Gå til innhold

Hvor dårlig i fysisk form må man være for å slippe førstegangstjenesten?


Laserbeam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv -2.1 ca. tror jeg det var... Finner ikke brilleseddeln' min akkurat nå, men det lå rundt der ca. når jeg tok en synstest før jeg skulle inn på sesjon.

Og jeg ble innkalt til førstegangstjeneste, nå var det til GSV jeg ble innkalt. Er ikke akkurat noen kampavdeling det sammenliknet med 2.Bn, men vet ikke noe om de plasserer etter om du bruker briller og sånt.

Tok selvfølgelig å utsatte min førstegangstjeneste med 3 år, da jeg hadde begynt på universitetet da brevet snek seg nedi postkassa. Gjenstår å se om jeg faktisk får innkalling etter disse tre år da, men har ihvertfall planer om å søke på befalskole likevell.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar
I disse dager trenger ikke Forsvaret så mange soldater, så jeg har inntrykk av at det er forholdsvis greit å slippe. Blir tjenesteudyktig på sesjon hvis man er mer nærsynt enn -4, for eksempel. (Noe som ikke var tilfelle da jeg var gjennom systemet for et par år siden.)

 

Dette gjelder nok ikke lenger.

 

Jeg har som sagt i post over -7,50 på ene øyet og -6,75 på andre og ble gjort tjenestedyktig så man kan bli godkjent enda selv om man er mer nærsynt enn -4. Det er jeg et levende bevis på.

Lenke til kommentar
Det jeg har et lite problem med er at Forsvaret bruker statistikken over hvor mange som blir kalt inn til å motivere de vernepliktige. Å kalle samtlige menige i Forsvaret for kremen av norsk ungdom er helt tåpelig når verneplikten bygger på så random innkalling.

Enig. Skal du finne kremen av norsk ungdom, må du lete i spesialkommandoene, hvor det er opptakskrav. Resten er bare random :)

Skal du finne kremen av norsk ungdom kan man fint lete andre steder enn militæret også ;)
Lenke til kommentar
I disse dager trenger ikke Forsvaret så mange soldater, så jeg har inntrykk av at det er forholdsvis greit å slippe. Blir tjenesteudyktig på sesjon hvis man er mer nærsynt enn -4, for eksempel. (Noe som ikke var tilfelle da jeg var gjennom systemet for et par år siden.)

 

Dette gjelder nok ikke lenger.

 

Jeg har som sagt i post over -7,50 på ene øyet og -6,75 på andre og ble gjort tjenestedyktig så man kan bli godkjent enda selv om man er mer nærsynt enn -4. Det er jeg et levende bevis på.

Jeg vet om en som på sesjon i år fikk vite at han slapp tjeneste, siden han hadde dårligere syn enn minus fire. Videre tviler jeg ikke på at du er tjenestedyktig, men du er neppe stridsdyktig. Selv ligger jeg akkurat på minus fire, og må myse litt på tavla og godsnakke med legen for å bli stridsdyktig. =) (Har vært gjennom dette to ganger nå, i tillegg til sesjon.)

Lenke til kommentar

Dårlig syn er ikke noe hinder for førstegangstjenesten. Mange som bruker briller/linser der. Har du dårlig hørsel er det mye større sjans for at du blir nektet millitærtjeneste, dette på grunn av at hørselen kan blir ytterlige svekket av geværsmell osv, og det kan føre til erstatningskrav osv mot forsvaret.

Lenke til kommentar

Begge knærne mine har vært fokket siden barneskolen, det ene verre enn det andre. Noe som gjør at det er begrenset hvor mye jeg kan belaste dem. Til tross for dette så måtte jeg gjennomføre tjenesten på lik linje med alle de andre.

Etter jeg fikk nærmest knust gjennom hodene til befal/militærleger med de orginale legeattester som de fikk med engang, og flere skriv med beskrivelser av skade og anbefalt belastningsmengde (fra min fastlege), så fikk jeg "godkjent" at jeg skulle få kjørt sekken på scooter når vi skulle på lengre turer på ski.

Dette skjedde en gang, resten måtte jeg ta hånd om det selv.

 

Dette til tross for at bare skigåing i seg selv var beskrevet av min lege opptil flere ganger som en stor uting.

Så min erfaring er at de egentlig gir faen i hva som er din fysiske form.

 

Men så var jeg i hæren i nord da, mulig det er spesielt der.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Du er klar over at hvis skaden din har forverret seg, så kan du søke erstatning sant? Det hadde jeg gjort.

 

Det er en skade som blir periodisk verre etter hva jeg holder på med. Etter jeg slutta med basketball og fotball på barne og ungdomskolen så var alt relativt bra. To mnd etter jeg var reist hjem fra nord så var ting tilbake til slik det var før.

 

Sorry til trådstarter hvis det gikk litt OT her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...