Gå til innhold

Tilbakemeldinger til Forumkaféen - Kollektive avgjørelser, tilbakemeldinger og regelverk


Fredrik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Tillater meg en liten krysspost. Var kluss med url i en link fra moderator så jeg postet denne i selve tråden i stad, men den høre mest hjemme her:

 

Hello, mine venner :)

 

Bjøkerisen er lagt på hylla for lengst, "sukk" ;)

 

Verden er ikke større enn vi gjør den til selv. Denne tråden har fått en utvikling som TWFA og jeg setter lite pris på.

Da spørrer jeg en ting, vil dere gjøre meg og Geir en tjeneste? Vi vil gjerne ha svaret, innen 24 timer, om denne tråden er levelig for oss alle sammen?

 

Vennligst les TWFA`s første post en gang til og gi oss svaret. Sett dere inn i premisser og tenk dere om, en gang til.

I grunn ikke så store krav men er vi happy med dagens situasjonen akkurat nå? Ønsker dere virkelig å ha denne tråden slik som den er nå? Har vi feilet eller kan dere gjøre noe med denne saken?

 

Vennligst gi tilbakemeldinger om saken her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=877073&hl=

 

Mvh

To gamle gretne gubber.

 

ps. om mitt nick ser rødt ut nå for tiden så forandrer det ikke mine meninger og holdninger til dere.Vi vil nok finne løsninger som alle kan leve med.

 

Nei, jeg er ikke fornøyd med utviklingen selv. Og det er ikke dere som har feilet. Da hadde nok utviklingen kommet tidligere. Det som har skjedd er nok at det er vi som har feilet. Det er vi som har latt ting bli slik det er i dag. Men jeg er idealist på bunnen. Jeg håper og tror at kardemommeloven kan fungere. Ikke uten riset bak speilet selvsagt. Det må man aldri legge helt vekk. Kanskje det har vært for lite fremme? Vet ikke helt. En for streng håndhevning av reglene er ikke bestandig ønskelig heller. Det beste er når vi brukerne klarer å regulere oss selv. Og det er her vi har feilet. Snakket med Roberteh på msn tidligere i dag. Han alene har fjernet over 500 innlegg fra denne tråden siste uke. Da er det helt klart at noe er galt.

 

Noe av gleden med å poste her forsvinner når intrigene bygger seg opp. Plutselig er det ikke gøy lenger. Det blir mer et slit(!) og sånn kan vi ikke ha det. I dag har flere brukere bedt om frivillig ban/forumferie i en periode. Det ser jeg som et symptom på noe.

 

Kanskje kan vi klare å rette opp dette selv. Kanskje trengs det litt strengere "barnehageonkler". Men det krever da også at vi "barna" er flinke med å rapportere overtramp når vi ser dem.

 

Som sagt så håper og tror jeg at dette kan rettes opp i. Jeg nekter å tro at kampen er tapt. Jeg vet hvertfall at jeg skal ta meg et ekstra godt tak i nakkeskinnet når jeg poster her for å prøve å hindre utviklingen i å eskalere. Det vil jeg gjøre med å omfavne de positive tignene i tråden og heller overse og rapportere når det går den andre veien. Jeg håper andre vil gjøre det samme. Da kan det hende at "onkel Jarmo" og "onkel" roberteh" slipper å komme med banhammeren eller å stenge tråden.

 

Peace out!

 

PS: Skremmer ikke meg bare fordi du har fått rødt nick vet du. ;) Jeg må faktisk være slem gutt før du kan røre meg. :p

Lenke til kommentar

Jeg har tro på at lavere terskel for warn / ban kan fungere positivt.

 

Har dessverre merket meg at mange igjen faller tilbake til samme gamle uvaner etter de kommer tilbake. Hva med perm-ban ved tredje forseelse (tredje ban) uansett?

 

 

En alternativ måte å løse dette på er å opprette en egen gruppe på forumet for de med gjentatte overtramp i DNFK. Denne gruppen får rett og slett ikke poste-rettigheter i "Sosialt".

Lenke til kommentar
En alternativ måte å løse dette på er å opprette en egen gruppe på forumet for de med gjentatte overtramp i DNFK. Denne gruppen får rett og slett ikke poste-rettigheter i "Sosialt".
Hmmm... Det er jo faktisk noe som kan fungere ganske bra. Det krever dog litt av administratorene. Det er vel bare de som kan flytte brukere mellom de forskjellige gruppene tror jeg.

 

På et annet forum jeg sitter litt på så har de det sånn at enkeltbrukere kan bannes fra spesifikke tråder i en tidsperiode. Der fungerer det ganske bra, men det er et ganske mye mindre forum og de kjører en annen forumprogramvare enn vi har her så vet ikke hvor aktuelt det er her. Tror din løsning kan være ganske effektiv. Selv om den dog koster litt i form av ressurser fra administratorer som må flytte over brukere.

 

Det fine med din løsning er at det krever en aktiv handling fra en administrator for å overføre dem tilbake til vanlig gruppe igjen. Det går lett an å sette en grense om at man ikke kan søke om å bli tilbakeført før etter f.eks. 3mnd. Uansett veldig greit om de må søke aktivt selv. Da er det ingen selvfølgelighet at de får komme tilbake, men de må utvise litt ydmykhet før det får sine fulle rettigheter gjeninnsatt.

Lenke til kommentar

Jeg synes kanskje man overreagerer litt også. SO# og DNFK er tråder som har vert her i mangfoldige år, og det som har skjedd nå er på langt nær noe unikt, om enn noe mer eskalert enn tidligere. Man har forsøkt å stenge SO# for en viss tidsperiode før, og man har tilogmed gått så langt som å avskaffe hele konseptet, uten at det har gitt de helt store resultatene.

 

Jeg vil påstå at det har vert en viss omrokering av "maktforholdet" i DNFK det siste året og mye av den tidligere etablerte sirkelen har blitt utvannet ettersom mange nye brukere har kommet til. DNFK er tydeligvis i en periode med ustabilitet for øyeblikket og det vil vel ta litt tid før den får "satt seg" skikkelig igjen.

 

Jeg foreslår at man rett og slett går for en ny start. Med det mener jeg at man stenger DNFK og oppretter DNFK v2 som en symbolsk handling. Sammen med opprettelsen av den nye tråden gir man en formaning om strengere vakthold og sørger samtidig for å håndheve dette enten med å utnevne en ekstra moderator eller to for Off Topic, eller ved å fokusere litt ekstra på DNFK en periode.

 

Når det er sagt synes jeg kanskje man burde vurdere å unnlate å opplyse om at moderering har funnet sted i tråden, eller å tillate litt diskusjon rundt hva som har hendt. Hver gang en moderator kommer å kutter et stort hakk i kafeen ødelegger det flyten og det tar noen sider å hente seg helt inn igjen. Jeg kjenner ihvertfall at jeg blir lettere irritert hver gang en moderator kommer med brødteksten sin og truer med piskeslag om man er nysgjerrig på hva eller hvem som ble fjernet. Jeg frykter slik copypasta på hver side i starten, og det vil ihvertfall ikke virke forebyggende og konstruktivt for tråden ellers.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Kollektiv avstraffelse bør i mine øyne unngås.

Jepp, kommer ikke på tale. Det er ugress som skal lukes ut, ikke hyggelige stamgjester.

 

Jeg ønsker litt mer konkrete uttalelser fra moderatorer her.

Nøyaktig hva er det som er uønsket som har blitt postet nylig, eksempler er fint.

 

Jeg tror de fleste har en generell følelse av for mye spam, men det er vanskelig å vite hvor grensen går i DNFK.

 

Poster uten noe som helst fornuftig innhold. Uforståelige poster. Poster som går på person. Internprat i større skala.

Unøvendig bruk av store bokstaver, smileys og andre tegn. Sk. "quotehe**te" Osv.

 

Stort sett alt som ikke kan defineres som normal og fornuftig samtale med andre i tråden.

 

 

:)

Lenke til kommentar
Når det er sagt synes jeg kanskje man burde vurdere å unnlate å opplyse om at moderering har funnet sted i tråden, eller å tillate litt diskusjon rundt hva som har hendt. Hver gang en moderator kommer å kutter et stort hakk i kafeen ødelegger det flyten og det tar noen sider å hente seg helt inn igjen. Jeg kjenner ihvertfall at jeg blir lettere irritert hver gang en moderator kommer med brødteksten sin og truer med piskeslag om man er nysgjerrig på hva eller hvem som ble fjernet. Jeg frykter slik copypasta på hver side i starten, og det vil ihvertfall ikke virke forebyggende og konstruktivt for tråden ellers.

Støttes.

 

Selv håper jeg det blir tillatt å diskutere noe moderering. Nå får brukerne kun vite at noen gjorde noe galt. Om det er mulig å diskutere i alle fall hva som ble gjort galt kan det hende at flere tar lærdom av hendelsen i steden for kun de eller den som var tilstede akkurat da det forseelsen ble gjort.

Lenke til kommentar

Dersom dere ønsker diskusjoner rundt moderering på generelt grunnlag så kan dere ta det i denne tråden. Men at moderator skal måtte diskutere hver enkelt mod-handling i plenum er jeg ikke sikker på at er så gunstig. Det er mye nok arbeid som det er. Og slike diskusjoner i seg selv vil jo "ødelegge flyten" i kafeen om det skal skje der.

 

Er det ikke modhandlingen i seg selv som lager hakk, og ikke det at vi opplyser om den? Vi burde nok fortelle hva vi reagerte på, så dere vet hvor vi legger listen, men ikke mot hvem, det er en sak mellom oss og brukeren(e).

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...