Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utestenging av skoleungdom


Hoel

Anbefalte innlegg

Har sett i en del butikker rundt her at de henger opp skilt hvor de skriver at de ikke tillater skoleungdom og komme inn i butikken i skoletiden/rett etter skoletid. Det jeg stusset litt på var jo om dette var diskriminering eller ikke?

 

Er det lov?

Er det lov om de begrenser antallet til 2-3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+142

Det er ikke bare stjeling heller. Det er ofte på grunn av at ungdommene samler seg i store gjenger som opptar alt for mye plass av inngangen, slik at andre kunder vil få det "vanskelig" å komme seg inn i butikken.

Men å utestenge alle er jo akkurat som at hele klassen skal sitte en time igjen fordi at en elev kastet en snøball :ermm:

Lenke til kommentar
Diskriminering? Det er jo ikke til å legge skjul på at skoleungdom stjeler mye, så å nekte dem å komme inn i butikkener vel bare for å beskytte seg mot tyveri.

 

Er vel bare noen av de som stjeler og ikke alle. Er jo litt drøyt å stenge ute en gruppe menesker siden noen av dem stjeler i mine øyne i alle fall.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke lov, selv om det gjøre til en stor grad mange steder i landet. Årsaken er vell at ingen gidder å kjempe for skoleungdom på samme måte som man kjemper for kvinners rettigheter, innvandreres rettigheter, etc.

 

Det er ikkke lov å nekte noen adgang på grunn av deres tilhørighet til en gruppe, uansett om gruppen er kvinner, negre eller skoleungdom.

Lenke til kommentar
Det er ikkke lov å nekte noen adgang på grunn av deres tilhørighet til en gruppe

Og dette begrunner du hvor?

Straffelovens § 349 A sier at man ikke kan nekte noen varer eller tjenester som er tilgjengelig for alle andre på bakgrunn av hudfarge, religion etc., men den kommer vel neppe til anvendelse her.

Lenke til kommentar

"Diskriminering" er et misbrukt og forslitt ord. Rent språklig betyr ordet forskjellsbehandling, og forskjellsbehandling skjer støtt og stadig uten at folk tenker noe over det. Alle kan selvfølgelig ikke behandles likt i enhver henseende. Det ville være absurd.

 

Til saken: Utgangspunktet er at man kan selge ting til hvem man selv vil. Hovedregelen er at ingen har rett til å få inngå avtaler, heller ikke med dagligvarehandler. Det man derfor må spørre om, er om det finnes unntak fra dette som gjør at skoleelever kan kreve å få gå inn i butikken og kjøpe skoleboller og slikt noe. Og nei, noe slikt unntak finnes ikke etter hva jeg kan se.

 

For øvrig har vel butikken uansett en saklig grunn for å nekte adgang dersom det er fare for nasking.

Lenke til kommentar
Orker dere bry dere om slike butikker? Enten kan dere fra på en annen butikk, eller så går dere inn likevel. Enten tar de betalt eller så får dere bare ta varen med dere. De kan jo ikke påstå at dere stjeler da ettersom dere har gått innom kassa og prøvd og betale for varen.

Det er vel heller de varene du har under jakken de er bekymret for.

Lenke til kommentar

Jeg mener hvertfall dette går under diskriminering, når du nekter alle fra en bestemt gruppe å slippe til KUN fordi de tilhører den gruppen. Fulstendig klar over at man ikke har noe "krav" om å få handle i en butikk, men å utestenge noen kun på det grunlag at de stammer fra en bestemt folkeguppe er diskriminering.

Lenke til kommentar
Er dette lovlig er jeg fristet til å starte en butikk, der jeg har en plakat der det står "Innvandrere ingen adgang". For det er jo slik at det er en større del av innvandrerne som er kriminelle enn oss normenn.

Men gjør jeg det vil det bli stort baluba.

 

Det er jo bare å lese den paragrafen som er henvist til over her; diskriminering på grunnlag av ..."en persons religion eller livssyn, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse" eller "...hans homofile legning, leveform eller orientering" er ikke lovlig, diskriminering på alle andre grunner som ikke er nevnt, slik som kjønn, alder, øyefarge, hårlengde/farge etc. er tilsynelatende lovlig, men her bør nok de litt mer lovkyndige sjekke forarbeidene og hva som egentlig var lovgivers intensjon... Å nekte ungdom (i skolealder) å handle blir jo akkurat det samme som å f.eks. ha en 23-årsgrense på et utested. (18 og 20-årsgrensene kan bedre forsvares fordi de er begrunnet i skjenkereglene..)

Lenke til kommentar

Nei det blir ikke det samme. Hadde det stått ungdom under 20 f.eks ingen adgang hadde jeg vært enig(men da kan ingen under den aldern slippes inn) Men skoleungdom blir en "gruppe" mener nå jeg hvertfall. For på et utested er det INGEN under 23 som kommer inn (hvis det er grensen) på en butikk slipper alle inn både under og over denne aldersgruppen, kun de mellom 14 og 20 som ikke slipper inn (f.eks)

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar
Nei det blir ikke det samme. Hadde det stått ungdom under 20 f.eks ingen adgang hadde jeg vært enig(men da kan ingen under den aldern slippes inn) Men skoleungdom blir en "gruppe" mener nå jeg hvertfall. For på et utested er det INGEN under 23 som kommer inn (hvis det er grensen) på en butikk slipper alle inn både under og over denne aldersgruppen, kun de mellom 14 og 20 som ikke slipper inn (f.eks)

 

Og hva er egentlig forskjellen?

Begge steder så blir en gruppe mennesker nektet inngang, forskjellen er bare hvor stor gruppen er?

Lenke til kommentar

Nei, mener fremdeles det ikke blir det samme. For på utestedet blir det mer at "ingen" slipper inn med mindre du er en av de i gruppen over 23. På butikken bli det motsatt at "alle" slipper inn bortsett fra skoleungdom. Så på utestedet er det kun en gruppe mennesker som kommer inn (de over 23) mens på butikken er det bare en gruppe som er utestengt.

Lenke til kommentar
Nei, mener fremdeles det ikke blir det samme. For på utestedet blir det mer at "ingen" slipper inn med mindre du er en av de i gruppen over 23. På butikken bli det motsatt at "alle" slipper inn bortsett fra skoleungdom. Så på utestedet er det kun en gruppe mennesker som kommer inn (de over 23) mens på butikken er det bare en gruppe som er utestengt.

Men du kan også snu det rundt.

På Utestedet så kommer all inn untatt de som er under 23, mens på butikken så er det ingen som slipper inn med mindre du er i gruppen som ikke er skoleungdom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...