Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Trondarg skrev (2 timer siden):

Vet at våren hos UIO var 68,6, jeg hadde 68,56 eller noe og står på 6 plass i venteliste. Vet liksom ikke om jeg skal vente å se om jeg kommer inn, eller melde meg opp nå på Sonans og betale 30 000 for nye fag.

Hadde nok ventet og sett. Mange som søker både høst og vår. Kommer de inn fra venteliste på høst eller går for et annet studie, så rykker andre folk gjerne frem i "vårkøen". 6 er veldig nærme, og som sagt tidligere kom folk inn fra plasser mye lengre bak enn det i 2020. 

Trenger forsåvidt heller ikke bruke Sonans for å forbedre fag. En kan studere til de på egenhånd også og spare en del tusenlapper, men det er opp til deg. 

Lykke til!

 

 

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dolandyret skrev (1 time siden):

Hadde nok ventet og sett. Mange som søker både høst og vår. Kommer de inn fra venteliste på høst eller går for et annet studie, så rykker andre folk gjerne frem i "vårkøen". 6 er veldig nærme, og som sagt tidligere kom folk inn fra plasser mye lengre bak enn det i 2020. 

Trenger forsåvidt heller ikke bruke Sonans for å forbedre fag. En kan studere til de på egenhånd også og spare en del tusenlapper, men det er opp til deg. 

Lykke til!

 

 

Ok takk for svar. Vet du om det var unntak akkurat i 2020, eller har folk stått høyt på venteliste de andre årene og kommet inn også? 

Endret av Trondarg
Legg til en setning
Lenke til kommentar
Trondarg skrev (11 minutter siden):

Ok takk for svar. Vet du om det var unntak akkurat i 2020, eller har folk stått høyt på venteliste de andre årene og kommet inn også? 

Men skjønner egentlig hvordan de poengberegner. Har i snitt 68.545 dette burde blitt 68.6 slik at snittet var avrundet? Men jeg ble vippa ned til 68.5 

Lenke til kommentar
Trondarg skrev (9 minutter siden):

Men skjønner egentlig hvordan de poengberegner. Har i snitt 68.545 dette burde blitt 68.6 slik at snittet var avrundet? Men jeg ble vippa ned til 68.5 

68.545 rundes ned til 68.5. 68.550 eller høyere blir 68.6.

Snoka litt mer rundt fra tidligere år.

For UiO vår 2017:
 - 1 person fikk tilbud som startet på ventelisteplass 24 noen dager etter studiestart. Dette var førstegangskvote.

For UiO vår 2016:
- 1 person startet på ventelisteplass 94 og gikk helt ned til 50 ved start til våren. Dvs. minimum 44 stk fikk tilbud. Dette var ordinær kvote, så samme som du søker i.

 

Med det jeg har sett antar jeg du har svært gode muligheter til å komme inn fra en 6. plass, men man vet jo aldri. I tillegg ble vel antallet studieplasser økt i fjor fra 200 til 240, som burde hjelpe sjansene dine ytterlig.

Lenke til kommentar
Dolandyret skrev (16 minutter siden):

68.545 rundes ned til 68.5. 68.550 eller høyere blir 68.6.

Snoka litt mer rundt fra tidligere år.

For UiO vår 2017:
 - 1 person fikk tilbud som startet på ventelisteplass 24 noen dager etter studiestart. Dette var førstegangskvote.

For UiO vår 2016:
- 1 person startet på ventelisteplass 94 og gikk helt ned til 50 ved start til våren. Dvs. minimum 44 stk fikk tilbud. Dette var ordinær kvote, så samme som du søker i.

 

Med det jeg har sett antar jeg du har svært gode muligheter til å komme inn fra en 6. plass, men man vet jo aldri. I tillegg ble vel antallet studieplasser økt i fjor fra 200 til 240, som burde hjelpe sjansene dine ytterlig.

Ok takk Dolan. Ja bare sjipt å være så nærme og allikevel kanskje ikke komme inn. Holdt på dette evige løpet i 4 år med dysleksi. Stod det noe om hvor mange fra venteliste som kom inn på våren allerede i sommer/starten av høst semesteret? Eller er det først i januar at det rykker seg. 

Lenke til kommentar
Trondarg skrev (1 time siden):

Ok takk Dolan. Ja bare sjipt å være så nærme og allikevel kanskje ikke komme inn. Holdt på dette evige løpet i 4 år med dysleksi. Stod det noe om hvor mange fra venteliste som kom inn på våren allerede i sommer/starten av høst semesteret? Eller er det først i januar at det rykker seg. 

Usikker på når de største bevegelsene skjer, men antar at du kanskje vil kunne se noe så tidlig som slutten av Juli. Slutten av August tenker jeg også det fort kan bli noen bevegelser, da det ofte er noe frafall ved studiestart i høstsemesteret. Ventelistene beveger seg hele tiden, frem til 1-2 uker etter studiestart, alt ettersom hvor mange som ikke møter opp osv.

Jeg tror nok du kommer inn; tiden vil vise! 😁

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar
Dolandyret skrev (27 minutter siden):

Usikker på når de største bevegelsene skjer, men antar at du kanskje vil kunne se noe så tidlig som slutten av Juli. Slutten av August tenker jeg også det fort kan bli noen bevegelser, da det ofte er noe frafall ved studiestart i høstsemesteret. Ventelistene beveger seg hele tiden, frem til 1-2 uker etter studiestart, alt ettersom hvor mange som ikke møter opp osv.

Jeg tror nok du kommer inn; tiden vil vise! 😁

OK takk :) Er ganske stressa og sjekker samordna opptak 4 ganger hver dag hehe. Studerer du selv medisin eller/søkt?

Lenke til kommentar
Trondarg skrev (12 timer siden):

Men skjønner egentlig hvordan de poengberegner. Har i snitt 68.545 dette burde blitt 68.6 slik at snittet var avrundet? Men jeg ble vippa ned til 68.5 

Du kan teoretisk sett ha poengsummen som kreves for å komme inn men ikke komme inn, da går det på fødselsår tror jeg. Jeg søkte medisin høst oslo på første plass og vår på andre. Takket nei til venteliste høst (sikkert noen som gjør det), og starter høst. Der startet folk lenge etter studiestart. Var mange som ikke kom til åpningssermonien. Det kom nye folk etter vi hadde vært på teambuilding andre uken. Noen startet andre steder i landet på høsten og sluttet der igjen. Man har veldig kort frist til å komme seg til oslo når man får tilbud. Lykke til!!

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg var opprinnelig i 30.plass på venteliste til Uio Våren (ordinær kvote), jeg rykket fram til 24. plass. Tror dere jeg har en sjanse for å komme inni våren 2022 i ordinær kvote? Jeg har jobbet veldig mye i de siste årene og var sikker på å komme inn, men så skjedde dette. Jeg ville virkelig satt pris på om noen kan fortelle meg hvor mange kandidater Uio tok inn fra ventelisten ifjor.

 

Tusen hjertelig takk for svar,

 

Hilsen en fortvilet sjel

Lenke til kommentar
Medina skrev (7 timer siden):

Du kan teoretisk sett ha poengsummen som kreves for å komme inn men ikke komme inn, da går det på fødselsår tror jeg. Jeg søkte medisin høst oslo på første plass og vår på andre. Takket nei til venteliste høst (sikkert noen som gjør det), og starter høst. Der startet folk lenge etter studiestart. Var mange som ikke kom til åpningssermonien. Det kom nye folk etter vi hadde vært på teambuilding andre uken. Noen startet andre steder i landet på høsten og sluttet der igjen. Man har veldig kort frist til å komme seg til oslo når man får tilbud. Lykke til!!

Ser de på hvem som er eldst da i alder? At det blir prioritert? Vil det hjelpe om jeg takker nei på høst semesteret og nei til studieplass i Tromsø med hensyn på studieplass våren? Ønsker ikke okkupere plassen til noen andre i Tromsø uansett. 

Lenke til kommentar
Trondarg skrev (På 20.7.2021 den 21.46):

Ok takk Dolan. Ja bare sjipt å være så nærme og allikevel kanskje ikke komme inn. Holdt på dette evige løpet i 4 år med dysleksi. Stod det noe om hvor mange fra venteliste som kom inn på våren allerede i sommer/starten av høst semesteret? Eller er det først i januar at det rykker seg. 

Surfer dette forumet for å se etter psykologistoff, men havner av og til innom andre tråder. En stor honnør er på sin plass når jeg ser hvilket snitt du har fått til med dysleksi. Går selv profesjonsstudie så jeg har kjent på den kampen selv, men uten dysleksi.  Uansett hvordan det måtte gå så har du gjort en fantastisk jobb.

Endret av Nicpsy
Lenke til kommentar
Nicpsy skrev (12 timer siden):

Surfer dette forumet for å se etter psykologistoff, men havner av og til innom andre tråder. En stor honnør er på sin plass når jeg ser hvilket snitt du har fått til med dysleksi. Går selv profesjonsstudie så jeg har kjent på den kampen selv, men uten dysleksi.  Uansett hvordan det måtte gå så har du gjort en fantastisk jobb.

Takk Nicpsy :) 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...