Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mange etternavn bør vi gi barna våre? Hvem skal bestemme?


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så opptatt av det at jeg begynner å endre på etternavnet. Da måtte jeg hatt en bedre grunn.

 

Men synd at navnet dør ut da. Mamma har fire søsken, men er bare to av fem som har navnet.

 

Ja ja. Nei, det er vel forskjellig hva folk er opptatt av. Så jeg kan ikke si at ditt valg er verken rett eller feil, kun si meg enig med deg i at det er trist at navnet dør ut. Så kan man jo spørre seg selv: hva ER et navn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som om mange ikke tar problemstillingen her?

Hva gjør man når man har fire potensielle etternavn som ungen kan få? (foreldrene har to hver) Skal man velge ett? Skal man smelle inn alle fire?

 

Jeg vil påstå at dette er et produkt av egoismen i dagens samfunn, det handler om å markere selg selv overalt, alltid.

Jeg er for den gamle tradisjonen som fortsatt praktiseres på Island. Der ungene får etternavn etter sin far.

Lenke til kommentar
Virker som om mange ikke tar problemstillingen her?

Hva gjør man når man har fire potensielle etternavn som ungen kan få? (foreldrene har to hver) Skal man velge ett? Skal man smelle inn alle fire?

 

Jeg vil påstå at dette er et produkt av egoismen i dagens samfunn, det handler om å markere selg selv overalt, alltid.

Jeg er for den gamle tradisjonen som fortsatt praktiseres på Island. Der ungene får etternavn etter sin far.

 

På Island tar de vel fornavnet pluss -son/-dottir? Ellers er det ikke verre enn å ta ett fra hvert av de dobble.

Lenke til kommentar

Ja, fornavn til far pluss -son/dottir.

 

Men hvilket skal man velge vekk?

Regner med at begge foreldrene til de som nå skal gi navn til barnet sitt (altså de som ga dobbelt etternavn in the first place), gjorde det for å videreføre slekten sin.

Hvis man skal velge vekk ett, er det jo like greit at ungene får bare ett etternavn.

Lenke til kommentar
Virker som om mange ikke tar problemstillingen her?

Hva gjør man når man har fire potensielle etternavn som ungen kan få? (foreldrene har to hver) Skal man velge ett? Skal man smelle inn alle fire?

 

Jeg vil påstå at dette er et produkt av egoismen i dagens samfunn, det handler om å markere selg selv overalt, alltid.

Jeg er for den gamle tradisjonen som fortsatt praktiseres på Island. Der ungene får etternavn etter sin far.

 

Nå svarte jeg egentlig i forhold til det, men jeg presiserte det vel ikke godt nok antar jeg. Vi kommer til å få tre etternavn etter at vi gifter oss. Dvs at jeg blir hetende hans etternavn + hans etternavn + mitt etternavn, og han blir hetende hans etternavn + hans etternavn + mitt etternavn, og barna våre får antagelig mitt etternavn + et av hans etternavn, eventuelt hans begge to, det er ikke bestemt enda. Uansett blir det nok minst to etternavn på barna.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Ja, fornavn til far pluss -son/dottir.

 

Men hvilket skal man velge vekk?

Regner med at begge foreldrene til de som nå skal gi navn til barnet sitt (altså de som ga dobbelt etternavn in the first place), gjorde det for å videreføre slekten sin.

Hvis man skal velge vekk ett, er det jo like greit at ungene får bare ett etternavn.

 

Det enkleste og mest fornuftige i mitt hode er å ha kun ett etternavn og ett fornavn, og da kan man jo velge fars etternavn.

 

Men i eksempelet hadde begge foreldrene to etternavn hver, derfor var mitt forrige forslag slik.

 

Hadde nok ikke vært veldig populært å skippe begge navnene til moren.

Endret av Kloever
Lenke til kommentar

Det er stress å ha massevis av navn, så mine unger skal få maks to fornavn og maks to etternavn. To fornavn vil sannsynligvis medføre ett etternavn, og omvendt. Det blir altså tre navn totalt.

 

Både jeg og samboer har to etternavn hver, men jeg kommer bare til å bruke pappas etternavn hvis det blir aktuelt å bruke noen av mine, og samboer kommer sannsynligvis bare til å bruke sin fars.

 

Jeg har dobbelt fornavn og dobbelt etternavn, og jeg liker navnet mitt veldig mye bedre med kun det ene etternavnet.

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at dette har blitt understreket tidligere, men det ser ut til at mange likevel ikke har fått det med seg.

 

Man kan bare ha ett etternavn.

 

Helt riktig det, men på folkemunne sier man gjerne etternavn i stedet for mellomnavn. Mange forveksler jo ofte mellomnavn med andre eller tredje fornavn, og derfor skrev jeg blant annet etternavn for enkelhetens skyld. ;)

Lenke til kommentar

Gapwick, nå kverulerer du bare for å kverulere.

Vi skjønner godt at det er bare ett navn som teller som etternavn, men de andre navnene, som ellers brukes som etternavn, men som da blir mellomnavn, oppfattes som etternavn i denne situasjonen og ellers i samfunnet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-87354

Syns den derre med at om foreldra ikkje er gift får barna etternavnet til faren, er heilt rar egentlig. Korfor er det sånn?

Mine barn, om eg noengang får noen, skal ha mitt (2) og min mann/sambo/kjærestes etternavn (iallefall om eg er i lag med den personen etter barnet er født). Eg blåser i om det blir langt, det får så være. Er tross alt mulig å bare bruke forbokstaven i de midterste etternavna i enkelte sammenhenger.

 

Samme som om eg hadde gifta meg, eg hadde ikkje tatt hans etternavn. Mitt er mitt, hans er hans. Korfor skal eg ta hans mens han ikkje tar mitt liksom.

Lenke til kommentar
Syns den derre med at om foreldra ikkje er gift får barna etternavnet til faren, er heilt rar egentlig. Korfor er det sånn?

 

Dette er feil. Hvis navnemelding om barnet ikke er gitt seks måneder etter fødselen (eller navnemelding er ugyldig) får barnet morens etternavn.

 

Mine barn, om eg noengang får noen, skal ha mitt (2) og min mann/sambo/kjærestes etternavn (iallefall om eg er i lag med den personen etter barnet er født). Eg blåser i om det blir langt, det får så være. Er tross alt mulig å bare bruke forbokstaven i de midterste etternavna i enkelte sammenhenger.

 

Hvorfor skal de ikke få hans navn også? Er ikke han like mye barnets far uansett om han er sammen med deg eller ikke?

Lenke til kommentar

Mor legger sitt etternavn til mellomnavn og ta far sitt etternavn.

Far + Barn har kun etternavnet til faren, uten mellomnavn.

 

Jeg synes dette skulle vært tommelfingerregel. Både på grunn av tradisjoner og at 50% av de som gifter seg kommer til å skiller seg, og kona kan da lett falle tilbake til "sitt" etternavn.(hvis hun vil det da.)

 

Selvsagt kan man velge å ta kona sitt etternavn om det er ønskelig.

 

Når det gjelder å bruke begge etternavnene på grunn av likestilling er jeg dypt uenig. Når ble det likestilling når det gjelder omsorgsretten? Det er rene fakta at kvinnen får den, om det ikke er store grunner imot det. Dette er jeg helt enig i, iom at kvinner som oftest er mer "familiepersoner" og knyttet til barna sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...