Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Neida, så...ellers?

 

Jeg var nettopp i butikken og fikk så vondt for han som satt i kassa. Virker som han syntes det var kjempevanskelig å forholde seg til kunder, han bare mumla ned i bakken, og virka flau over å være der :( Lurer på hvorfor han jobber i butikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så med en gang man har gått yrkesfag suger man i nynorsk? Tror heller det har noe med interesse for faget. Selv er jeg også veldig dårlig i språk, men jeg har ikke gått påbygg.

Nei, med en gang man går yrkesfag får man svakere undervisning i norsk enn allmennelevene, og mindre undervisning timemessig.
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske nynorsk ble brukt i flere autentiske situasjoner i skolen. Det er ikke rart flere og flere får en avsmak mot det når man bare assosierer nynorsk med grammatikkundervisning og oppgaveløsing. Jeg synes det er rart nynorsk ikke blir brukt i flere fag, fra en tidligere alder av. Hver gang nynorsk blir brukt så blir det jo alltid gjort et stort poeng ut av det er nynorsk, som automatisk gjør at elevene blir skeptiske fra første øyeblikk. Hvis man gjorde det mer naturlig, f.eks. ved at læreren skrev nynorsk på tavla i historietimene uten å poengtere "NÅ SKRIVER JEG NYNORSK DERE!" kunne man fått et mye mer avslappet og naturlig forhold til det.

 

Autentiske læringssituasjoner er gull verdt.

Endret av HedvigR
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan du hadde det på VGS, men mine lærere skrev sitt eget hovedmål, så det var en ca. 50/50-fordeling av nynorsk og bokmål for min del.

Bare bokmål hos meg.

 

 

Hun var vel mer opptatt av å drive sjelfulle bevegelser håndarbeid.

Eh?

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan du hadde det på VGS, men mine lærere skrev sitt eget hovedmål, så det var en ca. 50/50-fordeling av nynorsk og bokmål for min del.

 

Dette blir bare en endeløs og poengløs diskusjon. Selvfølgelig bruker de hovedmålet sitt, og å tvinge de til å gjøre noe annet er latterlig.

 

Jeg vet ikke om alle har fått dette med seg, men språk er ett verktøy for kommunikasjon. Hvis feilkommunikasjon oppstår kan det få virkelig dårlige konsekvenser. Nå sier jeg ikke at det vil få en veldig alvorlig konsekvens i skolesammenheng, men der er ikke alle lærere språklærere, dermed har du to problemer med å bruke nynorsk i mange av timene:

 

1. Det er ikke sikkert læreren er flink med nynorsk, og foretrekker da hovedmålet sitt fordi det er en mye mer effektiv måte å kommunisere på.

2. De prøver ikke å lære nynorsk. En elektrolærer sine timer går ut på elektro-relaterte emner, ikke språk (forutenom fagspråk).

 

Det å tvinge nynorsk inn i skolene er jeg ikke spesielt glad i, da det hadde vært mye mer effektivt med èn standard istedenfor to.

 

EDIT: Fikset en typo.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Kaymeerah, i LK06 blir skriving regnet som en grunnleggende ferdighet og skal forekomme i nesten alle fag i mer eller mindre grad. Selvfølgelig, på yrkesfag VGS er det vanskeligere, men er da snakk om å legge et grunnlag MYE før man kommer til VGS.

Lenke til kommentar

Kaymeerah, i LK06 blir skriving regnet som en grunnleggende ferdighet og skal forekomme i nesten alle fag i mer eller mindre grad. Selvfølgelig, på yrkesfag VGS er det vanskeligere, men er da snakk om å legge et grunnlag MYE før man kommer til VGS.

 

Selvfølgelig er rettskriving og generelt språk ett grunnkriterie for hvilken som helst utdanning, men det betyr ikke at en kjemilærer har ansvar for språk, ei elektrolærer, mattelærer osv.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er rettskriving og generelt språk ett grunnkriterie for hvilken som helst utdanning, men det betyr ikke at en kjemilærer har ansvar for språk, ei elektrolærer, mattelærer osv.

 

Nei, og derfor skal det ikke være direkte språkundervisning i disse fagene, men språket blir tatt i bruk som et naturlig verktøy. Hvorfor kan da ikke nynorsk være et naturlig verktøy i andre timer enn norskfaget? Husker vi så et video med en skole i Oslo som faktisk gjennomførte dette, i RLE-timene ble nynorsk brukt uten at man gjorde en stor greie ut av det, og det førte til gode resultater. På de fleste skoler vil det alltid være lærere med god nok nynorskkompetanse til å gjennomføre dette, men de blir ofte oppfordret til å bruke bokmål uansett. Utrolig bra at Eplefe sine lærere kunne skrive på sitt eget hovedmål, men har lest om mange eksempler på steder der lærerne ikke har fått det.

Lenke til kommentar

Hvis læreren i faget er kompetent i nynorsk, så er det absolutt en mulighet. Da ligger mitt neste problem med innføring av nynorsk i det at det finnes altfor mange standarder, to standarder er en for mye.

 

Det er jeg helt enig i. Det blir veldig forvirrende i lengden.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...