Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Hei!

Ligger 0.1 poeng bak førstegangsvitnemål-opptaket til medisin i Oslo nå til høsten. Er på ventelistenummer 3. er det da en sannsynlighet for å kunne komme inn på medisin nå? Kom inn i Bergen, men vil heller være i Oslo mtp familie og venner her. 
 

Vennlig hilsen en forhåpningsfull student. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JøssesNavn skrev (10 minutter siden):

Hei!

Ligger 0.1 poeng bak førstegangsvitnemål-opptaket til medisin i Oslo nå til høsten. Er på ventelistenummer 3. er det da en sannsynlighet for å kunne komme inn på medisin nå? Kom inn i Bergen, men vil heller være i Oslo mtp familie og venner her. 
 

Vennlig hilsen en forhåpningsfull student. 

Aksepterte du tilbudet i Bergen og står i tillegg på venteliste UIO?

Lenke til kommentar
Gizzd skrev (7 timer siden):

Hei.

Jeg har vanligvis ikke erfaring med slike forum, men lurte på om noen har erfaring rundt ventelistene for medisin, både ved UiO og UiB?

Har for øyeblikket fått tilbudt plass på UiT og står på venteliste som nr. 10 ved UiO (vår) som førstegangssøker. Dermed lurer jeg på om det er vanlig å ta inn fra ventelister? I så fall, hvor mange er det vanlig å ta inn? Og hvor er det mest vanlig at man eventuelt tar inn flest fra ventelister fra UiO og UiB? 

Håper på svar. 

Søkte litt rundt i tråden fra ifjor, og så at hvert fall én person i førstegangskvote kom inn på medisin vår UiO fra ventelisteplass 26. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dolandyret skrev (1 time siden):

Søkte litt rundt i tråden fra ifjor, og så at hvert fall én person i førstegangskvote kom inn på medisin vår UiO fra ventelisteplass 26. 

OK takk :). Hva er egentlig førstegangskvoten? Kommer selv ikke fra VGS, men har tatt opp fag over flere år. Litt usikker på hva jeg faller inn under. 

Lenke til kommentar
Trondarg skrev (5 minutter siden):

OK takk :). Hva er egentlig førstegangskvoten? Kommer selv ikke fra VGS, men har tatt opp fag over flere år. Litt usikker på hva jeg faller inn under. 

Du faller da under ordinær, førstegang gjelder 2 år etter ferdig VGS. Deretter starter ordinær 

Lenke til kommentar
JøssesNavn skrev (2 timer siden):

Litt usikker på hva du sikter til, men i følge SO blir 50% tatt opp på førstegangskvota og 50% på ordinærkvote

Tenkte på selv ventelista. At det er 2 former for venteliste, en for de rett fra VGS og en for de som har tatt opp fag gjennom årene. Ordlegger meg kanskje litt dårlig.

Lenke til kommentar
Trondarg skrev (17 timer siden):

Tenkte på selv ventelista. At det er 2 former for venteliste, en for de rett fra VGS og en for de som har tatt opp fag gjennom årene. Ordlegger meg kanskje litt dårlig.

Dette lurer jeg på og. 
Spesielt da i Tromsø med alle de forskjellige kvotene. Er det én venteliste for hver kvote, eller er det en felles venteliste for alle? Huff..

 

Lenke til kommentar
Trondarg skrev (På 19.7.2021 den 3.32):

Tenkte på selv ventelista. At det er 2 former for venteliste, en for de rett fra VGS og en for de som har tatt opp fag gjennom årene. Ordlegger meg kanskje litt dårlig.

Alle som konkurrerer i førstegangskvota konkurrerer også i ordinær kvote, men ikke motsatt. Men så er det umulig å oppnå poengsummen som kreves i ordinær kvote for en som er  rett fra vgs uten alderspoeng og noe. Maks mulige poengsum er 64 poeng i førstegangskvota. (60 for 6 i snitt + 4 fordypningspoeng) 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (45 minutter siden):

Alle som konkurrerer i førstegangskvota konkurrerer også i ordinær kvote, men ikke motsatt. Men så er det umulig å oppnå poengsummen som kreves i ordinær kvote for en som er  rett fra vgs uten alderspoeng og noe. Maks mulige poengsum er 64 poeng i førstegangskvota. (60 for 6 i snitt + 4 fordypningspoeng) 

Jeg står på plass nr 12 på ventelista på UiT. Er det da 11 søkere foran meg på ordinært vitnemål eller er det 11 søkere foran meg totalt?

Lenke til kommentar
SaraX skrev (42 minutter siden):

Jeg står på plass nr 12 på ventelista på UiT. Er det da 11 søkere foran meg på ordinært vitnemål eller er det 11 søkere foran meg totalt?

Det er vel da 11 søkere foran deg i din kvote såvidt jeg har skjønt. Studieplassene er 50-50 i hver kvote, men så er det jo noen ekstra kvoter på UiT da som samisk og nordnorsk kvote som jeg er litt usikker på hvordan fordeles. 

Lenke til kommentar
Tropple skrev (11 minutter siden):

Føler dere at det er realistisk at ventelisten i Oslo nå til høst rykker opp 28 plasser? Har fått plass nå til vår, men skulle gjerne heller startet i høst hvor jeg har havnet på 28. plass. 

Hva var poenggrensene førstegangs og ordinær Oslo høst og vår nå i 2021?

Lenke til kommentar
Tstar skrev (42 minutter siden):

Hva var poenggrensene førstegangs og ordinær Oslo høst og vår nå i 2021?

Vet at våren hos UIO var 68,6, jeg hadde 68,56 eller noe og står på 6 plass i venteliste. Vet liksom ikke om jeg skal vente å se om jeg kommer inn, eller melde meg opp nå på Sonans og betale 30 000 for nye fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...