Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utestenging av skoleungdom


Hoel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For øvrig har vel butikken uansett en saklig grunn for å nekte adgang dersom det er fare for nasking.

 

Antar at slike lapper kommer opp etter et par år, og at de som driver butikken veier inntekten fra salg til skoleungdom opp mot svinn fra nasking og tap av penger fra kunder som ser seg lei av å brøyte seg gjennom hauger med vaggende boblejakker som har en hårete Dax-klump hvor hodet pleier å stikke ut.

Lenke til kommentar
Er det ikke noen regler om utesteder hvis de skal ha skjenkebevilgningen sin? Som at de ikke har lov til å slippe inn folk under 18/20?

 

De skal ikke skjenke alkohol over 22% til de som er under 20 eller annen alkohol til de som er under 18, og den enkleste (men ikke den eneste!) måten å være sikker på det er å ha 18/20-årsgrense i døra. De kan så vidt jeg vet slippe inn yngre folk, forutsatt at de ikke får servert alkohol, men da må de jo i stedet sjekke ID i baren ved hver handel, noe som er mer upraktisk og tidkrevende... Det var derfor jeg valgte å bruke 23-årsgrense i eksemplet mitt, ettersom den alderen ikke har noe med alkoholloven å gjøre...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk

Mange jøder i Tyskland på 1930 tallet fikk ikke lov til å gå i noen butikker, og den offesielle grunnen var ikke at de var jøder, men at jøder nasker mer en andre. (sa de)

Lenke til kommentar

Det irriterer meg noe forferderlig, å jeg ender med å gå i en annen butikk (og om mulig boikotte stedet jeg har blitt nekta å komme inn)

 

Min mor jobbet i ca 15 år i butikk, og hun sier at det er ikke ungdom som stjeler mest, men at det var godt voksne folk som sto for mesteparten av tyveriene

 

Hun mente at det var mye lettere å stoppe ungdom, enn å kontrollere flere voksne

Lenke til kommentar
For øvrig har vel butikken uansett en saklig grunn for å nekte adgang dersom det er fare for nasking.

 

Antar at slike lapper kommer opp etter et par år, og at de som driver butikken veier inntekten fra salg til skoleungdom opp mot svinn fra nasking og tap av penger fra kunder som ser seg lei av å brøyte seg gjennom hauger med vaggende boblejakker som har en hårete Dax-klump hvor hodet pleier å stikke ut.

Slike lapper er jo veldig vanlig i Oslo, og har vært det lenge. Jeg ser slik lapper hele tiden, og flere kommer opp hele tiden. Allerede for ca 5 år siden var det en rimelig stor debatt angående dette i media.

 

Og jeg vil også si med bakgrunn i mine 4 års erfaring i butikk at dette er helt feil måte å angripe problemet på. All min erfaring tilsier at om man forventer problemer med en gruppering mennesker, så får man problemer. Om man derimot setter all forhåndsdømming til side, og respekterer og behandler mennesket som en hvilken som helst annen kunde, unngår man som regel problemene.

Lenke til kommentar
Slike lapper er jo veldig vanlig i Oslo, og har vært det lenge. Jeg ser slik lapper hele tiden, og flere kommer opp hele tiden. Allerede for ca 5 år siden var det en rimelig stor debatt angående dette i media.

 

Og jeg vil også si med bakgrunn i mine 4 års erfaring i butikk at dette er helt feil måte å angripe problemet på. All min erfaring tilsier at om man forventer problemer med en gruppering mennesker, så får man problemer. Om man derimot setter all forhåndsdømming til side, og respekterer og behandler mennesket som en hvilken som helst annen kunde, unngår man som regel problemene.

 

Vel, det har nok mye med hvilken butikk man jobber i, og hvor butikken befinner seg i forhold til ymse "landemerker". Selger du lamper i fjerde etasje i et kjøpesenter, så er du gjerne ikke så utsatt som f.eks. en liten dagligvarebutikk som ligger 5 minutter unna Snuskerud ungdomsskole. En dagligvarebutikk med to ansatte, høye hyller som skaper massevis av skjulesteder, samt ingen kameraer.

 

Sitter med inntrykk av at butikker som har slike lapper på dørene, gjerne befinner seg i nærheten av ungdomsskoler eller yrkesskoler. Det er jo virkelig ikke til å stikke under en stol at svært mange av elevene på disse skolene er i en periode av livet hvor respekt og sosial aksept står høyt på dagsordenen, og det å stjele sukkerholdige matvarer er en av måtene man kan være kul på. Det er da selvfølgelig mye lettere å hive en haug med sjokolader innenfor jakken når man vagger rundt sammen med 30 andre småtroll som stiller seg mellom ekspeditørene/vekterne og skriker og skråler som noen regelrette mongoer. Litt vanskeligere når de blir tatt inn i grupper på 2-3 om gangen.

 

Syns det er litt naivt å tro at ved å respektere skoleungdommer (dvs. ved å ikke sette opp en slik lapp), så vil naskingen opphøre. De legger jo igjen en del penger hver eneste dag, skal man se på de dvaske videregående-elevene som kommer ut fra den lokale ICA-butkken med en liter sjokomelk i hånden og rester av en micropizza/baguett/skolebolle i munnvikene. Jeg tror nok butikkene veier svinn opp mot kjøp over lengre tid før slike lapper kommer opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...