Gå til innhold

Hvor dårlig i fysisk form må man være for å slippe førstegangstjenesten?


Laserbeam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler sterkt på at du kan droppe førstegangstjenesten på grunn av dårlig kondisjon. For det første er det ingen fysiske tester på sesjon, så du havner allikevel på forsvarets rekruttskole. Først der blir du testet fysisk. Kravet for gutter er 15 minutter på 3 KM, og noe lavere for jentene. Gjennom mine uker på rekruttskolen la meg merke til mange overvektige gutter og jenter som brukte opp i mot 20-30 minutter på denne testen, og de samme personene greide heller ikke mange av de andre fysiske kravene. Alle disse fikk videre tjeneste etter endt rekruttskole. Det eneste de ikke oppnår er idrettsmerke. Dette er selvfølgelig ikke positivt når du skal søke videre tjeneste.

 

Den eneste måten må være at du har en skade som gjør at du presterer så elendig som det du gjør. Først da kan du gå til lege/psykolig og mase om å få dimme. De fleste ville gjort dette allerede på sesjon. Har også vært borti tilfeller hvor folk med høy BMI har fått droppet forsvaret på grunn av det.

 

Dette kan jeg si etter 2 års læretid i forsvaret.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

I disse dager trenger ikke Forsvaret så mange soldater, så jeg har inntrykk av at det er forholdsvis greit å slippe. Blir tjenesteudyktig på sesjon hvis man er mer nærsynt enn -4, for eksempel. (Noe som ikke var tilfelle da jeg var gjennom systemet for et par år siden.)

 

Men på en annen side - Forsvaret forsøker også å rekruttere jenter. Det er et sikkert tegn på at de gir blanke i fysisk form.

 

Skjønt, har du først blitt innrullert, er det ikke nok å være i dårlig form for å dimme. Min førstegangstjeneste var litt hard fysisk, men allikevel var det folk i troppen som slet med å ta 1 - én - sit-up, fullførte 3000 på over 30 minutter, men allikevel ikke ble dimmet. (Glad jeg ikke var på lagene deres.)

Lenke til kommentar
I disse dager trenger ikke Forsvaret så mange soldater, så jeg har inntrykk av at det er forholdsvis greit å slippe. Blir tjenesteudyktig på sesjon hvis man er mer nærsynt enn -4, for eksempel. (Noe som ikke var tilfelle da jeg var gjennom systemet for et par år siden.)

 

Betyr det at jeg ikke har sjanse når jeg har -7 på vært øye?

Håper ikke det da jeg vil ta førstegangstjenesten...

Lenke til kommentar
I disse dager trenger ikke Forsvaret så mange soldater, så jeg har inntrykk av at det er forholdsvis greit å slippe. Blir tjenesteudyktig på sesjon hvis man er mer nærsynt enn -4, for eksempel. (Noe som ikke var tilfelle da jeg var gjennom systemet for et par år siden.)

 

Betyr det at jeg ikke har sjanse når jeg har -7 på vært øye?

Håper ikke det da jeg vil ta førstegangstjenesten...

Er man negativ til forsvaret på sesjon, å bare suttrer å nekter, så vil dem ikke ha deg. Hvor dårlig form du er i gir dem blanke i, hvis du ikke har noen fysiske skader som feks medfødt dårlig rygg, beinskjørhet, scene-skader, amputerte kropsdeler osv, så kommer du inn om du vil det. Det dem ser etter på sesjon er først og fremst hvor motivert du er. Dem vil heller ha inn en bli å hygglig motivert person, enn en som er konstant negativ å gjør alt for å sabotere å slippe unna. Er du i dårlig form, kan du ta gift på at du ikke kommer noe slappt sted. da skal dem trene deg opp til gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
I disse dager trenger ikke Forsvaret så mange soldater, så jeg har inntrykk av at det er forholdsvis greit å slippe. Blir tjenesteudyktig på sesjon hvis man er mer nærsynt enn -4, for eksempel. (Noe som ikke var tilfelle da jeg var gjennom systemet for et par år siden.)

 

Betyr det at jeg ikke har sjanse når jeg har -7 på vært øye?

Håper ikke det da jeg vil ta førstegangstjenesten...

Det er vanskelig å bli stridsdyktig med det synet. Selv måtte jeg myse litt på tavla for å klare det, og jeg har -4.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvis man er i dårlig fysisk form, da er det slik at man slipper å ha førstegangstjeneste ikke sant? Eller blir man stasjonert på et sted hvor man ikke trenger å være i så stor aktivitet?

 

I Forsvaret er det ikke noe som heter "for dårlig form". Man trenger absolutt ikke bestå Natokravene (3km på 15 min., 4 hang-ups, 16 push-ups og 19 sit-ups er det vel sånn ca.) for å få en grei tjeneste. Jeg har også sett soldater med medfødte skavanker som klarer seg helt fint. Det eneste som er kjipt er at har du medfødt dårlig syn eller hørsel så kan det ødelegge mye. Søskenbarnet mitt fikk for eksempel ikke AG-3 før sent ut i rekrutten pga. scoren hans på hørselstesten (som han måtte ta 3-4 ganger).

Lenke til kommentar
I disse dager trenger ikke Forsvaret så mange soldater, så jeg har inntrykk av at det er forholdsvis greit å slippe. Blir tjenesteudyktig på sesjon hvis man er mer nærsynt enn -4, for eksempel. (Noe som ikke var tilfelle da jeg var gjennom systemet for et par år siden.)

 

Men på en annen side - Forsvaret forsøker også å rekruttere jenter. Det er et sikkert tegn på at de gir blanke i fysisk form.

 

Skjønt, har du først blitt innrullert, er det ikke nok å være i dårlig form for å dimme. Min førstegangstjeneste var litt hard fysisk, men allikevel var det folk i troppen som slet med å ta 1 - én - sit-up, fullførte 3000 på over 30 minutter, men allikevel ikke ble dimmet. (Glad jeg ikke var på lagene deres.)

 

Det er riktig at forsvaret ikke trenger like mange soldater nå som for noen år siden. Dette betyr ikke at man "slipper" visst man først blir innkallt! Forsvaret tar inn så mange de "føler" de trenger hvert år. Det vil si at ikke alle gutter blir innkalt til førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

I min vennekrets ble ytterst få kalt inn til førstegangstjeneste og de aller fleste var i strålende form. Det er egentlig ganske tilfeldig hvem som blir kalt inn og hvis man vil slippe så er ikke det noe problem, så lenge man er forberedt på å være litt uærlig. Ikke at jeg oppfordrer til det. Det jeg har et lite problem med er at Forsvaret bruker statistikken over hvor mange som blir kalt inn til å motivere de vernepliktige. Å kalle samtlige menige i Forsvaret for kremen av norsk ungdom er helt tåpelig når verneplikten bygger på så random innkalling.

Lenke til kommentar
Det jeg har et lite problem med er at Forsvaret bruker statistikken over hvor mange som blir kalt inn til å motivere de vernepliktige. Å kalle samtlige menige i Forsvaret for kremen av norsk ungdom er helt tåpelig når verneplikten bygger på så random innkalling.

 

Enig. Skal du finne kremen av norsk ungdom, må du lete i spesialkommandoene, hvor det er opptakskrav. Resten er bare random :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...