Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Realfags skrev (På 27.11.2020 den 16.12):

Hei, er det noen av dere som vet om det vil gjennomføres en alternativ opptaksprøve for medisin for skoleåret 2021/2022? Har lest at det har blitt foreslått å endre opptaket til en rekke studier, deriblant odontologi, psykologi og arkitektur. 

Det er nedsatt en komite fra KD sin side som skal se på opptakssystemet men det er nok fortsatt karakterer som vil gjelde i Norge neste studieår. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RaptorStrike skrev (19 timer siden):

Hvorfor ønsker man å bli lege i Norge? Ift studielengde, arbeidstid og -mengde er det jo ikke et spesielt attraktivt yrke her til lands.

Det er jo ingen av yrkene innenfor helsesektoren. Men det er jo et samfunnskritisk yrke og for mange gir det jo mening. Uansett lege er det mest prestisjefulle yrket i helsesektoren - det er så mange muligheter. Alt fra fastlege til nevrokirurg eller om man vil drive med forskning, Det utdannes uansett for få leger og altfor få sykepleiere. Men sistnevnte er langt mindre attraktivt. Kjenner sykepleiere som helst vil slutte i yrket etter kun få år. 

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (20 timer siden):

Hvorfor ønsker man å bli lege i Norge? Ift studielengde, arbeidstid og -mengde er det jo ikke et spesielt attraktivt yrke her til lands.

Kan jo tjene veldig godt om du blir privatpraktiserende lege. Er også garantert 1 million i lønn omtrent som overlege, og alle blir overleger til slutt.

Lenke til kommentar
Realfags skrev (På 3.12.2020 den 14.17):

Er det forresten noen av dere som har noe erfaring med å bruke Interstudium før en opptaksprøve i utlandet? Vurderer å enten bruke de eller Bjørknes eventuelt. 

Jeg har brukt SOnor og synes det funka greit. Men er klart det er ulike agenter for ulike universiteter. Det går også an å søke direkte, men er litt mindre styr med norske agenter som veileder en gjennom prosessen. Ikke alltid lett å bli klok på de ulike dokumentene ulike studiesteder krever heller. Noen krever jo tom autorisert oversettelse av papirer til språket i landet. Det koster tid og penger, så vil anbefale å søke et studiested som kun krever papirer på engelsk (engelsk vgs vitnemål utskrift er lett å få gratis fra den videregående skolen man gikk på). Ofte trenger man en notarisert kopi med apoistille stempel og. Her i Oslo gjøres notarisering hos byfogden (ligger uansett  lokalisert i Tinghuset 😛 ) , mens andre steder er det vel tingretten. Apoistelle-stempelet er det fylkesmennene som står for og gjøres etter man har fått notarisert kopi. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 timer siden):

Jeg har brukt SOnor og synes det funka greit. Men er klart det er ulike agenter for ulike universiteter. Det går også an å søke direkte, men er litt mindre styr med norske agenter som veileder en gjennom prosessen. Ikke alltid lett å bli klok på de ulike dokumentene ulike studiesteder krever heller. Noen krever jo tom autorisert oversettelse av papirer til språket i landet. Det koster tid og penger, så vil anbefale å søke et studiested som kun krever papirer på engelsk (engelsk vgs vitnemål utskrift er lett å få gratis fra den videregående skolen man gikk på). Ofte trenger man en notarisert kopi med apoistille stempel og. Her i Oslo gjøres notarisering hos byfogden (ligger uansett  lokalisert i Tinghuset 😛 ) , mens andre steder er det vel tingretten. Apoistelle-stempelet er det fylkesmennene som står for og gjøres etter man har fått notarisert kopi. 

Åja, skjønner! Det har jeg ikke tenkt på. Tusen takk for tipset! 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har omtrent 60 skolepoeng, og avslutter VG3 til våren. Derfor er jeg svært usikker på om jeg kommer inn på medisin eller ei. Så usikker på om jeg skal søke i utlandet eller ikke! Noen av dere som tør å spekulere i om snittet vil gå ned til sommeren eller øke for primærkvoten? 

Lenke til kommentar
Realfags skrev (36 minutter siden):

Jeg har omtrent 60 skolepoeng, og avslutter VG3 til våren. Derfor er jeg svært usikker på om jeg kommer inn på medisin eller ei. Så usikker på om jeg skal søke i utlandet eller ikke! Noen av dere som tør å spekulere i om snittet vil gå ned til sommeren eller øke for primærkvoten? 

Tror snittet IKKE vil gå ned og at vi er i samme situasjon som ifjor, og derfor blir det det samme snittet i år også, mtp på at eksamen (muligens) avlyses også, kanskje høyere poenggrensene også. Eksamen avlyses = høyere poenggrensene (det viser statistikk også). Men du kommer deg helt sikkert inn, søk vårkullet. Sett deg på venteliste, også hadde jeg søkt til utlandet samtidig og takket nei, hvis jeg kom inn i Norge. Prøv alt mulig! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...