Gå til innhold

Art Lebedevs touch tastatur


Anbefalte innlegg

Art Lebedev har lagd et nytt konsept touch tastatur - Optimus Tactus. Art Lebedev skal lansere sitt Optimus Maximus tastatur i februar.

 

Tastaturet er en trykkfølsom skjerm. Knappene (noen i hvert fall) kan konfigureres med et eget ikon. Det kan også vise film og brukes som et fargepalett. Men jeg tviler sterkt på at det blir billig, Optimus Maximus koster omtrent 1500$ ~ 8250kr.

 

Er det bare jeg som stusser på den prisen? Ifølge Artlebedev.com så kan du forhåndsbestille Optimus Maximus for 463 dollar (ca 2500 kroner). Men jeg kan selvfølgelig godt se for meg at Tactus blir dyrere enn det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gammel fremgang og burde vært her for legne siden. Derimot burde man allerede klart å produsere gjennomsiktige tastaturer i myk plast som kan rulles sammen.

 

Unødvendig som produkt om det blir dyrt.

 

Det er et uferdig konsept forøvrig siden det vil være touch-fiendtlig.

 

Gjenomsiktig tastatur i myk plast er jo allerede produsert og ute til kjøp, dte har det vert lenge nå. se denne linken.

http://www.computermester.dk/shop/default.asp

Dette er fortsatt luftpute basert, som ikke gir noen god skrivefølelse.

 

Jeg ønsker met et tastatur som er noe tynnere slik at det kan rulles og puttes i lommen, samt at tasten fremstilles med lys/led etc. og at tastene er markert med minimale små fresninger/skraveringer i overfalten slik ta man kan føle seg frem som på et normalt tastatur.

 

På feedback biten kunne man enten benyttet en meget subtil lys som ble styrt via drivere, ala drivere til flerfunksjonstastaturer, eller at den hadde en egen liten microspeaker innebygd som kun ga svake og avrundede lyder som merkes mindre enn thubbingen på et normalt tastatur.

 

En annen ide er at man har feedback via lys som varierer minimalt i styrke på selve tasten som vil synes i vidsynsfeltet.

 

Men for lysindikering vil en egen svakt blinkende LED indikatror plassert øverst på tastuert være lettere å oppfatte for øyets vidsynsfelt. vi ser ofte litt ned på skjermen og så sant du ikke har tunnellsyn vil få du få med deg svake indikatorblink.

 

Tastaturet må gjerne være gjennomsiktig og vanntett/skyllbart. Dette vil ikke være noe problem å produsere med dagens teknologi og adpåtil gjøre det billig. Om man ønsker BT trådløshet kan man bruke slike små runde flate batterier som skyves inn i bakkant el.

 

Når du er ferdig trykker du på en avknapp evt. oppe til høyre, ruller det sammen og strapper det som en rull med en påhengende borrelås rem og putter det i jakkelommen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Lurer på hva slags overføringsteknologi de har tenkt til å benytte for et slikt tastatur. Hadde vært vanvittig kult å fått det trådløst, men samtidig er det vel ingen teknologier som støtter høye nok båndbredder enda - om tanken er at hele tastaturet kan fungere som en ekstra skjerm.

 

Uansett er det bra å tenke fremover. Hadde Apples designere hele tiden tenkt på hva en kan og hva en ikke kan få til med tilgjengelig teknologi hadde aldri iPhone vært oppfunnet...

Lenke til kommentar
Art Lebedev har lagd et nytt konsept touch tastatur - Optimus Tactus. Art Lebedev skal lansere sitt Optimus Maximus tastatur i februar.

 

Tastaturet er en trykkfølsom skjerm. Knappene (noen i hvert fall) kan konfigureres med et eget ikon. Det kan også vise film og brukes som et fargepalett. Men jeg tviler sterkt på at det blir billig, Optimus Maximus koster omtrent 1500$ ~ 8250kr.

 

Er det bare jeg som stusser på den prisen? Ifølge Artlebedev.com så kan du forhåndsbestille Optimus Maximus for 463 dollar (ca 2500 kroner). Men jeg kan selvfølgelig godt se for meg at Tactus blir dyrere enn det.

 

Det er prisen er for et fullt tastatur. For 463 dollar får du en aktiv knapp :w00t: Men som Simen1 sier, jeg tror nok det blir billigere for Tactus, da det er snakk om en stor touch skjerm og ikke 113 små skjermer.

Lenke til kommentar

Art Lebedev er forresten ikke en enkelt person, men en gruppe russiske designere

 

Ang tastaturet synes jeg det er stor nyvinning. Selv om jeg også gjerne vil se tactile feedback (Apple redder oss vel først antar jeg), så ser jeg også et enormt potensiale i tactus. Som en annen bruker skrev, så må dette være genialt til interaksjon mellom kunder og til grafisk jobbing. Bare tanken å ha en enorm fargepalett på tuppen av fingrene er fantastisk. Eller hvis en redigerer film, og tastaturet fungerer som timeline.

 

 

Jeg gleder meg.

Lenke til kommentar

Begrenset bruksområde...

 

De fleste gidder ikke å se mer enn høyst nødvendig på tastaturet sitt. Jeg for min del skriver nå dette kun med å titte med en skjelden gang i blandt. Fingrene mine finner frem egentlig med å gjette posisjonen, men det viktigste dog er at jeg føler hvor jeg er hen på tastaturet.

 

F og J er spesielt merket for de som kjenner til touch.

 

Jeg merker fort om jeg "bommer" eller trykker ned flere taster på en gang (f.eks du skriver passordet, og så kjenner du at en tast ekstra ble med ..ergo feil).

 

På dette tastaturet må du se mye mer. Du kan ikke føle deg frem.

 

De fleste har vel brukt NSB/SAS sine automagiske maskiner ... der er det tastatur ... er det virkelig så bra å skrive på dem? Jeg syns det går treigt og er ekkelt.

 

Nei, dette er kun for spesielle systemer.

Lenke til kommentar
Tydlig at du ikke gjør stort annet enn å spille på maskinen.

Tastaturer som dette er strålende fremgang, med tanke på Photoshop og andre editor's er dette en gave til designeren. Velge farger , andre ting via en pallett, nydlig.

Hvorfor er det så mye bedre å måtte slippe musa, kikke ned på tastatur og fomle med handa for å velge farge på en pallett enn å bare velge fargen direkte på skjermen med musa slik at en slipper å flytte handa fra musa eller blikket fra skjermen?

Lenke til kommentar
Tydlig at du ikke gjør stort annet enn å spille på maskinen.

Tastaturer som dette er strålende fremgang, med tanke på Photoshop og andre editor's er dette en gave til designeren. Velge farger , andre ting via en pallett, nydlig.

Hvorfor er det så mye bedre å måtte slippe musa, kikke ned på tastatur og fomle med handa for å velge farge på en pallett enn å bare velge fargen direkte på skjermen med musa slik at en slipper å flytte handa fra musa eller blikket fra skjermen?

 

Trykk på en knapp på tastaturet, vips har man fargepalleten, trykk fargen, og en knapp til så er man tilbake til vanlig tastatur. Etter som jeg forstår vil dette tastaturet gi muligheten for custom knapper og vinduer, om dette er tilfelle kan man ha alle de nødvendige tools man trenger linet opp og klare til bruk på tastaturet. Man skriver ikke mye å Photoshop akkurat.

 

Uansett, er man i en vrien situasjon der man driver pirke arbeids og trenger en ny farge men ikke har særlig lyst til å flytte musa, er dette også ideelt.

Lenke til kommentar
Tydlig at du ikke gjør stort annet enn å spille på maskinen.

Tastaturer som dette er strålende fremgang, med tanke på Photoshop og andre editor's er dette en gave til designeren. Velge farger , andre ting via en pallett, nydlig.

Hvorfor er det så mye bedre å måtte slippe musa, kikke ned på tastatur og fomle med handa for å velge farge på en pallett enn å bare velge fargen direkte på skjermen med musa slik at en slipper å flytte handa fra musa eller blikket fra skjermen?

 

Trykk på en knapp på tastaturet, vips har man fargepalleten, trykk fargen, og en knapp til så er man tilbake til vanlig tastatur. Etter som jeg forstår vil dette tastaturet gi muligheten for custom knapper og vinduer, om dette er tilfelle kan man ha alle de nødvendige tools man trenger linet opp og klare til bruk på tastaturet. Man skriver ikke mye å Photoshop akkurat.

 

Uansett, er man i en vrien situasjon der man driver pirke arbeids og trenger en ny farge men ikke har særlig lyst til å flytte musa, er dette også ideelt.

Som jeg skrev tidligere er jeg skeptisk til hvor nøyaktig man kan velge en bestemt farge fra en pallett med fingeren. Videre er det upraktisk å hele tiden måtte se opp og ned på tastaturet. De som bruker Adobe-programmer mye har dessuten de fleste hurtigtastene i fingrene, og jobber derfor ganske fort. Jeg tipper at de fleste som jobber proft med slike programmer ikke vil bytte ut hovedtastaturet sitt med dette. Et større tastatur som kombinerer vanlige taster og en stor berøringsfølsom skjerm f.eks. til høyre for numpaden ser jeg et langt større potensiale i.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner godt hva du mener Simen1. Det er sånn på iPhonen min. Det blir ikke helt det samme uten fysisk motstand. Apple og Nokia holder på å lage skjermer som gir feedback.

At man får feedback i form av at skjermen heves én millimeter er en god idé, men det løser ikke problemene ved et slikt tastatur vi snakker om her. En mobil brukes lite til skriving. Man holder seg til korte SMS, trykker litt i menyene osv. En PC brukes derimot *mye* til skriving, og problemet blir da at selv om man får feedback når man trykker på en knapp så vet man ikke hvor knappene ligger i forhold til hvor du har hendene dine. På et vanlig tastatur er tastene fysisk adskilte, og det er lett å vite nøyaktig hvor fingeren din ligger. Denne nøyaktigheten vil bli drastisk redusert når man kun har én flate å forholde seg til.

 

Her kan du se noen av patentene til Apple. Feks punkter som stikker opp fra skjermen, "tastene" får en ramme, eller at skjermen synker når du taster hardt nok på.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner godt hva du mener Simen1. Det er sånn på iPhonen min. Det blir ikke helt det samme uten fysisk motstand. Apple og Nokia holder på å lage skjermer som gir feedback.

At man får feedback i form av at skjermen heves én millimeter er en god idé, men det løser ikke problemene ved et slikt tastatur vi snakker om her. En mobil brukes lite til skriving. Man holder seg til korte SMS, trykker litt i menyene osv. En PC brukes derimot *mye* til skriving, og problemet blir da at selv om man får feedback når man trykker på en knapp så vet man ikke hvor knappene ligger i forhold til hvor du har hendene dine. På et vanlig tastatur er tastene fysisk adskilte, og det er lett å vite nøyaktig hvor fingeren din ligger. Denne nøyaktigheten vil bli drastisk redusert når man kun har én flate å forholde seg til.

 

Her kan du se noen av patentene til Apple. Feks punkter som stikker opp fra skjermen, "tastene" får en ramme, eller at skjermen synker når du taster hardt nok på.

Dersom det viser seg å fungere så er dette en veldig spennende løsning. Om det ved valg av "tekstmodus" sprett opp et fysisk rutenett som forsiktig markerer tastene, så kan jeg godt se større nytteverdi i et slikt tastatur. Hvis ikke dette fungerer, så blir det som å gå ett skritt frem for så å gå ett (to?) skritt tilbake.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Art Lebedev har lagd et nytt konsept touch tastatur - Optimus Tactus. Art Lebedev skal lansere sitt Optimus Maximus tastatur i februar.

 

Tastaturet er en trykkfølsom skjerm. Knappene (noen i hvert fall) kan konfigureres med et eget ikon. Det kan også vise film og brukes som et fargepalett. Men jeg tviler sterkt på at det blir billig, Optimus Maximus koster omtrent 1500$ ~ 8250kr.

 

Er det bare jeg som stusser på den prisen? Ifølge Artlebedev.com så kan du forhåndsbestille Optimus Maximus for 463 dollar (ca 2500 kroner). Men jeg kan selvfølgelig godt se for meg at Tactus blir dyrere enn det.

 

Vel hvis du ser på http://www.artlebedev.com/everything/optimus/, der står det at prisen er 44 000p som tilsvarer ca. 1864,36 USD som igjen er rett i underkant av 10 000 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...