Gå til innhold

Tilbakemeldinger til Forumkaféen - Kollektive avgjørelser, tilbakemeldinger og regelverk


Fredrik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har sletta innlegg som rett og slett kommenterer moderering som akkurat er gjennomført.

 

Om det er helt forferdelig feil, så beklager jeg det.

 

Men kan dere gjøre meg en liten tjeneste? Ikke skriv "oi, der forsvant det innlegg", "hmm, hvorfor slettes det nå" osv. Send heller en pm? :).

 

Eller, hva tror dere?

Problemet er vel kanskje heller det at når innlegg slettes så er det ikke alltid like lett å få med seg hvem som slettet innleggene med mindre det ble postet i tråden.

Lenke til kommentar

Jeg har sletta innlegg som rett og slett kommenterer moderering som akkurat er gjennomført.

 

Om det er helt forferdelig feil, så beklager jeg det.

 

Men kan dere gjøre meg en liten tjeneste? Ikke skriv "oi, der forsvant det innlegg", "hmm, hvorfor slettes det nå" osv. Send heller en pm? :).

 

Eller, hva tror dere?

Når man svarer på et innlegg som blir slettet, og så tar seg bryet med å redigere for å IKKE få kjeft, så er det normalt å skrive "Borte det, ja" eller lignende. Ser ikke helt problemet med det. Om folk derimot begynner med "Hvorfor slettet du det innlegget?" og lignende poster, så er det en annen ting.

Skjønner. Skal se etter forskjellen.

 

Theres a thin line between love and hate.

Wider divide that you can see between good and bad.

Lenke til kommentar

Det ligger i trådens natur at det vil være en fysisk avstand mellom reaksjon og kommentar, rett og slett fordi en masse brukere rekker å poste mens man sletter. Den eneste måten å unngå det på er å stenge mens man modererer. Det er ikke ønskelig heller, selv om det noen ganger er eneste måten å gjøre det på.

 

Prinsipielt så skal moderator poste en begrunnelse for slettinger, om enn summarisk. Men den kan fort ende opp en side eller to etter siden de slettede postene befant seg på. I mellomtiden skal sletting ikke kommenteres. Det fremgår av retningslinjene/nettiketten.

 

b -real har selvsagt et poeng, har ikke moderaor postet noen begrunnelse er det ikke lett å vite hvem som slettet. Men om det etter rimelig tid ikke er kommet noen begrunnelse og man fortsatt lurer, så er det bare å sende en PM til trådstyrerne, det vil si Fredrik eller meg, så undersøker vi saken.

 

Men altså: Kommenter det ikke i tråden, unntatt som Eplefe poengterer for å begrunne en redigering av egne svar. Så skal jeg minne mod-teamet om at man alltid skal begrunne slettinger.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Operasjon Friskt Blod:

 

Jeg ser per i dag 1 stort problem med forumkafeen. Det er at det så sjelden kommer friskt blod der. Nye brukere slipper ikke så lett til.

Vi har nå fått litt friskt blod i form av Quale, men dette er ikke nok. Frøken Strøken var også et friskt pust i forhold til de faste.

Hva synes folk vi bør gjøre for å få flere inn i tråden? Vi trenger det. dessverre har det vist seg at mange nye brukere lett lar seg skremme vekk av f.eks. pirking på grammatikk og skrivefeil. Vi bør IMHO bannlyse denne prikingen og ta oss selv i nakkeskinnet litt. Være litt snillere med folk. Minner om TWFA sitt første-innlegg i tråden der han oppfordrer til bruk av kardemommeloven. Denne er alt for lite i bruk nå.

 

Hva tror folket? Hvordan kan vi få friskt blod dit? Gjerne noen som er litt utypiske for tråden.

Må vi lage noen slags form for rekrutteringskonkurranse? Og i såfall; hvor lang tid skal denne gå over. Vi vil vel ha FASTE brukere nemlig?

Lenke til kommentar

Er enig med deg der L4r5. Men det er en ting jeg tror kanskje vi bør ta i betraktning:

Vi vil at de som er på kaféen skal være der, men da må vi få dem med i "gjengen". Om vi pøser innpå med alt for mye folk på en gang kan det hende at det danner seg mange små grupper, som dessverre alt for ofte er tilfellet.

Hva kan vi gjøre for å få med folket så de holder seg "i den store familien"?

Lenke til kommentar
Operasjon Friskt Blod:

 

Jeg ser per i dag 1 stort problem med forumkafeen. Det er at det så sjelden kommer friskt blod der. Nye brukere slipper ikke så lett til.

Vi har nå fått litt friskt blod i form av Quale, men dette er ikke nok. Frøken Strøken var også et friskt pust i forhold til de faste.

Hva synes folk vi bør gjøre for å få flere inn i tråden? Vi trenger det. dessverre har det vist seg at mange nye brukere lett lar seg skremme vekk av f.eks. pirking på grammatikk og skrivefeil. Vi bør IMHO bannlyse denne prikingen og ta oss selv i nakkeskinnet litt. Være litt snillere med folk. Minner om TWFA sitt første-innlegg i tråden der han oppfordrer til bruk av kardemommeloven. Denne er alt for lite i bruk nå.

 

Hva tror folket? Hvordan kan vi få friskt blod dit? Gjerne noen som er litt utypiske for tråden.

Må vi lage noen slags form for rekrutteringskonkurranse? Og i såfall; hvor lang tid skal denne gå over. Vi vil vel ha FASTE brukere nemlig?

 

Stamgjester er der over alt!!!

Lenke til kommentar
Er enig med deg der L4r5. Men det er en ting jeg tror kanskje vi bør ta i betraktning:

Vi vil at de som er på kaféen skal være der, men da må vi få dem med i "gjengen". Om vi pøser innpå med alt for mye folk på en gang kan det hende at det danner seg mange små grupper, som dessverre alt for ofte er tilfellet.

Hva kan vi gjøre for å få med folket så de holder seg "i den store familien"?

 

Sist jeg sjekket så var ikke tråden et tilbud kun for et begrenset antall brukere, men for alle brukerene av forumet.

 

Hvis man skal ha tråder for et begrenset antall brukere så kan de etter min mening heller ta i bruk irc, msn osv.

 

Når det gjelder pirking på skrivefeil er det strengt talt brudd på Netiketten. Hvis slik kommentering er grove, så kan det kvalifisere til advarsel.

 

Problemet er vel også at brukerne etter min mening ikke er flinke nok til å rapportere overtramp av forumets regler eller trådens regler. Noe av det skyldes sikkert også at noen moderatorer vanker der fast.

 

Det var ihvertfall mine meninger.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Hva tror folket? Hvordan kan vi få friskt blod dit? Gjerne noen som er litt utypiske for tråden.

Må vi lage noen slags form for rekrutteringskonkurranse? Og i såfall; hvor lang tid skal denne gå over. Vi vil vel ha FASTE brukere nemlig?

Rekruttering har jo blitt prøvd før. Vi har jo fått en masse med nytt blod som har blitt godt mottatt, men ikke giddet fortsette. Nå husker ikke jeg noen nick, but still. Rekruttering har en fin tendens til å ende med noen brukere som er aktive i max en uke, også forsvinner igjen. Vi trenger vel heller noe som får dem til å BLI?

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget i det å få litt friskt blod inn i tråden. Jeg ser også poenget med det å ikke skremme bort folk.

 

Nå vet jeg ikke om det er noen spesifike brukere L4r5 tenker på, men for min egen del, så er det en god del brukere jeg ikke vil ha i tråden.(eller som vi fint kunne klart oss uten) Men skal ikke nevne navn her. :)

 

Nei, bare for å være sær. Det er fint med nye folk i kafeen. Men de burde ha vett nok til å oppføre seg som folk. :) De tilfellene jeg har lagt merke til i det siste, hvor enkelte kanskje har blitt "skremt" bort fra tråden, er vel personer som bare lager dårlig stemning i tråden. Og da tør jeg påstå at vi klarer oss like fint uten de. :wee:

Lenke til kommentar

Det er ikkje nødvendigvis snakk om å "rekruttere" nye brukarar til tråden, men heller å være grei mot dei som kjem og ikkje oppføre seg som ein idiot og tru ein eig denne tråden. Folk skal få lov til å bruke denne tråden så mykje dei vil, om det er kvart 10. minutt eller kvar 10. dag er ett fett.

 

Om nokon ikkje vil ha andre i tråden så kan vedkommande halde det for seg sjølv. Ingen her har noko rett til å mobbe ut personar frå ein tråd på personleg grunnlag. Er det noko som strider med retningslinjene eller nettiketten skal det rapporterast og ein moderator skal ta seg av saken. Noko personleg vendetta for å halde andre brukarar unna er strengt forbode.

 

Eg vil oppfordre alle om å rapportere eventuelle tilfeller av dette, det er ikkje så mange moderatorer som vitjar denne tråden, difor er det særs viktig at dykk som er her faktisk rapporterer. Ein situasjon kan oppstå og forsvinne i løpet av ei side, og det er ikkje sånn at folk les dei 10 siste sidene som er kome sidan sist besøk, difor går det i gløymeboka.

Lenke til kommentar

En ting som jeg har tenkt litt innimellom, det går mye på interessen brukeren utviser.

 

Kjernen er for opptatt med å svare hverandre, og de trenger jo strengt tatt ikke noen flere. Derfor blir det ofte til at når noen som ikke er så aktive som enkelte andre skriver noe, så blir det ignorert, og man får sjelden igang en diskusjon som involverer de nye.

 

Det er jo faktisk mye interessante mennesker på forumet, men problemet er nok ofte at de føler de ikke slipper til, og blir hørt. Tror jeg...

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tror jeg blir nødt til å si meg enig med fredrik. Er vel nesten ikke så mye mer å si om saken egentlig. Spørsmålet er jo hvordan vi skal gå løs på dette problemet. Selv prøver jeg å sette et godt eksempel ved å delta i diskusjoner nye brukere legger opp til også.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vel... Det tror jeg at har noe med hvordan det ble kommentert.

 

 

 

Her er hvordan jeg kommenterte det:

 

Forslag til ny regel i dnfk. Om noen bare skriver "hei:D" bør det først kvalifisere til warn, så til en ukes ban om det gjentas. Hjelper ikke det så foreslår jeg permban.
å hvorfor det?
A: Det bidrar ikke til noen ting. Totalt intetsigende

B: Korte og unødvendige innlegg blir definert som spam i følge retningslinjene

C: Det tar bare noen sekunder å lese hva som foregår og formulere et relevant svar til diskusjonen som går og/eller skrive noe mer.

 

Ser du? Ingen personangrep... Tror det er den magiske forskjellen på kommentarer som blir slettet og kommentarer som får stå. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...