Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mange etternavn bør vi gi barna våre? Hvem skal bestemme?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syns ikke det gjør noe å ha to etternavn, ett fra mamma og ett fra pappa :) Har ikke tenkt på hva jeg skal gjøre med mine fremtidige barn, men antakelig noe av det samme..

 

Så da blir det 3 eller 4 etternavn på barna?

 

Dette er jo en ikke-eksisterende problemstilling. Det er ikke noe nytt med to navn. Det er forøvrig bare ét etternavn. Navnet som er før der igjen er et mellomnavn. Den dagen ungene eventuelt treffer en partner de vil gifte seg med, vil det være naturlig at de gjerne tar et navnene med seg videre. De kan velge selv hva de vil.

 

Personlig har jeg beholdt mitt gamle etternavn som mellomnavn, og mannen min har også tatt mitt gamle etternavn som mellomnavn. Så vi heter altså det samme, noe jeg synes er greit med tanke på fremtidige barn. Jeg synes at det er greit at alle i familien har samme navn.

 

Om man ønsker kan man også slå sammen to etternavn med bindestrek. F.eks Bang-Hansen eller Lier-Sande. I vårt tilfelle ville det blitt et altfor langt navn, så vi valgte å ha ene som mellomnavn. Den dagen barnet/barna våre eventuelt får barn selv, så går jeg ut i fra at det/de vil videreføre det navnet barnet/barna føler seg mest komfortabel med å bruke. Om det blir mitt gamle etternavn eller det nåværende etternavnet, spiller ingen rolle.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Det er en enkel løsning på et enkelt problem; Få to barn, gi dem hver sitt etternavn ;)

 

Ja, mange gjør det også. Men plutselig har man et odde antall barn og planletter ingen flere. Da kan man enten trekke lodd, eller si at en av partene betaler en viss sum og får navnet på sistemann.

Betale for at barnet mitt skulle få mitt etternavn? Så viktig er det vel ikke?

 

Trådstarter: Jeg tror de fleste med to etternavn som får barn med to etternavn vil velge å gi barna de etternavnene de selv bruker, og ikke alle fire. Selv har jeg fire navn. Fornavn, mellomnavn, etternavn og etternavn. Jeg har ingen planer om å føre begge videre.

Lenke til kommentar

Her er det mange som ikke kjenner norsk navnlov. Du ka bare ha ett etternavn. Men for fornavn og mellomnavn er det ingen grenser (annet enn praktiske). Dette betyr at du kan ha følgene konstruksjoner:

 

barns_fornavn ene_foreldres_etternavn_som_mellomnavn andre_foreldres_etternavn_som_etternavn

eller

barns_fornavn evt_mellomnavn ene_foreldres_etternavn_som_første_ledd_i_etternavn-andre_foreldres_etternavn_som_siste_ledd_i_etternavn

 

Eksempler [Hakeparentes er slik det ville se ut f.eks i en telfonkatalog]:

 

Ole Larsen Hansen (Hvor Larsen er mellomnavn og Hansen er etternavn).

[Hansen, Ole Larsen]

Ole Larsen-Hansen (Hvor Larsen-Hansen er sammensatt etternavn. Merk bindestrek).

[Larsen-Hansen, Ole]

 

Ta også med i betraktning hvilke problemer som oppstår når et skjema skal fylles ut med fullt navn (alle navneelementer).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Ole Petter Harald Strøm-Kabelrul

Herlige tider med dagens trend uti navnskikken: Hans Hansen Olsen Pedersen-Svendsen Overskott (pust!!!)

Lenke til kommentar

Ja, dette er en trend. Tror det er kvinneskapt.

 

Selv har jeg mors etternavn som (sjokk) etternavn. Har ingen mellomnavn, og det er jeg vel glad for.

 

Mamma tenkte en stund på å bytte etternavn, og da hadde jeg også bytta, men fornavnet mitt passer ikke sammen med etternavnet som faren min har. Det lyder rett og slett ikke bra. Så bra at det ikke ble noe av de planene.

 

Jeg synes virkelig ikke at et etternavn (Olsen, Hansen, Kongsberg (det er vel noen som heter det?) osv osv) burde brukes som mellomnavn. Mellomnavn er Karl, Martin, Ole osv osv.

 

Så dette er en trend jeg absolutt ikke skjønner. Det har vel noe med likestillinga å gjøre.

 

Denne tråden fra Kvinneguiden synes jeg er et godt eksempel.

Lenke til kommentar

Noe mer enn to etternavn begynner å bli dumt. Er det snakk om flere navn på foreldrene, velger man maks ett fra hver.

 

Normalt er det jo farens navn som blir "hovednavnet", noe annet virker tøffelaktig om det ikke er en god grunn til det.

 

(Snakker da om navnet man får som liten, man kan jo alltids endre selv senere).

Endret av Kloever
Lenke til kommentar

Oi. Det var en gammel tråd som ble bumpet. Det er vel som de sier at man tar etternavnet med videre. Mellomnavnet (eller det første etternavnet om du vil) kan folk ta om de har lyst.

 

Men en ting jeg har lagt merke til: det er kanskje mulig at flere får flere etternavn, men det er stadig færre som har to eller flere fornavn. For bare en generasjon tilbake var det "vanlig" med minst to navn. Nå er det bare her ute på bygdene at det fremdeles gies to fornavn.

 

Personlig lurer jeg på om jeg skal hekte mors etternavn på mitt navn. Dette fordi at vår familie er de eneste i Norge som har dette etternavnet. Og da er det jo stas å føre det videre...

Lenke til kommentar
Personlig lurer jeg på om jeg skal hekte mors etternavn på mitt navn. Dette fordi at vår familie er de eneste i Norge som har dette etternavnet. Og da er det jo stas å føre det videre...

 

Etternavnet til moren min er det bare 3-4 stykker som har, men det ser ut til å dø ut siden det bare er ett av barna til disse menneskene som har fått/tatt navnet.

 

Det er søsteren min, og da går vel navnet videre i maks én generasjon tenker jeg. Hun la til mammas etternavn fordi hun ikke kan uttale etternavnet til pappa, som hun først hadde som eneste etternavn :p

 

Navnet er penere enn det jeg har nå, men har ikke noen planer om å endre eller legge til.

Endret av Kloever
Lenke til kommentar
Navnet er penere enn det jeg har nå, men har ikke noen planer om å endre eller legge til.

 

Ikke? Hvorfor ikke? Noen må vel dra tradisjonene videre? Du kan jo kjøre dobbelt etternavn, da?

 

Jeg er ikke så opptatt av det at jeg begynner å endre på etternavnet. Da måtte jeg hatt en bedre grunn.

 

Men synd at navnet dør ut da. Mamma har fire søsken, men er bare to av fem som har navnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...