Gå til innhold

Tippeligaen 2008: Status: [22.Runde]


Raste

Anbefalte innlegg

Noe jeg heller aldri har hevdet. Så dine stråmenn kand du godt spare meg for.

 

Så alt Rosenborg mener om ulike saker som angår fotballen må utbasuneres i media? Ingenting kan holdes internt? Jeg mener at man ikke kan komme med noen sveipende karakteristikker av en klubbs sportslighet uten å vite hvordan dette takles innad i klubben.

 

De burde hyllet at NFF i det hele tatt gjør noe for å få bukt med denne holdningen. Det ser jo ikke ut som om RBK gjør noe der, i hvert fall ikke gjort en god nok jobb. For om de hadde gjort det så ville aldri situasjonen med Pelu funnet sted. Så da får de takke seg selv for at NFF prøver å gjøre opp for RBK (og andre klubbers) mangler.

 

1r9b1k7 svarte godt på denne. Man kan jo ikke applaudere et tiltak når det får perverse virkninger som dette.

 

Det kreves ikke bare av RBK-spillere, men av alle spillere.

 

Jeg kan forsikre deg om at dette ikke er det intrykket Rosenborg-tilhengere sitter med etter de siste dagers hendelser.

 

Latt det ligge? Det ville betydd at media ikke hadde gjort jobben sin, ei heller NFF. Så nei, de burde ikke latt det ligge. Media sin rolle er å få frem nyheter og folks meninger, NFF sin jobb er å få fjernet slik tull fra fotballen i fremtiden. Så nei, de bør ikke la vær å gjøre jobben sin bare fordi det er snakk om RBK.

 

Elendig formulering av meg, beklager. Selvsagt skal man diskutere og sette fokus på slike hendelser. Poenget mitt at ingen av filmingene tidligere i sesongen forårsaket i nærheten av den samme moralske indignasjonen og hysteriet denne situasjonen gjorde.

 

Om en spiller faller og vet at han ikke skal ha straffe/frispark, mener du at han bør gi beskjed til dommeren om feilen som ble begått?

 

Interessant at du kommer med dette retoriske spørsmålet når du overså mitt eget retoriske spørsmål til deg: Er det ikke usportslig å sparke ned en motspiller i sitt eget straffefelt og ikke si fra til dommeren at han bør blåse for straffespark? Problemet er at slike tilfeller ikke passer inn i din eller NFFs argumentasjon. Poenget er at hvis NFF velger å straffe Pelu i ettertid åpner det for et vell av mulige tilfeller som bør straffes.

 

Et sted må man starte. Media sin rolle er blant annet å passe på at NFF gjør jobben sin. At NFF ikke har gjort den tidligere er ikke noe argument for ikke å starte nå.

 

En ekstremt passende argumentasjon så lenge det ikke rammer eget lag. Jeg er rimelig sikker på at andre supportergrupperinger hadde reagert på identisk vis hvis det hadde rammet dem.

 

Med hva laget og spilleren tjener på å ikke bli tatt i kampens hete. I dette tilfellet slapp spilleren unna sitt andre gule kort og RBK fikk i tillegg en straffe. Sett i sammenheng med det er to kampers karantene i ettertid peanuts.

 

Når vi først er inne på det hypotetiske plan må det påpekes at Pelus første gule kort var en dommerskandale på linje med straffesituasjonen og at det dermed ikke er noe godt poeng.

 

Det er som å argumentere for at man ikke burde sluttet med slaveri i USA, fordi det tidligere var greit med slaveri. Skal Pelu slippe unna fordi noen tidligere har sluppet unna? Den retorikken er ikke annet enn handlingslammende og blir en floskel. Et sted må man starte.

 

En fryktelig haltende sammenligning. Den riktige versjonen: Slaveri er lovlig (les: juks og usportslighet på alle plan som vurderes i etterkant av kampen), en person blir likevel dømt for slaveri fordi han tilfeldigvis har en hvit slave (les: omstendinghetene rundt Pelu-saken tilsvarer på et mystisk vis ekstra straff, selv om det han i realiteten gjør er det samme som flere har gjort tidligere).

 

Ellers skriver du i dette innlegget at du synes det var bra at Andresen kjeftet ut dommeren for å forhindre Sæternes i å få et gult kort. Inngår også dette i fair-playbegrepet ditt?

Endret av Katalysator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så alt Rosenborg mener om ulike saker som angår fotballen må utbasuneres i media? Ingenting kan holdes internt? Jeg mener at man ikke kan komme med noen sveipende karakteristikker av en klubbs sportslighet uten å vite hvordan dette takles innad i klubben.

 

Jeg vet ikke helt hvorfor du drar ting så ut av sin sammenheng. Og det er nå fint mulig å kunne ha en oppfatning av en klubbs sportslighet selv om man ikke sitter på kontoret til Rune Bratseth. Jeg dømmer utifra de handlingene jeg ser, ikke ordene som kommer på brakka. Walkt the talk.

 

Jeg kan forsikre deg om at dette ikke er det intrykket Rosenborg-tilhengere sitter med etter de siste dagers hendelser.

 

Om noen er paranoid så kan jeg ikke gjøre mye med det. Jeg kan bare snakke for meg og hva jeg forventer.

 

Elendig formulering av meg, beklager. Selvsagt skal man diskutere og sette fokus på slike hendelser. Poenget mitt at ingen av filmingene tidligere i sesongen forårsaket i nærheten av den samme moralske indignasjonen og hysteriet denne situasjonen gjorde.

Visst har det skapt storm når folk tidligere har opptrådt usportslig. Husker nå en ganske så stor storm i fjor bl.a., i forbindelse med cupen. Eneste forskjell er at nå reagerer endelig NFF. Noe som er flott. Men enkelte ser ut til å ikke like reaksjon. Som om status quo er å foretrekke.

 

Interessant at du kommer med dette retoriske spørsmålet når du overså mitt eget retoriske spørsmål til deg: Er det ikke usportslig å sparke ned en motspiller i sitt eget straffefelt og ikke si fra til dommeren at han bør blåse for straffespark?
Jo det er det. Hadde vært flott om vedkommende sa ifra. Nå har vi jo tidligere tilfeller av at kamper til og med må ha blitt spilt på nytt grunnet forskjellige typer feil. Hadde ikke vært meg imot at uærlighet blir nulltoleranse mot. Det beste hadde vært videodømming underveis, hvor da fjerdedommer enkelt kan gi beskjed til dommeren i de mest pressende tilfellene.

 

For ordens skyld er 8-åringer veldig flinke til å gi beskjed om slikt. En ærlighet som ser ut til å forsvinne når de blir voksne. Dessverre.

 

Poenget er at hvis NFF velger å straffe Pelu i ettertid åpner det for et vell av mulige tilfeller som bør straffes.

 

Og flott er det.

 

Et sted må man starte. Media sin rolle er blant annet å passe på at NFF gjør jobben sin. At NFF ikke har gjort den tidligere er ikke noe argument for ikke å starte nå.

 

En ekstremt passende argumentasjon så lenge det ikke rammer eget lag. Jeg er rimelig sikker på at andre supportergrupperinger hadde reagert på identisk vis hvis det hadde rammet dem.

 

Argumentet er passende uavhengig av lag. Og du kan ikke ignorere det heller. Med mindre du mener at om en feil er begått tidligere så må feilene for evig og alltid finne sted i fremtiden også uten at man skal gripe inn. Jeg regner med du vil se det.

 

Med hva laget og spilleren tjener på å ikke bli tatt i kampens hete. I dette tilfellet slapp spilleren unna sitt andre gule kort og RBK fikk i tillegg en straffe. Sett i sammenheng med det er to kampers karantene i ettertid peanuts.

 

Når vi først er inne på det hypotetiske plan må det påpekes at Pelus første gule kort var en dommerskandale på linje med straffesituasjonen og at det dermed ikke er noe godt poeng.

 

Det endrer ikke at de fikk straffe. Og enhver som har opplevd å få gult kort i en kamp vet at dette vil spille inn på hvordan man spiller i resten av kampen. Å kun få gult kort i ettertid ville vært en mildere straff. Da ville Pelu blitt belønnet for å ha sluppet unna.

 

Ellers skriver du i dette innlegget at du synes det var bra at Andresen kjeftet ut dommeren for å forhindre Sæternes i å få et gult kort. Inngår også dette i fair-playbegrepet ditt?

 

Om du virkelig ønsker å lete gjennom mine innlegg (aner jeg en form for desperasjon her eller? ^^) så vil du fort finne ut at jeg hverken er tilhenger av Bakke eller Andresen sine sprell på banen til tider. Ingen var verre en Paul Scharner. Og om det stemmer at Helstad tidligere i sesongen har filmet så er det flaut, men det har jeg ikke fått med meg.

 

Jeg har også tatt til orde for at man bør vurdere å tømme Brann-tribunen snart grunnet publikums trang til å hive ting på banen. Og at det tilfellet var verre enn Pelu sitt i denne serierunden. Graver du lenge nok i mine innlegg vil du også se at jeg en gang vurderte å stemme SV og var medlem av AP. Noe som jeg i dag anser som galskap.

Lenke til kommentar

Et sted må man jo starte, ellers blir det aldri gjort noe fordi man ikke kan straffe noen fordi "det ikke er gjort før". Den første som fikk et rødt kort syntes sikkert også det var urettferdig, men et sted må man jo starte. Det som er viktig er ikke hvem som har blitt straffet i fortiden, men at regelen blir konsekvent håndhevet fra nå av og i fremtiden, slik at enhver spiller som filmer til seg fordeler så åpenbart som Pelu gjorde, vet hva de har i vente. Det er eneste måte å få bukt med det på.

Lenke til kommentar
Det som er viktig er ikke hvem som har blitt straffet i fortiden, men at regelen blir konsekvent håndhevet fra nå av og i fremtiden, slik at enhver spiller som filmer til seg fordeler så åpenbart som Pelu gjorde, vet hva de har i vente.

Du vet at det blir grusomt vanskelig å håndheve denne regelene konsekvent?

 

Da bør man også gi strengere straff til alle slags andre usportsligheter for at det skal virke logisk.

Lenke til kommentar

Kan godt være det er vanskelig å håndheve den konsekvent, det er ikke min oppgave å holde orden på. Men konsekvent i dette tilfellet vil jo være at når lignende episoder skjer, der en spiller åpenbart filmer og lurer dommeren til å dømme straffespark, så skal det straffes med samme straff i ettertid.

Lenke til kommentar

Det blir jo fantastisk mange men, kanskje og blablabla med den regelen. Skal det gjelde kun straffespark? Kun straffespark der det scores mål? Hvem skal bestemme at spilleren har fått fordeler? Skal denne regelen kun gjelde tippeligaen? Hvordan skal man kunne håndheve den lenger nede i divisjonene(2. dv) der man ikke har tilstrekkelig videobevis?

 

Nei, skal denne regelen bli brukt er det ikke bare den som skal gjelde. Da må det samtidig komme mange andre regler, for at det hele skal virke logisk.

Det vil bli et forferdelig styr.

Endret av 1r9b1k7
Lenke til kommentar
Poenget er at hvis NFF velger å straffe Pelu i ettertid åpner det for et vell av mulige tilfeller som bør straffes.

 

Og flott er det.

Men du forstår at det virker urettferdig at dette er noe man plutselig skal begynne med nå? (JA/NEI)

 

De burde vært føre var og gitt beskjed om at slik vil det bli. NFF har slurvet og media måtte minne dem på jobben deres og da tar de endelig affære. Jeg forstår reaksjonene, men jeg aksepterer dem ikke. Tenker man seg om så har RBK trolig kommet bedre ut av det enn om dommeren hadde fått med seg hva som skjedde. Det store spørsmålet er om NFF nå kan være konsekvente. Og så får vi håpe at vi etter RBK-Brann kan diskutere noen fenomenale mål, fremfor å diskutere dommere eller spillere. Men om det er like varmt i Trondheim som det er i Bergen skulle det ikke forundre meg om det gikk litt hett for seg. Ser for meg Bakke takle hodet av en eller annen. Fra spøk til revolver så virker det som om han roet ned grisespillet sitt litt og er blitt en god ballfordeler.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Det skal bli deilig å se Huseklepp score i dag. Brassespark i krysset :cool:

Lenke til kommentar
Men om det er like varmt i Trondheim som det er i Bergen skulle det ikke forundre meg om det gikk litt hett for seg. Ser for meg Bakke takle hodet av en eller annen.

 

Nå så jeg kun fra 20 min og ut i denne 1. omgangen, men skulle nesten tro Bakke faktisk prøvde å gjøre dette. Må karen ta og roe seg litt, makan. Holder på med idiotiet fra i fjor.

 

Skikkelig daffe de 25 min jeg så. Brann hadde to halvsjanser som jeg så, den ene som sneiet skalpen til Winters var synd ikke gikk inn. En halvsjanse som Semb visstnok hadde glemt. Skal si han slakter Brann. Syntes de er skikkelig dårlig, men RBK er ikke akkurat merkbart bedre i det jeg har sett i denne omgangen. Virker ikke som om noen av lagene virkelig gidder, men RBK'erne løper mer. Ikke det at de skaper noe farlig.

 

Skjønner ikke hvorfor Solli starter nok en kamp. Mannen er ikke i form. Og Fakiri på venstrekant? Vi har Huseklepp for fanken, han hadde prestert bedre på krykker enn hva Solli og Fakiri gjør. Merkelig at Solli har klippekort på Brann-laget.

 

Det som virkelig mangler er P.V Moen. Han var ganske rå mot Molde. Jeg begynner å tvile litt på Mjeldes prioriteringer her. Nå må han gi dem beskjed om å gidde å løpe i 2. omgang så det i hvert fall ser ut som om de prøver.

Lenke til kommentar
Dersom Bakke får spille ferdig kampen håper jeg RBK klager til NFF for å få gitt han den karantenen han sårt fortjener. Det er kun en dommertabbe som hindret at han fikk det røde kortet.

 

Er forståelig at dommeren ikke så det, han var langt unna situasjonen. Men trynet til Bakke i etterkant så ut som 8-åringen min når han blir tatt på fersken i å stjele til seg en is. Linjedommeren burde jo ha sett den der.

 

Har Bakke gult kort fra før av i denne kampen?

Lenke til kommentar

Bakke unngår rødt, Karadas handser klart i feltet og Dahl hekter Sapara soleklart i feltet. Siden alle disse avgjørelsene var "kampavgjørende" og ingen av disse spillerne sa i fra til dommeren om sine regelbrudd regner jeg med at NFF starter en disiplinærsak mot dem i morgen og gir de to kampers karantene hver hvis de velger å gjøre det samme mot Pelu.

Lenke til kommentar

1-1, et særdeles ubetydelig resultat vil jeg si. Det må skje noen store forbedringer for de to lagene for å kunne bli noen trussel for Stabæk. Særdeles tafatt foran mål. Forsvaret til Brann var i hvert fall bra, men midtbanen er alt for tynn.

 

RBK var ikke særlig bedre fremover de. Men de vant midtbanen. Karadas var en gigant på hodet, skal si stopperne til RBK fikk kjørt seg der. Bra RBK er særdeles rustne, ellers kunne de ha feid over Brann. Men skal ikke klage over poeng borte på en dårlig dag mot RBK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...