Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mange etternavn bør vi gi barna våre? Hvem skal bestemme?


Anbefalte innlegg

Jeg syntes det er en merkelig trend som har oppstått. Hvorfor vil folk ha flere etternavn? Skal ikke etternavnet symbolisere familien? I mange (de fleste?) land kaller man jo det nettopp for et familienavn og ikke etternavn...

 

Jeg for mitt vedkommende vil ha en sterk og forent familie, så det er en selvfølge at barna skal ha ett navn. Familiens navn. Når jeg gifter meg, skal min kone enten ta mitt etternavn eller så får vi bli enig om noe annet. Men det skal kun være ett familienavn.

 

Ja i tilfeller hvor en familie er splittet og andre slike årsaker er det jo naturlig at et barn kan ende opp med flere etternavn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Familien vil vel alltid være der uavhengig av navn? Om ikke medlemmene av familien ikke føler seg som en familie pga navnene de har, så tenker jeg heller at det strengt tatt er relasjonene dem i mellom det er noe galt med og ikke navnene i seg selv.

 

Kjæresten min er oppvokst med en mor og en far som har hvert sitt etternavn. De har aldri giftet seg og er samboere. Kjæresten min har derfor etternavnene til begge to. Men er de mindre familie av den grunn? Selvsagt ikke. Vet man ikke om noe annet så er det heller ikke et problem. Det blir et problem når man gjør det til et problem. Enkelt og greit. Dermed skal våre barn ha etternavnene til oss begge, og vi blir alle hetende det samme. Jeg ser ikke helt problemet. Tradisjoner er ikke nødvendigvis bra bare fordi de er tradisjoner.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Er det noen grense for hvor mange etternavn man kan ha? Jeg har to etternavn, i likhet med MANGE i min generasjon, og også de fleste av motsatt kjønn. Om jeg får unger ønsker jeg ikke at de skal ha mer enn to etternavn tilsammen, så ett navn fra begge bør være passe.

Ja, grensa er eitt, eventuelt dobbeltnavn med bindestrek.

 

Som foreldre til eit barn er du i den heldige situasjon å kunne velge sjølv kva barnet skal heite. Om faren har tre mellomnavn og mora fire kan du framleis velge å kun gje eitt til barnet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Enig. Heldigvis er frua enig i det og så guttungen har mitt etternavn. Går ut ifra madammen bytter ut sitt etternavn til mitt når vi gifter oss og, hun har iallefall snakket om det. Koselig med samme etternavn i hele familien! :)

Koselig for hennes del av familien at ungen ikke har hennes navn da :p

 

 

Jeg har sett at endel tar hverandres navn, så begge heter det samme, det er også en idè jeg liker :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det der er et vanskelig spørsmål... Jeg har ett etternavn, ett litt kjedelig navn, og min samboer har to, det ene litt spesielt. Det er ikke aktuelt for meg å ta hans etternavn. Så da vår kjære lille sønn ble født, fikk han min samboers to etternavn, med bindestrek. Og ett mellomnavn fra min familie, i stedet for tre etternavn.

Etterhvert byttet vi så han har nå fornavnet og mellomnavnet som dobbelt fornavn, og den første delen av etternavnet som mellomnavn, og kun ett etternavn.

Hæng dåkk me? Hehe :)

To etternavn er tungvint syns jeg, det var derfor vi bytta. Nå skrives mellomnavnet kun som en O.

Lenke til kommentar

Jeg har både mitt fars etternavn og fornavn, oboy. Men har ett mellom navn også da (altså jeg har tre navn). Jeg har vurdert å bytte til mitt mors etter navn siden det er hun som har oppdratt meg. Det er likevel ganske fin klang i navne mitt sånn som det er nå så tror jeg bare beholder det foreløpig.

Lenke til kommentar

Dette er slettes ikke noen ny greie.

For 100 år siden var det helt vanlig med flere fornavn og etternavn.

Min oldefar hadde fire fornavn og tre etternavn - han klarte fint å gi mormoren min tre fornavn og to etternavn.

 

Har selv to av hver og det har ungene mine også.

Har arvet ett etternavn fra mor og ett fra far selv om de var gift og het det samme.

 

Ser ingen problemer med mange navn - når unger med to etternavn får barn finner de selv ut hvilke de vil gi videre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva med å ta utgangspunkt i etternavnene når man velger? Bruk det mest uvanlige etternavnet uavhengig av om det kommer fra mor eller far. Larsen og Olsen er jo egentlig ganske kjedelig. I mitt tilfelle har både jeg og min kjære uvanlige etternavn. Mitt etternavn er det kun to familier i Norge som har, og hans etternavn er det kun hans familie i Norge som har. Så våre barn får nok to etternavn likevel.

Lenke til kommentar

Er det normalt å kun benytte seg av et fornavn og et etternavn i det offentlige (artikler på nett, når man hilser på folk osv) på tross av at man har et mellomnavn i tillegg?

 

Personlig er navnet mitt delt inn i et fornavn, et mellomnavn og et etternavn. Trodde lenge at jeg hadde to etternavn, men etter tolv år fant jeg ut av at det første navnet etter det opprinnelige navnet faktisk er mitt mellomnavn, og ikke mitt etternavn. Jeg har faktisk bare et etternavn, på tross av at jeg trodde jeg hadde to.

 

Er fornøyd med navnet slik det er nå, da spesielt fordi mellomnavnet er forholdsvis kort (fire bokstaver.) Dermed blir det lite forstyrrende og gir kun en god kobling mellom fornavn og etternavn. Hadde navnet mitt vært Johannes Melkevik Andersen (tatt fra løse luften) hadde det derimot vært mer tungvint.

 

Hva med dere? 'Dere andre som har mellomnavn, bruker dere det hyppig eller presenterer dere dere kun med fornavn og etternavn?

 

Spennende og interessant tema dette.

Lenke til kommentar

Jeg har også to etternavn der det ene egentlig er et mellomnavn. Jeg har alltid skrevet navnet mitt slik: xxxx x. xxxxxx, hvis du skjønner hva jeg mener? Skal sies at mitt virkelige etternavn er ganske langt, så jeg ville nok hatt problemer med å få plass på bankkort osv. hvis jeg skulle skrive fullt ut. Når jeg presenterer meg for folk sier jeg kun fornavn og etternavn, tror jeg iallefall..

Lenke til kommentar

Ser den, og er ikke interessert i å skrive navnet slik selv. Skal man først bruke hele navnet, det vil si med mellomnavn, så kan man nå skrive det fullstendig ut også. Nils N. Nilsen misliker jeg sterkt. Heller Nils Noldus Nilsen enn førstnevnte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også to etternavn, hva jeg skriver kommer egentlig ann på anledningen. Skal det være veldig "ordentlig" tar jeg med alt, xxxxx xxxxxxx xxxxx, litt mindre ordentlig bli xxxx x. xxxxx, og hverdagslig hopper jeg over det i mellom. Problemet oppstod da jeg fant ut at en like gammel som meg, som ikke bor alt for langt unna heter det samme som meg (med det siste etternavnet).. 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...