Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mange etternavn bør vi gi barna våre? Hvem skal bestemme?


Anbefalte innlegg

Det har etter hvert blitt en trend i likestillingssamfunnet å gi barna etternavnet til både mor og far. Dermed blir det flere og flere navn. Etter to generasjoner vil barna ha 4 etternavn, så 8 så 16 og slik fortsetter det. Det blir urimelig i lengden. Så hva bør vi gjøre? Bør far og mor trekke lodd om hvem som skal gi etternavn til barna?

Endret av Strofe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visst / når jeg og Chinchill får barn, skal de ha mitt etternavn... i alle fall det vi har blitt enige om arr.. :p vil ikke påføre barna skade med å få to etternavn. :)

 

Synes dette er bare unødvendig, da går jeg heller inn med et komprimiss der hun får velge fornavnnavn, evnt navn som går igjen i familien hennes.... hvis hun ønsker det.. :)

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
Visst / når jeg og Chinchill får barn, skal de ha mitt etternavn... i alle fall det vi har blitt enige om arr.. :p vil ikke påføre barna skade med å få to etternavn. :)

 

Synes dette er bare unødvendig, da går jeg heller inn med et komprimiss der hun får velge fornavnnavn, evnt navn som går igjen i familien hennes.... hvis hun ønsker det.. :)

 

 

Jaha ja, siden når ble vi enige om det da?

jaja, isåfall skal jeg bestemme fornavn, antall og rekkefølgen på¨etternavnene på ongan.

 

Mohaha....

 

Men jeg skal ha begge navnene, ettersom min familie er så liten..... :)

Lenke til kommentar
Steike, du går tilbake på lovnadene dine... dette var jo selve grunnen til at jeg aksepterte å bli sammen med deg... og nå... hva i helvette... nei hadet !

 

 

Neida, pus.. whateva... men du lovet jo.. snufse... vi får ta denne diskusjonen den dagen vi er så heldige at vi får barn :)

 

Hehe. Ingen sure miner. Det blir vel greit :p :p

Lenke til kommentar
Det er en enkel løsning på et enkelt problem; Få to barn, gi dem hver sitt etternavn ;)

 

Ja, mange gjør det også. Men plutselig har man et odde antall barn og planletter ingen flere. Da kan man enten trekke lodd, eller si at en av partene betaler en viss sum og får navnet på sistemann.

Lenke til kommentar

Etternavn er noe så eget og personlig at det burde være opp til hver enkelt om de vil beholde det. Noen vil ha begge etternavnene, andre vil bare ha det ene. Noen har kanskje veldig rare etternavn som de gjerne vil slippe i framtiden. Andre har kanskje et veldig dårlig forhold til den ene parten, slik at de ikke har noe ønske om å bli forbindet med den delen av familien. Folk har forskjellige ønsker og det syntes jeg vi burde respektere.

Lenke til kommentar
Etternavn er noe så eget og personlig at det burde være opp til hver enkelt om de vil beholde det. Noen vil ha begge etternavnene, andre vil bare ha det ene. Noen har kanskje veldig rare etternavn som de gjerne vil slippe i framtiden. Andre har kanskje et veldig dårlig forhold til den ene parten, slik at de ikke har noe ønske om å bli forbindet med den delen av familien. Folk har forskjellige ønsker og det syntes jeg vi burde respektere.

 

Du mener det bør være opp til barna å velge etternavn?

 

For øvrig mener jeg emnetittelen er genial!

Lenke til kommentar
Hvorfor far sitt og ikke mor sitt?

Som det alltid har vært, er det fars navn som bærer videre arven. Om paret vil ta ibruk navnet til mor, er det vil ikke ett etternavnpoliti som kommer å banker på døren :p

 

Birger :)

Kanskje mor bør ta mannen sitt etternavn, være hjemme med ungene, ha middagen klar klokken 4 og holde ungene rolige når far tar middagshvilen også? Er jo slik det alltid har vært :)

Lenke til kommentar

Jeg har to etternavn, men hvis jeg noen gang får barn (haha fat chance), så kommer jeg isåfall bare til å bruke det ene etternavnet mitt på dem, og da det etternavnet jeg bruker til vanlig, som er det jeg har fra min far.

 

Og muligens kone/kjærestes etternavn selvfølgelig, hvis det er det det blir enighet om.

Lenke til kommentar
Kanskje mor bør ta mannen sitt etternavn, være hjemme med ungene, ha middagen klar klokken 4 og holde ungene rolige når far tar middagshvilen også? Er jo slik det alltid har vært :)

Ja, skulle det være noe problem? Da er det ihvertfall en person hjemme for å vise omsorg for barna, og ikke sende de i barnehage, osv.

 

Birger :)

Lenke til kommentar
Det har etter hvert blitt en trend i likestillingssamfunnet å gi barna etternavnet til både mor og far. Dermed blir det flere og flere navn. Etter to generasjoner vil barna ha 4 etternavn, så 8 så 16 og slik fortsetter det. Det blir urimelig i lengden. Så hva bør vi gjøre? Bør far og mor trekke lodd om hvem som skal gi etternavn til barna?

 

Hva med å bare ta etternavnet til både mor og far, og ikke mellomnavnene deres.

Ikke større problem enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...