Gå til innhold

Finnes det 4GB Secure Digital kort som ikke bruker SDHC standarden?


Anbefalte innlegg

Fatter'n har en TomTom 710 GPS, og er på jakt etter større minnebrikke.

Den bruker Secure Digital, men støtter ikke SDHC.

Spørsmålet blir da om det finnes Secure Digital brikker på 4GB, som ikke bruker SDHC standarden?

Hvem kan eventuelt selge slikt?

Endret av jrs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fatter'n har en TomTom 710 GPS, og er på jakt etter større minnebrikke.

Den bruker Secure Digital, men støtter ikke SDHC.

Spørsmålet blir da om det finnes Secure Digital brikker på 4GB, som ikke bruker SDHC standarden?

Hvem kan eventuelt selge slikt?

Ja det finnes! Har samme problemet med et Canon Powershot 540, og kjøpte meg et Transend 4GB.

Det virket fint en stund, men etter ca. 6 måneder begynte det å fuske. Jeg gikk tilbake til

Elprice hvor jeg kjøpte det og fikk pengene tilbake. Jeg kan ikke lenger finne noen i Norge

som selger kortet, men på Amazon har de det, her:

http://www.amazon.co.uk/Transcend-Secure-D...4469642-3312731

Her er et av samme merke som erlitt dyrere:

http://www.amazon.co.uk/Transend-4Gb150X-S...d/dp/B000BR3OHI

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Den opprinnelige SD-standarden støttet maksimalt 1 GB. Minnekortprodusentene har brukt forskjellige "hacks", modifiseringer av standarden for å lage 2 og 4 GB kort. Disse kortene vil dermed ikke fungere i alle apparater.

 

Senere har SD-standarden blitt revidert til å støtte 2 GB, så apparater som støtter den reviderte standarden kan bruke disse kortene.

 

Den nye standarden SDHC ble laget for å produsere kort på 4 GB og opp til et teoretisk maksimum på 2 TB. Apparater som støtter SDHC-standarden kan lese alle SDHC-kort pluss SD-kort på opp til 2 GB, men ikke nødvendigvis 4 GB SD.

 

For å oppsummere: Det finnes SD-kort på 2 og 4 GB, men de fungerer ikke på alle apparater. 2 GB kort fungerer sannsynligvis oftere enn 4 GB kort.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital_card

Lenke til kommentar

Om man har et camera som bruker SD kan en da gå over til å bruke SDHC på dette.

Feks bruker vel Canon 450D sd kort,men siden disse bare går opp til  2GB så kan det bli litt lite spes om en bruker RAW, kan da dette kameraet benytte SDHC kort?

 

EDIT: Glem det,jeg fant svaret hos Canon og ja det er mulig.

 

MINNEKORT

 

 

Type SD-kort, SDHC-kort

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tror det skal finnes, men har ikke sett noen i "levende live". Spørsmålet er jo uansett om GPS'en støtter mer enn 2GB som er maks på mange dingser.

Kort over 2 gb er Sdhc.

 

Som du hadde sett om du hadde lest hele tråden så er det ikke alltid tilfelle. Det finnes noen få SD-kort som ikke er SDHC men likevel er på 2 eller 4 GB.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Om man har et camera som bruker SD kan en da gå over til å bruke SDHC på dette.

Feks bruker vel Canon 450D sd kort,men siden disse bare går opp til 2GB så kan det bli litt lite spes om en bruker RAW, kan da dette kameraet benytte SDHC kort?

 

EDIT: Glem det,jeg fant svaret hos Canon og ja det er mulig.

 

MINNEKORT

 

 

Type SD-kort, SDHC-kort

Dette gjelder kun nyere kamera. Eldre kamera som bruker SD kort, støtter ikke nødvendigvis SDHC. Er vel kun siste året at SHDC standarden har begynt å bli støttet av kameraene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...