det triste er jo at så mange er ukritisk til det hele. Løp og kjøp. :)

 

På tide å gå tilbake til telefonautomater, kontanter og kryptert harddisk!

 

Telfonautomater kan blir avlyttet også. Var et tilfelle som ble omtalt i bergenspressen hvor politiet avlyttet to telefonkiosker (de fikk den tredje stengt for å kanalisere samtalene over på de to). Dette fordi det var sannsynlig at en mistenkt i en kriminalsak ville benytte seg av telefonautomaten.

Lenke til kommentar
Telfonautomater kan blir avlyttet også. Var et tilfelle som ble omtalt i bergenspressen hvor politiet avlyttet to telefonkiosker (de fikk den tredje stengt for å kanalisere samtalene over på de to). Dette fordi det var sannsynlig at en mistenkt i en kriminalsak ville benytte seg av telefonautomaten.

Dette blir jo nesten det samme.

Vi overvåker hele den norske befolkningen, så finner vi sikkert noen terrorister...

Lenke til kommentar
På tide å gå tilbake til telefonautomater, kontanter og kryptert harddisk!

 

Telfonautomater kan blir avlyttet også. Var et tilfelle som ble omtalt i bergenspressen hvor politiet avlyttet to telefonkiosker (de fikk den tredje stengt for å kanalisere samtalene over på de to). Dette fordi det var sannsynlig at en mistenkt i en kriminalsak ville benytte seg av telefonautomaten.

 

Hehe...ok da....ikke datalagt kryptering [da datamskinkryptering kan knekkes lett sammenlignet med enkelte manuelle oppretede metoder] over telefon. Eneste kjipe er jo at du blir jo overvåket med kamera i disse dager uansett hvor du måtte bevege deg i Oslo fks:/

 

Brevdue eller vanlig brev perhaps?

Lenke til kommentar

Bladet Tromsø hadde torsdag en artikkel der informatikkprofessor Dag Johansen (ved UiT) advarte svært sterkt mot datalagringsarkivet, og mente bl.a. det var et steg mot et overvåkingssamfunn og at slik lagring fort ville kunne føre til misbruk.

 

Det jeg spesielt merket meg var imidlertid dette:

 

- Mot sin hensikt

– Et annet problem med dette er at en lagring av slik informasjon vil generere ufattelig store datamengder. Den relevante infoen vil kunne skjules blant store mengder helt ordinær virksomhet. Hvis målet er å komme personer som truer rikets sikkerhet i forkant, vil direktivet kunne virke negativt, advarer han.

 

Mannen er regnet som en av verdens fremste forskere på søk i store datamengder.

 

Artikkelen ligger ikke på nett, dette er hentet fra papirversjonen.

 

Edit: La til noe.

Endret av toysegutten
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting å frykte, men hvis dette bidrar til at man kan oppklare flere kriminalsaker så er det jo et kjempepluss. Og det vil det jo sannsynligvis gjøre i en del tilfeller :) Go, go, go !

 

Dere som er så glade i prinsippene deres; det er jeg også, så kan dere forklare meg hvilke prinsipper som gjør at jeg burde være imot dette?

 

Men hva er egentlig hensikten med å logge når folk er tilkoblet internett? Er ikke PPPoE's glansdager over snart for ettersleperne Telenor også, mon tro?

Lenke til kommentar
Hvis målet er å komme personer som truer rikets sikkerhet i forkant, vil direktivet kunne virke negativt, advarer han.
Det sier seg selv at hvis det krever mer ressurser enn man tjener på det så bruker man det ikke på den måten. I en etterforskningssak derimot kan dette være til stor hjelp, og det krever bare et lite søk i en database for å komme frem til en del nyttig info som kan hjelpe til å knytte personer opp mot en sak.
Lenke til kommentar
Jeg har ingenting å frykte, men hvis dette bidrar til at man kan oppklare flere kriminalsaker så er det jo et kjempepluss. Og det vil det jo sannsynligvis gjøre i en del tilfeller :) Go, go, go !

 

Offentlig video og lydovervåking av samtlige private hjem hadde nok også oppklart flere kriminalsaker. Hadde du godtatt dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...