Gå til innhold

Tippeligaen 2008: Status: [22.Runde]


Raste

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke alle som er med på leken som ønsker å smake steken. For å være mer seriøs så er det ingen lag som har rotet mer med ledelsen sin de siste årene enn RBK. De var mesterne i å ha bra organisasjon og ledelse, men fallet ble virkelig stort. De har falmet rundt og det har hersket endel kaos og tull i tiden etter Nils Arne. De har gjort mer feil enn de har gjort riktig de siste årene. Etter år hvor det meste ble gjort riktig har de gjort veldig mye feil nå. Så får nå se om de får sin frelser i ny trener nå.

 

Likevel har vi vunnet flere seriegull enn alle andre klubber til sammen og deltatt i Champions League tre ganger siden Nils Arne Eggen ga seg. Jeg vil si dette er ganske habilt.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om det er på tross av, eller på grunn av. Nå er det ikke mange serierunder siden RBK omtrent var i LSK sin situasjon mtp poeng. Nå gikk den skjebnesvangre kampen deres vei (sier ingenting om at det var ufortjent, så den ikke), og jeg regner med dere er sjeleglad for det.

 

Å da kort tid etter sette seg på den høye hest og peke på LSK som et krisetilfelle, blir da litt vel historieløst (her er ting knapt blitt historie engang). Med så få kamper spillt, og en trener som for 9 obligatoriske kamper siden tok cupgull, er det mere betimelig å spørre om LSK har fått RBK-syndromet (sparke treneren, aldri trenerens leder/støttespillere, ikke gi trenerene tid/ro til å bygge spillestil/lag) enn start-syndromet (lag som rykker ned sesongen etter en rimelig bra en).

 

For the record, jeg er brann-supporter slik at ingen skal tro jeg har sympatier med noen av leirene (LSK eller RBK).

Lenke til kommentar

Svært så nøye vi skulle bli da. RBK lå rimelig lavt på tabellen for to kamper siden, men nå har vi bare 2 poeng bak Viking, fire bak Brann og 10 bak Stabæk. ^^ Poenget er vel at når man så vidt er i gang med ligaen, er det lett å få panikk når man ser på posisjonen i tabellen, og ikke poengene. Tror LSK ville ha skjerpet seg etterhvert i sesongen, og berget en plass midt på tabellen. Men for all del, jeg kommer til å glise veldig bredt om de ikke gjør det..

Lenke til kommentar
Er ikke alle som er med på leken som ønsker å smake steken. For å være mer seriøs så er det ingen lag som har rotet mer med ledelsen sin de siste årene enn RBK. De var mesterne i å ha bra organisasjon og ledelse, men fallet ble virkelig stort. De har falmet rundt og det har hersket endel kaos og tull i tiden etter Nils Arne. De har gjort mer feil enn de har gjort riktig de siste årene. Etter år hvor det meste ble gjort riktig har de gjort veldig mye feil nå. Så får nå se om de får sin frelser i ny trener nå.

 

Likevel har vi vunnet flere seriegull enn alle andre klubber til sammen og deltatt i Champions League tre ganger siden Nils Arne Eggen ga seg. Jeg vil si dette er ganske habilt.

 

Jeg tror få vil si at lederkulturen i RBK etter Eggen forsvant har vært habil. Årene med suksess har gitt RBK en forbannelse og det er mangelen på tålmodighet og det har satt forventninger som ikke gir annet enn kynisme. Jeg kan ikke annet enn å håpe at de har lært av sine feil. For feil har det vært mange av, skal de fornektes så har man ikke beveget seg en tomme.

 

Jeg håper bare ikke publikum kjøper retorikken om at målet helliggjør midlene. En klubb hvor resultatene teller mer enn hvordan man oppnår dem, spesielt i behandling av menneskene involvert, er ikke en klubb som fortjener et publikum. Jeg håper ikke de norske klubbene glemmer dette, slik de har glemt det i blant annet Premier League. Det er en grunn til at jeg ga opp den ligaen. Må jo gi slipp på deler av min egen menneskelighet til å kunne være i stand til å heie på dem.

 

Når resultater blir viktigere enn å behandle menneskene involvert på en verdig og respektabel måte, så er alt tapt. Da handler ikke kampen lenger om igjen å vinne gull, den handler om igjen å ha en klubb med verdighet.

Lenke til kommentar

Da nærmer vi oss enige. Jeg ønsker alle lagene i TL, bortsett fra min favoritt, alt vondt (selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser). Jeg bare syntes det var litt teit når RBK-supporterne ble veldig hårsåre når LSK ble sammenlignet med RBK.

 

For all del, jeg mener også dette er en rimelig overilt handling fra styre og stell i LSK, og jeg godter meg over de velfortjente sleivsparkene de før. Jeg godter meg enda mere når jeg kan sende ut noen dobbelsleivspark til LSK og feks RBK :p

Lenke til kommentar
Jeg tror få vil si at lederkulturen i RBK etter Eggen forsvant har vært habil. Årene med suksess har gitt RBK en forbannelse og det er mangelen på tålmodighet og det har satt forventninger som ikke gir annet enn kynisme. Jeg kan ikke annet enn å håpe at de har lært av sine feil. For feil har det vært mange av, skal de fornektes så har man ikke beveget seg en tomme.

 

Jeg håper bare ikke publikum kjøper retorikken om at målet helliggjør midlene. En klubb hvor resultatene teller mer enn hvordan man oppnår dem, spesielt i behandling av menneskene involvert, er ikke en klubb som fortjener et publikum. Jeg håper ikke de norske klubbene glemmer dette, slik de har glemt det i blant annet Premier League. Det er en grunn til at jeg ga opp den ligaen. Må jo gi slipp på deler av min egen menneskelighet til å kunne være i stand til å heie på dem.

 

Når resultater blir viktigere enn å behandle menneskene involvert på en verdig og respektabel måte, så er alt tapt. Da handler ikke kampen lenger om igjen å vinne gull, den handler om igjen å ha en klubb med verdighet.

 

Hva er det du sikter til her? Hvis du tenker på prosessen rundt avsettelsen av Tørum, så var den mildt sagt rufsete. Er det andre som har blitt behandlet særlig dårlig?

Lenke til kommentar

Heier man på sitt lag "uansett"? Jeg ønsker ikke at Brann tar noe gull i tippeligaen om måten de gjør det på er under det jeg anser som normal verdighet. Om det er kynisme og mangel på medmenneskelighet som må til for å vinne gull så vil jeg i hvert fall ikke ta del i det som supporter. Da slutter jeg heller å heie på dem inntil de kommer på bedre tanker.

 

Det er ikke taktikken til Mjelde som gjør at jeg liker han og hva Brann driver med, det er visjonene han preker. Jeg lever i troen om at samhold, medmenneskelighet og teambygging vil overvinne kynisme og resultatorientert tankegang.

 

Det er jo ikke bare mål om å vinne en klubb bør sette seg. De bør også sette seg mål om hvordan de skal gjøre det. Hvordan er noe som ofte ser ut til å være irrelevant, spesielt for den verste formen for supportere.

 

Når det kommer til RBK så er symptomene der når en mann blir sykemeldt og en annen mann som ga resultater og har vært del av klubben i endel år allikevel ble sparket. Det anser jeg som sykdomstegn. Jeg er i hvert fall ikke klar til å friskmelde RBK. Jeg så Brann være syk i mangfoldige år og mye av det samme ser jeg nå hos trønderne.

 

Edit: Ellers må jeg si at hatdyrkingen som en god del supportere har er forferdelig traust. Det er lavpannet og appellerer til det simple og ikke det siviliserte i et menneske. At supportere omfavner det fremfor å prøve å bekjempe det vitner om svakhet.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Når det kommer til RBK så er symptomene der når en mann blir sykemeldt og en annen mann som ga resultater og har vært del av klubben i endel år allikevel ble sparket. Det anser jeg som sykdomstegn. Jeg er i hvert fall ikke klar til å friskmelde RBK. Jeg så Brann være syk i mangfoldige år og mye av det samme ser jeg nå hos trønderne.

 

Hvem er det du sikter til her? Hva vet du om omstendighetene til disse episodene?

Lenke til kommentar

Jeg ser resultatene av hva det nå enn er som skjer i kulissene. Mennesker som lenge har jobbet for klubben blir hevet ut (to av dem sikret til og med seriegull). En mann er blitt sykemeldt fordi han, ifølge eget utsagn, fikk en mental knekk etter å ha kommet til RBK. Spillere som ikke trivdes og fikk tillit i RBK blomstrer når de forsvinner derfra.

 

Når blir du fornøyd? Når jeg skriver "Alt går bra i RBK, de opptrer på en inspirerende måte"? Jeg har da ikke skylapper heller. Det blir som å løpe rundt og hevde at Brann opptrådte på en korrekt måte "i kulissene" gjennom 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet.

 

Om til og med supportere lever i en fornektelse så vil de aldri få orden på skuta. Deres viktigste oppgave er tross alt å komme med konstruktiv kritikk og påpeke mangler, ikke løpe rundt i blind fornektelse.

 

Røyken har vært synlig for folk flest i noen år nå.

Lenke til kommentar

Han mener vel Høgmo og Tørum.

 

Klarer ikke å få meg til å si at RBK har vist sykdomstegn gjennom de siste årene. Det har vært noen uheldige valg og dårlige sesonger, men det har aldri vært større konflikter i styret. Det er ikke enkelt å finne trenere, når de utvalge knekker sammen under presset. ANYWAYS... Virker som vi har funnet tonen med Hamrèn nå. Nå gjelder det bare å banke Viking og Brann her i Trondheim, slik at alle kan gå hjem å nyte EM..

Lenke til kommentar
Da nærmer vi oss enige. Jeg ønsker alle lagene i TL, bortsett fra mFor all del, jeg mener også dette er en rimelig overilt handling fra styre og stell i LSK, og jeg godter meg over de velfortjente sleivsparkene de før. Jeg godter meg enda mere når jeg kan sende ut noen dobbelsleivspark til LSK og feks RBK :p

 

Hva mener du egentlig er overilt handling fra styre og stell i LSK? Nordlie valgte jo faktisk selv å gå av...han fikk ikke sparken. Nå er det vel mulig han kanskje hadde fått sparken etterhvert, men nå gikk han altså av, helt frivillig.

 

Klubber har jo sparket trenere i hytt å pine de siste åra, uten at det har blitt så jævlig mye oppstyr av den grunn, men når RBK gjør det, og trenern til LSK trekker seg, pga at ting ikke fungerer, ja da er det plutselig noe galt med norsk fotball.

 

Selv synes jeg det er litt kjipt at Nordlie trakk seg fra jobben. Eller rettere sagt, kjipt at han ikke fikk det til å funke. Hadde virkelig håpet at den dårlige trenden skulle snu, men slik gikk det ikke, og da er det vel like greit at trenern, som faktisk har ansvaret for det sportslige på banen, gir seg.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
Jeg ser resultatene av hva det nå enn er som skjer i kulissene. Mennesker som lenge har jobbet for klubben blir hevet ut (to av dem sikret til og med seriegull). En mann er blitt sykemeldt fordi han, ifølge eget utsagn, fikk en mental knekk etter å ha kommet til RBK.

 

Han mener vel Høgmo og Tørum.

 

Det får jeg ikke til å rime.

Endret av Katalysator
Lenke til kommentar
Han mener vel Høgmo og Tørum.

 

Klarer ikke å få meg til å si at RBK har vist sykdomstegn gjennom de siste årene. Det har vært noen uheldige valg og dårlige sesonger, men det har aldri vært større konflikter i styret. Det er ikke enkelt å finne trenere, når de utvalge knekker sammen under presset. ANYWAYS... Virker som vi har funnet tonen med Hamrèn nå. Nå gjelder det bare å banke Viking og Brann her i Trondheim, slik at alle kan gå hjem å nyte EM..

 

Synes vi har funnet tonen med Bye Rise nå...

Synes vi har funnet tonen med Perry nå...

Synes vi har funnet tonen med Høgmo nå...

Synes vi har funnet tonen med Tørum nå...

 

Som om vi ikke har hørt alt dette før? Nå har vi ikke sett åssen laget fungerer med hamrèn da. Men alt tilsier jo at dere skal lykkes, men blir for tidlig å trekke konklusjoner.

Lenke til kommentar
Jeg gir meg ikke før du kommer med konkrete navn jeg kan forholde meg til.

 

By Rise og Tørum. Eggen Jr. gikk jo på en smell rimelig fort, noe som virkelig er et sterkt symptom for at noe er galt. I RBK har man hatt for mye fokus på at resultatet skal være at RBK er suveren. Det var aldri fokuset til Eggen. Hans mål var å gjøre alt annet bra, fokusere på et godt miljø, god spillekultur, samhold, "go' foten" osv. Og så håpe på at resultatet kommer av dette fokuset. Nå har det vært slik at om man ikke tar gull på en suveren måte, så er det ikke godt nok. Fokuset er et helt annet sted og det er fordi RBK har vært best for lenge. Det samme vil trolig skje alle andre klubber som blir like suveren. They lost their way.

 

RBK var grunnet sin suksess Norge sitt desidert dårligste lag til å takle motgang. De hadde rett og slett ingen erfaring med det. De var som en nyfødt på området, noe som er ganske så forståelig. Medaljens bakside for RBK. Så de oppførte seg amatørmessig når motgangen kom og trodde noen små justeringer ville føre dem til toppen igjen og gjenoppleve gamle bragder. De visste jo ikke bedre, hvordan skulle de det da de ikke har opplevd lignende på over et tiår?

 

Det andre problemet var at de gjennom langvarig suksess har fått helt feil fokus. Publikum og klubben blir kravstore, som er synonymt med at man blir grådig. Grådigheten fråtser nærmest og den gjennomsyrer det meste. Her handlet det ikke om hvordan man skal bli best, bare at man ble best. Helst suveren. Man har mistet fokus. Man har mistet det som gjorde RBK til den suverent beste klubben. Ikke bare målt i kyniske og kalde resultater, men også på hvordan de gjorde det. De var i en helt egen liga når det kom til hvordan de gjorde tingene. Dette har vi sett særdeles lite til i etterkant. Hver gang de kom inn på riktig spor så kom grådigheten fråtsende tilbake og man sporet av igjen.

 

Ikke misforstå meg. Jeg er ikke en kar som tror på noe så banalt som at fordi jeg elsker en klubb, så må jeg hate alle andre. Jeg hater ingen klubber, slikt fjas overlater jeg til andre. Jeg finner det særdeles lavpannet og direkte ødeleggende for fotballen. At noen glorifiserer slik oppførsel viser bare hvor ille det er blitt og det gjennomsyrer de fleste supportermiljøer. Det viktige for meg er at man kan behandle mennesker med verdighet og ha fokus på medmenneskelighet i hele prosessen. At man har fokus på hvordan man skal gå frem og ikke rette fokuset mot et mål å være suveren koste hva det koste vil. For supportere bør det handle om å la grådigheten ligge. Jeg tror og håper RBK har lært noe. Og jeg håper ikke Brann går i samme fellen, selv om historien viser oss at de nok vil om de ikke får noen nesestyvere slik at de beholder bakkekontakten.

 

RBK trenger å bygge opp fra grunnen av. Sten for sten. Brann lærte av RBK og resultatene kom fra fokus på hvordan. RBK har rotet seg bort og den eneste måten å komme seg tilbake i førersetet er å slutte fokuset på å fortest mulig være best. Start forfra, ha fokus på å ha best mulig miljø og medmenneskelig respekt, så vil resultatene komme av seg selv. Og supporterne må slutte å leve i fornektelse eller leve i fortiden. Så skal dere nok se at RBK troner øverst igjen, de har alle byggestenene de trenger, med mer. Noe mange andre klubber ikke har. :)

Lenke til kommentar
By Rise og Tørum. Eggen Jr. gikk jo på en smell rimelig fort, noe som virkelig er et sterkt symptom for at noe er galt. I RBK har man hatt for mye fokus på at resultatet skal være at RBK er suveren. Det var aldri fokuset til Eggen. Hans mål var å gjøre alt annet bra, fokusere på et godt miljø, god spillekultur, samhold, "go' foten" osv. Og så håpe på at resultatet kommer av dette fokuset. Nå har det vært slik at om man ikke tar gull på en suveren måte, så er det ikke godt nok. Fokuset er et helt annet sted og det er fordi RBK har vært best for lenge. Det samme vil trolig skje alle andre klubber som blir like suveren. They lost their way.

 

Grunnen til at jeg reagerer var at jeg ante at du var på dypt vann, og det bekreftes langt på vei her. Hvordan vil du si at By Rise og Tørum gikk på en smell utover det å avsløre seg som mindre gode trenere? By Rise måtte gå fordi alle piler pekte nedover utover 2004-sesongen og fordi det hadde utviklet seg en uheldig kompiskultur mellom trener og spillere. Tørum måtte gå på grunn av ubrukelige resultater, prosessen rundt dette var uheldig, noe man har tatt selvkritikk på i ettertid. Uerfarne trenere som Tørum og By Rise stilles dessverre overfor strengere krav enn mer erfarne, nettopp fordi de ikke tidligere har bevist at de duger. Hvor lang tid skal man gi slike trenere? 2 år? 3 år? 5 år? Ja, det stilles strenge krav i Rosenborg og slik skal det være. Isolert sett synes jeg at disse avsettelsene var riktige.

 

Når det gjelder Eggen har han hatt problemer tidligere, helt tilbake til tiden han var spiller. Problemene i den gården stikker nok dypere enn hvordan ståa har vært i Rosenborg. Rosenborg har for øvrig fått sitt eget arbeidsmiljø vurdert eksternt, og resultatet var at arbeidsmiljøet var svært godt med lavt sykefravær. Så alt er ikke like svart som du forsøker å få det til.

 

RBK var grunnet sin suksess Norge sitt desidert dårligste lag til å takle motgang. De hadde rett og slett ingen erfaring med det. De var som en nyfødt på området, noe som er ganske så forståelig. Medaljens bakside for RBK. Så de oppførte seg amatørmessig når motgangen kom og trodde noen små justeringer ville føre dem til toppen igjen og gjenoppleve gamle bragder. De visste jo ikke bedre, hvordan skulle de det da de ikke har opplevd lignende på over et tiår?

 

Hva er det du sikter til her? Det er godt mulig jeg er enig, men det er liksom ikke noe konkret å forholde seg til.

 

Det andre problemet var at de gjennom langvarig suksess har fått helt feil fokus. Publikum og klubben blir kravstore, som er synonymt med at man blir grådig. Grådigheten fråtser nærmest og den gjennomsyrer det meste. Her handlet det ikke om hvordan man skal bli best, bare at man ble best. Helst suveren. Man har mistet fokus. Man har mistet det som gjorde RBK til den suverent beste klubben. Ikke bare målt i kyniske og kalde resultater, men også på hvordan de gjorde det. De var i en helt egen liga når det kom til hvordan de gjorde tingene. Dette har vi sett særdeles lite til i etterkant. Hver gang de kom inn på riktig spor så kom grådigheten fråtsende tilbake og man sporet av igjen.

 

Samme som over. Hvilke utslag fikk denne grådigheten? Hvordan mistet man fokus? Hva har man mistet? Hvilke ting gjorde man riktigere før?

 

Det er mer enn nok å sette fingeren på når det gjelder hva Rosenborg har gjort galt siden årtusenskiftet. Jeg mistenker imidlertid at du bruker tid og energi på feil sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...