Gå til innhold

Tippeligaen 2008: Status: [22.Runde]


Raste

Anbefalte innlegg

Har vært nevnt tidligere. Når en klubb har to eller flere spillere KAN de be om å få kampen utsatt (vet ikke om de automatisk får det innvilget, men tror det). RBK har 4 spillere borte, men har uttalt at de ikke ville ha utsettelse da det var stramt program senere. Samme gjelder vel også feks Brann (Jaiteh og Demba borte).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huseklepp vil redde på streken i det 93. minutt, drible seg hele veien frem og forbi keeper, hvor han da trikser ballen tre-fire ganger og header den i mål i en hodeduell med Steffen Iversen. I have forseen it. :ninja:

 

Brann har aldri vunnet mot RBK borte i tippeligasammenheng under Mjelde. Så det blir tøft. Men Mjelde tok for første gang skalpen til Viking tidligere i år, så da får han satse på å ta nok en i morgen. Begge lag trenger sårt en seier her.

Lenke til kommentar
Så hvis dommeren gjør en feil så skal plutselig spillerne bli straffet ekstra? Du ser jo selv at dette blir helt idoti!

Jeg har aldri uttalt meg om hvilken straff spillere bør få. Jeg er bare opptatt av at slik oppførsel skal straffes, hvilke strafferammer som er passende er ikke opp til meg.

Men du er vel enig at det virker urettferdig at en spiller skal straffes mer avhengig av om dommeren så det eller ikke?

 

En helt annen sak:

OG fikk RBK STORE fordeler av dette? Viking var jo det mest tamme laget jeg har sett på Lerkendal i år (sammen med LSK). Myhre skulle jo også blitt straffet ekstra (det er vel bare en kamp utestengelse for rødt). Det er jo heller ikke fair play.

Så klart fikk RBK stooore fordeler av dette, hva tror du? Ikke bare hadde det forstatt stått 0-0 og vært en åpen kamp, men Pelu hadde også fått sitt andre gule kort (ja, jeg vet at det første var feil, men det hadde likevel blitt to) og dermed hadde det blitt 10 mot 11. Å si at straffesituasjonen ikke var avgjørende blir teit.

Nettopp. Hadde alt gått riktig for seg hadde det vært 11 mot 11, ikke 10 mot 11.

 

 

At du forsvarer filmingen med at Viking var dårlige, sier jo sitt.

 

Hvorfor skulle Myhre straffes ekstra? Han fikk rødt kort, Viking ble 10 mot 11 og Myhre må stå over neste kamp. Mer enn straff nok, var ingenting stygt i inngripenen hans, ikke noe farlig spill, så den straffen er grei. Men morsomt hvordan du drar fokus bort fra den skamfulle opptredenen til en av spillerne på laget ditt, og over på at Viking var dårlige og at Myhre skulle hatt ekstra straff ... Viljen til å innrømme negative deler ved eget lag er ikke akkurat stor, nei.

Og du forsvarer Vikings tap med at det ENE målet var feil. Var det noe stygt i Pelus oppførsel da?

 

 

Jeg forsvarer heller ikke Pelu. Det er STOR sannsynlighet for at han filmet, samtidig som det er en LITEN sjanse for han at gjorde det litt/ikke gjorde det. Å filme litt/mye etter en situsjon der man er i ubalanse/ er blitt taklet er vel han ikke alene om i tippeligaen? Det er det at man plutselig skal straffe folk, som gjør at jeg blir irritert (og at jeg holder med RBK selvfølgelig, som det går utover).

Samtidig hopper han jo ikke opp, han roper ikke på straffe og han sier selv at det ikke var straffe, men han datt.

 

Det var ikke jeg som falt/filmet så mer om akkurat det kan jeg ikke uttale meg om. Samtidig som det er stor sannsynlighet for at han filmet litt.

 

 

EDIT: og ja, det hadde bare vært kjedelig hvis alle var enige om ting. Det er det som gjør det enda artigere å vinne mot lag, og samtidig surere å tape mot. Det er vel nå man kan trekke fram: en fotballkamp varer ikke bare i 90 minutter(+ tillegg)..

Endret av 1r9b1k7
Lenke til kommentar
Men du er vel enig at det virker urettferdig at en spiller skal straffes mer avhengig av om dommeren så det eller ikke?

Ja, for så vidt.

 

Nettopp. Hadde alt gått riktig for seg hadde det vært 11 mot 11, ikke 10 mot 11.

Det hadde det, men det endrer ikke det faktum at det hadde blitt 10 mot 11 om Hauge hadde sett filmingen. Men det viktigste er selvsagt målet som kommer som en følge av det.

 

Og du forsvarer Vikings tap med at det ENE målet var feil. Var det noe stygt i Pelus oppførsel da?

Jeg forsvarer ikke tapet, har sagt flere ganger at vi var dårlige og sånn sett fortjente å tape, men selvfølgelig blir jeg irritert når det skjer på denne måten. Vi hadde 0-0 og kampen var enda åpen, og får den i fleisen. Da ryker sjansene for poeng. At RBK scoret et mål til har ikke så veldig mye å si, ettersom det er den første episoden som er mest avgjørende og ingen vet hva som kunne skjedd om det fortsatt sto 0-0.

Lenke til kommentar
En liten fiffig ting jeg så her om dagen når jeg studerte fallet er at overkroppen henger langt frem i det han vender opp, om du da ser på løpesettet frem mot han faller ser du at han havner mer og mer på tåspissen etterhvert som han løper. Med andre ord han faller, men filmer ikke.

Det er det jeg har prøvd å si et par ganger her uten respons.

Lenke til kommentar

Mye "kvalifiserte" tolkninger av "objektive" observatører her ;)

 

Noen ting er sikre though:

  • *Bare Pelu vet om han datt med vilje eller ei. Verken sofistikerte studier av løps-sett, vindretning osv vil endre det.
  • *At Soma børstet støv av armen til Pelu i ti millisekunder kvalifiserer ikke til straffe
  • *Hadde en Viking-spiller falt på samme måte i RBKs straffefelt hadde så å si samtlige RBKere sagt at det var filming
  • *Sannsynligvis årets dommertabbe av Terje Hauge

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rasende festlig å lese de dyptgående analysene her, jeg. Enda festligere er det at hele Norge sitter og observerer en klar filming, utenom Trondheim. :) Men jeg synes dog Rune Bratseth skal ha litt kred for å faktisk innrømme at det nok var filming i går.

Lenke til kommentar

Jeg hater Rosenborg men er usikker på om Pelu filmer. Uansett om han filmer eller ikke så er det tydelig at han er i ubalanse. Mulig han overdriver og faller i stedet for å kave etter ballen og miste den utover sidelinja, hva vet jeg. Straffe er det i hvert fall ikke, det er alle enige om. Det jeg reagerer på er at NFF plutselig finner det for godt å straffe filming i etterkant og at så mange plutselig er en gjeng med høyverdig moral som selvsagt ville sagt i fra til dommeren om de fikk en feilaktig straffe. Jeg kan si med 100% sikkerhet at ingen av spissene i tippeligaen ville gitt fra seg en straffe fordi den var feilaktig, i hvert fall ikke på stillingen 0-0.

 

Eneste grunnen til at NFF fant det for godt å gjøre noe i denne saken er at Rösler blåste seg opp etter kampen og at TV2 har terpet på denne saken om og om igjen. Men greit, jeg forventer at NFF fortsetter denne linja. Alle som blir tatt i å filme blir idømt 2 kampers karantene.

Lenke til kommentar
Jeg hater Rosenborg men er usikker på om Pelu filmer. Uansett om han filmer eller ikke så er det tydelig at han er i ubalanse. Mulig han overdriver og faller i stedet for å kave etter ballen og miste den utover sidelinja, hva vet jeg. Straffe er det i hvert fall ikke, det er alle enige om. Det jeg reagerer på er at NFF plutselig finner det for godt å straffe filming i etterkant og at så mange plutselig er en gjeng med høyverdig moral som selvsagt ville sagt i fra til dommeren om de fikk en feilaktig straffe. Jeg kan si med 100% sikkerhet at ingen av spissene i tippeligaen ville gitt fra seg en straffe fordi den var feilaktig, i hvert fall ikke på stillingen 0-0.

 

Eneste grunnen til at NFF fant det for godt å gjøre noe i denne saken er at Rösler blåste seg opp etter kampen og at TV2 har terpet på denne saken om og om igjen. Men greit, jeg forventer at NFF fortsetter denne linja. Alle som blir tatt i å filme blir idømt 2 kampers karantene.

 

Nå har ikke bare NFF tatt han i å filme, men han har allerede dratt fordel av å bevisst lure dommeren. Det er jo dette som er forskjellen på andre som har filmet tidligere i denne sesongen (med unntak av Nannskog mot Brann, men den var ikke udiskutabel). Er også dette som denne nyinnførte regelen skal kunne straffe.

 

Om en spiller blir tatt for filming umiddelbart, og laget hans ikke drar fordel av det, så er nok gult kort fortsatt den vanlige reaksjonen i de alvorligste tilfellene (feks straffesituasjon), og det synes jeg er passende.

Lenke til kommentar

Jeg syns at om man skal reagere på filming, så må det være i kampen - Direkte rødt for filming (i ekstreme tilfeller) kunne fort hatt en ganske prevantiv effekt :devil:

 

Det var veldig lite teatralsk med fallet til Pelu. Hadde han rullet fem-seks ganger etter fallet hadde det vært klassisk filming, men her kan det se ut som om han faller. At dette skal gjøres et eksempel av er skivebom etter min mening.

 

Jeg mistenker NFF for å være er mer interessert i å beskytte Terje Hauge enn å slå ned på filming i dette tilfellet. For en UEFA-dommer vil det være mer spiselig at han ble "lurt" enn at han gjorde en kjempetabbe. Og NFF er nok interessert i å ha dommere med ute i europa....

Lenke til kommentar
Jeg syns at om man skal reagere på filming, så må det være i kampen - Direkte rødt for filming (i ekstreme tilfeller) kunne fort hatt en ganske prevantiv effekt :devil:

 

Det var veldig lite teatralsk med fallet til Pelu. Hadde han rullet fem-seks ganger etter fallet hadde det vært klassisk filming, men her kan det se ut som om han faller. At dette skal gjøres et eksempel av er skivebom etter min mening.

 

Jeg mistenker NFF for å være er mer interessert i å beskytte Terje Hauge enn å slå ned på filming i dette tilfellet. For en UEFA-dommer vil det være mer spiselig at han ble "lurt" enn at han gjorde en kjempetabbe. Og NFF er nok interessert i å ha dommere med ute i europa....

 

Ja, noen må da representere Norge i Europa også, når verken landslag eller klubblag får til det.

Lenke til kommentar

NFF ser ut som triggerhappy idioter med ører kun for media. De ser hva folk synes, og bestemmer derfra. Ingen ryggrad overhodet. Hadde NFF tenkt litt hadde de sett at RBK er den snilleste klubben i Norge, og har oppført seg eksemplarisk på banen de siste årene i forhold til noen andre norske klubber. Kjipt at de ignorerer det når en enkeltspiller pekes ut for en enkel episode. Godt mulig Pelu filmet, men også mulig det var et uhell. Ok, han sa ikke ifra til dommeren. 90% av resten av spisser i Norge hadde gjort det samme. Uansett, to kampers karantene vil forhåpentligvis ikke bety så mye, når Konè kommer hjem, men kjipt uansett.

 

Virket som at TV2 var sjokkert over at RBK ikke gikk ut å fordømmet det som skjedde, men de kan ikke forvente at klubben skal henge ut spillere til tørk. Virker som naive idioter hele gjengen. Reka holdt jo på å pissa i buksa når han satt i studio.

Lenke til kommentar

Den eneste som har gjort noe kritikkverdig i denne saken ser ut til å være Pelu.

 

Jeg er glad NFF hører på publikum og reagerer mot usportslig oppførsel. At de ikke har gjort det tidligere er ikke grunn til å ikke gjøre det nå.

 

RBK'ere burde strengt talt være sur på Pelu og/eller den kulturen som eksisterer hvor man enten filmer eller ikke er villig til å gi beskjed til dommeren når en feil blir begått (om han falt). Jeg håper dette kan skape en ny trend hvor spillerne igjen kan innta rollen som sunne rollemodeller.

 

Det er et forbannet paradoks at mange sutrer og bærer seg over dårlig dømming samtidig som de er tilhengere av at spillere skal gjøre det vanskeligere for dommerne og ikke lettere for dem. En god del av feildømmingen i eliteserien skyldes spillerne, ikke dommerne. Alle som har dømt en fotballkamp vet at man ikke kan få med seg alt. Det er så tåpelig gang på gang å høre spillere som klager over dommeren, som gjerne selv bidrar til å gjøre jobben deres vanskeligere.

 

Om supporterne kan begynne å være litt kritisk til eget lag og ikke bare ta parti med dem og beskytte spillernes holdninger på området så kanskje vi kan få vekk endel av dommerfeilene. Nøkkelen der ligger i å få spillerne til å skjerpe seg. Så da er det Pelu og hans likesinnede som bør få kritikken, ikke media eller NFF. Jeg kan ikke akkurat se noen RBK'ere som er særlig kritisk til Pelu. Da bør man samtidig tenke seg om neste gang man har lyst til å klage på dårlig dømming, om da ikke dobbeltmoralen skal smelle til i bakhodet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...