Gå til innhold

Tippeligaen 2008: Status: [22.Runde]


Raste

Anbefalte innlegg

Du mener vi bør fryse ut Pelu og benke han? Gjelder jo å være trofast gjennom tykt og tynt. Synes norsk fotball er full av kjernesunne, sundaspisende rollemodeller jeg. Når Annan klasker til spillere i fjeset, Andresen kaller andre folk for fitter og Mjelde går til angrep på egene spillere så er det en ganske forvirrende grense for hva som er akseptabelt og ikke i Tippeligaen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Dotten: Det er da ingen som er tilhengere av at spillere skal filme! Kritikken av NFF er berettiget, her ser det ut til at NFF har fulgt media og plukket ut en spiller de kan gjøre et eksempel av. Pelu er ikke den eneste som har filmet(om han faktisk filmet) eller på andre måter forledet dommeren hittil i serien, eneste årsaken til at han skal bli straffet av NFF som jeg kan se er at NFF blindt følger media. Det er også merkelig at juksere som blir oppdaget i ettertid skal få strengere straff enn juksere som blir oppdaget av dommeren. Er dommeren god så får du gult kort, har dommeren en dårlig dag så kan du risikere to kamper karantene(om media finner det for godt å terpe på episoden du var innblandet i om og om igjen).

 

NFFs oppfølging av regelverket virker til tider svært tilfeldig.

Lenke til kommentar
@Dotten: Det er da ingen som er tilhengere av at spillere skal filme! Kritikken av NFF er berettiget, her ser det ut til at NFF har fulgt media og plukket ut en spiller de kan gjøre et eksempel av. Pelu er ikke den eneste som har filmet(om han faktisk filmet) eller på andre måter forledet dommeren hittil i serien, eneste årsaken til at han skal bli straffet av NFF som jeg kan se er at NFF blindt følger media. Det er også merkelig at juksere som blir oppdaget i ettertid skal få strengere straff enn juksere som blir oppdaget av dommeren. Er dommeren god så får du gult kort, har dommeren en dårlig dag så kan du risikere to kamper karantene(om media finner det for godt å terpe på episoden du var innblandet i om og om igjen).

 

NFFs oppfølging av regelverket virker til tider svært tilfeldig.

Riktig.

 

 

Men tar Thorstvet noe standpunkt i den artikkelen egentlig? Forsvarer han: å gjøre alt man kan for å vinne eller vil han det slik at man skal si i fra når noe går din vei.

Hvor skal grensen gå for hva man vil innrømme og ikke? Og hvor går grensen for hva som er fair play og ikke?

 

Finnes det egentlig så mange som ville sagt til dommeren at han dømte feil hvis de hadde vært i akkurat den situasjonen Pelu var i? Jeg vil si nei. Det svaret er også akkurat det man får også hvis man prøver å lete etter slikt (svært få gjør det).

Lenke til kommentar

Har ikke vært innom her før idag.

 

Tippeligaen har rett og slett alt for mange dårlige dommere. Jeg kunne ha ramset opp en hel del kamper hvor det har vært mer enn nok av feildømminger. Det slites tydeligvis mest med straffeavgjørelsene. Greit at dommerne, som alle andre personer på banen, kan ha en dårlig dag - men bunnivået på norske dommere er jaggu meg latterlig lav. Få i gang videodømming, som Mjelde sa igår. Og det sporenstraks.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Du mener vi bør fryse ut Pelu og benke han?

 

Nei. Hvordan du i det hele tatt kan komme i nærheten av å tolke det jeg skriver på den måten der er for meg en liten gåte.

 

 

Gjelder jo å være trofast gjennom tykt og tynt. Synes norsk fotball er full av kjernesunne, sundaspisende rollemodeller jeg. Når Annan klasker til spillere i fjeset, Andresen kaller andre folk for fitter og Mjelde går til angrep på egene spillere så er det en ganske forvirrende grense for hva som er akseptabelt og ikke i Tippeligaen..

 

Forvirrende for hvem? Det er i hvert fall ikke forvirrende for meg. Alle tilfellene du nevner er ikke tvilsomme. Hver og en får sette sine preferanser.

 

 

Det skulle ikke forundre meg om Pelu får ekstra applaus av RBK-supporterne i neste kamp han spiller, samtidig som de som klapper er sure på NFF. Her bør supporterne være voksne nok til å gi klar beskjed om at det er bedre om spillerne i fremtiden ikke filmer, ei heller lar vær å gi beskjed til dommeren om de faller og får feilaktig straffe. Alle som innrømmer egne feil og lover bot og bedring fortjener tilgivelse og ny sjanse.

 

Men det sier sitt når RBK'ere er mer opptatt av å kjefte på NFF som ønsker å få bukt med usportslig oppførsel, fremfor å gi klar beskjed til egne spillere om at man i fremtiden ikke vil vinne kamper på den måten der. Det sier sitt om RBK'erne (det gjelder) sin prioritering. Da ser jeg på det som sin plass å si ifra om dette slik at de forhåpentligvis kan tilpasse kritikken sin litt. For man skyter helt i blinde og sikter helt feil. Jeg håper ikke jeg skriver for blinde øyne. :)

 

Man skal behandle sykdommen, ikke symptomene. Det er spillere som opptrer usportslig som er sykdommen og som resulterer i mer feildømming, mer mediefokus på det usportslige og flere reaksjoner mot det usportslige for NFF. Dette er bare symptomer. Det blir helt bakvendt å gjøre dommere eller NFF til syndebukk. Syndebukken i dette tilfellet var Pelu og det er han og hans likesinnede som må endre sin oppførsel. Skjer det så vil dommerfeil minske og NFF vil ikke drive på slik som dette her.

 

Edit: Og det er ikke engang for strengere straff å regne å gi karantene i ettertid. Om noen jukser i kamp og ikke blir tatt så er det noe hele laget tjener på i resten av kampen. Kanskje noen burde ta det med i beregningen sin?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Hvor lenge ventet du før du gav Helstad applaus igjen etter han prøvde å filme seg til straffe?

 

Det RBK er på ingen som helst måte noen klubb som støtter juksing i fotball. Men at klubben har gått i forsvarsposisjon nå, skjønner jeg jævla godt når resten av landet er på jakt etter en syndebukk å henge ut. Jeg tipper Hamrèn ser på dette som en bitteliten bagatell, og har brukt tiden godt frem til kampen i morra istedet for å plapre til media.

 

I mine øyne har NFF behandlet denne saken helt på trynet, og resultatet er det lett å oppfatte som forskjellsbehandling.

 

Blir arti å se om nestemann som filmer får samme behandling. For dette kommer garantert ikke til å forsvinne med det første.

Lenke til kommentar
Hvor lenge ventet du før du gav Helstad applaus igjen etter han prøvde å filme seg til straffe?

 

Jeg har aldri fått med meg at han prøvde å filme seg til straffe. Men jeg ville ikke gitt han noen ekstra applaus i neste kamp om NFF hadde gått etter han (om den påstanden stemmer).

 

Jeg syntes det er verre når spillere jeg heier på er usportslig enn spillere jeg ikke heier på og jeg vil være sterkere i kritikken av dem i så måte.

 

Det RBK er på ingen som helst måte noen klubb som støtter juksing i fotball. Men at klubben har gått i forsvarsposisjon nå, skjønner jeg jævla godt når resten av landet er på jakt etter en syndebukk å henge ut.

 

NFF blir hengt ut fordi de vil ta fatt i en usportslig hendelse. Det er helt håpløst. Og dommeren blir skjelt ut fordi han lot seg lure av en som var usportslig. Det er helt bakvendt fokus og jeg frykter det gjør at spillere ikke helt lar seg skremme for å gjøre lignende i fremtiden.

 

Men Thorstvedt har vel et poeng i at det var verre før. Husker Klinsmann sa et eller annet om at han "kun filmet når han fortjente straffe" eller noe i den dur.

 

Hadde RBK'erne vært like kritisk mot det usportslige som det de er opptatt av å skylde på dommere, NFF eller media så ville aldri Pelu opptrådt slik og hverken NFF, media, Røsler eller vi ville ha diskutert hendelsen. Det var en mann som forårsaket den. Det er en manns handling som er grunnen til alt som fulgte. Da er det greit at man tar tak i det som gjør at spillere gjør slikt. Noe nå NFF gjør og det skal de ha ros for. RBK'erne burde prøve å se helheten her, fremfor å være i tåke av egne følelser. Sporten tjener på dette på lang sikt, det samme gjør RBK. Jeg tror vi vil se et Rosenborg som vil opptrå mer sportslig enn på veldig lenge og det tror jeg igjen vil gjøre dem bedre på banen.

 

Så kan RBK'erne i fremtiden kose seg over seire som ikke får en flau ettersmak. Om viljen virkelig er der. RBK i mine øyne var alltid suverene for måten de vant på. De fikk færrest kort og gjorde det på en skikkelig sportslig måte. De bør være beinhard på at de ikke ønsker usportslig oppførsel i klubben sin. Da tar det seg særdeles dårlig ut når RBK'ere går ut og klager på NFF som ønsker å ta tak i det usportslige.

 

Da er det ikke bare på tabellen klubben har falt. Men også i anseelse når det kommer til det sportslige. Jeg håper de ser dette og heller støtter NFF i sin kamp mot det usportslige. De vil helt klart tjene på det på lang sikt. Å kritisere NFF skader ingen andre enn RBK.

 

Og nei, dette kommer aldri til å forsvinne med mindre man tar skikkelig tak i det. Noe det ser ut som om NFF kanskje nå gjør. Da bør RBK, som før alltid var det beste eksempelet på fair-play, holde seg for god til å kritisere NFF. Det ødelegger omdømmet til RBK.

Lenke til kommentar

Drama, drama. Tror ikke jeg ser helt omfanget dette tydeligvis har. Fair play blir ikke ødelagt av en enkelt hendelse, men en trend og dårlige vaner. Hadde Pelu falt slik flere ganger iløpet av sesongen, hadde jeg kanskje vært enig med deg. Men om du tror norsk fotball skal bli bedre om NFF skal styre med jernhånd så er det vel ikke annet å gjøre enn å vente å se.

 

edit: Er rimelig fornøyd med at gutta i Brakka har holdt munnen stort sett helt siden kampen. Håper spillerne har fått den roen de trengte i løpet av de tre dagene. Tør ikke tenke på hvordan det fortsatt hadde vært med Eggen Jr vimsende rundt og fortelle alt om alle.

Endret av Armageddon
Lenke til kommentar

Dotten, forstår du virkelig ikke hva RBK-supportere hisser seg opp for?

 

1. Ja, de fleste er ganske enige om at det var filming.

2. Det hadde blitt gult kort hvis dommeren så det.

3. Det kan bli 2 kampers utestengelse fordi dommeren ikke så det.

 

Finnes det noe snev av logikk i nøffs sin avstraffelse?

Lenke til kommentar
Nei det er ikke bra... Regner nesten med at det var ironi med elektrisk stemning. Vi i kjernen må droppe tifoen vi har laget, og da blir flere tusen arbeidstimer bortkastet. Dessuten er det irriterende med klapperter.

 

Det var rimelig ironisk, ja. Og jeg forstår godt frustrasjonen over å måtte droppe TIFOen. Men uansett, klapperter!? Det hører ikke hjemme på en fotballarena. Minner meg mer om en håndballkamp. Jeg ser på Kjernen forumet at det oppfordres til å hive klappertene ut på banen, og det håper jeg for Kjernen sin del (og rykte) at de gjør.

 

Det får holde med trommer og megafon. :wee:

Lenke til kommentar

Ja tromme og megafon er faktisk ganske nødvendig for å holde treige trøndere i gang^^, Verre med krattet, som må bruke et helt orkester.

Vil forresten tro at de ikke legger ut klapperter på nedre vest om det i det hele tatt blir noe av det.

 

Hører rykter om at det ikke blir klapperter likevel, og at Veidekke og RBK tar regninga og arbeidet.

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar
Dotten, forstår du virkelig ikke hva RBK-supportere hisser seg opp for?

 

1. Ja, de fleste er ganske enige om at det var filming.

2. Det hadde blitt gult kort hvis dommeren så det.

3. Det kan bli 2 kampers utestengelse fordi dommeren ikke så det.

 

Finnes det noe snev av logikk i nøffs sin avstraffelse?

 

Er bare rett og rimelig at straffen blir hardere om man lykkes. Jukset tjente tross alt RBK gjennom resten av kampen, Pelu unngikk sitt andre gule kort. Hadde han kun fått et gult kort i ettertid så ville det vært en mildere straff og signalet ville vært at man tjener på å jukse. Summa sumarum så er to kampers karantene for jukset lite når RBK under kampen fikk et straffe og unngikk utvisning.

 

RBK sin anseelse gikk ned et par hakk når de sutrer over at NFF gjør noe for å få ned jukset i fotballen. Det er vanskelig nok å dømme om dommerne ikke i tillegg må forholde seg til juksere.

Lenke til kommentar
NFF blir hengt ut fordi de vil ta fatt i en usportslig hendelse. Det er helt håpløst. Og dommeren blir skjelt ut fordi han lot seg lure av en som var usportslig. Det er helt bakvendt fokus og jeg frykter det gjør at spillere ikke helt lar seg skremme for å gjøre lignende i fremtiden.

 

Nei, NFF blir hengt ut fordi de legger opp til et helt uakseptabelt straffesystem hvor dommerens dyktighet, ikke handlingens karakter ligger til grunn for straffen, dette er totalt uakseptabelt. Hvis man ikke finner bedre løsninger på problemet med filming, kan man like gjerne la det være.

 

Dessuten skaper NFF enorme problemer for seg selv med denne ordningen. Hva skal man gjøre med klare straffer som ikke blir dømt? Med feilaktige gule kort som resulterer i et rødt (som sannsynligvis hadde vært tilfellet hvis Hauge hadde sett Pelus fall bedre)? Feilaktige røde? Feilaktige frispark som fører til mål? Hva er en kampavgjørende situasjon? Hvis de straffer Pelu i etterkant åpner de nemlig for at dommerens handlinger kan revurderes etter kampen, noe man ikke har gjort før.

 

Hadde RBK'erne vært like kritisk mot det usportslige som det de er opptatt av å skylde på dommere, NFF eller media så ville aldri Pelu opptrådt slik og hverken NFF, media, Røsler eller vi ville ha diskutert hendelsen. Det var en mann som forårsaket den. Det er en manns handling som er grunnen til alt som fulgte. Da er det greit at man tar tak i det som gjør at spillere gjør slikt. Noe nå NFF gjør og det skal de ha ros for. RBK'erne burde prøve å se helheten her, fremfor å være i tåke av egne følelser. Sporten tjener på dette på lang sikt, det samme gjør RBK. Jeg tror vi vil se et Rosenborg som vil opptrå mer sportslig enn på veldig lenge og det tror jeg igjen vil gjøre dem bedre på banen.

 

Hvem er disse RBK'erne du snakker om? Er det folket på Brakka eller fansen eller alle som har noe med Rosenborg å gjøre?

 

Så kan RBK'erne i fremtiden kose seg over seire som ikke får en flau ettersmak. Om viljen virkelig er der. RBK i mine øyne var alltid suverene for måten de vant på. De fikk færrest kort og gjorde det på en skikkelig sportslig måte. De bør være beinhard på at de ikke ønsker usportslig oppførsel i klubben sin. Da tar det seg særdeles dårlig ut når RBK'ere går ut og klager på NFF som ønsker å ta tak i det usportslige.

 

Da er det ikke bare på tabellen klubben har falt. Men også i anseelse når det kommer til det sportslige. Jeg håper de ser dette og heller støtter NFF i sin kamp mot det usportslige. De vil helt klart tjene på det på lang sikt. Å kritisere NFF skader ingen andre enn RBK.

 

Rosenborg har altså gått fra å være den mest sportslige klubben (som vi var i fjor) til å bli skikkelig usportslige på ni kamper. Hvilke hendelser ligger bak denne konklusjonen? Og igjen, hvem er "RBK'erne"? Klubben har ligget rimelig lavt siden hendelsen og kun advart mot problemene med å håndheve regelverket slik NFF legger opp til. Og hva i alle dager vet du om hvordan dette har blitt håndtert internt?

 

Og nei, dette kommer aldri til å forsvinne med mindre man tar skikkelig tak i det. Noe det ser ut som om NFF kanskje nå gjør. Da bør RBK, som før alltid var det beste eksempelet på fair-play, holde seg for god til å kritisere NFF. Det ødelegger omdømmet til RBK.

 

Tullprat. Du vil at man skal ta tak i filming for enhver pris. Rosenborg og andre har uttrykket bekymring for idiotjustisen NFF er i ferd med å gjennomføre. Med din logikk vil det være galt å kritisere NFF uansett hvor tankeløst reglementet er lagt opp så lenge det er begrunnet med at det skal styrke fair-play. Det holder ikke mål og jeg er svært fornøyd med de som står opp mot dette.

Lenke til kommentar

Hvem sa at han filmet, ikke han selv. Bare TV2 og avisene. Har du sett situasjonen mange ganger selv, Dotten? Da vil du se flere ting som folk har sagt her, at det faktisk ser ut som han mister balansen og faller. Kanskje ikke den beste måten han faller på, men likevel.

Lenke til kommentar
Nei, NFF blir hengt ut fordi de legger opp til et helt uakseptabelt straffesystem hvor dommerens dyktighet, ikke handlingens karakter ligger til grunn for straffen, dette er totalt uakseptabelt. Hvis man ikke finner bedre løsninger på problemet med filming, kan man like gjerne la det være.

 

Det er umulig for dommere å få med seg alt. Det vet alle som har dømt en fotballkamp. I dette tilfellet fikk hverken linjedommer eller dommer med seg at det ikke var kontakt. Det kan være helt legitime grunner til det. At Pelu går inn for å gjøre det vanskeligere for dommeren og regelrett spekulerer i at de ikke fikk med seg det er usportslig. RBK tjente på det resten av kampen, noe så til de grader. To kampers karantene i ettertid er billigstraff i forhold til alternativet. To kampers karantene for å slippe utvisning i starten av en kamp, i tillegg til å bli forært et mål. Og så presterer man å sutre på det i ettertid? Makan, RBK har sunket i anseelse. De er ikke lenger et lag å se opp til når det kommer til fair-play når det klager over at NFF (endelig) tar affære. Sier litt om hvor fokuset er.

 

 

Dessuten skaper NFF enorme problemer for seg selv med denne ordningen. Hva skal man gjøre med klare straffer som ikke blir dømt? Med feilaktige gule kort som resulterer i et rødt (som sannsynligvis hadde vært tilfellet hvis Hauge hadde sett Pelus fall bedre)? Feilaktige røde? Feilaktige frispark som fører til mål? Hva er en kampavgjørende situasjon? Hvis de straffer Pelu i etterkant åpner de nemlig for at dommerens handlinger kan revurderes etter kampen, noe man ikke har gjort før.

 

NFF får konsentrere seg om å ta det usportslige. Pelu opptrådte usportslig. Enten han filmet eller falt. Det er ikke rart NFF må ta affære når selv supporterne ikke gidder være kritisk. Men gjerne innfør rødt kort for filming, det hadde vært noe.

 

Hvem er disse RBK'erne du snakker om? Er det folket på Brakka eller fansen eller alle som har noe med Rosenborg å gjøre?

Hovedsakelig fansen. Men RBK's taushet overfor fansen flaue oppførsel er betenkelig. De trekker ned anseelsen til hele laget slik de holder på. Her har en av deres spillere opptrådt usportslig og de fikk et mål grunnet det (og unngikk trolig utvisning). Da er det flaut når RBK'ere går ut slik som de gjør. Men fortsett gjerne å grave egen grav.

 

Rosenborg har altså gått fra å være den mest sportslige klubben (som vi var i fjor) til å bli skikkelig usportslige på ni kamper.

Ikke ni kamper. En kamp. Måten man klager på NFF i etterkant er flaut. Det vitner om helt feil fokus.

 

Tullprat. Du vil at man skal ta tak i filming for enhver pris. Rosenborg og andre har uttrykket bekymring for idiotjustisen NFF er i ferd med å gjennomføre. Med din logikk vil det være galt å kritisere NFF uansett hvor tankeløst reglementet er lagt opp så lenge det er begrunnet med at det skal styrke fair-play. Det holder ikke mål og jeg er svært fornøyd med de som står opp mot dette.

 

Det er i din fulle rett å sette dine egne preferanser. Jeg håper du tenker deg ekstra godt om i fremtiden om du ønsker å kritisere dårlig dømming, all den tid du kritiserer NFF for å ta tak i de som gjør det vanskeligere for dommeren.

 

 

Hvem sa at han filmet, ikke han selv. Bare TV2 og avisene. Har du sett situasjonen mange ganger selv, Dotten? Da vil du se flere ting som folk har sagt her, at det faktisk ser ut som han mister balansen og faller. Kanskje ikke den beste måten han faller på, men likevel.

 

Har sett situasjonen mange ganger, ble linket til tidligere i tråden. Tidligere i tråden kan du også lese at jeg mener ingen kan konkludere 100% sikkert med at han falt eller om han filmet (det ser mest sannsynlig ut som filming, men umulig å være sikker). Men uavhengig så er det usportslig. Filmet han, så er det usportslig. Falt han og ikke ga beskjed så er det usportslig.

 

Pelu bør aldri, jeg gjentar aldri, klage på en dommer noensinne. Han bidrar til å gjøre jobben deres mye vanskeligere og han bidrar til at fokus ikke blir på flotte scoringer og prestasjoner på banen, men heller diskusjon rundt manglende fair play og et urettferdig fokus på dommerne. Dommernes jobb er vanskelig nok om ikke Pelu og hans likesinnede skal holde på slik de gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...