Gå til innhold

4GB+ på XP 32-bit, skaper det problemer, utover at alt ikke er tilgjengelig?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Skal spekke opp en spille-PC, og XP 32-bit er jo et naturlig valg som et av OSene til en slik, men vil gjerne ha endel minne, jeg er klar over at man ikke får brukt mer enn rundt 3GB av minnet på XP 32-bit, men skapes det noen problemer med ting som ikke virker/ustabilitet eller liknende om man har mer ? (la oss si 8GB for eksemplets skyld), eller er det helt uproblemetisk stabilitetsmessig?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei 4gb er helt stabilt på 32bit system.

Har kjørt med 4gb en del år.

 

32bit støtter 4096mb(må trekke fra ting som tar av minneadresser)

----------------------

Så 4096mb-skjermkort(768mb)-hdd(32mb)-lydkort(64mb)-cpu(8mb)=3.224mb tilgengelig

For win.

Rengnestykket vil ikke stemme i alle tilfeller(p.g.a hvordan hovedkortet takler minneadresser)

 

I bios på noen hovedkort er det en funksjon som heter memory remapping.

Dette kan gjøre at minneadresser blir stablet litt bedere.

Med memory remapping (av i bios) kan du få samme problem selv om du har 64bit.

 

-------------------------------------

Hovekortet stabler riktig.

-------------------------------------

Address Contents

0x00000000 - 0x3fffffff Memory

0x40000000 - 0x7fffffff More memory

0x80000000 - 0xbfffffff Even more memory

0xc0000000 - 0xffffffff Memory-mapped devices

0x100000000 - 0x13fffffff Yet more memory

0x140000000 - 0x3ffffffff Nothing to see here

------------------------------------

Ikke sånn

------------------------------------

Address Contents

0x00000000 - 0x3fffffff Memory

0x40000000 - 0x7fffffff More memory

0x80000000 - 0xbfffffff Even more memory

0xc0000000 - 0xffffffff Memory-mapped devices

0x100000000-0x3ffffffff Where the *?#! did my last GB go?

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Skal spekke opp en spille-PC, og XP 32-bit er jo et naturlig valg som et av OSene til en slik, men vil gjerne ha endel minne, jeg er klar over at man ikke får brukt mer enn rundt 3GB av minnet på XP 32-bit, men skapes det noen problemer med ting som ikke virker/ustabilitet eller liknende om man har mer ? (la oss si 8GB for eksemplets skyld), eller er det helt uproblemetisk stabilitetsmessig?

 

AtW

Hvorfor skal du måke inn 8 GB på en maskin med et OS som ikke klarer å utnytte mer enn litt over 3 GB uansett? Jeg har prøvd Windows XP 64bit, og synes faktisk 64bits XP er mer stabilt enn 32bits utgaven. Og jeg har ingen problemer med å spille 32bits spill i 64bits XP. Skifter du til 64bits XP får du også utnyttet >4 GB RAM fullt ut. 64bits XP er basert på Windows Server 2003, mens 32bits XP er en eldre build.

Lenke til kommentar
Skal spekke opp en spille-PC, og XP 32-bit er jo et naturlig valg som et av OSene til en slik, men vil gjerne ha endel minne, jeg er klar over at man ikke får brukt mer enn rundt 3GB av minnet på XP 32-bit, men skapes det noen problemer med ting som ikke virker/ustabilitet eller liknende om man har mer ? (la oss si 8GB for eksemplets skyld), eller er det helt uproblemetisk stabilitetsmessig?

 

AtW

Hvorfor skal du måke inn 8 GB på en maskin med et OS som ikke klarer å utnytte mer enn litt over 3 GB uansett? Jeg har prøvd Windows XP 64bit, og synes faktisk 64bits XP er mer stabilt enn 32bits utgaven. Og jeg har ingen problemer med å spille 32bits spill i 64bits XP. Skifter du til 64bits XP får du også utnyttet >4 GB RAM fullt ut. 64bits XP er basert på Windows Server 2003, mens 32bits XP er en eldre build.

 

Vel som sagt, XP 32-bit er et naturlig valg som et av OSene, dog blir det nok et par til. Min erfaring er desverre at man ikke kan garantere at alt som funker på 32-bit XP fungerer på 64-bit, og takket være DX10 må man vel installere Vista-jævelskapen også, sukk....

 

AtW

Lenke til kommentar
Eller man kan vurdere Vista X64 som også er et naturlig valg for en spillmaskin. Det er jo tross alt en del DX10 titler ute nå. Jeg skal selv installere 64bit OS nå, venter bare på å få kjøpt en versjon jeg skal ha.

Vista bør man nok unngå etter min mening. Da er nok WinXP 64bit et bedre alternativ. Det støtter i hvert fall en del flere programmer enn det Vista gjør. Skulle ikke forundre meg om DX10 også dukker opp på XP. Det ser ut til at M$ kan bli tvunget til å utvide støtten for XP i enda noen år.

Lenke til kommentar
Eller man kan vurdere Vista X64 som også er et naturlig valg for en spillmaskin. Det er jo tross alt en del DX10 titler ute nå. Jeg skal selv installere 64bit OS nå, venter bare på å få kjøpt en versjon jeg skal ha.

Vista bør man nok unngå etter min mening. Da er nok WinXP 64bit et bedre alternativ. Det støtter i hvert fall en del flere programmer enn det Vista gjør. Skulle ikke forundre meg om DX10 også dukker opp på XP. Det ser ut til at M$ kan bli tvunget til å utvide støtten for XP i enda noen år.

 

Kan du gi meg noen eksempler på hva slags programmer Vista ikke støtter? Mener du da 3.parts programvare som ble skrevet for 2 år siden, eller tenker du på nye som blir utgitt i dag? Har alltid hatt respekt for innleggene dine stigfjel, for du farer sjeldent med dårskap, men nå synes jeg du er ute å sykler.

Lenke til kommentar
Vista bør man nok unngå etter min mening. Da er nok WinXP 64bit et bedre alternativ.

 

Min personlige erfaring er at driverstøtten til XP64 er LANGT dårligere enn til Vista64. Iom. at jeg kjører Vista64 idag, og opplever det som veldig stabilt, samt at det kjører all programvare jeg har bruk for, kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale det.

Lenke til kommentar
Eller man kan vurdere Vista X64 som også er et naturlig valg for en spillmaskin. Det er jo tross alt en del DX10 titler ute nå. Jeg skal selv installere 64bit OS nå, venter bare på å få kjøpt en versjon jeg skal ha.

Vista bør man nok unngå etter min mening. Da er nok WinXP 64bit et bedre alternativ. Det støtter i hvert fall en del flere programmer enn det Vista gjør. Skulle ikke forundre meg om DX10 også dukker opp på XP. Det ser ut til at M$ kan bli tvunget til å utvide støtten for XP i enda noen år.

 

Kan du gi meg noen eksempler på hva slags programmer Vista ikke støtter? Mener du da 3.parts programvare som ble skrevet for 2 år siden, eller tenker du på nye som blir utgitt i dag? Har alltid hatt respekt for innleggene dine stigfjel, for du farer sjeldent med dårskap, men nå synes jeg du er ute å sykler.

 

Nå er jo en spill-PC en maskin som i sterk grad kontra andre maskin bruker gammel software, så kompabilitet med det er en stor fordel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vista bør man nok unngå etter min mening. Da er nok WinXP 64bit et bedre alternativ.

 

Min personlige erfaring er at driverstøtten til XP64 er LANGT dårligere enn til Vista64. Iom. at jeg kjører Vista64 idag, og opplever det som veldig stabilt, samt at det kjører all programvare jeg har bruk for, kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale det.

 

Det er jeg helt enig med deg i. Ble svært overrasket over hvor god driverstøtte Vista har. Og det man mangler får man ved første WinUpdate. Det funker bare.

Lenke til kommentar
Eller man kan vurdere Vista X64 som også er et naturlig valg for en spillmaskin. Det er jo tross alt en del DX10 titler ute nå. Jeg skal selv installere 64bit OS nå, venter bare på å få kjøpt en versjon jeg skal ha.

Vista bør man nok unngå etter min mening. Da er nok WinXP 64bit et bedre alternativ. Det støtter i hvert fall en del flere programmer enn det Vista gjør. Skulle ikke forundre meg om DX10 også dukker opp på XP. Det ser ut til at M$ kan bli tvunget til å utvide støtten for XP i enda noen år.

 

Kan du gi meg noen eksempler på hva slags programmer Vista ikke støtter? Mener du da 3.parts programvare som ble skrevet for 2 år siden, eller tenker du på nye som blir utgitt i dag? Har alltid hatt respekt for innleggene dine stigfjel, for du farer sjeldent med dårskap, men nå synes jeg du er ute å sykler.

 

Nå er jo en spill-PC en maskin som i sterk grad kontra andre maskin bruker gammel software, så kompabilitet med det er en stor fordel.

 

AtW

 

Hva mener du med at en spill-PC i sterk grad bruker gammel programvare? Skjønner at man har gamle spill man gjerne leker seg i, men kjente HW produsenter har da for lenge siden oppdatert driverne sine til å støtte nytt og gammel i Vista? Unntaket må vel være Creative.

Lenke til kommentar
Hva mener du med at en spill-PC i sterk grad bruker gammel programvare? Skjønner at man har gamle spill man gjerne leker seg i, men kjente HW produsenter har da for lenge siden oppdatert driverne sine til å støtte nytt og gammel i Vista? Unntaket må vel være Creative.

 

Spill er da også programvare? Så ja, det er gamle spill jeg snakker om.

 

AtW

Lenke til kommentar

Først svar på tittelen til tråden: 4GB skal fungere fint sammen med 32bit OS. Det usynlige minnet skaper ingen problemer.

 

Du vil ikke få noen problemer med det, men utnyttelsen vil ligge på ca. 3,2 - 3,3 GB.

Tallet er egentlig veldig variabelt og i dette forumet har det vært eksempler på alt fra 2,7 til 3,5 GB tilgjengelig.

 

Hva er den forventede yteevnen, klokkefrekvens, transistortetthet, gate-avstand, minnecellestørrelse og tetthet på PC-er om 10 år?

Nå blir dette en stor avsporing men la gå, jeg skal svare kort: Overskuelig fremtid er i denne bransjen ca 3-5 år. Å spå noe om framtida etter det innebærer så mye usikkerhet at det er like greit å droppe det. 10 år er utenfor rekkevidde av noe særlig sannsynlighet. F.eks hadde det vært helt OK å spådd for 10 år siden at vi i dag har harddisker på 10TB, 10GB ram og 10GHz prosessorer.

 

Vel som sagt, XP 32-bit er et naturlig valg som et av OSene, dog blir det nok et par til. Min erfaring er desverre at man ikke kan garantere at alt som funker på 32-bit XP fungerer på 64-bit, og takket være DX10 må man vel installere Vista-jævelskapen også, sukk....

Hvis du må ha Dx10 (til spilling) så vil jeg anbefale å bruke Vista 32bit til spilling og et 64bit OS som ikke er Vista til alt annet. Hvis du klarer deg uten Dx10 ville jeg styrt unna hele Vista.

Lenke til kommentar

Simen1, kan du gi en god grunn for å velge Vista 32bit i stedet for Vista 64bit? De aller fleste spill i fremtiden vil få støtte for 64bit, bare se på Crysis, 5-10 fps mer i 64bit. Jeg bruker 64bit og drar Crysis med det meste i Very High. De eneste gangene jeg har fått BSOD i Vista, er når jeg har brukt Beta drivere, men det sier seg selv..

 

Ellers er Vista bare en tilvenningssak, ting blir forvirrende når man TOTALT inngrodd i XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...